سه شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ - 21 May 2024
 
۰
۲

تذکر بی‌سابقه رهبر انقلاب به دولت چرا اکنون مطرح شد؟

دوشنبه ۷ شهريور ۱۳۹۰ ساعت ۱۲:۵۲
کد مطلب: 183888
رهبر معظم انقلاب در دیدار روز گذشته با رئیس جمهور و اعضای هیئت دولت سخنان و توصیه های مهمی را خطاب به دولتمردان بیان کردند که به نظر می رسد متاثر از رویکرد دو سال اخیر دولت و تغییرات محتوایی و ظاهری در سطح ارشد قوه مجریه باشد.
به گزارش جهان، محورهای بیانات حضرت آیت الله خامنه ای همگی مهم و نیازمند واکاوی و توجه هستند اما شاید مهمترین و اساسی ترین نکته آن، تاکیدی بود که ایشان بر "لزوم پایبندی دولت به شعارها و وعده هایش" کردند.

رهبر انقلاب در این باره با قدردانی از خدمات دولت، بر پایبندی به شعارها و جهت گیریهای اعلام شده تأكید كردند و افزودند: علت اقبال مردم در انتخابات سال ۸۴ و ۸۸ به رئیس جمهور همین شعارهای جذاب و ضروری بود چرا كه مردم به ارزشها و آرمانها پایبند و دلبسته اند.

ایشان، عدالتخواهی، استكبارستیزی، ساده زیستی، مقابله با منش اشرافیگری، «مقابله با ویژه خواری و سوءاستفاده از ارتباطات اقتصادی و غیراقتصادی» و خدمت رسانی صادقانه را از جمله شعارهای جذاب دولت خواندند و افزودند: اصول و ارزشهایی كه امام خمینی می فرمود و باعث محبوبیت ایشان در قلب ملتها شد از اساسی ترین شعارهای دولت است كه باید كاملاً به آن پایبند بود.

در هفت دیدار گذشته کابینه دولت با رهبر انقلاب سابقه ندارد که ایشان این چنین صریح بر لزوم "پایبندی دولت به شعارها و جهت گیریهای اعلام شده" تاکید و دولتمردان را به تقید به وعده هایشان فرابخوانند. 

تذکر دیروز رهبر انقلاب گویا در نتیجه تغییر و تحولاتی است که در منش و روش دولت اتفاق افتاده؛ تغییراتی که به نظر می رسد بویژه در سال اخیر و با جابجایی ها و عزل های متعدد، حاشیه دار شدن بسیاری از موضوعات کم یا حتی بی اهمیت در دولت، انحراف بخش هایی از دولت و سردادن شعارهایی غیر از آنچه وعده داده شده و ... حاصل شده است. 

در واقع می توان تایید کرد که اگر "رویکرد و جهت گیری عملی" دولت همان راه و خط دولت نهم بود، رهبر انقلاب دیروز از ضرورت پایبندی و تقید به شعارها سخنی به میان نمی آوردند زیرا سست شدن بخش هایی از دولت در تحقق وعده‌ها و ظهور جریان انحرافی در دل آن، در دوران دولت دهم باعث ایجاد نگرانی شده است.

فارغ از این موضوع، چرایی تاکید حضرت آیت الله خامنه ای هم بر لزوم عمل کردن دولت به شعارهایش پاسخ های تفکر برانگیز و روشنگری به ویژه برای خود مسئولان دولت به همراه دارد.

رهبر انقلاب اسلامی در ادامه سخنان روز گذشته خویش، كار برای خدا را رمز برخورداری از توفیق الهی و ایجاد جذابیت در دلهای مردم برشمردند و تأكید كردند: اگر به هر علت تقید به شعارهای دولت سست شود توفیقات الهی نیز كم خواهد شد بنابراین با همان شور و نشاط و تلاش به خدمت صادقانه و بدون توقع ادامه دهید.

در این سخنان، ایشان اولین و مهمترین اثر سست شدن تقید به وعده ها و شعارها را "کم شدن توفیقات الهی" برای دولت می دانند؛ این نکته مهم به مثابه هشداری تکان دهنده است که اگر مسئولان را هشیار نکند نه تنها الطاف الهی که به تبع آن علاقه و حمایت مردم را هم از آنان کاهش و در اثر بی تفاوتی به وعده ها دل های مردم و حامیان دولت را هم کدر خواهد کرد.

نتیجه این روند چیزی جز گسستن رشته "اعتماد" مردم به دولت و بی اعتباری آن نخواهد بود؛ رویدادی که اگر محقق شود رئیس جمهور و اطرافیانش حتی نباید امیدی به آینده برنامه های انتخاباتی خود هم داشته باشند.

درست است که رای مردم به شخص دکتر احمدی نژاد بود اما اما اگر آنان از رئیس جمهور و دولتش در قبال وعده ها و ارزش ها سستی و بی تفاوتی ببینند به صراحت از او روی بر خواهند گرداند زیرا آنچنان که رهبر انقلاب فرمودند "مردم به ارزشها و آرمانها پایبند و دلبسته‌اند" نه به اشخاص.


روی دیگر سکه "عمل به شعارها"، دامن نزدن به مطالبات و نیفزودن به وعده هاست تا امکان تحقق آن ها فراهم شود. این واقعیت پیش تر مورد اشاره رهبر معظم انقلاب قرار گرفته است. 

ایشان در شهریور ماه سال ۸۵ در دیدار هیئت دولت با بیان اینکه تعهدات را با مقدورات تنظيم كنيد و به مطالبات و توقعات ناممكن دامن نزنيد، تصریح کردند که "از اين اطمينانى كه مردم به شما دارند، بيشترين استفاده را بكنيد. آن جايى كه واقعاً ممكن نيست، آن جايى كه درست نيست و آن جايى كه كار نشدنى است، به مردم صريح بگوييد؛ بگوييد اين كار نميشود و با امكانات كشور سازگار نيست؛ مردم از شما قبول ميكنند. من در يك مورد خاصى به آقاى رئيس‌جمهور گفتم اين مورد را به مردم بگوييد نميشود؛ حتّى اگر پيش از شما هم وعده‌اى داده شده و حالا شما مى‌بينيد عملى نيست، به مردم بگوييد آقا عملى نيست. مردم هم ميپذيرند."

نکته مهم دیگر در این راستا، بحث "امانتداری" دولت است. رئیس جمهور با شعارهای جذابی چون "عدالتخواهی، استكبارستیزی، ساده زیستی و مقابله با منش اشرافیگری و مفاسد اقتصادی" رای و نظر مردم را در دو انتخابات سال ۸۴ و ۸۸ به حمایت از خود جلب کرد. 

مردم هم از دکتر احمدی نژاد و کابینه اش انتظار داشته و دارند که به وعده ها و شعارهایی که در زمان انتخابات و پس از آن داده عمل کند و امانتداری خود را نسبت به رایی که از آنان گرفته اثبات کند. 

آنچنان که رهبر معظم انقلاب درباره مزایای عمل به وعده ها در شهریور ماه سال ۸۵ عنوان کردند، "افزایش ایمان در دل های مردم" هم نمونه ای دیگر از آن است: هر چه شما بهتر، بيشتر، صميمى‌تر و پايبندتر به اصول حركت كنيد و پيش برويد، عمق اين ايمان در دلهاى مردم ما بيشتر خواهد شد و تغيير آن به وسيله‌ى دستهاى بيگانه، براى آنها دشوارتر خواهد شد.

البته نباید از نظر دور داشت که خطاب دیروز رهبر انقلاب درباره پایبندی به شعارها و تحقق وعده ها در واقع به همه مسئولان کشور است اما چون دولت در وسط میدان و عهده دار اداره کشور است طبیعتا در اولویت مخاطبان قرار می گیرد.

شاید بهترین پایان برای این گزارش بيانات مقام معظم رهبرى به مناسبت روز مبارزه با استكبار جهانى‏ در آبان سال ۱۳۷۵ باشد، آنجا که ایشان با تاکید بر اهمیت شعار، فرموده اند: با شعار دادن، نه يك كشور را، بلكه يك دِه را هم نمى‏شود درست كرد و اداره و آباد نمود. در كنار شعار، عمل لازم است؛ ولى بعضى از روى ساده‏لوحى، بعضى هم شايد از روى غرض، اين حرف را طور ديگرى معنا مى‏كنند. گويا اين طور مى‏خواهند وانمود كنند كه شعار را بايد كنار گذاست. اين، غلط است. شعار، مثل عَلَم، راهنما و نشانه است. عملِ بدون شعار هم، مثل شعارِ بدون عمل است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
خدایا بر توفیقات این رهبر فرزانه بیفزا
آمین
Iran, Islamic Republic of
کجا بی سابقه بوده معظم له همیشه مشفقانه راهنما بوده اند ورضایت ایشان ازاین دو لت بیشتر از دیگر دولت های قبل بوده است