پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

روز دوم مذاکرات ‌و تقلای نتانیاهو

سه شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۵۷
کد مطلب: 410551
دومین روز هسته‌ای مونترو، سوئیس، در حالی تا ساعاتی دیگر از سر گرفته می‌شود که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به مانند یک دهه گذشته برای چندمین بار به پیش‌بینی زمان دستیابی ایران به سلاح هسته‌یا خواهد پرداخت.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، عصر امروز (سه‌شنبه) بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، به مجلس نمایندگان آمریکا می‌رود تا به آنچه هفته‌هاست تبدیل به مجادلات لفظی بین مقامات دولت دموکرات کاخ سفید در یک سو و نخست وزیر رژیم صهیونیستی و حامیان وی در سوی دیگر شده، جامه عمل پوشاند.

انتظار می‌رود وی در این سخنرانی که هیچ یک از مقامات ارشد دولت آمریکا چون رئیس‌جمهور، معاون وی و یا وزیر خارجه در آن حاضر نخواهند بود به انتقاد از مذاکرات و توافق هسته‌ای احتمالی با ایران بپردازد. آمریکایی‌ها وی را در جزئیات مذاکرات قرار داده‌اند؛ اما آنچه به تدریج بر روی کاغذ نگاشته می‌شود به مذاق نتانیاهو خوش نیامده و وی در تلاش است از طریق کنگره بتواند تا حد ممکن بر نتایج مذاکرات تأثیر گذارد.

اما بسیار دورتر از واشنگتن و در آن سوی آتلانتیک دیپلمات‌های ارشد ایرانی و آمریکایی در منطقه کوچک مونترو، در دامنه کوه‌های آلپ سوئیس، مذاکرات خود را که در ژنو با رضایت نسبی به پایان رسانده بودند ادامه می‌دهند. روز گذشته هیأت‌های مذاکره کننده ایران و آمریکا در سطوح مختلف سه دور با یکدیگر گفتگو بحث کردند.

ظریف در پایان مذاکرات روز گذشته به صورتی ضمنی اشاره داشت که مذاکرات دور جاری بر تحریم‌ها متمرکز است. وی گفت: "با توجه به اینکه با حضور تیم های عالیرتبه فنی دو کشور در دور قبلی مذاکرات توانستیم بخشی از موضوعات را یا روشن‌تر و یا راه‌حل‌هایی برای برخی موضوعات پیدا کنیم، این دوره هم فرصتی خواهد بود تا درباره باقیمانده مسایل فنی صحبت کنیم.... این دوره از مذاکرات هسته‌ای فرصت مناسبی است تا دو وزیر درباره موضوعات سیاسی به ویژه نحوه رفع فوری تحریم‌ها گفتگو کنند."

از سوی دیگر در روزهایی که رسانه‌ها به نقل از مقامات ناشناس به بیان جزئیات توافق احتمالی بین ایران و گروه ۱+۵ می‌پردازند باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، در مصاحبه با رویترز از ایران خواست که برنامه هسته‌ای خود را به مدت ۱۰ سال محدود کند.

وی همچنین در حالی که سعی می‌کرد تنش‌ها با نتانیاهو را بیش از این تشدید نکند بار دیگر از مواضع وی درباره مذاکرات هسته‌ای انتقاد کرد: "بین دولت آمریکا و اسرائیل اختلافاتی مهم بر سر نحوه تحقق هدف مشترک وجود دارد.... نتانیاهو در مخالفت با توافقنامه موقت با ایران در سال ۲۰۱۳، دچار اشتباه شد."

امروز نیز گفتگوها از ساعت ۱۱:۳۰ به وقت تهران در سوئیس بین دیپلمات‌های ایران و آمریکا آغاز خواهد شد اما بیش از مونترو نگاه‌ها معطوف به واشنگتن خواهد بود، جایی که سخنان نتانیاهو و واکنش‌ها به وی روز داغی را برای مذاکرات هسته‌ای ایران رقم خواهد زد.

البته انتظار نمی‌رود سخنان نتانیاهو، هر چه که باشد، تأثیری در مواضع آمریکا در مذاکرات هسته‌ای داشته باشد. آنها نشان داده‌اند که به توافق هسته‌ای با تهران نیاز دارند و توان آن را ندارند که بار دیگر در منطقه خاورمیانه آن هم با کشوری چون ایران وارد رویارویی شوند. اگرچه سخنان مجادله‌آمیز نتانیاهو فضای زیادی را در رسانه‌ها اشغال خواهد کرد اما درون‌دادی جدید به مذاکرات اضافه نخواهد کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *