سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۰

آخرین واکنشهای اروپا مقابل آوارگان سوری

شنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۴۸
کد مطلب: 442682
بحران مهاجرت‌های غیرقانونی به اروپا اخیرا به یکی از دغدغه‌‌های سیاستمداران تبدیل شده‌ و هر روز هزاران مهاجر به امید بهبود شرایط زندگی و آینده خود راه مهاجرت به این قاره را در پیش می‌گیرند و این در شرایطی است که شماری از کشورهای اروپایی در حال سخت‌تر کردن سیاست‌های مهاجرتی خود هستند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، بحران مهاجرت‌های غیرقانونی به اروپا اخیرا شدت بیشتری گرفته و به یکی از دغدغه‌‌های سیاستمداران تبدیل شده‌ است. هزاران تن از اتباع کشورهای بحران‌زده در تلاش برای ورود به کشورهای اروپایی هستند و هر روزه شمار زیادی مهاجر که اکثریت آنها را مهاجران سوری، عراقی، افغانی و بعضا آفریقایی تشکیل می‌دهند، راه اروپا را در پیش می‌گیرند تا خود را از جنگ‌ها و اوضاع نامناسب حاکم بر کشورهای متبوعشان خلاص کرده و زندگی جدیدی را در پیش بگیرند.

در این میان جایگاه آلمان بسیار قابل توجه است چرا که بسیاری از مهاجران خواستار ورود به این کشور و اتریش هستند. طی یک ماه گذشته در رکوردی بی‌سابقه بیش از ۱۰۸ هزار پناهجو به طور عمده از سوریه، عراق و افغانستان وارد اروپا شده‌اند و در مسیر مهاجرت صدها تن از آنها جان خود را از دست داده‌اند و این در حالیست که پیش‌بینی می‌شود سیل مهاجرت‌ها به این قاره همچنان رو به گسترش باشد.

سیل مهاجرت‌های غیرقانونی به اروپا در حالیست که برخی دولت‌های اروپایی از پذیرش پناهجویان خودداری کرده‌اند و در برابر پیشنهادات اتحادیه اروپا بر سر یک طرح مشترک مقاومت نشان داده‌اند و برخی دیگر نیز در حال سخت‌تر کردن سیاست‌های مهاجرت در زمینه پناهجویی و امنیت مرزی هستند که بعضا به دلیل افزایش احساسات ضدمهاجر در داخل این کشورهاست.

در زیر به آخرین اخبار و تحولات مربوط به این بحران می‌پردازیم:

*اتخاذ تدابیر پایدار در ارتباط با بحران مهاجران توسط اتحادیه اروپا

نخست‌وزیران جمهوری چک، مجارستان، اسلواکی و لهستان از کمیسیون اروپا خواسته‌اند طی نشست ۱۴ سپتامبر وزرای کشور اتحادیه اروپا درباره بحران مهاجران اقدام به ارائه تدابیر پایدار کند.

نخست‌وزیر چک طی اظهاراتی اعلام کرد: «اروپا هم‌اکنون با وضعیت هرج و مرج مواجه است و ضروریست که اتحادیه اروپا تدابیر کنترلی بر مرزهای خود را تشدید کرده و با شبکه‌های قاچاق مهاجران به مبارزه بپردازد.»

*پذیرش پناهجویان بیشتر در فرانسه

در صورت تصویب طرح رئیس کمیسیون اروپا در زمینه بازنگری در سیاست پذیرش پناهجویان در کشورهای اتحادیه اروپا، فرانسه حدود ۲۷۰۰۰ مهاجر دیگر را در خاک خود پذیرش خواهد کرد.

«ژان کلود یونکر» رئیس کمیسیون اروپا پیشنهاد کرده است ۱۲۰ هزار پناهجو از سه کشور ایتالیا، یونان و مجارستان به سایر کشورها منتقل شوند.

طرح پیشنهادی رئیس کمیسیون اروپا که در پی پیشنهاد ماه مه وی برای انتقال ۴۰ هزار پناهجو مطرح شده است پس از تأیید اعضای کمیسیون اروپا، در سخنرانی یونکر در تاریخ ۹ سپتامبر رسما اعلام خواهد شد.

*ورود ۴۰۰۰ مهاجر از مجارستان به اتریش

پلیس اتریش از ورود حدود ۴۰۰۰ پناهجو از مجارستان به این کشور خبر داده و از احتمال افزایش دو برابری شمار این پناهجویان خبر داد.

طبق پیش‌بینی پلیس اتریش انتظار می‌رود شمار پناهجویانی که امروز وارد خاک اتریش شوند، به ۱۰ هزار نفر افزایش پیدا کند.

*تشدید قوانین ضدمهاجرتی در مجارستان

پارلمان مجارستان روز جمعه قوانین ضدمهاجرتی خود را در برابر موج بی‌سابقه آوارگانی که با امید پیوستن به غرب اروپا از این کشور عبور می‌کنند، تشدید کرد.

قوانین جدید پیشنهادی دولت «ویکتور اوربان» نخست‌وزیر مجارستان به پارلمان این کشور، به طور ویژه امکان استقرار ارتش را در مرزها را تقویت و برای مهاجرت‌های غیرقانونی تا سه سال زندان در نظر می‌گیرد.

مجموع این قوانین که به طور فوق‌العاده و با اکثریت ۱۴۰ رأی در برابر ۳۳ رأی به تصویب رسید، نمایانگر وضعیت این بحران است.

نخست‌وزیر مجارستان با صدور بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد: «از روز پانزدهم سپتامبر یعنی تاریخ پیش‌بینی شده برای اجرای قوانین جدید، عصر تازه‌ای آغاز خواهد شد.»

وی از چند ماه پیش خواستار بازگشت به اختیارت ملی مجارستان در زمینه مهاجرت در بطن اتحادیه اروپاست.

*مرکل درباره گسترش تروریسم در آلمان هشدار داد

صدراعظم آلمان با انتقاد از بیگانه‌ستیزی و خشونت‌ها و حملات به پناهگاه‌های پناهجویان درباره گسترش تروریسم و اقدامات افراطی در این کشور هشدار داد.

«آنگلا مرکل» اعلام کرد: «ما باید همواره هوشیار باشیم و جدید‌ترین تحولات را زیرنظر داشته باشیم و علیه آنها اقدام کنیم. اتفاق‌های شرم‌آوری مانند قتل‌های سریالی گروه‌ راست‌گرای افراطی (NSU) نباید تکرار شوند.»

وی افزود: «حمله به محل زندگی پناهجویان با ارزش‌هایی که کشور ما بر مبنای آن بنا شده فاصله دارند. به حمله به پناهجویان با محکومیت و قوانین شدید واکنش نشان داده می‌شود اما نباید در برابر نفرت و بیگانه‌ستیزی ساکت‌ماند.» وی همچنین از اقدامات غرب و شرق کشور علیه همدیگر انتقاد کرد و چنین رویکردی را غیرقابل قبول خواند.

*آلمان و اتریش به مهاجران مجوز ورود دادند

دولت‌های آلمان و اتریش به پناهجویانی که در مجارستان هستند، اجازه دادند وارد خاک آلمان و اتریش شوند.

«گئورگ اشترایتر» معاون سخنگوی دولت آلمان با اعلام این خبر افزود که این تصمیم در پی مذاکرات طولانی میان «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان با «ویکتور اوربان» نخست‌وزیر مجارستان و «ورنر فایمن» صدراعظم اتریش گرفته شده است.

در پی این تصمیم صدها مهاجر در بوداپست سوار بر اتوبوس‌هایی شده‌اند تا این کشور را به مقصد اتریش ترک کنند. قرار است به این ترتیب حدود هزار و ۲۰۰ تن که پیاده به سمت اتریش می‌رفتند به اتریش منتقل شوند.

این در حالی است که پیش از این از حرکت قطار مهاجران در مجارستان جلوگیری شده بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *