شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۱
۱۳

سؤال توکلی از جهانگیری/دولت نامحرم حساب‌های بانکی نیست

جمعه ۲۵ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۸:۰۰
کد مطلب: 386252
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اذعان دولت به ناتوانی در حذف دهک های پر در آمد گفت: حساب های بانکی محرمانه است اما دولت ها نامحرم نیستند باید حساب های افراد را کنترل کنند و افراد نیازمند به یارانه نقدی را تشخیص دهند.
سؤال توکلی از جهانگیری/دولت نامحرم حساب‌های بانکی نیست
به گزارش جهان به نقل از مهر، احمد توکلی در واکنش به اظهارات اخیر معاون اول رئیس جمهور مبنی بر اینکه دولت راهکاری برای شناسایی افراد نیازمند از غیر نیازمند برای پرداخت یارانه نقدی ندارد، گفت: آقای جهانگیری به مردم بگویند چگونه دولت می تواند مالیات دهندگان را شناسایی کند؟

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر هیچ راهی برای شناخت کسانی که مستحق دریافت مالیات منفی (یارانه) هستند وجود ندارد، دولت از چه راهی برای شناخت کسانی که باید مالیات پرداخت کنند استفاده می کند؟

وی یارانه نقدی را مالیات منفی خواند که دولت به مردم می پردازد و گفت: دولت مالیات از مردم اخذ می کند و هیچ کس به صورت داوطلبانه مالیات نمی دهد، افراد اظهار نامه های مالیاتی خود را به دولت می دهند و دولت هم بررسی و کنترل کرده و میزان مالیاتی که باید بدهند مشخص می کند.

توکلی اظهار داشت: بررسی درآمد آحاد مردم برای پرداخت مالیات وظیفه دولت است، بنابراین زمانی که دولت می تواند درآمد آحاد مردم را بررسی کرده و مشمول و غیرمشمول را در اخذ مالیات تشخیص دهد چگونه نمی تواند افرادی که مشمول دریافت یارانه نقدی می شوند و افرادی که مشمول نمی شوند را تشخیص دهد. منطق در امکان کسب مالیات و امکان پرداخت یارانه یکی است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه با تاکید بر اینکه این اظهارت مبنای منطقی، تجربی و دینی ندارد گفت: از نظر تجربی، در کشور های غربی به خصوص کشور های اسکاندیناوی به مردم از سوی دولت اعانه های مختلفی پرداخت می شود که همه آنها بر شناسایی مستحقان متکی است، در حال حاضر آمریکا به ۴۷ میلیون ۵۲۵ هزار نفر یعنی تقریبا ۱۸ درصدمردم خود(آمار اکتبر۲۰۱۲) کوپن غذا می دهد، دولت انگلیس به همه بیکاران و همه افرادی که از یک حدی کمتر درآمد دارند یارانه جبرانی پرداخت می کند، بنابراین طبق تجربه بشری هم این ادعای دولت موجه نیست.

توکلی با اشاره به احکام اسلام در پرداخت خمس و زکات به افراد مستحق گفت: بر اساس احکام دین اسلام شیعیان ۱۴۰۰ سال است که افراد نیازمند را تشخیص داده و به آن ها خمس و زکات می پردازند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه اظهار اشت: دولت آمارهای ثبتی زیادی در اختیار دارد، خودروهایی که به نام افراد یک خانواده ثبت شده اند مشخص هستند، علاوه بر این دولت در آمد مودیان مالیاتی اش را در اختیار دارد و از طریق عوارض نوسازی شهرداری ها می تواند متراژ خانه های افراد را تفکیک کند.

وی ادامه داد: دولت از طریق کارت بازرگانی تجار می تواند حجم واردات و صادرات آن ها مشخص کند.

وی با انتقاد از نگاه دولت در بررسی حساب افراد گفت: از همه بدتر این است که دولت بررسی حساب بانکی افراد را ورود به حوزه خصوصی آن ها می داند، در حالی که در همه دنیا این کار انجام می شود و کشورها برای اخذ مالیات به حساب اتباع خود سرکشی می کنند و حتی با کشورهای دیگر قرار داد می بندند تا بتوانند حساب اتباعشان در آن کشورها را بررسی کنند.

توکلی تاکید کرد: حساب های بانکی محرمانه است اما دولت ها نامحرم نیستند باید حساب های افراد را کنترل کنند و از یک گردش مالی به بالا را از دریافت یارانه نقدی حذف کند.

وی عدم حذف دهک های بالا از دریافت یارانه نقدی را عامل ادامه کسری بودجه دولت در اجرای قانون هدفمندی خواند و گفت: هدفمندی یارانه ها برای اجرای عدالت انجام شد اما امروز شیوه اجرای این قانون عین بی عدالتی است و پرداخت یارانه ها هدفمند نیست. این سنگ بنای بی عدالتی در گذشته نهاده شده و انتظار داشتیم و داریم ادامه نیابد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


نسل اول
واقعیت این است که قبل از پرداخت یارانه ها مشکل تورم و گرانی تااین حد وجود نداشت و مطمئنا با این روند روزبروز بیشتر هم می شود
بایک نظرسنچی ازمردم می توان به رضایت یا عدم رضایت آنان بعداز پرداخت یارانه ها و موج گرانی ها پی برد
درحال حاضر یارانه ها عمدتا صرف فیش های آب و برق و گار و ... می گردد!
نه عزیزم اوج گرانیها مال شیب ملایمه
که ربطی به یارانه ها نداره و اوج انتقام گیری نامردانه بعضیهاست
نسل اول
من گرانی ها را بگردن دولت قبلی نمی اندازم و ضمنا معضل تورم در دولت فعلی را هم توجیه نمی کنم اما خودتان کلاهتان را قاضی کنید که آیا افزایش تورم و بی ثباتی نرخ ها وگرانی های افسار گسیخته قبل از ماجرای یارانه ها دراین حد بوده است یاخیر؟
البته اگر منصفانه نگاه کنیم قضیه تحریم هاهم یک عامل مهم گرانی ها بوده است
اکنون درهردولت با توجیه پرداخت یارانه ها به مردم می توانند تعرفه های آب ، برق ، گاز و ... سایر خدمات را افزایش دهند!
به فیش گاز منزل خود نگاه کنید:
چرا باید آّبونمان مصرف گاز دراین حد سرسام آور افزایش یافته باشد؟
آیا قبل از هدفمند شدن یارانه ها دولت ها جرئت این افزایش را داشتند؟
واقعا نظز این عزیزی که گرانی ها رو متوجه شیب ملایم کرده دور از انصاف است آیا فراموش کردید در طول یک هفته ارزش پول ملی به یک سوم کاهش یافت جناب رحیمی هم جمشید بسم الله را مقصر دانست؟
آخه دیگه اینجوری سال 96 کسی بهشون رأی نمیده
درود به شرف احمدی نژاد که همه بهش گفتند هدفمندی رو اجرا نکن چون این خودکشی سیاسیه باعث میشه دور بعد تیم شما و نزدیکانتان رای نیارند

اما او به اهمیت هدفمندی اعتقاد داشت و برای کشور مفیدش می دانست و منافع خود و دوستانش را فدای مصالح دوردست تر کشوری کرد
هر دولتی که مبنایی عملش را رای چند سال آینده قرار دهد بندهای سختی را بر دست و پایش میبندد که او را از موفقیت دور میکند از ما گفتن بود.
با اینکه معمولا با آقای توکلی موافقم ولی با اینکه دولت حسابهای مردم رو بررسی کنه و از اون طریق بخواد تشخیص بده ثروتمندان کیا هستن مخالفم خیلی از کسانیکه سپرده گذاری در بانک میکنن کسانی هستن که مثلا پولشون و میذارن بانک تا بتونن خونه بخرن سرمایه دار و بازاری معمولا پولش رو تو مغازه اش یا سرمایه اش سرمایه گذاری میکنه یا تو خرید ملک ما چقدر ملک و خونه خالی داریم خب این پول خونه در بانک نیست طرف حاضر نیست خونه اش رو اجاره بده تو مسکن سرمایه گذاری کرده مدیرمالی شرکت ما برای خودش و دختر و پسرش زمین خریده بود میگفت پولی رو که تو بانک گذاشتم درآوردم براشون زمین خریدم چون سودی نداشت براش به نسبت پولی که تو ملک و زمین سرمایه گذاری کرده بود بررسی حسابهای بانکی خوبه و جواب میده ولی کی ؟ وقتی که سیستم جامع اطلاعاتی داشته باشیم سیستم آماریمون قوی باشه معلوم باشه هرفرد چند تا خونه و ماشین و زمین داره و بعد حسابهای بانکی بررسی بشه من ساکن شهرستانم یکی 80 میلیون سپرده گذاری کرده تو بانک برای خرید خونه و میگفت هرچی میگرده یه طبقه آپارتمان 80 میلیونی پیدا نمیکنه این پول رو با کلی وام و پس انداز تونست جور کنه اونم فقط برای خرید خونه خب حالا چون 80 میلیون تو حسابش بگیم ثروتمند این چه معیاری از طرفی هم کسی رو می شناسم که صاحب املاک زیادی هم برای خودش و پسرش و حتی برای دخترش که الان دوم ابتدایی ولی حاضر نیست سپرده گذاری کنه تو بانک میگه صرف نداره حالا شما بگید اونیکه خونه نداره و 80 میلیون تو حسابش ثروتمند یا اونیکه حتی بچه 7 .8 ساله اش ملاک ولی تو حساب بانکیش پول زیادی نداره و ضمنا حقوق مدیریت میگیره اونم تو گروه خودروسازی
مطمئن باشید اگه دولت از اول به حساب بانکی افراد سرک می کشید آقای توکلی می گفت مجاز به این کار نیست
مرد همیشه منتقد
مجتبی
ب نظرم دولت الکی کشش میده بعدا بگه ب اجبار مجلس حذفشون کردیم
Iran, Islamic Republic of
آقای توکلی محرمانه بودن حساب بانکی حکم قانونه این رو میفهمی یا نه؟
زارعی
اقای توکلی یارانه ازگرانی اب وبرق وبنزین است خیلی جوش عدالت رادراین مورد نزن مواردیگر حیف میلهای بیت المال را بگیر شما همیشه زورتان به مردم می رسد مرد انستکه زورش به خودش برسد امروز بیشترین تخلفات را دولتی ها انجام می دهند حساب های مردم واقعیت را نشان نمی دهد امروز بسیاری افراد املاک شان را فروخته دربانکها سرما یه گذاری کردند وهمین زندگی شان را اداره می کند شما خیال می کنید پول دارد وچه بسا قرض است
مردهمیشه مخالفوهمیشه منتقد فرقی نمی کند دولت از چه گروهی باشد در زمان وزارت کار هم به همه چی سرکمی کشیدحتی به حواله پیکان کارگران هم سرک کشید و باعث ان به هم ریختگی ایران ناسیونال گردید