جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

واكنش آيت‌الله نوری‌همدانی به اسیدپاشی

ترس از اسیدپاشی حاصل بزرگنمایی برخی است
چهارشنبه ۷ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۲۵
کد مطلب: 388755
یکی از مراجع تقلید شیعیان جهان گفت: متاسفانه برخی مسئله اسید پاشی را بزرگ کرده و به حساب نظام گذاشتند.
به گزارش جهان به نقل از مهر، آیت الله العظمی حسین نوری همدانی ظهر چهارشنبه در دیدار با بسیج جامعه پزشکی دانشگاه تهران با اشاره به نظمی که در عالم و بین مخلوقات وجود دارد، گفت: گرچه هر کدام از آفرینش‌های خداوند دارای جرم و حجم متفاوت است ولی هیچگونه اصطکاکی بین آنها وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه هر کدام از گیاهان و جانوران دارای خصوصیاتی هستند تا بتوانند در مسیر رشد و نمو خود حرکت کنند بیان کرد: تنها انسان است که به عنوان اشرف مخلوقات عوامل مختلفی مانند عقل، فطرت و کتاب های آسمانی برای هدایت وی وجود دارد تا بتواند در دنیا و آخرت سعادتمند شود.

این مرجع تقلید در ادامه با اشاره به در پیش بودن ماه محرم و بیان این نکته که امام حسین(ع) سفینه نجات است بیان داشت: در قیام امام حسین (ع) تمام اصناف از بانوان، آقایان، پیر، جوان و سیاه و سفید پوست وجود داشت و درس‌هایی در این قیام وجود دارد که باید بیان شود.

آیت الله نوری همدانی ادامه داد: قیام عاشورا در دو بخش شهادت و اسارت است که قافله سالار بخش شهادت، امام حسین (ع) و قافله سالار بخش اسارت نیز زینب (س) بودند.

رعایت حجاب از دستورات اسلام است

استاد حوزه علمیه در ادامه به مسئله حجاب اشاره و ابراز داشت: رعایت حجاب یک امر بدیهی و از دستورات اسلام است و ما فکر نمی‌کردیم این مسئله به این شکل افکار و عقاید را به خود جلب کند.

وی ادامه داد: اگر در ابتدا مسئله امنیت و آرامشی که در حجاب است مطرح می‌شد و یک مجری وجود داشت که کاملا به این امر می‌پرداخت فرهنگ حجاب در حال حاضر نهادینه شده بود ولی متاسفانه در این زمینه افکار و عقاید مختلفی مطرح شده و هر کسی سخنی می‌گوید.

آیت الله نوری همدانی با تأکید بر اینکه باید در زمینه حجاب فرهنگ سازی شود ادامه داد: باید فلسفه این امر مطرح شود و زنان جامعه ما هم مسلمان بوده و قطعا پذیرا خواهند بود.

وی با بیان اینکه تنها فتوا کافی نیست، گفت: من بارها پیرامون مسئله دیرکردی که از سوی بانکها گرفته می‌شود سخن گفته و آن را ربا و حرام می‌دانم و تذکر هم داده‌ام ولی باز هم اثری نداشته و هنوز نیز دیرکرد دریافت می‌شود و در این زمینه علاوه بر فتوا باید کسانی که مجری هستند وارد شوند و به امور بپردازند.

حل مشکل ازدواج نیازمند عزم جمعی است

مرجع تقلید شیعیان جهان به مسئله ازدواج اشاره و بیان کرد: متاسفانه در این زمینه نیز معضل وجود دارد و تاخیر در ازدواج، توجه به مادیات در این امر و عدم علاقه به فرزند آوری از جمله مسائلی است که این بخش را دچار مشکل کرده است.

وی ادامه داد: در گذشته ازدواج آسان بود و در سن پائین اتفاق می‌افتاد و فرزندآوری نیز پس از ازدواج رخ می‌داد و تعداد فرزندان خانواده‌ها زیاد بود ولی در حال حاضر سن ازدواج و عدم تمایل به ازدواج افزایش یافته که در این زمینه هم نمی‌توان تنها به فتوا اکتفا کرد بلکه مسئولین باید به شکل جدی وارد این مقوله شده و به حل مشکل ازدواج جوانان اقدام کنند زیرا حل این مشکل کار یک شخص نیست و نیازمند عزم جمعی است.

آیت الله نوری همدانی بیان کرد: باید این امر به گونه‌ای نهادینه شود که هر جوانی قصد ازدواج دارد مشکل شغل و مسکن وی حل شود.

وی با بیان اینکه ما در زمینه‌های مختلف و مشکلات جامعه همواره تذکر می‌دهیم ادامه داد: ولی آنچه که در این بین مهم است این است که مشکلات به عنوان یک دغدغه مطرح شده و به حل آن مبادرت شود.

استاد درس خارج فقه حوزه علمیه در ادامه پیرامون مسئله اسید پاشی گفت: برخی این مسئله را بزرگ کرده و به حساب نظام گذاشتند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *