پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۵
۵
روایت امامی کاشانی و میرلوحی از مرحوم مهدوی کنی؛

صحنه‌هایی که آیت‌ الله‌ مهدوی‌ کنی را راهی ICU کرد/ طرح ایده "وحدت حوزه و دانشگاه"

چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۳۳
کد مطلب: 387350
آیت الله امامی کاشانی با اشاره به این که آیت الله مهدوی کنی در تمام مقاطع سیاسی حضور داشت گفت: ایشان در قضایای سیاسی- مبارزاتی جنبه فقاهتی و عالم پارسا بودن را فراموش نمی کرد.
صحنه‌هایی که آیت‌ الله‌ مهدوی‌ کنی را راهی ICU کرد/ طرح ایده "وحدت حوزه و دانشگاه"
به گزارش جهان، حضرت آیت الله امامی کاشانی خطیب نماز جمعه تهران و حجت الاسلام میرلوحی استاد دانشگاه امام صادق(ع) به مناسبت درگذشت آیت الله مهدوی کنی رییس فقید مجلس خبرگان رهبری در یک گفت و گوی تلویزیونی به منظور بررسی و مرور سوابق انقلابی ایشان حضور یافتند.

در ابتدای این، برنامه آیت الله امامی کاشانی خطیب نماز جمعه تهران در پاسخ به اولین سوال مجری مبنی بر این که مهم ترین ویژگی شخصیت این عالم مجاهد و پارسا چه بود؟ اظهار داشت: سوال جناب عالی را با یک حدیثی از امام صادق (ع) آغاز می کنم، امام صادق(ع) فرمودند کسی حقاً عالم است و می توان به او عالم گفت که اعمال، روش و منشش گواه این موضوع باشد، اعمال صالحه اش گواه و آشکار باشد و سخنان و کلماتش پاکیزه و خوب باشد.

خطیب نماز جمعه تهران ادامه داد: آن چیزی که از مرحوم آیت الله مهدوی کنی در این ۶۵ سال دوستی مشخص بود این بود که در بحث اعمال و ذکرش یک خط مستقیم داشت که محور آن خط مستقیم تقوا بود و این یکی از خصلت های ایشان بود که می توان آن را در ابعاد مختلف دید.

وی در ادامه به خاطره ای اشاره کرد و گفت: از باب نمونه می توان به یکی از برخوردهای ایشان زمانی که ۱۸ ساله بودیم اشاره کرد، وقتی که ۱۸ سالمان بود و در مدرسه کاشان بودیم ایشان با یکی از دوستان آقا سید جلال به اردستان رفتند و بر منبر علیه بهاییت صحبت کرده بودند که این موضوع سبب شد ژاندارمری آن ها را بازداشت و از اردستان بیرون کند و آن ها شب به کاشان برگشتند و آن چیزی که در آن اوضاع و احوال و در آن سن کم می توان در وی دید آن احساس تکلیفی بود که هر زمان آن را احساس می کردند به هیچ وجه درنگ نمی کردند.

آیت الله امامی کاشانی به زمان نهضت امام راحل اشاره کرد و اظهار داشت: در آن زمان برخی افراد علی رغم این که انقلابی بودند در عین حال نگران بودند که فداکاری و شهادت جوانان در نهایت به کجا خواهد رسید ولی آیت الله مهدوی کنی تنها یک کلمه را بیان می کردند و می گفتند چون امام(ره) این تشخیص را داده هر چه هست به خود ایشان مربوط می شود و این که در نهایت به کجا می رسیم به ما ارتباطی ندارد، این روحیه یک روحیه بسیار عالی بود که هم خود ایشان را از تردید خارج می کرد و هم اطرافیان را.

وی در ادامه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که یکی از بارزترین وجه شخصیتی آیت الله مهدوی کنی روحیه معنوی ایشان بود و شاید خیلی کم به این شخصیت ایشان پرداخته شده و بهتر است در مورد این موضوع صحبت کنید اظهار داشت: ایشان از همان ابتدا به موضوع معنویت توجه داشتند و در زمان اذان در همان حجره ای که با هم بودیم یخ حوض مسجد را می شکستند و وضو می گرفتند و پایبند به شرکت در نماز جماعت بودند.

امامی کاشانی گفت: روزی یکی از دوستان بنده به نام محقق خواب دیدند که ما را ترور خواهند کرد و آمدند گفتند که اگر نماز امام زمان (عج)را بخوانید نجات پیدا خواهید کرد و از من درخواست کردند که به آیت الله مهدوی کنی نیز اطلاع دهم و بعد از یک هفته محقق مجدداً آمد و گفت که خانواده من دوباره خواب دیدند که شما را ترور خواهند کرد و اگر دوباره این نماز را بخوانید نجات پیدا خواهید کرد من در مقابل ایشان به آیت الله مهدوی کنی زنگ زدم و پرسیدم که آیا شما نماز را خوانده اید ایشان گفتند من در این هفته سه بار نماز امام زمان (عج) خوانده ام و از دوست دیگرم پرسیدم که آیا شما هم این نماز را خوانده اید ایشان جواب داد از آن لحظه که ما سر از بالش بر می داریم و تا زمانی که می خوابیم همه کارهایمان برای امام زمان (عج) است چرا که حکومت و دولت در مسیر رسیدن به حکومت امام زمان (عج) است، در آن روزها با توجه به جریان شهادت شهید رجایی و شهید باهنر باید آیت الله مهدوی کنی در آن جلسه حضور پیدا می کردند در آن جلسه حاضر شدیم و من به ایشان گفتم حدود ۱۰ دقیقه می خواهم بخوابم و ناگهان صدای انفجار را شنیدم و سپس متوجه شدیم که دوست من به مقام شهادت رسیده است.

حجت الاسلام و المسلمین میرلوحی در ادامه این برنامه با اشاره به شخصیت آیت الله مهدوی کنی گفت: شخصیت آیت الله مهدوی کنی یک شخصیت جامع الاطرافی بود که جنبه های علمی، عملی، فکری، مردم داری، نظم، تواضع، سیاست و جدیت داشت.

وی ادامه داد: کسی که حدود ۳۰ سال پیش عمل قلب را انجام داده بود خوردن داروها و رژیم غذایی را به خوبی رعایت می کرد و به کارهایی که در حوزه و دانشگاه و خانواده انجام می داد عقیده داشتند.

این استاد دانشگاه امام صادق (ع) اظهار داشت: ممکن است در یک زمان یک سری اتفاق هایی برای یک کشور بیفتد و بسیاری از مردمان آن به سمت هیاهو بروند اما در این زمان ها آیت الله مهدوی کنی در هر مسیری که می آمدند و آن را انتخاب می کردند در مبانی خود قرص و محکم می ایستادند و همیشه دعا می کردند که خدایا ما را با محبت امام خمینی(ره) بمیران و هیچ گاه سردی و گرمی و طرفداری و مخالفت دیگران در روحیه ایشان تاثیری نداشت.

میرلوحی تصریح کرد: آیت الله مهدوی کنی یک روحیه متوسل به امام زمان (عج) را در همه مسیرهای زندگی شان قرار می دادند و همیشه در انتهای درس هایشان با توسل به آن حضرت و دعا برای فرج ایشان تاکید کردند حتی در تمام صفحات نوشته های خود جمله یا صاحب الزمان ادرکنی را نوشته بودند.

وی افزود: چنین شخصیت بزرگ علمی و تقوایی توسل به امام زمان (عج) و روضه خواندن برای محرم و ایام فاطمیه را در زندگی خود پیش گرفته بودند.

حجت الاسلام میرلوحی گفت: در سفری که با ایشان در لبنان بودیم هنگامی که آیت الله مهدوی شکنجه های فلسطینیان را دید حالشان بد شد و به مدت ۸ روز در آی سی یو بودند اما در همان حالت هم که بیدار می شدند روی تختشان نماز شب می خواندند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: آیت الله مهدوی کنی در قضایای سیاسی- مبارزاتی جنبه فقاهتی و عالم پارسا بودن را فراموش نمی کردند.

امامی کاشانی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که روحیه مرحوم آیت الله مهدوی کنی تا چه حد می تواند برای رجال سیاسی چراغ راه باشد گفت : روش و منش انسان باید در راستای اعمال صالحه باشد.

وی با اشاره به این که بن و ریشه انسان باید در راستای توجه به خداوند باشد افزود شخصیت ها و اشخاص و رجال سیاسی که در امور هستند باید به خداوند توجه داشته باشند.

خطیب نماز جمعه تهران با توجه به این که مرحوم آیت الله مهدوی کنی ۸۳ سال زندگی پاک داشتند ادامه داد: واقعاً ایشان اهل باور بودند و کارهایشان بر روی این اصل صورت می گرفت.

امامی کاشانی با اشاره به این که همه باید به خداوند توجه کنیم افزود:در قرآن کریم آمده است که انسان ها به خوبان توجه داشته باشند مانند اسماعیل و ابراهیم و حضرت مریم که باید خانم ها این بزرگوار را مورد توجه خود قرار دهند.

خطیب نماز جمعه تهران با اشاره به این که قرآن نمی گوید که از اشرار یاد کنید گفت: کسانی که خوب هستند باید راه و روش آن ها را ادامه دهیم.

وی با بیان این که اگر باور در هر کسی باشد می تواند به ترقی برسد گفت: راه هوا و هوس انسان را به جایی نمی رساند.

امامی کاشانی با بیان این که دویدن های از راه هوا و هوس جز کفش پاره کردن چیز دیگری ندارد ادامه داد: این گونه انسان ها هرگز به مقصد نمی رسند.

خطیب نماز جمعه تهران در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که چه طور شخصیت مرحوم مهدوی کنی می تواند برای سایرین جامع الاطراف باشد گفت: فطرت به دو دسته عملی و نظری تقسیم می شود به طوری که فطرت همان عقل است که سیر خود را طی می کند بنابراین این سیر باید صاف و لطیف باشد.

وی با بیان این که اگر این حرکت لطیف باشد آدم را به قله می رساند اظهار داشت: در جوانی با مرحوم آیت الله مهدوی کنی صحبت می کردیم و می گفتیم که مثلاً می خواهیم چه کاره شویم.

خطیب نماز جمعه تهران با تاکید بر این که باید علوم اسلامی را فرا بگیریم ادامه داد: باید دانشگاه ها و جوانان را نجات داد.

وی با اشاره به این که باید دانشگاه ها را اداره کنیم افزود: مرحوم شهید مطهری هم این فکر را داشتند به طوری که ایشان از قم به تهران آمدند.

امامی کاشانی با اشاره به این که بر اساس این تفکر هم در مباحث حوزوی و هم در مباحث دانشگاهی ورود یافتیم افزود: مباحث حوزوی بسیار عمیق بود نه این که بخواهد عادی باشد یعنی بنده از همان زمانی که با ایشان مباحثه می کردم هیچ اشتباهی از مرحوم آیت الله مهدوی کنی ندیدم.

خطیب نماز جمعه تهران با اشاره به این که مسائل سیاسی را ایشان خوب می دانستند ادامه داد: ایشان از همان ابتدا ثبات قدم داشتند.

وی با اشاره به این که ایشان در کلاس های علامه طباطبایی حضور می یافتند گفت: عده ای می گفتند که تفسیر درس نیست ولی ایشان می گفتند که برای تفسیر باید استاد داشت.

امامی کاشانی با بیان این که ایشان حوزه مدرسه مروی و مسائل مربوط به طلاب را مدیریت می کردند اظهار داشت: روح، فکر، فطرت و عقل ایشان سبب رسیدن به اهداف والا شد به گونه ای که ایشان به مقصد رسیدند.

خطیب نماز جمعه تهران در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که شخصیت های بزرگ چقدر در شکل گیری جایگاه ایشان نقش داشتند گفت: فطرت باید صاف باشد تا مطالب را خوب دریافت کند به گونه ای که مرحوم مهدوی کنی از گیرندگی بسیار خوبی برخوردار بودند.

وی گفت: وقتی یک نفر در درس به امام خمینی (ره) اعتراض می کرد ایشان به جای این که بگویند سکوت کنید می فرمودند صبر داشته باشید به طوری که اگر شاگردی از گیرندگی خوبی برخوردار بود این کلمه در او اثر می گذاشت.

امامی کاشانی با اشاره به گفته های مرحوم بروجردی پیرامون روایات اظهار داشت: عالم مرشد است به طوری که عالم باید ارشاد کند و الا عالمی که به این امر نپردازد و کنج خانه بنشیند احادیثش ارزشی ندارد.

وی با اشاره به این که ایشان مطالب را به راحتی درک می کردند اظهار داشت : ایشان در فطرت صاف تربیت شدند.

* آیت الله مهدوی کنی در تمام مقاطع سیاسی حضور داشتند


امامی کاشانی با اشاره به این که ایشان در تمام مقاطع سیاسی حضور داشتند ادامه داد : دیدگاه های ایشان مطابق با واقعیت بود.

خطیب نماز جمعه تهران با اشاره به صفای پاک مرحوم آیت الله مهدوی کنی اظهار داشت: انسان باید خوب ببنید و این خوب بودن بود که ایشان را در تمام مقاطع راهنمایی می کرد.

وی بیان داشت: نیاز جهان اسلام در این است که بدانیم در چه نقطه ای قرار داریم و دشمنان اسلام چگونه به طراحی بر ضد اسلام می پردازند.

امامی کاشانی با اشاره به این که اگر کسی عالم به زمان باشد کسی نمی تواند بر علیه او هجوم بیاورد گفت: جامعه ما باید احساس کند که در چه شرایطی قرار دارد و پرچم اسلام در چه شرایطی برافراشته می شود و یا این که چگونه باید نظام را حکومت کرد.

خطیب نماز جمعه تهران با اشاره به این که نظام جمهوری اسلامی فرصت بی سابقه برای احیای اسلام است افزود: جامعه بشری از طریق اسلام باید بیدار شود.

وی با بیان این که این فرصت را باید درک کرد اظهار داشت: انسان باید در راه آنچه که به خوبی فهمیده تلاش کند.

* آیت الله مهدوی کنی تمام وقت خود را صرف انقلاب کردند

میرلوحی در ادامه برنامه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که چگونه از خود گذشتگی در وجود ایشان نهادینه شده بود گفت: ایشان تمام وقت خود را صرف انقلاب کردند به گونه ای که آدم های استوار از آدم هایی که هیاهو می کنند در سر بزنگاه مشخص می شود.

این استاد دانشگاه با اشاره به این که ایشان به دنبال رسیدن به جایگاهی نبودند که بخواهد برای همه عیان شود افزود: ایشان امام خمینی (ره) را مرشد خود می دانستند.

وی با اشاره به این که ایشان جزء حلقه های اول انقلاب بودند ادامه داد: پایگاه ایشان مسجد جلیلی بود به گونه ای که ایشان جزء پیشگامان عرصه انقلاب به شمار می آیند.

میرلوحی با اشاره به این که ایشان در شورای عالی انقلاب شورای نگهبان و ستاد انقلاب فرهنگی حضور داشتند، افزود: ایشان پس از شهادت شهید رجایی نیز نخست وزیر شدند و همچنین در دورانی در مسند وزارت کشور بودند.

این استاد دانشگاه با اشاره به این که ایشان هیچ حکمی از خود را در ملا عام نمی گذاشتند ادامه داد: ایشان به دنبال رسیدن اهداف انقلاب به جایگاه واقعی اش بودند.

وی با اشاره به این که ایشان عشق به تعلیم و تربیت داشتند ادامه داد: ۴۰، ۵۰ نفر از اعضای خبرگان اصرار داشتند که ایشان رئیس مجلس خبرگان شوند.

میرلوحی با بیان این که مسئولیت ایشان به اصرار امام و رهبری بود اظهار داشت: ایشان هرگز در جایگاه و ویترین ها حضور نداشتند.

این استاد دانشگاه گفت: آیت الله مهدوی کنی صحبت از وحدت حوزه و دانشگاه می کردند به طوری که طرح ایشان به عنوان یک ایده مطرح شد.

وی ادامه داد: اگر دین و ارزش های دینی با پیشرفت بشری جمع شود در این صورت صلاح و مصلحت بشر تامین می شود.

* آیت الله مهدوی کنی۳۲ سال به پای هدف های خود ایستادند

میرلوحی با اشاره به این که چند نفر از شاگردان امام نهال حوزه و دانشگاه را کاشتند افزود : در دوره ای حتی اسلامی شدن دانشگاه مسخره می شد و کسی فکر نمی کرد که تولید علم اسلامی داشته باشیم و یا حتی حقوق اسلامی و فرهنگ اسلامی را فرا بگیریم.

این استاد دانشگاه با بیان این که ایشان به پای هدف خود ۳۲ سال ایستادند خاطر نشان کرد: دانشگاه امام صادق یکی از ثمره های ایشان بود.

وی با بیان این که ایشان هیچ گاه خود را به عنوان کاندیدای انتخابات مطرح نمی کردند افزود: ایشان تنها در انتخابات مجلس خبرگان حضور داشتند.

حجت الاسلام میرلوحی با بیان این که برای ایشان عیب و عار نبود که در امور به طور موقت باشند افزود: ایشان هرگز به دنبال جایگاه نبودند.

وی با اشاره به این که ایشان در قصه ۸۸ از جایگاه رفیعی برخوردار بودند ادامه داد: خبرگان باید تمام قد وارد صحنه شوند.

میرلوحی با اشاره به این که مراسم تشییع پیکر مرحوم آیت الله مهدوی کنی صبح ۵ شنبه ساعت ۸ و سی دقیقه در دانشگاه تهران پس از اقامه نماز بر پیکر پاک ایشان برگزار خواهد شد به طوری که پیکر ایشان از خیابان انقلاب نیز تشییع خواهد شد.

این استاد دانشگاه با بیان این که اولین مجلس ختم ایشان روز شنبه ساعت ۳ و سی دقیقه بعد از ظهر در حسینیه امام خمینی به میزبانی مقام معظم رهبری برگزار خواهد شد ادامه داد: دومین مراسم ختم ایشان از سوی دانشگاه، حوزه های تهران و پاسداران قدیم نیز در ساعت ۳ بعد از ظهر روز دوشنبه در دانشگاه تهران برگزار می شود.

وی با اشاره به این که روز سه شنبه در کن که زادگاه این بزرگوار است نیز مراسمی برگزار خواهد شد ادامه داد: روز چهارشنبه هم مراسم ختم دیگری از سوی مراجع و مقامات بزرگوار برگزار خواهد شد.

میرلوحی افزود: به مقام معظم رهبری مراجع، خانواده و شاگردان ایشان این ضایعه را تسلیت می گویم.
منبع: ایرنا
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


روحشون شاد که سرباز حقیقی ولایت بودن

خوش به حالشون که رفتن و دیگه مجبور نیستن ریخت نحس یه عده رو تحمل کنن و صدای گوشخراش یه عده رو بشنون!

نثار روحشون صلوات
abasfiroz
United States
با سلام و عرض تسلیت محضر دوستان میخوام از مسولین خواهش کنم تا زمانی که این عزیزان در میان ما هستند باید از زندگیشون مستند ساخته بشه که اولا نسلها این بزرگان رو بشناسن دوما چراغ راه آیندگان باشند با تشکر
خدایش رحمت کند و با محمد و آلش صلوات الله علیهم محشور فرماید
یا حسین
Iran, Islamic Republic of
روحش شاد و یادش گرامیباد
Iran, Islamic Republic of
قابل توجه بعضی ها که فقط شعار عمار بودن را سر می دهند ولی در عمل نه تنها عمار نیستند بلکه....