پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

نقدینگی دلالان بلای جان تولید داخلی

سه شنبه ۴ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۴۲
کد مطلب: 393155
یک کارشناس اقتصادی گفت: طی ۲۵ سال گذشته ۱۲۰۰ میلیارد دلار برای واردات کالا و خدمات به کشور هزینه شده که این رقم باید برای ۱۲۰ میلیون نفر شغل پایدار ایجاد می‌کرد اما تنها برای ۱۳ میلیون نفر شغل ایجاد شد.
به گزارش جهان؛ ابراهیم رزاقی در گفت‌وگو با ایسنا ضمن تاکید بر ضرورت توجه به اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۴۰ درصد مواد مصرفی کشور از طریق واردات تامین می‌شود. با این وضعیت سرمایه‌های کشور به جیب خارجی‌ها می‌روند و ابعاد تولید داخلی روز به روز کوچک‌تر می‌شود.

وی افزود: هر یک میلیون تن صادرات پتروشیمی برای ۵۰۰ نفر شغل ایجاد می‌کند. اگر همین رقم صادرات به ارزش افزوده تبدیل می‌شود می‌تواند برای ۲۰۰ هزار نفر شغل ایجاد کند. ما هرچه مواد خام به غربی‌ها بفروشیم برای آنها بهتر است. به طور مثال اسپانیا زعفران ایران را حدود کیلویی ۵ میلیون تومان می‌خرد، بسته‌بندی می‌کند و دو سه برابر قیمت می‌فروشد.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: کشورهای توسعه‌یافته از جمله آمریکا با انواع روش‌ها مثل پرداخت یارانه و تسهیلات، از تولید داخلی خود حمایت می‌کنند. فولاد چین قصد داشت وارد آمریکا شود اما آمریکا جلوی آن را گرفت و از تولیدکنندگان خود دفاع کرد.

رزاقی با اشاره به ۶۰۰ میلیارد تومان نقدینگی بخش خصوصی در ایران گفت: عمده این نقدینگی که در دست واسطه‌گران و دلالان قرار دارد بلای جان تولید داخلی شده است. مسوولان باید برای تولیدکنندگان دلسوزی که امید چندانی به ادامه فعالیت ندارند فکری صورت دهند.

وی یکی از راهکارهای تحقق اقتصاد مقاومتی را افزایش قیمت دلار برای جلوگیری از خروج ارز دانست و گفت: عمده ارز در جریان سفرهای تفریحی از کشور خارج می‌شود. این حجم بالای سفرهای برون‌مرزی و داخلی اسراف است. باید هزینه‌ی چنین سفرهایی را افزایش و در مقابل، برای ورود کالاهای سرمایه‌ای دلار ارزان اختصاص بدهیم.

به گفته این کارشناس اقتصادی، امنیت غذایی بر پایه توان داخلی، جلوگیری از صادرات محصولات خام، ارایه تسهیلات به تولیدات صادرات محور دارای ارزش افزوده، افزایش تعرفه‌های وارداتی و دریافت مالیات‌های سنگین از کسانی که امکانات و تسهیلات عمومی را مورد سوءاستفاده قرار می‌دهند از جمله راهکارهای تحقق اقتصاد مقاومتی است.

رزاقی اظهار کرد: بعضا دیده می‌شود که در فیلم‌ها و سریال‌ها خواسته یا ناخواسته تجمل‌گرایی تبلیغ می‌شود. با تبلیغ کالاهای غیرضروری، به اذهان خط می‌دهند و فضای کاذب فکری ایجاد می‌کنند؛ غافل از این‌که نظام سلطه قصد دارد از طریق اقتصاد، فرهنگ کشور را مورد حمله قرار دهد.

وی اقتصاد مقاومتی را برای کشوری که نگاه و الگوی مستقل سیاسی دارد، ضروری دانست و گفت: یک میلیارد نفر گرسنه و ۶۰۰ میلیون نفر بیکار در جهان وجود دارد. حتی برخی مردم کشورهای صنعتی در رنجند ولی نظام سلطه می‌خواهد جهان را به استثمار خود درآورد.

رزاقی یادآور شد: درگیری‌های اجتماعی اروپا روز به روز در حال افزایش است. دلیل آن هم نارضایتی از وضع موجود و سیاست‌های سلطه‌گرانه‌ی اقتصادی است. در چنین فضایی کشوری مثل ایران با اتکا به ایدئولوژی عدالت‌خواهانه‌ی انقلاب اسلامی و اندیشه‌های امام (ره) نمی‌خواهد تحت سلطه‌ی غربی‌ها استثمار شود.

این کارشناس اقتصادی با بیان این‌که صنایع دفاعی با استفاده از توان دانشمندان و جوانان داخلی پیشرفت قابل ملاحظه‌ای نسبت به دیگر صنایع داشته، گفت: سوال این است که چرا بخش‌های دیگر صنعتی نباید صنایع دفاعی را الگوی خود قرار دهند؟ توجه به اقتصاد دانش‌بنیان، خوداتکا و درون‌زا تنها راه نجات کشور است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *