جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۳
۲
یمن تحت کنترل ارتش و انصارالله؛

شکست آل سعود با وجود 3 ماه کشتار/ فهمی هویدی: به حال جهان عرب، بخندیم یا گریه کنیم

سه شنبه ۲ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۱۰
کد مطلب: 429489
نگاهی سریع به نقشه کنونی نفوذ نظامی در یمن نشان می دهد که سراسر خاک این کشور به جز حضرموت تحت سیطره ارتش و انصارالله است و این ارزیابی بهترین پاسخ به این سئوال است، نتیجه سه ماه تجاوزسعودی ها علیه یمن، چه بوده است؟ پاسخ: در یک کلام شکست.
شکست آل سعود با وجود 3 ماه کشتار/ فهمی هویدی: به حال جهان عرب، بخندیم یا گریه کنیم
به گزارش جهان، روزنامه لبنانی الاخبار در این باره نوشت: به جز حضرت موت که حضور گروه تروریستی تکفیری القاعده در آن گسترش یافته، می توان تاکید کرد که موفقیت ائتلاف تحت رهبری سعودی ها و حامیان آن علیه یمن صفر بوده است.

از روز نخست تجاوز علیه یمن ، ابتکارعمل در میدان نبرد هرگز در اختیار سعودی ها و همپیمانان یمنی آن نبوده است و به همین دلیل رژیم سعودی تلاش کرد که برای ایجاد ناآرامی در یمن به عناصر یمنی مخالف انصارالله کمک کند تا شاید از این طریق کفه ترازوی میدان نبرد به نفع آن تعدیل شود.

منظور از مخالفان انصارالله، عناصر مسلح حزب الاصلاح و گروه تروریستی تکفیری القاعده و برخی عناصر هوادار عبدربه منصور هادی رییس جمهوری مستعفی و فراری یمن است.

این روزنامه لبنانی تاکید کرد: ریاض بهتر از هر کسی می داند که شکست خورده و هیچ دستاورد نظامی از تجاوز علیه یمن کسب نکرده است و رفتارهای سیاسی آن که همچنان ناظر بر جلوگیری از حل بحران یمن می باشد، بهترین دلیل است.

الاخبار تصریح کرد: افزایش حملات هوایی سعودی ها علیه یمن بعداز اعلام توقف گفت وگوهای یمنی – یمنی در ژنو برای بهبود اوضاع میدانی به نفع خود قبل از گفت وگوهای آینده تفسیر دیگری از شکست سعودی ها است.

این روزنامه لبنانی نوشت: نباید از این واقعیت جدید غافل بود که نتیجه جنگ را عملیات رو به افزایش از داخل خاک یمن علیه استان های جنوبی عربستان و سیطره ارتش و کمیته های مردمی یمن بر عدن رقم می زند.

ارتش و کمیته های مردمی یمن توانسته بودند قبل از شروع تجاوز سعودی ها بر یک سوم شمال یمن سیطره یابند اما امروز بر اغلب مناطق شمال و جنوب یمن سیطره دارند.

در زمان حاضر فقط در چهار منطقه عدن یعنی دارسعد، المنصوره ، البریقه و الشیخ عثمان شاهد درگیری ها بین عناصر مسلح هوادار منصور هادی با ارتش و کمیته های مردمی هستیم و در استان لحج و شمال عدن فقط جبهه مصنع الحدید خارج سیطره ارتش و کمیته های مردمی قرار دارد و به همین دلیل جنگنده های سعودی اردوگاه العند در لحج را دایم بمباران می کنند.

بیشتر استان شبوه از عناصر القاعده که یکی از مهمترین اردوگاه های آن در جنوب یمن بود، خالی شده و تنها دو منطقه الروضه و عزان اللتین همچنان مرکز تجمع عناصر القاعده هستند.

استان ابین واقع بین دو استان عدن و شبوه فقط ۱۵ درصد آن خارج از سیطره ارتش و کمیته های مردمی یمن قرار دارد و شهر زنگبار که القاعده در زمان منصور هادی آن را امارت اسلامی اعلام کرده بود، در محاصره قرار دارد.

استان الضالع همچنان صحنه درگیری نیروهای ارتش و کمیته های مردمی با گروه های طرفدار هادی و عناصر مسلح جنبش های جنوبی وابسته علی سالم البیض رییس جمهور پیشین است.

به جز حضر موت، می توان گفت که ارتش و انصارالله اکنون بر بیش از ۷۰ درصد مناطق جنوب و به طور کامل بر شمال به جز مناطقی در دو استان مارب و تعز سیطره دارند.

واحد رسانه جنگ انصارالله اعلام کرده است که نیروهای ارتش و کمیته های مردمی در تعز در حال پیشروی هستند و شهرستان های جبل العروص ، الستین، الخمسین در این استان به طور کامل امن هستند.

نیروهای ارتش و کمیته های مردمی حدود یک هفته قبل به طور کامل بر استان الجوف سیطره یافته اند و تاثیر مثبت آن در جبهه مارب دیده شد و اردوگاه های نخلا و السحیل خطرناک ترین اردوگاه های القاعده به سرعت سقوط کردند.

اکنون نیروهای ارتش و کمیته مردمی یمن عملیات خود را در نوار جنوبی مرز با عربستان به سوی نجران ، عسیر و ظهران جنوبی و آخرین نقطه مرز یمن با جیزان در سمت دریای سرخ ادامه می دهند.

نیروهای ارتش و کمیته مردمی یمن به ۸ پایگاه نظامی عربستان در دو روز گذشته حمله کرده که پایگاه الجابری مهمترین و راهبردی ترین آن در بخش جیزان است.

نویسنده مصری: به حال جهان عرب، بخندیم، یا گریه کنیم


در همین حال، «فهمی هویدی» نویسنده سرشناس مصر، با بیان اینکه «به حال جهان عرب نمی دانیم، بخندیم و یا گریه کنیم»، نوشت: در کنگره هرتزلیا، اسراییلی ها از افزایش درخواست ها در اروپا برای تحریم اقتصادی و آکادمی آنها ابراز ترس و نگرانی می کنند اما همزمان بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی به تقویت همپیمانیش با جهان عرب به ویژه سعودی ها دل بسته است.

هویدی در مقاله ای که در روزنامه لبنانی السفیر منتشر شد، افزود: این تفاوت ایجاد شده زمانی نگران کننده تر می شود که به یاد آوریم طرف عربی روزی فلسطین را قضیه محوری و اصلی و اسراییل را دشمن نخست راهبردی می دانست.

وی با اشاره به یک گزارش روزنامه انگلیسی اکونومیست از امیدها و آرمان های نتانیاهو، نتیجه گرفته است که دو دشمن ( اسراییل و جهان عرب) وارد مرحله همکاری و تفاهم شده و اکنون به یک همپیمان اعلام نشده، تبدیل شده اند.

این نویسنده مصری تصریح کرد حالا هم که سعودی ها و اسراییلی ها در همایشی که در واشنگتن برگزار شد، آشکارا با هم می نشینند و گفت وگو می کنند.

انور عشقی نظامی بازنشسته و رییس یکی از مراکز مطالعاتی سعودی ها در جده با دوری گولد بارزترین مشاور نتانیاهو و مدیرکل جدید وزارت خارجه رژیم صهیونیستی در همایشی در واشنگتن شرکت و در مقابل دوربین ها دست دادند و گفت وگو کردند.

گولد گفت که این پنجمین دیدارش با انور عشقی از نزدیکان آل سعود بوده است.

دراین گزارش از روابط تاریخی سعودی – اسراییلی پرده برداشته شده و آمده است که در دهه شصت گذشته هواپیماهای اسراییلی مزدورانی را به پایگاه هایی درعربستان منتقل می کردند تا علیه ارتش مصر که در یمن بود، بجنگند.

براساس این گزارش ، شاهزاده بندربن سلطان در دهه هشتاد قرن گذشته و زمانی که سفیر عربستان در آمریکا بود در تماس دایم با اسراییلی ها بوده است.

هویدی با انتقاد از اینکه نظام سوریه هم تاکنون به سوی اسراییل شلیک نکرده است، نوشت: عبدالفتاح السیسی رییس جمهوری مصر تاکید کرده است که در جریان حمله اسراییل علیه نوارغزه در سال ۲۰۱۴ همواره با نتانیاهو در تماس وگفت وگو بوده است.

یوسی الفر یک نیروی امنیتی سابق رژیم صهیونسیتی هم تاکید کرده است که بیشتر کشورهای عربی خواستار خریدن پهپاد « درون» از اسراییل بوده اند.

نتانیاهو برای توجیه دلیل دل بستنش به عرب ها در مقابل تحریم اروپایی ها را نتیجه نظرسنجی یک سازمان اسراییلی از سعودی ها دانسته که براساس آن ۱۸ و ۲۲ درصد سعودی ها اسراییل و داعش را دشمن می خوانند و بیشتر ضد ایران هستند.

فهمی هویدی با بیان اینکه « دشمن امروز چه کسی است؟»، نوشت که در رسانه های مصری یک روز اخوان المسلمین و یک روز جنبش حماس دشمن معرفی می شود و در رسانه های کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به ویژه سعودی هم با توجه به ترس سنتی از ایران ، بحران یمن و تحولات بعداز امضای توافق هسته ای با گروه ۱+۵، ایران جایگاه اسراییل را گرفته است.

این نویسنده عرب خاطرنشان کرد: سعود الفیصل وزیر خارجه سابق سعودی حتی در بیانه های خود دیگر از درگیری عربی – اسراییلی یاد نمی کرد و بر درگیری فلسطینی – اسراییلی تاکید داشت.

وی تصریح کرد: می توان نتیجه گرفت که اسراییل دیگر دشمن اول سعودی ها نیست و ایران به رقیب اول تبدیل شده است و خطرناک تر اینکه فرصتی برای اسراییل فراهم شده تا همه فلسطین را ببلعد و دامنه عادی سازی روابطش با عرب ها را گسترش دهد.

فهمی هویدی افزود: اما خطرناک تر از آن اینکه ، اسراییل به تحریک درگیری عرب ها با ایرانی ها بسنده نمی کند و درصدد است تا درها را به روی فاجعه درگیری سنی – شیعه بگشاید که هیچ حد و مرزی ندارد و به نابودی توان دو طرف و شکست نهایی آنها با هم منجر می شود.

این نویسنده عرب نسبت به توطئه ها برای تجزیه کشورهای عربی مانند عراق ، سوریه ، یمن و لیبی هشدار داد و تاکید کرد که لبنان هم به دلیل تشدید اختلافات گروه های سیاسی حتی قادر نیست رییس جمهوری انتخاب کند.

وی با بیان اینکه سودان هم که در گذشته تجزیه و تقسیم شده است، تاکید کرد که فقط باید از خداوند بخواهیم الجزایر را بعداز عبدالعزیز بوتفیلیقه از خطر تقسیم و تجریه حفظ کند.

فهمی هویدی خاطرنشان کرد: انور عشقی سعودی درهمایشی که اخیرا به همراه مشاور نتانیاهو شرکت کرد در باره « چالش های منطقه ای » سخن گفت و تاکید کرد: باید برای تشکیل کردستان بزرگ با هم تلاش کنیم.

این نویسنده مصری با تاکید به اینکه قطعا این نظر شخصی انور عشقی نیست، خاطرنشان کرد: هنگامی یک سعودی این اندیشه خطرناک را مطرح می کند، حتما نمی تواند با موضع و رویکرد قدرت حاکم فاصله داشته باشد.

وی با بیان اینکه « کنگره آمریکا از ایده کردستان بزرگ استقبال کرده است»، تصریح کرد که اما اسراییل برای تحقق این ایده سعودی که همچنان خیالی است، تشویق می کند.

فهمی هویدی یکی دیگر از مشکلات جهان عرب را اتحادیه عرب و اجلاس سران کشورهای عربی دانست و نوشت که تصمیم های آنها با واقعیت ها و حقایق هیچ ارتباطی ندارد و گویی آنها در ستاره ای دیگر زندگی می کنند.

این نویسنده عرب با بیان اینکه جهان عرب به یک جسم بدون سر تبدیل شده است، تاکید کرد: سران عرب هنگامی هم که برای یک اقدام و کار مشترک تصمیم می گیرند، دلایل آن محاسبات خاص و تنگ نظرانه است.

وی خاطرنشان کرد: سران عرب چند وقت قبل تصمیم گرفتند که یک ارتش مشترک عربی تشکیل دهند و در رسانه ها هیاهو به راه انداختند اما هدف آنها فقط تسویه حساب مصر با لیبی و سعودی ها با یمن بود و هیچ چیز مشترکی بین آنها وجود نداشت.
منبع: ایرنا
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
... وحالا می فهمیم که چرا در روایات موجود در کتب دینی و اسناد آخرالزمانی از مردم یمن به عنوان پرچمدار مبارزه با ظلم و استکبار در جهان ویاری رسان امام زمان (عج) ذکر شده است.
اللهم عجل لولیک الفرج
United States
مرگ بر آل سعود