جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

استفاده آل‌سعود از سلاح‌ شیمیایی در یمن

سه شنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۱۰
کد مطلب: 449883
سخنگوی ارتش یمن اعلام کرد که عربستان در مأرب از سلاح‌های شیمیایی و میکروبی استفاده کرده است.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، «شرف لقمان» سخنگوی ارتش یمن در گفتگو با المیادین گفت: ائتلاف سعودی از سلاح‌های شیمیایی و میکروبی در استان مأرب استفاده کرده است.
 
وی همچنین برخی گزارش‌ها درباره پیشروی نیروهای متجاوز در مأرب را تکذیب کرد.
 
لقمان افزود: گروه‌های تروریستی، هسته‌های خفته زیادی در صنعا دارند که سلاح‌های زیادی را نیز در منازل این شهر پنهان کرده‌اند.
 
رئیس کمیته انقلابی یمن:عربستان هرگز موفق به تجزیه یمن نخواهد شد
 
رئیس کمیته انقلابی یمن ضمن محکوم کردن جنایات عربستان علیه ملت یمن، گفت: دشمن سعودی هرگز موفق به تجزیه یمن نخواهد شد.
 
محمد علی الحوثی رئیس کمیته عالی انقلابی یمن روز گذشته در یک راهپیمایی پرشور در شهر ذمار که در محکومیت جنایت حمله عربستان به یک مراسم عروسی در "سنبان" برگزار شده بود شرکت کرد.
 
وی ضمن قدردانی از مواضع مردم ذمار و مقاومت آنها در جبهه‌های مختلف و ثباتشان گفت: کشتار خونین غیرنظامیان و کودکان و زنان و سالخوردگان یمنی توسط عربستان بر خوی وحشی‌گری آل سعود دلالت دارد.
 
محمد علی الحوثی ضمن محکوم کردن این جنایات گفت: آل سعود جز ویرانی و کشتار غیر نظامیان و تخریب زیربناها هیچ برنامه‌ای ندارند.
 
رئیس کمیته عالی انقلابی یمن گفت: اگر عربستان ادعای حمایت از ملت‌های عربی را دارد، از فلسطین و الاقصی که قبله آزادگان جهان است حمایت می‌کرد.
 
وی با بیان اینکه دشمن سعودی هرگز نمی‌تواند برنامه‌هایش با هدف تجزیه یمن را عملی کند گفت: تداوم پیروزی‌ها در جیزان، نجران، عسیر و سایر مناطق چیزی جز واکنش به تجاوز عربستان و مقدمه‌ای برای پیروزی‌های بعدی علیه متجاوزان نیست.
 
الحوثی گفت: کشتار جمعی عربستان در سنبان ذمار، المخا در تعز و در صعده و لحج و دیگر استانها از طریق بمباران و حملات جنون وار جنگنده‌های سعودی، با همه ارزشها و اصول انسانی و اخلاقی در تضاد است.
 
وی افزود: ننگ است که دشمن ما را بمباران کند ولی ما جبهه‌های جنگ را پر از رزمندگان نکنیم. ما آماده مقاومت هستیم و این راهپیمایی بهترین شاهد بر مقاومت ملت یمن علی‌رغم محاصره و ادامه تجاوز عربستان است.
 
تظاهرات در ذمار شاهد سخنرانی‌هایی نیز در محکومیت سکوت بین المللی علیه کشتار جمعی که عربستان علیه ملت یمن مرتبک می‌شود و همچنین استفاده این کشور از سلاح‌های ممنوعه بود.
 
سخنرانان در خلال این تظاهرات از جامعه بین الملل خواستند که در کنار مردم یمن باشند و برای رفع محاصره و متوقف کردن تجاوز عربستان که منجر به کشته شدن و آوارگی هزاران نفر از شهروندان یمنی و تخریب زیربناهای این کشور شده تلاش کنند.
 
شرکت کنندگان در این راهپیمایی همچنین از جامعه بین‌الملل خواستند که به سرعت عربستان را به عنوان جنایتکار جنگی محاکمه کرده و  عضویت آن را در سازمان ملل متحد به حالت تعلیق در بیاورند.
 
جنگنده‌های ارتش سعودی چند روز قبل بار دیگر با حمله به یک جشن عروسی در استان ذمار بیش از 54 شهروند یمنی شهید و 60 نفر دیگر نیز زخمی شدند.
 
عربستان پیش از این نیز به یک مراسم عروسی در شهرک بندری المخا در استان تعز حمله کرده بود که در پی آن بیش از 140 تن به شهادت رسیده بودند. 90 نفر از شهدای این حمله زن بودند.
 
دیدار اعضای شورای انقلابی یمن با مقامات عراقی
 
هیئت اعزامی از شورای انقلابی عالی یمن که یک‌شنبه شب برای سفر رسمی 5 روزه از تهران وارد فرودگاه بغداد شد، با شماری از مسؤولان عراقی دیدار و گفت‌وگو کرد.
 
اعضای این هیئت یمنی شامل "نایف القانص"، "محمد المقالح"، "علیاء فیصل الشعبی"، "ابتسام الحمدی" و "عبدالرحمن المختار" در ضیافت نخست وزیر عراق هم شرکت کردند.
 
این هیئت یمنی همچنین با "ابراهیم جعفری" وزیر امور خارجه عراق، "عادل عبدالمهدی" وزیر نفت، و "عبداللطیف الهمیم" رئیس دیوان وقف سنی این کشور دیدار و گفت وگو کرد.
 
این هیئت قرار است در طول اقامت خود در بغداد برای آگاه نمودن دولت عراق از ماهیت حمله عربستان و ائتلاف عربی به یمن و جنایات آل سعود علیه یمنی ها و اوضاع انسانی در این کشور، با شماری دیگر از مقامات دیگر عراقی دیدار و گفت وگو نماید.
 
هیئت یمنی پیشتر به شماری از کشورهای عربی و اسلامی مانند عمان، لبنان و ایران سفر کرده بود.
 
المختار عضو هیئت یمنی در تهران به خبرنگار شبکه خبری العالم گفته بود که سفر این هیئت، در ناکامی تجاوز و افشای فریب تبلیغاتی رسانه‌های همسو با جنگ ددمنشانه، سهم به‌سزایی خواهد داشت.
 
عبد الله صالح: وحدت یمن شکست مالی و سیاسی برای عربستان است
 
علی عبد الله صالح دیکتاتور سابق یمن در مصاحبه با شبکه خبری المیادین، با اشاره به اینکه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی این کشور عامل از هم پاشیدن ارتش یمن است، گفت: من بخشی از مسئولیت را قبول می‌کنم؛ چرا که خودم منصور هادی را برای رئیس جمهوری نامزد کردم.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه جنگنده‌های عربستانی هیچ گاه نمی‌توانند رزمندگان و سران سیاسی یمن را هدف قرار دهند گفت: بیش از 90 درصد قربانیان حملات عربستان غیر نظامی هستند.
 
صالح با اشاره به اینکه منصور هادی مسئول کشته شدن اماراتی ها در عدن و مأرب است، گفت: هادی از گروه تروریستی داعش حمایت کرد تا با او علیه انصارالله و ارتش یمن بجنگند.
 
علی عبد الله صالح خطاب به کشورهای متجاوز به یمن گفت: شما جنگ را متوقف کنید حزب من یک کنفرانس عمومی برگزار و رهبران جدید خود را انتخاب می‌کند و خودم نیز نامزد نمی‌شوم.
 
دیکتاتور سابق یمن با اشاره به اینکه کودکان یمن خیانتکاران را محاکمه خواهند کرد، گفت: ملت یمن دیر یا زود اماراتی‌ها و سعودی‌ها را از خاک یمن بیرون خواهند کرد.
 
صالح در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حملات جنگنده‌های سعودی به غیر نظامیان گفت: اگر عربستان با من و انصارالله اختلاف دارد؛ چرا ملت یمن را بمباران می کند.
 
وی با اشاره به اینکه دخالت خارجی اختلاف یمنی‌ها را کاهش خواهد داد گفت: تحقق وحدت در یمن شکست سیاسی و مالی برای عربستان محسوب می شود.
 
سرنگونی پهپاد جاسوسی ائتلاف عربستان در یمن
 
نیروهای ارتش یمن روز دوشنبه یک پهپاد جاسوسی وابسته به ائتلاف به سرکردگی عربستان را سرنگون کردند.
 
 همزمان با انهدام این پهپاد همچنین ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در ادامه عملیات خود در استان جیزان عربستان یک تانک سعودی را در این منطقه و یک نفربر زرهی را در منطقه الخوبه نابود کردند.
 
عربستان برای القاعده در یمن سلاح فرستاد

 
روزنامه الاخبار لبنان از ورود محموله جدید سلاح عربستان به استان حضر موت خبر داد که پایگاه عناصر گروه تروریستی القاعده در یمن به شمار می رود.
 
روزنامه الاخبار نوشت: محموله ای از سلاح مدرن شنبه شب از عربستان وارد منطقه بروم در استان حضرموت شد، تا به دست قبایل حضرموت برسد که طرفدار حزب اخوانی الاصلاح هستند.
 
این روزنامه افزود: این محموله سلاح سعودی با هماهنگی صلاح باتیس از سران حزب الاصلاح وارد حضر موت شد و شامل سلاح های نیمه سنگین، تفنگ های تک تیرانداز، دروبین های دید در شب و مقادیر زیادی مهمات است.
 
همزمان عناصر القاعده در شهر المکلا در استان حضرموت شمار قابل توجهی از فعالانی که روز گذشته در مخالفت با حضور القاعده تظاهرات کرده بودند، بازداشت کردند.
 
به گزارش العالم، روزنامه الاخبار همچنین نوشت: محمد المقری و امیر باعویضان از جمله بازداشت شدگان هستند.
 
خبرگزاری "خبر" به نقل از یک منبع محلی در شهر المکلا خاطرنشان کرد: عناصر القاعده امیر باعویضان خبرنگار شبکه آزال و محمد المقری خبرنگار شبکه الیمن الیوم را به همراه یک نفر دیگر که هویتش معلوم نیست، ربودند.
 
این ماجرا چند ساعت بعد از تظاهرات گسترده مردمی در المکلا صورت گرفت. مردم در این تظاهرات خواهان خروج عناصر مسلح القاعده از این شهر شدند.
 
عناصر القاعده چند ماه پیش کنترل شهر المکلا را به دست گرفتند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *