جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۹
۲۱
انتصابات سؤال برانگیز سیف

اکثریت شورای فقهی بانک مرکزی، فقیه نیستند!

جمعه ۱۲ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۵۷
کد مطلب: 431350
با اعلام اسامی اعضای جدید شورای فقهی بانک مرکزی مشخص شد، اکثریت آرا در این شورا با افراد غیر مجتهد بوده و نمی توان گفت الزاما مصوبات شورا منطبق با نظر شرع مقدس است.
اکثریت شورای فقهی بانک مرکزی، فقیه نیستند!
گروه اقتصاد جهان نيوز ـ در حالی ولی الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی، اعضای شورای فقهی بانک مرکزی را منصوب کرده است که تنها ۴ نفر از ۱۰ نفر عضو این شورا فقیه و مجتهد هستند. ۶ عضو دیگر از تحصیلکردگان حوزه اقتصاد، مدیریت و کشاورزی هستند.

به گزارش جهان، اکنون اگر مصوبات این شورا بر اساس رأی اکثریت باشد، در این صورت اکثریت آرا با افراد غیر فقیه و غیر مجتهد بوده و نمی توان گفت الزاما مصوبات شورا منطبق با نظر شرع مقدس است.

اسامی اعضای شورای فقهی بانک مرکزی عبارت است از:

۱. اکبر کمیجانی؛ دكتری اقتصاد - دانشگاه ویسكانسین – میلواكی (آمریكا) - ۱۹۸۴

۲. حمید تهرانفر؛ کارشناسی ارشد مدیریت بانکی: مؤسسه عالی بانکداری ایران، ۱۳۷۴

۳. حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر غلامرضا مصباحی مقدم

۴. حجت‌الاسلام و المسلمین سید عباس موسویان‎؛

۵. حجت الاسلام و المسلمین دکتر نظرپور‎؛

۶. حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسین زاده بحرینی‎؛

۷. مرتضی شهید زاده‎؛ دکترای مهندسی ماشین های كشاورزی و مكانیزاسیون، دانشگاه كرانفیلد انگلستان

۸. حسن معتمدی‎؛ فارغ التحصیل MBA از آمریکا

۹. محمد طالبی؛ دكتری مدیریت مالی از دانشگاه تهران، ۱۳۷۷

۱۰. محمد رضا شجاع الدینی؛ دکتری اقتصاد از دانشگاه ایالتی آیووا آمریکا - ۱۹۸۲ - مشاور سابق مدیر اجرایی صندوق بین‌المللی پول
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


محمدی
Iran, Islamic Republic of
آقای دکتر طالبی خودشون تحصیلات بانکداری اسلامی دارند
کمالی
تیتراژ مهمه نه محتوا. مهم تیتر خبر است و نه محتوای آن. چرا اینقدر خودتون را ادیت میکنید. از دولت تدبیر و امید به غیر از این انتظاری دارید ؟؟؟
شورای فقهی 70 در صد دکتر !!!!!!!!!!! 30 در صد حجت الاسلام دکتر !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
بمیرم برای دکتر عباسی با این شورای فقهی که میخواد با ایشون مناظره بزاره !!!!
شیر تو شیر
محقق
با سلام و خسته نباشید
هرکس عنوان حجت الاسلام و یا حجت الاسلام دکتر را داشت الزاماً فقیه یا مجتهد نیست. ظاهرا هیچ کدام از این 4 بزرگواری را هم که نام بردید در هیچ کجا بنام فقیه یا مجتهد نمی شناسند. این بزرگواران تحصیل کرده ی حوزه هستند ولی احتمال قریب به یقین هیچکدام مجتهد نیستند. لطفا عناوین را اصلاح کنید.
Iran, Islamic Republic of
سلام
این حضرات حجج اسلام ، مجنهد متجزی هستند.
استاد اقتصاد دانشگاه
Iran, Islamic Republic of
بنده خدا ،‌اقاي سيد عباس موسويان ، صحاب نظر در مسايل فقهي بانكي است و تئوري پرداز در اين زمينه است و تا حالا چند عنوان برتر سال مثل جايزه كتاب سال ار برده است ايشان در پژوهشگاه فرهنگ وانديشه اسلامي سالهاست در زمينه بانكدار ياسلامي تحقيق ميكنه . ضمافا اينكه در اين شورا به دنبال استخراج فتوا نيستند اينجا به دنبال راهكارها براي تطبيق بانكداري روز با مسايل اسامي هستند.بنابر اين اجتهاد به اون معني كه شما گفته ايد نيازي ندار
خوب معلومه دیگه نتیجه ش میشه وام با اون بازپرداخت نجومی
صدری
حتما" باید این افراد فقیه باشند که سود 30 درصدی ربا نباشد ، وگرنه اکثریت آقایانی که مجتهد هستند و رساله دارند سود بالای 4 درصد را ربا می دانند .
شما مطمئن باشید هیچ عالمی که قرآن را بفهمد جرات ندارد فتوای محاربه با خداوند را صادر کند.
Iran, Islamic Republic of
ببخشید ملاک ربا بودن و نبودن، بالا یا پایین بودن نرخ سود نیست لطفا جملات و برداشتهای نا صحیح خود را به مراجع بزرگوار نسبت ندهید.
شما اگر با کسی شریک شوید و کاری رو راه بیندازید ایا اگر به خاطر سرمایه ای که شما در این کار اورده اید و 60 درصد سود حاصله به شماتعلق بگیرد رباست؟
Iran, Islamic Republic of
هيچ شكي در اصل حرمت ربا نيست و حج اسلامي هم كه هستند به اين امر واقفند اينجا بحث نظريه پردازي در زمنه بانكداري اسلامي مطرح است كه هم بايد از بعد فقهي و هم از بعد اقتصادي داراي مهارت و علم باشيد كه دكتر رئيس گروه اقتصاد دانشگاه ، مفيد ، حجت الاسلام موسويان كه كارشناس ارشداقتصاد هستند و بقيه دوستان در ان زمنه صاحب نظر هستند.
پولهايی که به صورت نادرست بدست مياد و وارد چرخه اقتصادی کشور ميشه؛ گريبان کشور رو ميگيره؛ هر چتد که همين الانش هم وضع اقتصادمون مناسب نيست؛
سود بانک ها؛ بازاريابی های اينترتی که مثل شرکت های هرمی پول در ميارن و... وضع مملکتمون رو داغون کرده!
لعنت بر اقتصاد ليبرالی
Iran, Islamic Republic of
دکترای مهندسی ماشین های كشاورزی و مكانیزاسیون در شورای فقهی بانک مرکزی!!!!!!!!!!!
به نظر جوک میاد!! نیست؟

خوب این هم خودش نوعی تدبیره تا امیدها را زیاد کنه!!
عبد
البته این چهار نفر هم فقیه و مجتهد نیستند، بلکه فقط آشنا با احکام اسلامی و روحانی هستند، هیچکدام مجتهد نیستند.
ک.م
سلام

از این مجموعه آقای دکتر شهیدزاده را خوب می شناسم.

تا آنجا که می دانم ایشان در حوزه درس نخوانده اند که مجتهد باشند.

شاید منظور درجه تخصصی در ماشین آلات کشاورزی باشد که البته برای امور کشاورزی می توانند مفید باشند.
Moldova, Republic of
به نظر من انتخاب فقها بايد ازطريق دفتر رهبري ويا حوزها صورت بگيرد تاقداست احكام اسلام حفظ شود . درحال حاضر نظام بانكي ما شبيه نظام رباخواري سران يهود است
Iran, Islamic Republic of
سلام؛
واقعاً که! با یک مراجعه ساده به سایت بانک مرکزی می‌توانستید به خبر «توضیحات قائم‌مقام بانک مرکزی درباره شورای مشورتی فقهی» مورخ 1394/4/13 دسترسی یابید و به نادرستی خبرتان پی ببرید:
«طبق آيين‌نامه مصوب، جلسات شورا با حضور حداقل 10 نفر از اعضاي صاحب‌رأی، که حداقل 3 نفر از آن‌ها بايد از فضلای حوزه‌علميه باشند، رسميت مي‌يابد. تصميم‌های شورا نيز ضمن آنکه بايستی با رأی موافق حداقل دو سوم اعضای صاحب‌رأی باشد، بايد از رأی موافق اکثريت اعضای حوزوی شورا برخوردار باشد. به عبارت ديگر، هيچ تصميمي در شورا بدون رأی موافق اکثريت فضلای حوزه‌علميه عضو شورا اتخاذ نخواهد شد. سازوکار تعبيه‌شده در آيين‌نامه شورای مشورتی فقهي بانک مرکزی، اطمينان لازم درخصوص انطباق مصوبات شورا با احکام شريعت را فراهم می‌کند.»
خبر جهان قبل از اطلاعیه بانک مرکزی منتشر شد
علی
به همین دلیل است که بانک هابزرگ ترین رباخواران شده اند.برای 10 ملیون وام بانک ...باید ی1.5 ملیون اوراق مشارکت خرید وبااحتساب 15 درصد سود تقریبا 15 ملیون تومان به پای مشتری درمیادواین یعنی 50 درصد سود!کجای اسلام وقرآن وروایات چنین چیزی وجودداره.???پس نگویید بانکداری اسلامی بدون ربا.من خودم بانک ...رفتم واینجوری گفته اند.خدایا توبه داد برس.
علی
Iran, Islamic Republic of
سلام‌
دوستان عزیز جناب... نه تنها فقیه نیست بلکه به تمام معنا... است . نظریه مشارکت ایشان دلیلی است بر ... ایشان است . پس لطفا نگذارید بیشتر از این دین را لگد مال کند و نگذارید دنیا و آخرت مردم را به تباهی بکشاند .