پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

ویژگی‌های جدید امنیتی در چاپ اسکناس

شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۱۵
کد مطلب: 389088
رئیس کارخانه تولید کاغذ اسناد بهادار بانک مرکزی با تاکید بر ویژگی های جدیدی که در چاچ اسکناس و ایران چک به کار می رود، گفت: ایران در تولید مواد اولیه تولید کاغذ اسکناس و ایران چک، خودکفا است.
به گزارش جهان به نقل از مهر، علی کرامتی با تاکید بر اینکه ایران از تکنولوژی روز دنیا در تولید کاغذ امنیتی برخوردار است گفت: ویژگی های امنیتی سه دسته اند، مواردی که با چشم غیرمسلح قابل دیدن است، شماری تنها با چشم مسلح امکان شناسایی دارند و برخی دیگر هم فقط با ماشین مخصوص امکان شناسایی دارند.

رئیس کارخانه تولید کاغذ اسناد بهادار بانک مرکزی افزود: واترمارک و تصویر پرتره حضرت امام خمینی (ره) که در نور قابل رویت می باشد، از بارزترین ویژگی‌های امنیتی است که با چشم غیرمسلح قابل دیدن است.

کرامتی با اشاره به توانایی‌های بالای ایران در زمینه تولید کاغذ امنیتی اظهارداشت: واترمارک تصویری سه‌ بعدی روی اسکناس است که تنها در کارخانه های تولید کاغذ امنیتی مانند تکاب قابل تولید است.

وی نخ امنیتی را دومین شاخصه ویژگی های امنیتی قابل مشاهده با چشم غیرمسلح دانست و افزود: شیوه قرار دادن نخ امنیتی به صورت پنهان یا پنجره ای مستلزم استفاده از سخت افزارهای خاصی است که دسترسی جاعلان به آن را غیرممکن می سازد. در حال حاضر، تغییراتی در نخ امنیتی به وجود آورده ایم و عرض آن را به ۱.۵ میلیمتر رسانده ایم طوری که امکان خواندن مشخصات روی آن وجود دارد.

رئیس کارخانه تولید کاغذ اسناد بهادار بانک مرکزی، ویژگی امنیتی الکتروتایپ در اسکناس های ۵۰ و ۱۰۰ هزار ریالی و ایران چک‌ ها را ویژگی های دیگری دانست که با چشم غیرمسلح قابل دیدن است.

کرامتی ادامه داد: الیاف امنیتی از جمله ویژگی های امنیتی قابل مشاهده است که در حین فرآیند تولید به کاغذ اضافه می شود.

وی در ادامه به تشریح ویژگی های امنیتی اسکناس ها که با چشم مسلح قابل دیدن است پرداخت و گفت: الیاف امنیتی نامرئی در سطح یا درون کاغذ تنها پس از قرار دادن کاغذ در زیر اشعه UV امکان مشاهده آن فراهم می شود.

رئیس کارخانه تکاب همچنین به ویژگی امنیتی تولید کاغذ چک اشاره و خاطرنشان کرد: ماده ای در تولید کاغذ چک به کار می رود که در مقابل مواد پاک کننده حساس است، لذا در صورتی که جاعل بخواهد در چک تحریف و دستکاری نماید، این ماده رنگ کاغذ چک را تغییر می دهد.

کرامتی یکی از مواردی که امکان جعل کاغذ را از جاعلان سلب می کند را رنگ اسکناس عنوان کرد و گفت: رنگ‌های سبز و آبی و... اسکناس، رنگ های معمولی نیستند و جاعلان اسکناس، امکان دستیابی به مختصات رنگ را ندارند چرا که این ویژگی در فرآیند تولید اسکناس تعیین می‌شود.

وی تصریح کرد: بیشتر مواد اولیه تولید کاغذ اسکناس و ایران چک در داخل تهیه می‌شود و در این زمینه ایران خودکفا است. کارخانه تکاب در زمینه تامین کاغذ امنیتی برای شناسنامه، گذرنامه و چک بانکی پیشگام بوده و شرایط تحریم نیز هیچ تاثیری بر توان تولید داخل کاغذ امنیتی در کشور ایجاد نکرده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *