پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۱

تکذیب حذف زندگینامه شهدا از کتب درسی

چهارشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۱۸
کد مطلب: 380654
یکی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران معتقد است که زندگینامه شهدا از کتب‌ درسی حذف شده است اما بر اساس اعلام مسئولان آموزش و پرورش، این اتفاق نیفتاده است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، وزارت آموزش و پرورش به طور کلی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی را مأمور تهیه و تولید محتوای کتاب‌های درسی کرده است و این کتاب‌ها طی یک ضوابط بسیار خاص و قانونی تهیه و تولید می‌شوند.

توجه به موضوع شهدا و ادبیات دفاع مقدس همواره در کتاب‌های درسی در اولویت قرار داشته است و آموزش و پرورش سعی کرده است تا بتواند تصویری گویا و قابل درک برای دانش‌آموزان در این زمینه فراهم کند.

روز گذشته یکی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران در خصوص حذف زندگینامه شهدا از کتاب‌های درسی ابراز ناراحتی کرد و مسئولان مربوطه در آموزش و پرورش هم در این خصوص پاسخ‌هایی ارائه کردند.

* تندگویان: زندگینامه برخی شهدا از جمله شهید تندگویان از کتب حذف شد

محمدمهدی تندگویان، عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: «کار خوبی که توسط آموزش و پرورش صورت گرفت، این بود که زندگینامه برخی از شهدا در کتب درسی مدارس جا گرفت اما قصوری در این زمینه صورت گرفت و زندگینامه برخی شهدا از جمله شهید تندگویان از این کتاب حذف شد».

فرزند شهید تندگویان تصریح کرد: «وقتی زندگینامه یک شهید در کتاب‌ها ثبت می‌شود چرا آن را حذف می‌کنند این توهین به شهداست و لازم است زندگینامه آنان دوباره به کتاب‌های درس بازگردانده شود زیرا بهترین جایگاه برای ترویج فرهنگ دفاع مقدس مدارس و بین دانش‌آموزان است».

به گزارش فارس، در بسیاری از کتاب‌های قدیمی و جدیدالتألیف در خصوص زندگینامه شهدا و معرفی آنها مطالبی درج شده است که مسئولان مربوطه به این موضوع پاسخ دادند.

* پرتوی مقدم: حذف زندگینامه شهدا از کتاب‌های تاریخ صحت ندارد

عباس پرتوی مقدم، رئیس گروه تاریخ کتاب‌های درسی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش فارس و در پاسخ به این پرسش که «آیا زندگینامه شهدا از کتاب‌های درسی حذف شده است؟»، اظهار داشت: در مورد کتاب‌های درسی تاریخ گواهی می‌دهم زندگینامه هیچ شهیدی از کتابها حذف نشده است.

وی افزود: چنین چیزی در کتاب‌های درسی تاریخ و در مورد زندگینامه شهدا صحت ندارد و با قاطعیت می‌گویم که صحت ندارد.

پرتوی مقدم با اشاره به اینکه از صدر اسلام تا شهدای حرم را به عنوان شهدا تلقی می‌کنیم، خاطرنشان کرد: کوچکترین حذفی از زندگینامه شهدای بزرگوار که سرمایه‌های معنوی ملت و جهان اسلام هستند نداشته‌ایم.

* اکبری: کتاب‌ها تغییر کرده‌اند و شهدا و شخصیت‌های دیگری وارد کتب درسی شده‌اند


فریدون اکبری، رئیس گروه ادبیات کتاب‌های درسی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در واکنش به طرح حذف زندگینامه شهدا از کتاب‌های درسی، گفت: خیر، چنین چیزی صحت ندارد.

وی افزود: اگر دوستان کتاب‌های درسی جدید را مشاهده کنند حتماً متوجه این موضوعات خواهند شد.

اکبری در خصوص اعلام یکی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران درباره حذف زندگینامه شهید تندگویان، خاطرنشان کرد: ممکن است این موضوع در کتاب‌های گذشته وجود داشته است و کل کتاب از چرخه آموزش کنار گذاشته شده است.

رئیس گروه ادبیات کتاب‌های درسی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی افزود: کتاب‌های جدید تألیف شده است و شهدا و شخصیت‌های دیگری وارد کتب درسی شده‌اند، زیرا تمام بنیان کتاب تغییر کرده است.

اکبری با اشاره به اینکه زندگینامه شهدا در کتاب‌های درسی وجود دارد، گفت: در کتاب دوره ابتدایی بخشی به نام «نام آوران» داریم که از شهید عباس دوران، شهید باکری و بسیاری شهدای دیگر ذکر نام و شرح زندگی آنها چاپ شده است.

وی افزود: در کتاب دوره متوسطه اول، فصلی به نام «سرزمین من» وجود دارد که از ادبیات دفاع مقدس و شهدای جنگ تحمیلی ذکر موضوع شده است.

اکبری با اشاره به اینکه زندگینامه شهدا از کتاب‌های درسی حذف نشده است، گفت: در پایه‌های سوم و چهارم ابتدایی و هفتم و هشتم متوسطه از زندگینامه شهدا ذکر مطلب شده است.

رئیس گروه ادبیات کتاب‌های درسی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تصریح کرد: در چاپ ۹۳ و در کتاب نگارش پایه هفتم از شهید حاجی بصیر برای نخستین بار مطالبی ذکر شده است؛ همچنین در پایه ششم نیز از شهید دریاقلی مطالبی عنوان شده است و جایگزین مواردی چون پتروس شده است زیرا به دنبال برجسته‌سازی مشاهیر و چهره‌های فرهنگی ایرانی هستیم.

به گزارش فارس، بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و سند برنامه درسی ملی باید محتوای تمام کتب درسی در یک چرخه زمانی دستخوش تغییرات کلی و اساسی شود و به همین منظور در سال تحصیلی آینده کتاب‌های چهارم دبستان و هشتم متوسطه به طور کلی دستخوش تغییرات شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
پس قضيه فاميليه....