سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۱
در تازه‌ترین گزارش سازمان ملل اعلام شد:

شکاف طبقاتی ایران بهتر از آمریکا و روسیه

رتبه ۶۸ ایران به لحاظ ضریب جینی
جمعه ۳ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۳۵
کد مطلب: 372086
سازمان ملل در جدیدترین گزارش توسعه انسانی خود اعلام کرد، رتبه ایران از نظر نابرابری درآمدی در سال ۲۰۱۳ میان ۱۳۶ کشور جهان ۶۸ و بالاتر از کشورهایی نظیر آمریکا، قطر، روسیه و ترکیه قرار دارد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، سازمان ملل در جدیدترین گزارش خود از سلسله گزارش های توسعه انسانی ۲۰۱۴، نمره ایران به لحاظ ضریب جینی را همانند سال گذشته ۳۸.۳ درصد اعلام کرد و رتبه آن را از نظر نابرابری درآمدی بین ۱۳۶ کشور جهان ۶۸ و بالاتر از کشورهایی نظیر آمریکا، قطر، روسیه و ترکیه قرار داد.

سال گذشته، گزارش توسعه انسانی سازمان ملل نمره ایران از این نظر را در بازه زمانی ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰ برآورد کرده بود.

در گزارش توسعه انسانی سازمان ملل در سال ۲۰۱۴، متوسط ضریب جینی ایران بین سال های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۲ مورد بررسی قرار گرفته و نسبت به گزارش قبلی این سازمان که در سال ۲۰۱۳ منتشر شد، تغییری نداشته است.

در عین حال ایران میان ۱۳۶ کشوری که در این گزارش مورد بررسی قرار گرفته اند از نظر میزان ضریب جینی در رتبه ۶۸ قرار گرفته است که به این ترتیب شکاف درآمدی در ایران کمتر از ۶۸ کشور مورد بررسی در این گزارش بوده است.

در میان کشورهای جهان سوئد کمترین نابرابری درآمدی را دارد و نمره ضریب جینی این کشور ۲۵ اعلام شده است. اوکراین با نمره ۲۵.۶ در جایگاه دوم و نروژ با نمره ۲۵.۸ در رتبه سوم از این نظر قرار گرفته اند.

براساس این گزارش برخی از کشورهای صنعتی و توسعه یافته، شکاف درآمدی بیشتری نسبت به ایران دارند که از جمله آنها آمریکاست. ضرب جینی آمریکا ۴۰.۸ اعلام شده که نشان می دهد نابرابری درآمدی در این کشور بسیار بیشتر از ایران است.

برخی دیگر از کشورها که شکاف درآمدی بیشتری نسبت به ایران دارند، عبارتند از: قطر با نمره ۴۱.۱، شیلی با نمره ۵۲.۱، آرژانتین با نمره ۴۴.۵، روسیه با نمره ۴۰.۱، مالزی با نمره ۴۶.۲، برزیل با نمره ۵۴.۷، ترکیه با نمره ۴۰ و چین با نمره ۴۲.۱.

نابرابری زن و مرد در ایران بالاتر از ۴۲ کشور جهان

در ادامه این گزارش به بررسی نابرابری جنسیتی در کشورهای جهان پرداخته است.

ایران میان ۱۵۱ کشور جهان رتبه ۱۰۹ از نظر شاخص نابرابری جنسیتی را کسب کرده و بالاتر از ۴۲ کشور جای گرفته است.

بر اساس برآورد گزارش توسعه انسانی سازمان ملل، نمره ایران در شاخص نابرابری جنسیتی ۰.۵۱۰ اعلام شده است.

شاخص نابرابری جنسیتی ارقامی از صفر تا یک را دربرمی گیرد که هر چه این رقم بیشتر باشد، دلالت بر نابرابری بیشتر میان مرد و زن در یک کشور دارد.

برخی کشورها که در آنها نسبت به ایران نابرابری بیشتری بین زن و مرد وجود دارد، عبارتند از: قطر با رتبه ۱۱۳، مصر با رتبه ۱۳۰، سوریه با رتبه ۱۲۵، عراق با رتبه ۱۲۰، هند با رتبه ۱۲۷ و پاکستان با رتبه ۱۲۷.

رتبه نخست جهان از نظر شاخص نابرابری جنسیتی را اسلونی با نمره ۰.۰۲۱کسب کرده است و سوئیس با نمره ۰.۰۳۰ در جایگاه دوم و آلمان با نمره ۰.۰۴۶ در رتبه سوم جای گرفته است.

رتبه برخی دیگر از کشورها در این شاخص، عبارت است از: نروژ ۹، هلند ۷، ژاپن ۲۵، اتریش و دانمارک ۵، بلژیک ۹، فرانسه ۱۲، اسپانیا ۱۶، ایتالیا ۸، لبنان ۸۰ و ترکیه ۶۹.

به گزارش فارس ، آمریکا نیز با کسب نمره ۰.۲۶۲رتبه ای بهتر از ۴۷ به دست نیاورده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *