پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۱
۱۵
مرزبان های مظلوم دست آویز بازی سیاسی خطرناک؛

متهم تفرقه شیعه و سنی،'منجی بزرگ'شد!

يکشنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۳۷
کد مطلب: 353357
متهم اصلی بسط و رشد افراطی گری قومیتی مذهبی که در سالهای اخیر بارها و بارها بر شیپور اختلاف و در گیری میان شیعه و سنی نواخته است، با مدیریت اعجاب انگیز دولت به چهره خوب ماجرای آزاد سازی۵ مرزبان ایرانی مبدل شده است. سایت سعودی آمریکایی العربیه نوشته است: مولوی عبدالحمید پررنگ ترین نقش را در آزادسازی سربازان ایفا کرده است، همین حرف را خبرگزاری دولتی ایسنا و دیگر رسانه های اصلاح طلب تکرار می کنند.
متهم تفرقه شیعه و سنی،
به گزارش جهان به نقل از خبرنامه دانشجویان ایران، سخنرانی ها و خطبه های نماز جمعه ی مولوی عبدالحمید در مسجد مکی، به شدت در طول سالیان اخیر بر دامن زدن به تعصبات قومیتی و اختلاف افکنی میان شیعه و سنی تاثیر گذار بوده است. مولوی عبدالحمید مدتی قبل در مصاحبه با بی بی سی، رسانه دولتی انگلیس گفته بود: نظام با اهل سنت با خشونت و باتوم برخورد می کند و اجازه برگزاری نماز جماعت را به اهل سنت نمی دهد.

https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000353/nf00353357-1.jpg

وی همچنین بارها با تحریک اهالی سنت جنوب شرق کشور، موجب بروز اختلافات شدید و درگیری های قومی میان مردم سیستان و بلوچستان شده است.

از سویی دیگر سایت ها و رسانه های منتسب به مولوی عبدالحمید، چون سایت مسجد مکی با حمایت از گروهکهای تروریستی آنها را مدافع حقوق اهل سنت قلمداد کرده و مردم را برای عضویت در این گروهها تشویق می کنند.

با همه این توطئه افکنی ها، دستیار ویژه رییس جمهور در امور اقلیت ها و قومیت ها، مواجهه مناسبی با این مسائل نشان نداد و درسالی که رییس جمهور پیام دنیای بدون افراطی گری و خشونت را در مجمع عمومی قرائت کرد، در کشور خودمان، یک گروهک در اوج افراطی گری و خشونت طلبی مرزبانان که حافظان تمامیت ارضی نظام هستند را به گروگان گرفت. نمی توان در این مسئله کم تاثیری و انفعال جایگاه مشاور ویژه در امور اقلیتها را نادیده گرفت.

https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000353/nf00353357-2.jpg

برخی اخبار از تشویق اهل سنت سیستان برای حضور در سوریه و همراهی با تروریست ها، توسط رسانه های منتسب به مولوی عبدالحمید حکایت دارد. این رسانه ها برای تروریستها از مردم کمک جمع می کردند. عبدالحمید بارها به طور رسمی به نظام اتهاماتی از قبیل شکنجه و اعدام اهل سنت، برخوردهای امنیتی با اهل سنت و مسائلی از این دست را وارد کرده است.

https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000353/nf00353357-3.jpg

در این میان تلاش برخی رسانه ها برای نشان دادن چهره ای قهرمان از مولوی عبدالحمید در این قضیه جالب توجه است.مولوی عبدالحمید در مصاحبه با روزنامه شرق در رابطه با تحویل مرزبانان ایرانی گفته است:« منطقه‌ای که این افراد در آنجا هستند بسیار وسیع است و به این دلیل که هیچ نیروی امنیتی‌ای آنها را کنترل نمی‌کند و در کوهستان‌ها هستند، نهایتا توانستیم از طریق نیروهای مردمی چهار مرزبان هموطنمان را تحویل بگیریم.» وی در ادامه با «خودی» خواندن تروریست ها تلویحا به ارتباط با این گروهکها اشاره کرده است. مولوی عبدالحمید در بخش دیگری از این مصاحبه گفته است: «مرزبانان در دست خودی ها هستند»


اگرچه عبدالحمید در ظاهر ارتباط با این گروهها را نفی می کند، اما شواهد و قرائن موجود از ارتباط گسترده و بعضا تشکیلاتی وی با این گروهها حکایت دارد. اشاره مولوی عبدالحمید به اشراف بر منطقه وسیع که تحت تصرف گروهک های تروریستی است، گمانه زنی ها را در مورد چگونگی ارتباط جیش العدل با علمای اهل سنت ایجاد گسترش می دهد.

مدتی قبل و پس از فوت مولانا احمد از علمای اهل سنت، سرکرده این گروهک تروریستی در پیامی به عبدالحمید تسلیت می گوید. جیش العدل در پیامی که مورد استقبال مولوی عبدالحمید قرار می گیرد، ادعا می کند مولانا احمد توسط نظام ترور شده است. مولوی عبدالحمید در قبال این دروغ بزرگ سران جیش العدل سکوت می کند و در سخنرانی مراسم ترحیم مولانا احمد بر تعصبات اهل سنت دامن می زند.

نقطه ابهام دیگری که در ارتباط میان جیش العدل و مولوی عبدالحمید وجود دارد، نحوه بازگشت مرزبانان است. عبدالحمید گفته است مرزبانان در اختیار نیروهای خودی هستند. "نیروهای مردمی و خودی" خود تعبیر چند پهلویی است. نیروهایی که هم مردمی اند، هم خودی اند و هم در ارتباط با تروریست ها؟!

اغراق در نقش عالم اهل سنت در آزادی مرزبانان اگرچه از سوی رسانه های معارضی چون العربیه، بی بی سی و رادیو فردا و صدای آمریکا و چند سایت اپوزیسیون به شکلی غیر واقعی و با هدف تضعیف نهادهای دولتی صورت می گیرد، توسط برخی خبرگزاریها و سایت های داخلی نیز پیگیری می شود، که خبرگزاری ایسنا که از منابع دولتی تغذیه می شود، از جمله آنهاست.

خبرگزاری سعودی، آمریکایی العربیه به نقل از ریگی سخنگوی جیش العدل نیز نوشته است:" مولانا عبدالحميد بزرگترین نقش را در آزادی سربازان ایفا کردند.

https://cdn.jahannews.com/images/docs/000353/n00353357-t.png

پررنگ جلوه دادن عبدالحمید از سوی رسانه هایی چون بی بی س فارسی، رادیو فردا، دویچه وله و برخی دیگر، هم نشان می دهد که عبدالحمید در تقویت اختلافات قومیتی نقش بسزایی دارد. البته برخی از ضعف دولت و دستگاههای امنیتی در قضیه مرزبان ها استفاده کرده و قدرت نظام را نیز زیر سوال برده اند. آیت ا...بیات زنجانی در واکنش به نقش مولوی در آزادی مرزبان ها گفته است؛ سپردن برخي مسئوليت ها به اهل سنت اشکالي ندارد؛ امام علي از يک فرد سني در حکومت خود استفاده کرد چرا ما استفاده نکنيم؟. برخی نیز آزادی را مدیون علمای اهل سنت به خصوص مولوی عبدالحمید تلقی کرده اند.

رفتار دوگانه عبدالحمید در آزادی مرزبان ها نیز توسط رسانه ها دچار تحریف شده است. شاید با فرض تاثیر گذاری عبدالحمید و عدم دفاع او از خونریزی و رفتارهای تروریستی این سوال در اذهان تداعی شود که تا پیش از به شهادت رسیدن گروهبان دانایی فر چرا اقدامی از سوی مولوی عبدالحمید صورت نپذیرفته است؟ تا مردم در روزهای آغازین سال داغدار سرباز وطن نباشند.

همه اینها در حالی است که اگر ضعف دولت در قضیه آزادی مرزبان ها نبود، این قضیه به سرعت و با اقتدار بیشتری حل و فصل می شد. شاید اگر نهادهای مسئول با قدرت بیشتری وارد عمل می شدند، آزادی مرزبان ها که مطمئنا سهل تر از دستگیری عبدالمالک ریگی در آسمان بود خیلی زودتر از اینها اتفاق می افتاد!
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


نويد
شما ميخاستيد كه اين 4 عزيز ديگر هم به شهادت برسه،بعد ظريف وديپلماسي كشور وروحاني رو بيچاره كنيد.سوال استيضاح تذكر.....
احمد
اگر شهيد ميشدند ناراحت ميشديدحالام كه سالمند ناراحتيد!
علي
شما يه جوري ميخايد به روحاني وظريف ربطش بديد،از شكست انتخابات هنوز ميسوزيد
Iran, Islamic Republic of
خدا رو چه دیدی؟ شاید گروگانگیری کار خودشون بوده، برای اینکه بعد از اون گندهایی که زدن و مزخرفاتی که گفتن خودشون رو بزرگ کنن و ناجی مردم نشون بدن.
سامان
اي جهان
يادش بخير يکي رو که خيلي اقتدار کشور رو بالا برد اين سايت چقدر کوبيدش چقدر به پايين کشيده شدنش کمک کرد چقدر.....
مولايمان فرموده : روزگاري خواهد آمد که تنها حسرت گذشته را خوهايد خورد و ديگر هيچ
هنوز مانده کجاشو ديدين....
دست آقای یونسی درد نکنه با این آدم گنده کردناشون!!!
آقای یونسی در دولت جدید مسول قهرمان سازی عبدالحمید هستند.
با این مقاله ی شما یعنی نباید به اهل سنت اجازه ی نفس کشیدن هم داد؛پس با ادعاهای عبدالحمید منافاتی ندارد؛کمی انعطاف میتواند انها را در موضع ضعف قرار دهد
بابا بس کنید دیگه. همه بد هستن شما فقط خوبید!
رضا
این آقا دستش درتمام آدم ربایی وشهادت شیعیان استان نقش اصلی را دارد
United States
برو توبه کن اخوی
Netherlands
این آقا اگر دلش برای ایران و ایرانی می سوزد چرا در هر انتخاباتی از اصلاح طلبان که دشمنی آشکارشان با ملت ایران برای همه روشن شده حمایت می کند؟
عوامل اصلی آزادی این عزیزان عبارت است از:
1.بهبود رابطه بین اهل سنت و علمای آنان با نظام در دولت آقای روحانی که از آن بخوبی استفاده شد. و اگر بتوانیم از این پتانسیل خردمندانه استفاده کنیم و تعامل مثبت تری ایجاد کرد میتوان ریشه تروریسم در شرق کشور را خشکاند.
2.حساسیت به جای جامعه مدنی اعم از هنرمندان و ورزشکاران و.... که هم پشتیبان و هم مشوق و محرک اقدامات جدی مسئولان شد و خشم افکار عمومی جامعه را به تروریستها و حامیانشان نشان داد.
3.دیپلماسی خوب و فشار بردولت پاکستان از طریق ریاست جمهوری و وزارت خارجه و مجلس.
4. ورود مقتدرانه و هوشمندانه شورای عالی امنیت ملی و نیروهای نظامی و امنیتی به موضوع که به موازات اقدامات نرم فوق الذکر اقدامات و تهدیدات جدی را مطرح کردند سخنان آقای شمخانی مبنی بر به خاک سیاه نشاندن تروریستها و واگذاری امنیت مرزها به سپاه و بازدید سرلشکر جعفری از نوار مرزی حساب کار را به دست تروریست ها داد و بسیار موثر بود.
نتیجه: هرگاه با خردمندی و هماهنگی و وحدت ملی و استفاده به جا از پتانسیل های گوناگون فرهنگی، مذهبی، اجتماعی، سیاسی، دیپلماتیک، اقتصادی، امنیتی و...عمل نماییم مشکلات سخت هم با هزینه کم قابل حل است پس به جای برخوردهای تنگ جناحی و اختلافات منافع سوز، با هم مشکلات کشور را حل کنیم.
خیلی بچه اید با عرض معذرت
رضا
در خیانت گروهک های تروریستی و فرصت طلبی امثال عبدالحمید که شکی نیست ولی مردم استان سیستان و بلوچستان نباید چوب بیعرضگی دولت پاکستان و دسیسه های وهابی های وحشی عربستان رو بخورند، باید از این منطقه رفع محرومیت بشه، باید در عمل فریبکار بودن این جور افراد و این جور رسانه ها رو نشون داد، با استدلال و بحث نمیشه.
من هم اعتقاد دارم رفع محروميت سبب همگرايي واتحاد خواهد بود وعبدالحميد خودش خودش رامعرفي كرده ونيازي به توضيح نيست