جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۲

لیست ائتلافی عارف با علی مطهری

پنجشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۸:۴۱
کد مطلب: 404585
رئیس بنیاد امید ایرانیان گفت: در مورد لیست ائتلافی با آقای مطهری صحبت کردم و وی استقبال خوبی کرد.
به گزارش جهان به نقل از فرهنگ نیوز ، محمدرضا عارف رئیس بنیاد امید ایرانیان در سیزدهمین کنگره حزب مردم‌سالاری که در صبح امروز در مجتمع آدینه برگزار شد، با اشاره به فرا رسیدن دهه فجر و سی و هفتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، به تسنیم گفت: در ابتدای سخنانم یاد و خاطره شهدای انقلاب را گرامی می‌دارم و به روح امام‌خمینی(ره) درود می‌فرستم.

وی درباره ارزیابی خود از عملکرد دولت گفت: روند عملکرد دولت یازدهم را مثبت ارزیابی می‌کنیم و وظیفه اصلاح‌طلبان حمایت جدی از دولت برای انجام تعهدات خود به مردم و عملیاتی کردن شعارهای انتخاباتی و اجرای برنامه‌های پیشرفت است و لازمه این مهم همبستگی است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: نگاه ما از ابتدا حمایت از دولت بوده و به عهد خود با دولت یازدهم پایبند هستیم و امیدواریم دولت در مسائل اقتصادی و موضوعات دیگر به شعارهای خود جامه عمل بپوشاند.

عارف با بیان اینکه ویژگی مهم انقلاب اسلامی باور ما به بزرگ‌ترین انقلاب فرهنگی است، اظهار داشت: توجه کامل به ارزش‌های اسلامی موضوع مهمی است که از روز اول که کلید رسمی انقلاب در ۱۵ خرداد ۴۲ زده شد این موضوع را در حرکات و رفتار امام‌خمینی(ره) دیدیم. توجه به نقش مردم و حضور آنها به عنوان صاحبان انقلاب موضوع مهمی است که اوج آن را در ۱۲ بهمن دیدیم که امام‌خمینی(ره) به عنوان رهبر معنوی جامعه ما و تمام جوامع غیرمسلمان محسوب می‌شد.

وی ادامه داد: عظمت انقلاب ماست که نمود آن را در قانون اساسی مشاهده می‌کنیم؛ ما اصول و احکام قانون اساسی را نتوانستیم اجرایی کنیم. هر مسئولی در نظام جمهوری اسلامی ایران به صورت مستقیم یا غیرمستقیم منتخب مردم است و اگر نهادی بخواهد از مردم جلو بیافتد، دِینش را نسبت به شهدا و انقلاب ادا نکرده، بنابراین مردم به عنوان یک اصل پذیرفته شده در دنیا محسوب می‌شوند و این نگاه را در نقش رهبری مردم مشاهده می‌کنیم.

رئیس بنیاد امید ایرانیان با بیان اینکه باید به تحزب در کشور به صورت جدی توجه شود، گفت: ما سازوکار مناسب در مقوله احزاب در کشور نداریم که بخشی از این مشکل به دلیل تنگ نظری و بخش دیگر به دلیل عدم سازوکار اجرایی مناسب و تفکر از بالا به پایین است و اگر حزب شکل بگیرد راهی جز رشد از پایین به بالا نداریم؛ باید همه تشکل‌ها تقویت نظام تحزب در کشور را در چارچوب قانون اساسی مورد تأکید قرار دهند و مهمترین وظیفه احزاب توسعه مردم‌سالاری و افزایش مشارکت مردم و ارتقای حضور مردم در صحنه است.

عارف با بیان اینکه باید اختلاف سلیقه در جناح‌ها را بپذیریم، ادامه داد: احزاب اصلاح‌طلب باید به موضوع کادرسازی توجه ویژه داشته باشند؛ فعالیت سیاسی رویکرد مهم یک حزب است، اما فعالیت سیاسی وسیله‌ای برای رسیدن به اهداف است. احزاب باید آموزش را در دستور کار خود قرار دهند و برای جذب نیرو برنامه‌ریزی کنند؛ شکاف عمیقی از گسست نسل بین نسل اول و سوم احساس می‌شود و وظیفه احزاب کم کردن این شکاف است.

وی افزود: امروز متأسفانه با این فضای مجازی تلاش دشمن و ضدانقلاب نمود غیرواقعی از دهه ۵۰ است و این به دلیل کم کاری ماست، چرا که ما از مسائل مهم قافل هستیم و بخش‌های نظام که باید به این مسائل توجه کنند مهمترین دغدغه خود را حذف یکدیگر قرار داده‌اند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: مشاهده می‌شود کسانی که جایگاه شبیه پیامبران برای‌شان متصور بوده به کجا رسیده‌اند؛ ما به عنوان اصلاح‌طلبی که مدعی فهم بالا در همراهی رهبری هستیم، باید تلاش کنیم تا با سایر احزاب همکاری کنیم و خلأ این همکاری را در کشور احساس کنیم. احزاب لازم است به اولویت‌های نظام و اسناد بالادستی توجه کنند و با توجه به اینکه در آستانه تدوین برنامه ششم توسعه هستیم، آیا نباید تشکل‌های حزبی سهمی در این برنامه داشته باشند؟

عارف یادآور شد: در حال حاضر هیچ راهی جز حرکت جبهه‌ای نداریم و آنچه امروز برای فعالیت کوتاه‌مدت نیاز داریم، حرکت جبهه‌ای است؛ باید جبهه اصلاحات همه احزاب اصلاح‌طلب را در بر بگیرد و نباید گزینشی برخورد کنیم و رویکرد جبهه باید هم‌افزایی و هم‌گرایی حداکثری باشد و ما باید همه احزاب را در جایگاه خود بشناسیم و همکاری با احزاب را در دستور کار خود قرار دهیم.

وی افزود: مهمترین وظیفه جبهه اصلاح‌طلبان تقویت احزاب است و نگاه حذف یا کاهش قدرت در مقوله اصلاح‌طلبی نمی‌گنجد و تشکل اصلاح‌طلبی تقویت همه احزاب است.

رئیس بنیاد امید ایرانیان با بیان اینکه مهمترین مسئله اصلاح‌طلبان انتخابات ۹۴ است، خاطرنشان کرد: نتیجه انتخابات ۹۴ وضعیت انتخابات ۹۶ را ترسیم می‌کند، بنابراین راهی جز همراهی و حرکت جبهه‌ای منسجم نداریم و باید به اجماع کامل فکر کنیم و از مشکلات موجود عبور کرده و پیروزی تفکر اصلاح‌طلبی را در سال آینده دنبال کنیم و یک بار دست از سهم‌خواهی برداریم، چرا که نتیجه سهم‌خواهی را در گذشته دیدیم.

عارف با بیان اینکه پیام اجماع کامل اصلاح‌طلبان پیروزی تفکر اصلاحات است، تصریح کرد: نباید وزن‌کشی کنیم و باید تفکر اصلاحات پیروز شود و برای این موضوع می‌توان از تشکل‌های مردمی نیز استفاده کرد.

وی گفت: سرمایه ارزشمند اجتماعی خلق شده و آیا ما نباید به سمت استفاده از این سرمایه برویم؟ سرمایه اجتماعی ۷۳ درصدی خلق شده و آثار آن را بر مسائل داخلی و خارجی می‌بینیم و وظیفه ما حفظ و ارتقای این سرمایه است، به خصوص سرمایه اجتماعی ۲۷ درصدی که نیامده‌اند. باید تلاش کنیم آنها را به صحنه بیاوریم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه ما اختلاف سلیقه را برای کشور ارزش می‌دانیم و صفر و یک نمی‌کنیم، گفت: میان صفر و یک بی‌نهایت عدد وجود دارد و این برای ما ارزش است و تهدید نیست. ما هزینه‌های سنگینی را در انقلاب پرداخت کردیم و خدا را شاکر هستیم که روز به روز انقلاب ما روسفیدتر می‌شود.

عارف تصریح کرد: وظیفه دیگر اصلاح‌طلبان تلاش برای همگرایی کامل است و اگر خلاف این امر عمل کنیم باید در اصلاح‌طلبی خود شک کنیم؛ اگر شعار اصلاح‌طلبی داریم باید اجماع کامل را در دستور کار قرار داده و با یک لیست در صحنه انتخابات حاضر شویم.

وی در پایان گفت: من در مورد لیست ائتلافی با آقای مطهری صحبت کردم و استقبال خوبی شد. البته برخی دوستان این ائتلاف را کاملا رد کردند، اما ما همچنان معتقدیم که باید در لیست ائتلافی شرکت کنیم، چرا که این افراد می‌توانند لولای دو جناح باشند. اگر جبهه اصلاحات ما را باور کند مردم نیز به ما کمک خواهند کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *