پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۱

'به برخی مفاهیم سکولار قداست داده‌ایم و حالا راه فرار نداریم'

يکشنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۰۶
کد مطلب: 380186
وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه نباید حرف‌های دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی را به عنوان تحلیل استراتژیک بازتولید کنیم زیرا مخاطره‌آمیز است، گفت: متأسفانه به برخی مفاهیم سکولار غربی قداست‌هایی داده‌ایم که حالا نمی‌توانیم از آن فرار کنیم.
به گزارش جهان به نقل از فارس، محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان در مراسم آغاز سال تحصیلی ۹۴-۹۳ و همچنین تودیع و معارفه روسای قدیم و جدید دانشکده روابط بین‌الملل وزارت خارجه امروز (یکشنبه) با تبریک آغاز سال تحصیلی جدید به اساتید و دانشجویان این دانشکده گفت: امیدواریم که سال جدید تحصیلی که در ماه ولادت امام هشتم حضرت ثامن‌الحجج امام رضا (ع) آغاز می‌شود به برکت وجود ایشان که همه ایران زیر سایه این وجود مقدس زندگی می‌کند سالی پربرکت و پرتلاش و همراه با کوشش فراوان برای اعضای هیأت علمی و دانشجویان این دانشکده باشد.

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه ما فرصت‌های کم‌نظیری در دانشکده روابط بین‌الملل از لحاظ استاد و دانشجو داریم،‌افزود: دانشجویان ما هر کدام اگر در این دانشکده نمی‌آمدند حتما از بهترین دانشگاه‌های کشور می‌توانستند پذیرش دریافت کنند علیرغم اینکه در دانشگاه‌های تهران، شهید بهشتی و علامه طباطبایی پذیرش داشتند دانشکده روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه را برای تحصیل انتخاب کردند.

ظریف با اشاره به اینکه مجموعه دانشجویی کم‌نظیری در دانشکده روابط بین‌الملل وجود دارد که می‌تواند سرمایه بسیار بزرگی برای تحقیق و پژوهش باشد، اظهار داشت: اساتید دانشکده روابط بین‌الملل علاوه بر اینکه همگی در حوزه‌های تخصصی علمی خود از افراد صاحب‌نام و شناخته شده‌ای در کشور هستند عموما نیز تجربه میدانی در حوزه علمیاتی روابط بین‌الملل دارند و این توان آمیختن نظریه و عمل یا تئوری یک فرصت ویژه‌ای است به دانشجویان خود منتقل می‌کنند حتما متفاوت از کلاس‌های‌ آموزشی متداول و معمولی دیگر است.

محمدجواد ظریف خاطرنشان کرد: دانشکده روابط بین‌الملل مجموعه بهترین دانشجویان کشور است که همه دارای رتبه‌های بالای کنکور هستند و اساتید خوب این دانشکده نیز سابقه تجربه و حضور عملی در حوزه روابط بین‌الملل را دارند و شکر این نعمت این است که این دانشکده به قطب علمی روابط بین‌الملل در کشور تبدیل شود.

وزیر خارجه کشورمان گفت:‌تبدیل این دانشکده به قطب علمی روابط بین‌الملل کشور نیازمند کار مشترک اساتید و اختصاص وقت بیشتر از سوی آنان و استفاده از فرصت پیش آمده دانشجویان برای فکر نو و نظریه پردازی و آزاد شدن از حصارهای خودساخته و تحمیلی در فکر کردن است.

وی از اساتید و دانشجویان این دانشکده درخواست کرد که خود را از حصارهای تئوریک و غیرتئوریک رها کنند و برای ایجاد دیدگاه و نگرش جدید نسبت به روابط بین‌الملل بر اساس ملاحظات و منافع ملی زمینه‌سازی‌های جدید شکل گیرد.

ظریف افزود: صرفا مصرف‌کننده غیر قابل است زیرا ما با این کار منافع تولیدکنندگان را نهادینه کرده‌ایم.

وزیر خارجه کشورمان با تأکید بر اینکه هیچ علمی صرفا برای علم تولید نمی‌شود،‌اظهار داشت: دوران گذار دوران بسیار مهمی است و برای اینکه این دوران شناسایی شود هزینه‌های بسیاری از سوی برخی کشورها صورت گرفته است که آینده دوران گذار را پیش‌بینی کنند و با اینکه همگی می‌دانیم که اطلاعات قدرت می آورد چرا این اطلاعات توسط برخی دولت‌ها منتشر می‌شود قابل بررسی است.

وی با طرح این سوال که چرا باید آمریکا،‌اروپا و روسیه گزارش ویژن ۲۰۲۵ را منتشر کنند، تصریح کرد: اگر این کشورها در گذشته مبالغ زیادی را هزینه کرده‌اند تا علم و آگاهی به دست بیاورند تا بتوانند بر اساس آن آینده سیاست خود را تبیین کنند پس چرا این هزینه را رایگان در اختیار دیگران می‌گذارند؟

ظریف در پاسخ به سوال طرح شده خود خاطرنشان کرد: اطلاعات و بینش و نگرش می‌تواند بر تولید پیش‌بینی شده تأثیر بگذارد که دلیل اصلی تمامی این امور به خاطر پیچیدگی علوم انسانی و شرایطی است که تحلیل‌گر بر محیط تحلیل وارد می‌کند مخصوصا اگر این تحلیل دارای توان عملیاتی باشد.

وزیر خارجه کشورمان گفت: حتما ضرورت دارد که ما از هر چه تولید می شود استفاده کنیم و برای همین هم به دانشکده و دانشگاه آمدیم تا از حوزه‌های علمی بتوانیم با دقت و جدیت و بینش کامل استفاده کنیم و البته این امر به این معنا نیست که هر چه خواندیم همان را تکرار کنیم و باید بدانیم که این امر به هیچ وجه نیاز ما نیست.

ظریف تصریح کرد: از امکان و فرصتی که برای اساتید و دانشجویان این دانشکده پیش‌ آمده باید استفاده کرد و اینجا باید تبدیل به محیط آزاداندیشی علمی شود و حتما از ورود به محیط لاابالی‌گری علمی که بند و بست علمی و عقیدتی ندارد پرهیز شود.

وزیر خارجه کشورمان با تأکید بر اینکه نباید خودمان را محصور به استفاده از تولیدات دیگران کنیم، اظهار داشت: این امکان در دانشکده روابط بین‌الملل وزارت خارجه به دلیل سوابق و تجربیات اساتید موجود است که به شکل منطقی و جدی‌تری به مسائل رسیدگی کرد و به دنبال راه‌حل‌ها باشیم بلکه باید در نوشتن رساله‌ها نیز تحول و شجاعت تولید نیازمندی‌های کشور داشته باشیم.

ظریف خاطرنشان کرد: اگر ما می‌گوییم در دوران گذار هستیم باید بررسی کرد که جمهوری اسلامی در مرحله گذار در چه حوزه‌هایی مؤثرتر است همچنین در پایان دوران گذار چه مزیت‌هایی برای جمهوری اسلامی بر اساس ابزار قدرتی که امروز شکل گرفته وجود خواهد داشت.

وزیر خارجه کشورمان با بیان اینکه نباید حرف‌های گذشته را بازتولید کرد، گفت:‌ اگر این کار را انجام دهیم این بازتولید تبدیل به سیاست‌هایی خواهد شد که برای کشور مخاطره‌آمیز است.

ظریف با اشاره به بازتولید برخی حرف‌های گذشته تصریح کرد: بازتولید حرف‌های گذشته نباید باعث شود که سیاست‌هایی که مبتنی بر تئوری‌های دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی بوده و امروز در جمهوری اسلامی مبنای تفکر تحلیلی استراتژیک شود و در صورتی که این امر صورت گیرد دلیلش آن است که ما نخواسته‌ایم فکر کنیم.

وی با بیان اینکه متأسفانه برخی از چیزهایی که در حوزه علم مقدس نیستند، مقدس کرده‌ایم خاطرنشان کرد:‌ متأسفانه به برخی مفاهیم کاملا سکولار غربی قداست‌هایی داده‌ایم که نمی‌توانیم از آن فرار کنیم که این امر به خاطر آن است که مرتبا مطالب و مفاهیم را این امر یک ضرورت غیر قابل اجتناب است که به تحول و شجاعت و وقت نیاز دارد.

ظریف از اساتید دانشکده روابط بین‌الملل خواست که به دانشجویان شجاعت دهند که حرف نو بزنند خاطرنشان کرد:‌نباید دهان دانشجو را به دلیل حرف جدید ببندیم و فقط باید حرف اشتباه دانشجویان را اصلاح کرد. چون دانشجو در این دانشکده باید احساس کند که اگر حرف جدیدی زد اساتید ما حاضر هستند که آن حرف اشتباه را اصلاح کنند نه اینکه کاری کنند که دانشجو دیگر فکر جدید به سرش خطور نکند.

دانشکده روابط بین‌الملل وزارت خارجه محل رشد و نمو صدها دیپلمات و حامی بدنه کارشناسی وزارت خارجه است


همچنین در این مراسم محمدحسن شیخ‌الاسلامی رئیس جدید دانشکده روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه که پیش از این به مدت سه سال معاون دانشجویی این دانشکده بود، با بیان اینکه اساتید دانشکده روابط روابط بین‌الملل همگی از مفاخر علمی و فرهنگی ایران محسوب می‌شوند، گفت: شخصا بنده به مدت بیست سال است که افتخار شاگردی محمدجواد ظریف را دارم و از آثار علمی متعدد ایشان بهره برده‌‌ام.

شیخ‌‌الاسلامی اظهار داشت:‌از مجموع فارغ التحصیلانی که فرصت شرکت در کنکور دکترا در سه سال اخیر داشته و بر اساس اطلاعاتی که جمع‌آوری شده است بین ۱۱۰ تا ۱۲۰ نفر در کنکور دکترا شرکت و تا این لحظه بیش از ۳۰ نفر از آنان در دوره دکترای دانشگاه‌های درجه یک کشور در رشته‌های روابط بین‌الملل، مطالعات منطقه‌ای و حقوق بین‌الملل پذیرفته شده‌اند.

وی با تأکید بر اینکه به یقین عملکرد هیچ دانشگاهی در کشور در قبول دوره دکترا مثل دانشجویان این دانشکده نیست، تصریح کرد: از هر ۴ نفری که در کنکور دکترا شرکت کرده‌اند یک نفر قبول شده است. همچنین ما بانک اطلاعاتی از مجموعه تولیدات علمی فارغ ‌التحصیلان دانشکده روابط بین‌الملل در حال تهیه هستیم ضمن اینکه تمامی مقالات علمی و پژوهشی تحت نظر اساتید این دانشکده به داخل و خارج از وزارت خارجه ارائه شده است نیز در حال جمع‌اوری است.

شیخ‌الاسلامی خاطرنشان کرد: دانشکده روابط بین‌الملل دانشکده معمولی نیست زیرا سابقه‌ای بیش از صد سال دارد که پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران این جا به معنای واقعی کلمه به مکتب و مدرسه‌ای تبدیل شد که فارغ ‌التحصیلان مختلفی از مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا داشته و محققین زیادی را به وزارت خارجه و دیگر ادارات معرفی کرده است.

وی گفت: دانشکده روابط بین‌الملل وزارت خارجه محل رشد و نمو صدها دیپلمات کشور است که حامی بدنه کارشناسی وزارت خارجه با توانمندی‌های قوی است.

شیخ‌الاسلامی افزود: وزیر خارجه اخیرا دستوری مبنی بر ارتقای کیفی دانشکده روابط بین‌الملل وزارت خارجه داده‌اند که این توسعه کمی با توسعه کیفی همراه است و قرار است که رشته‌های جدیدی به این دانشکده اضافه شوند و فعالیت‌های پژوهشی مرتبط با این دانشکده از جمله تدوین کتب درسی دیپلماسی در دستور کار قرار گیرد و همکاری‌های دانشگاهی فراملی نیز مجددا فعال شود.

شیخ الاسلامی انتخابی درست برای دانشکده روابط بین‌الملل وزارت خارجه است


مصطفی بروجردی مدیر پیشین دانشکده روابط بین‌الملل وزارت خارجه در مراسم تودیع خود با تشکر از وزیر خارجه و همه همکاران خود در دانشکده روابط بین‌الملل وزارت خارجه خود را خادم همه اساتید و دانشجویان در این دانشکده دانست و افزود: باید به دانشکده روابط بین‌الملل به دلیل انتخاب شایسته شیخ‌الاسلامی به ریاست این دانشکده تبریک گفت زیرا وی فردی دلسوز، متعهد و ملتزم به مبانی اسلامی،‌ دینی و انقلابی است که گام‌های بسیار بلندی را برای ارتقای دانشکده روابط بین‌الملل به دانشگاه علوم دیپلماتیک خواهد برداشت.

گفتنی است مصطفی بروجردی به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران در تونس انتخاب شده و هفته آینده مأموریت دیپلماتیک خود را آغاز خواهد کرد.

وی در کارنامه خود نمایندگی ایران در واتیکان و سازمان همکاری‌های اسلامی را داراست.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *