جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
سیاست‌های گازی ایران در پساتحریم؛

صادرات گاز به اروپا اقتصادی نیست

پنجشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۱۰
کد مطلب: 436058
مدیر عامل شرکت ملی صادرات گاز با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی احداث خطوط لوله چند هزار کیلومتری برای انتقال گاز به اروپا اقتصادی نیست، گفت: آسیایی‌ها بازار اصلی صادرات گاز ایران هستند.
به گزارش جهان به نقل از مهر، علیرضا کاملی در تشریح سیاست های جدید گازی ایران در دوران پساتحریم، گفت: اولویت اول صادرات گاز ایران کشورهای همسایه و آسیایی هستند و اروپا در اولویت‌های بعدی قرار دارد.

مدیر عامل شرکت ملی صادرات گاز با اعلام اینکه کشورهای همسایه و آسیایی از سه مزیت مسیر کوتاه تر، رشد مصرف بالاتر و قیمت بیشتر برخوردار هستند، تصریح کرد: ایران ترجیح می دهد گاز خود را به این منطقه بفروشد.

این مقام مسئول با بیان اینکه برای انتقال گاز به کشورهای اروپایی باید خطوط لوله دو تا چهار هزار کیلومتر احداث شود، بیان کرد: برای رسیدن گاز ایران به کشورهای همسایه تنها باید ۲۰۰ کیلومتر لوله گذاری انجام شود.

کاملی با یادآوری اینکه خط لوله به اروپا باید از کشورهای متعددی عبور کند که نیازمند مجوز هر کشور و پرداخت هزینه ترانزیت است، افزود: این اقدامات خالص منفعت صدور گاز ایران را کاهش می دهد، ضمن اینکه رشد مصرف گاز در اروپا رشدی منفی است.

مدیر عامل شرکت ملی صادرات گاز ایران تاکید کرد: در مقابل، رشد مصرف کشورهای آسیایی به ویژه در منطقه خاورمیانه رشد مثبتی است و مجموعه این عوامل، بازار آسیا را به اولویت اول گازرسانی ایران بدل می کند.

وی با تاکید بر اینکه با عنایت به بزرگی بازار مصرف گاز اروپا و با توجه به ذخایر غنی گاز ایران که تاکنون بالغ بر ۳۴ تریلیون متر مکعب یا معادل ۱۸ درصد ذخایر گاز شناخته شده جهان برآورد شده است، خاطرنشان کرد: ایران نمی تواند از بازار بزرگ اروپا چشم پوشی کند و به همین دلیل با رشد فناوری تولید ال. ان. جی یا گاز مایع، به این بازار بزرگ هم دست یابیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *