شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 4 May 2024
 
۰

ره‌آورد ویروسی توفان ها برای کشور

يکشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۴۷
کد مطلب: 363950
معاون بهداشتی و پیش‌گیری سازمان دامپزشکی با بیان این‌که هنوز برآورد دقیقی از حجم خسارت‌های وارده در رابطه با بیماری لمپی‌اسکین نداریم، گفت: وزش بادهای تند چند روز گذشته، یکی از عوامل اصلی انتقال گسترده این بیماری در کشور بوده است.
به گزارش جهان به نقل از تراز، محسن مشکات در گفت‌وگو با خبرنگار «تراز» با اشاره به پیدا شدن بیماری لمپی‌اسکین در واحدهای دامداری، اظهار داشت: این بیماری از ابتدای خرداد سال‌جاری در کشورمان دیده شده و باعث آلودگی استان‌های غربی کشور شده است.

وی با بیان این‌که عدم رعایت نکات بهداشتی، می‌تواند منجر به گسترش این بیماری در میان دامداری‌ها شود، افزود: در صورتی که دامدارها نسبت به مسایل بهداشتی اقدام نکنند، تمام دام‌های آنها آسیب خواهد دید و تلفات زیادی خواهیم داشت.

معاون بهداشتی و پیش‌گیری سازمان دامپزشکی با اشاره به حجم خسارتی که از این بیماری حاصل شده است، متذکر شد: در حال بررسی میزان خسارت‌های وارده هستیم و هنوز برآورد دقیقی در این زمینه نداریم.

مشکات گفت: یکی از راه‌هایی که می‌تواند جلوی انتقال این بیماری را بگیرد، کنترل ترددهای دام‌ها خواهد بود و نیز نسبت به دادوستد دام بدون ضوابط دامپزشکی اقدام نشود.

وی با اشاره به آلودگی استان‌هایی همچون ایلام، کردستان، کرمانشاه و آذربایجان‌غربی، تصریح کرد: این بیماری تاکنون باعث تلفات زیاد دام شده و بیشترین تلفات نیز در استان کردستان بوده است.

معاون بهداشتی و پیش‌گیری سازمان دامپزشکی با تاکید بر این‌که امکان انتقال این بیماری از دام به انسان وجود ندارد، عنوان کرد: عامل انتقال این بیماری که ویروسی است، می‌تواند مگس و پشه باشد.

مشکات تصریح کرد: بادهای شدیدی که در چند روز گذشته وزیده شد، یکی از عوامل اصلی انتقال گسترده این بیماری در کشور بوده است؛ به‌طوری که این روزها در پی وزش بادهای شدیدی که اتفاق افتاد، بر سرعت گسترش این بیماری در میان دام‌ها افزوده شد.

وی با بیان این‌که باید نسبت به معدوم‌سازی دام‌های مبتلا به بیماری اقدام شود، خاطرنشان کرد: پس از معدوم‌سازی دام، باید لاشه گاوها سوزانده شود.
https://jahannews.com/vdcdks0szyt09n6.2a2y.html
jahannews.com/vdcdks0szyt09n6.2a2y.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *