جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

یکی از دو اسلحه ایران را از او گرفته‌ایم

دوشنبه ۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۰۷:۵۳
کد مطلب: 356057
محورهای اصلی اخبار روز گذشته رسانه های انگلیسی زبان صهیونیست ها درباره ایران شامل مسله فرود هواپیمایی با پرچم آمریکا در تهران و سخنان علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی هسته ای کشورمان می شود.
یکی از دو اسلحه ایران را از او گرفته‌ایم
به گزارش جهان، اخبار مربوط به ایران در رسانه های صهیونیستی به جز یک خبر تماما به سخنان رئیس با سازمان انرژی هستی ای کشورمان اختصاص داشت. ظاهرا صهیونیست ها با تغییر ساختار تکنولوژی در تاسیسات آب سنگین اراک راضی نمی شوند و با انتشار اطلاعاتی در گزارش های خود مبنی بر اینکه صالحی وزیر سابق دولت احمدی نژاد بوده است و اینکه قبول کردن تغییر در تاسیسات اراک پوششی برای استفاده از اورانیوم ۲۰ درصد در پاریچ است و ... سعی می کنند فضای رسانه ای را با وجود تامل ایران علیه کشورمان مدیریت کنند.

یدیعوت آحارانوت/ ایران می‌گوید هواپیمایی که پرچم آمریکا داشت به غنا قرض داده شده است

ایران می‌گوید هواپیمایی که در فرودگاه تهران فرود آمد و پرچم آمریکا را داشت به دفتر ریاست‌جمهوری غنا قرض داده شده بوده و حامل هیئتی تجاری از این کشور آفریقایی بوده است. نیویورک تایمز روز پنج‌شنبه گزارش داده بود که هواپیمایی با مالکیت بانک یوتا روز سه‌شنبه در فرودگاه مهراباد تهران پارک بوده است. حضور این هواپیما در ایران از این جهت مهم است که آمریکا و ایران چندین دهه است که روابط خوبی ندارند و تهران تحت تحریم‌های اقتصادی قرار دارد.
اسرائیل

مرضیه افخم سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته که این هواپیما حامل برادر رئیس‌جمهور غنا و هیئتی از کمپانی "مهندسین و طراحان" معدن بوده است. وی تصریح کرد: "این هواپیما در اجاره دفتر ریاست‌جمهوری غنا است و مسافرانش مقامات ارشد غنایی به سرپرستی برادر رئیس‌جمهور این کشور هستند. هیچ یک از این مسافران آمریکایی نیستند." افخم همچنین گفت که هیئت غنایی برای پیگیری توافقات صورت گرفته دو سال پیش بین دو کشور به ایران سفر کرده‌اند و این هواپیما روز پنج‌شنبه ایران را ترک کرده است.

رئیس‌جمهور سابق ایران محمود احمدی‌نژاد نیز تلاش‌های خود را برای گسترش روابط با کشورهای آفریقایی افزایش داد، اما تلاش‌های وی در عرصه تجاری و جذب آرای این کشورها در سازمان ملل علیه تحریم‌های ضد برنامه هسته‌ای ایران تقریباً بی‌نتیجه بود.

هاآرتص/ مقام ایرانی می‌گوید اختلاف بر سر رآکتور اراک عملاً حل شده است

علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران روز شنبه اعلام کرد که تهران و شش قدرت جهانی بر سر پیشنهادی برای حل اختلاف درباره رآکتور هسته‌ای آب سنگین اراک "عملاً توافق کرده‌اند."

سرنوشت رآکتور اراک یکی از مهم‌ترین بحث‌ها در چارچوب توافقنامه دائم بین ایران و کشورهای ۱+۵ است. کشورهای ۱+۵ و اسرائیل از این نگران هستند که ایران از پلوتونیوم ساخته شده در رآکتور اراک برای ساخت سلاح هسته‌ای استفاده کند.

صالحی که در دولت پیشین ایران وزیر خارجه محمود احمدی‌نژاد بود، اکنون عضو هیئت مذاکره‌کننده ایران نیست، اما چندین مشاور صالحی در تیم مذاکره‌کننده حضور دارند و خود صالحی هم در جریان روند مذاکرات قرار می‌گیرد.

طبق پیشنهاد ایران، یک سری تغییرات فنی در تأسیسات اراک ایجاد خواهد شد. بر اساس برنامه قبلی، مقدار پلوتونیوم تولیدی در رآکتور به یک پنجم ظرفیت این رآکتور کاهش خواهد یافت. صالحی می‌گوید کشورهای ۱+۵ نیز از این پیشنهاد ایران استقبال کرده‌اند. وی همچنین گفت که ۱+۵ قبلاً پیشنهاد داده بود تا رآکتور آب سنگین اراک به تأسیسات آب سبک تبدیل شود و نیروی برق تولید کند.

صالحی تصریح کرد که بنابر پیشنهاد مطرح شده، ایران برای مدت ۴ تا ۵ سال تعداد ۲۰ هزار سانتریفیوژ خواهد داشت، در مقابل ۱۸ هزار سانتریفیوژی که امروز دارد. طی این مدت ایران ۳۰ تن سوخت هسته‌ای برای قدرت دادن به تأسیسات هسته‌ای خود در بوشهر تولید خواهد کرد. صالحی گفت که این بخش از پیشنهاد هنوز مورد توافق واقع نشده و بحث‌ها در این‌باره ادامه دارد.

تایمز اسرائیل/ خوب است، اما به قدر کافی خوب نیست

تایمز اسرائیل در جمع‌بندی مطالب منتشره در رسانه‌های اسرائیلی درباره توافق صورت گرفته بین ایران و ۱+۵ بر سر رآکتور آب سنگین آراک می‌نویسد:

روزنامه "اسرائیل هیوم" درباره پاسخ اسرائیل به بیانات علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران مبنی بر این‌که مسئله رآکتور اراک "عملاً حل شده است" می‌نویسد: "یووال استانیتز" وزیر امور استراتژیک اسرائیل در مصاحبه با این روزنامه اظهارات صالحی را "اقدامی فریب‌کارانه" دانست. وی گفت این امتیاز دادن ایران به این معنی است که این کشور نمی‌تواند هر سال یک بمب اتم بسازد، اما هر دو سال می‌تواند.

اسرائیل هیوم در ادامه هم می‌نویسد، استانیتز افزود: "مثل این می‌ماند که ایران دو اسلحه به طرف غرب نشانه رفته است و می‌گوید، حاضرم یکی را روی میز بگذارم. اگر اسلحه دوم هنوز هم غرب را تهدید کند، این اقدام بی‌معنی است. این گامی است که مشکل را حل نمی‌کند."

از سوی دیگر روزنامه "یدیعوت آحارانوت" دیدگاه بسیار مثبت‌تری درباره این موضوع دارد و می‌نویسد گفته‌های صالحی "این نظریه را تقویت می‌کند که حکومت ایران مایل است به توافقات با غرب احترام بگذارد" و این گام را یک "نقطه عطف" می‌نامد.

دبکافایل/ "معامله" صالحی بر سر اراک، پوششی برای قاچاق ۱۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده برای ارتقای مخفی پارچین

تهران نهایت فریب‌کاری و تاکتیک‌های گمراه کردن خود را زمانی نشان داد که علی اکبر صالحی نخست‌وزیر ایران پیشنهاد داد تا رآکتور جنجالی اراک را "بازطراحی" کند تا یک پنجم میزان طراحی شده پلوتونیوم تولید کند، و همچنین زمانی که وی ادعای کرد این امتیاز اختلاف ایران با غرب را "عملاً حل کرد." اما اشتباهی که کرد بیان این مطلب بود: "ما هنوز نمی‌دانیم چرا ناظران آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌خواهند برای بار سوم از پارچین دیدن کنند..."

دبکافایل می‌نویسد: تهران سه سال اجازه دسترسی ناظران به این تأسیسات نظامی برای بررسی آزمایش‌هایی را نمی‌دهد که این تردید درباره آن‌ها وجود دارد که ممکن است انفجارهای هسته‌ای باشند. منابع اطلاعاتی و نظامی دبکافایل می‌گویند عمیق‌ترین نگرانی‌های موجود در این‌باره است که دولت اوباما و اتحادیه اروپا آماده هستند تا فریب‌کاری‌های تهران در مذاکرات برای رسیدن به توافق دائم را باور کنند. مسائل را یکی یکی کنار می‌گذارند و چشم خود را بر پیامدهای امتیازاتی که به ایران می‌دهند و همچنین بر ابعاد نظامی مخفی برنامه هسته‌ای این کشور می‌بندند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش اخیر خود گفت که ایران بعد از کاهش ذخیره خود، نسبت به گذشته "به مقدار قابل توجهی اورانیوم ۲۰ درصد کم‌تری دارد، کم‌تر از آن‌چه برای ساخت کلاهک هسته‌ای نیاز خواهد داشت." بنابراین به ظاهر خطر مستقیم ذخیره‌سازی اورانیوم کافی برای ساخت بمب توسط ایران برطرف شده است.

به این ترتیب گزینه نظامی برای کاهش تهدید هسته‌ای ایران باید کنار گذاشته شود و شش قدرت جهانی و تهران می‌توانند در تاریخ ۵ مه ادامه مذاکرات را برای ایجاد آخرین اصلاحات لازم جهت رسیدن به توافق همه‌جانبه و حل مناقشات بر سر برنامه هسته‌ای ایران برگزار کنند.

اما این سناریو دو رویی ایران را نادیده می‌گیرد و به سادگی از کنار افزایش ناگهانی تولید اورانیوم ۵ درصد توسط این کشور و قاچاق مخفیانه باقی‌مانده آن به تأسیسات نظامی پارچین برای ارتقای مخفیانه آن به اورانیوم ۲۰ درصد می‌گذرد، درصد غنایی که به سرعت می‌تواند به غنای لازم برای تولید سلاح تبدیل شود.

بنابراین ایران با یک دست ذخیره اورانیوم غنای کم خود را کاهش داده و با دست دیگر مقدار چشم‌گیری از این ذخیره را برای ادامه غنی‌سازی به تأسیساتی برده که اجازه دسترسی ناظران آژانس را به آن نمی‌دهد. منابع اطلاعاتی دبکافایل افشا کرده‌اند که ۱۳۰۰ کیلوگرم مواد غنای کم به پارچین منتقل شده و ۱۶۳۰ سانتریفیوژ پیشرفته نیز برای انجام عملیات‌های لازم برای ارتقای سریع مواد در این تأسیسات نصب شده است.

طی سه سال گذشته هر بار که آژانس درخواست اجازه کرد تا از تأسیسات پارچین دیدن کند، ایران این درخواست را بر این اساس رد کرد که پارچین صرفاً یک تأسیسات نظامی است که هیچ فعالیت هسته‌ای در آن صورت نمی‌گیرد و بنابراین نباید تحت نظارت بین‌المللی قرار گیرد.

علی صالحی درباره تأسیسات پارچین همچنین گفت: "می‌گویند اطلاعاتی دارند و ما هم گفته‌ایم این اطلاعات را به ما بدهند تا مطمئن شویم صحت دارد، اما تا کنون از انجام این کار خودداری کرده‌اند." اکنون دبکافایل این اطلاعات را برای سود بردن ناظران هسته‌ای افشا کرده است. با مشخص شدن لایه‌ای دیگر از دو رویی‌های برنامه هسته‌ای ایران، امید است شش قدرت جهانی بایستند و متوجه این موضع شوند، پیش از آن‌که با مذاکره‌کنندگان هسته‌ای ایران در دور بعدی مذاکرات روبه‌رو شوند.

دبکافایل/ ایران می‌گوید اختلاف با غرب بر سر اراک "عملاً حل شده" است

علی صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت اخلافات با غرب بر سر رآکتور آب سنگین اراک با پیشنهادی که ایران داد و ۱+۵ هم از آن استقبال کرد، "عملاً حل شده" است.

دبکافایل می‌نویسد: صالحی در یکی دیگر از اظهارات این هفته خود گفته بود که توافق موقت هیچ محدودیتی درباره میزان غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران قائل نشده است و ایران می‌تواند هر مقدار که بخواهد از ۱ درصد تا ۹۰ درصد، یعنی مقدار مورد نیاز برای سلاح، غنی‌سازی انجام دهد. بعید به نظر می‌آید که شش قدرت جهانی با این موضوع موافقت کرده باشند.
منبع:مشرق
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *