جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
۴

ازدواج «شرعی غیرقانونی» نکنید

شنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۱۵
کد مطلب: 355751
مدیرکل امور اتباع استان تهران با هشدار نسبت به ازدواج زنان و دختران ایرانی با اتباع خارجی می‌گوید: زنان و دختران ایرانی نباید تحت هیچ شرایطی تن به ازدواج شرعی غیرقانونی با اتباع خارجی به ویژه تبعه افغان بدهند.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، طبق آمارها تعداد مردان خارجی که تمایل دارند با زنان ایرانی ازدواج کنند بسیار بیشتر از مردان ایرانی است که به دنبال عروسی کردن با خارجی‌ها هستند.

البته بیشتر متقاضیان ازدواج با زنان ایرانی، افغان‌هایی هستند که عموما با انگیزه اخذ اقامت این کار را می‌کنند.”مسئولان می‌گویند عشقی در کار نیست.” فارغ از انگیزه افغان‌ها برای این کار، مشکلات دیگری که در این زمینه وجود دارد، ازدواج­های ثبت نشده و غیر قانونی و کودکان حاصل از این ازدواج‌ها هستند.

مدیرکل امور اتباع استان تهران با هشدار نسبت به ازدواج زنان و دختران ایرانی با اتباع خارجی می‌گوید: زنان و دختران ایرانی نباید تحت هیچ شرایطی تن به ازدواج شرعی غیرقانونی با اتباع خارجی به ویژه تبعه افغان بدهند و هر نوع ازدواجی با اتباع خارجی طبق قانون کشور باید با اجازه وزارت کشور و دولت صورت بگیرد. این هشدار در سال­های اخیر بارها تکرار شده است. اما چندان از سوی خانواده‌های ایرانی جدی گرفته نمی‌شود. سال گذشته اعلام شد تنها در تهران، ۳۲ هزار کودک زندگی می‌کنند که حاصل ازدواج ثبت نشده مادر ایرانی و پدر افغان هستند و به همین دلیل هیچ اوراق هویتی ندارند. نه شناسنامه‌ای برای فرزندان آنها صادر می‌شود و نه می‌توان از مبادی قانونی از حقوق آنها دفاع کرد. ا توجه به اینکه بسیاری از افغان‌ها بعد از مدتی به سرزمین خود باز می‌گردند، این کودکان حتی پدر خود را نمی‌شناند و بدون شناسنامه رها می‌شوند.

عیسی موسوی نسب هم با اشاره به مشکلاتی که پس از ازدواج‌های شرعی و ثبت نشده زنان ایرانی با اتباع افغان ایجاد می‌شود تاکید می‌کند: شرایط این ازدواج‌ها به گونه ای است که جمهوری اسلامی ایران نمی‌تواند از حقوق این زنان دفاع کند، لذا فرزندان حاصل این گونه ازدواج‌ها به افراد بی‌هویت و بعضا بلاتکلیف و رها شده تبدیل می‌شوند که احراز هویت آنها بسیار مشکل بوده و در آینده این کودکان برای ادامه تحصیل دچار مشکلات فراوانی می‌شوند چرا که امکان صدور هویت برای این کودکان مشکل است.

مدیرکل اتباع و امور خارجی استانداری تهران تصریح کرد:‌ در گزارش‌هایی که از ازدواج‌های شرعی غیرقانونی به دست ما می‌رسد اتباعی که به صورت غیرمجاز وارد کشور می‌شوند برای اخذ اقامت و یا سایر انگیزه‌های دیگر به ازدواج‌های شرعی با زنان و دختران ایرانی اقدام می‌کنند و امروز یکی از مشکلات اجتماعی ما فرزندان رها شده این گونه ازدواج هاست.

موسوی‌نسب از خانواده‌ها خواست تا در صورتی که مردان اتباع خارجی به دنبال ازدواج با دختران آنها هستند به این مساله توجه داشته باشند که این ازدواج حتما به ثبت رسیده و با مجوز وزارت کشور باشد تا در صورتی که مشکلاتی در آینده ایجاد شد بتوان از حقوق زن ایرانی و فرزندان حاصل این ازدواج دفاع کرد.

به گفته موسوی نسب سال گذشته ۲۷۳ نفر از فرزندان حاصل ازدواج‌های زنان ایرانی با اتباع افغان تابعیت گرفته‌اند و ایرانی شده‌اند. همچنین تعدادی پرونده کسب تابعیت نیز در دستور کار است که در حال بررسی است.

وی درباره تعداد ازدواج‌های زنان ایرانی با مردان خارجی و زنان خارجی با مردان ایرانی نیز گفت:‌ برآوردها نشان می‌دهد میزان ازدواج مردان خارجی با زنان ایرانی بیشتراست و این امر نشان دهنده این مساله است که مردان تبعه کشورهای دیگر تمایل بیشتری برای ازدواج با زنان ایرانی دارند که تعداد آنها در بین مردان افغانی بیش از سایر اتباع است و این اتباع عموما با انگیزه اخذ اقامت به دنبال این گونه ازدواج‌ها هستند.

مدیرکل اتباع و امور خارجی استاندار تهران با انتقاد از تناقض‌گویی مدعیان حقوق بشر درباره اقدامات ایران برای پناهندگان گفت:‌ در حال حاضر بیش از ۳۰۰ هزار دانش آموز اتباع افغان در مدارس مختلف کشور مشغول به تحصیل هستند که از این تعداد ۱۱۸ هزار نفر در استان تهران و در میز و نیمکت‌های هم سنگ با دانش آموزان ایرانی تحصیل می‌کنند و بدون آنکه تمایزی بین این دانش‌آموزان و فرزندان کشور داشته باشیم خدمات آموزشی را به آنها ارائه می‌دهیم.

وی با بیان اینکه براساس آمارهای مجامع بین‌المللی هزینه هر دانش‌آموز در یک سال تحصیلی بین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار است و این در حالی است که تنها هزینه آموزش این دانش آموزان مورد محاسبه قرار گرفته و سایر خدمات بهداشتی و موارد دیگر از خدماتی است که جمهوری اسلامی ایران به فرزندان اتباع افغان ارائه می‌دهد اما مدعیان حقوق بشر این موارد را نادیده گرفته و مساله را به سمت موضوعات سیاسی، تصمیم گیری‌های سیاسی و رویکرد سیاسی می‌برند.

مدیرکل اتباع و امور خارجی استاندار تهران با اشاره به اینکه اقدامات بی‌نظیر ایران در قبال دانش آموزان اتباع افغان بر هیچ کس پوشیده نیست گفت: بهتر است مدعیان به جای تناقض گویی نیم نگاهی به خدمات یکسان ایران به پناهندگان اتباع افغان داشته باشند چرا که همانند شهروندان ایرانی از همه امکانات از جمله تحصیل، بهداشت و سایر خدمات برخوردار هستند و نه تنها قریب به اکثریت آنها در کنار سایر شهروندان ایرانی زندگی آزادانه‌ای دارند تنها بخش اندکی از این اتباع در مهمان شهرهایی که با امکانات بسیار خوبی مهیا شده زندگی عادی و استانداردی دارند.

وی همچنین از مهلت یک هفته‌ای به اتباع پاسورتی خانواری مشمول برای تمدید مدت اقامتشان خبرداد و گفت: اتباع پاسبورتی مشمول می‌توانند تا هفته آینده نسبت به تمدید مهلت اقامتشان در ایران که تا پایان خردادماه است به دفاتر کفالت مراجعه کرده و پاسپورت خود را برای مدت باقی مانده تمدید کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


بالاخره یک انسان متولد شده و در عالم واقعیت وجود دارد . چرا نباید یک سند رسمی مثل شناسنامه داشته باشد که نشان دهد این انسان کیست . این چه قانون مسخره ای است که هویت یک کودک باید فدای ثبت نشدن ازدواج والدینش شود .
Iran, Islamic Republic of
والدین مگر عقل ندارند؟
Australia
به گناه والدین باید کودک را مجازات کرد؟این شرط انسانیت و اسلامیت است؟ وجدان دارید؟
بابا نگذارید بیایند که این اتفاق بیافتد