جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 17 May 2024
 
۵
۱۰
مشروح/ دومین روز بررسی صلاحیت وزاری پیشنهادی؛

هاشمی: مشکل دارویی را به سرعت حل می‌کنم/ ظریف: ذره‌ای از حقوق مسلم ملت کوتاه نمی‌آییم

اظهارات نجفی درباره نقشش در فتنه
سه شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۱۸
کد مطلب: 305882
دومین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی از صبح امروز سه شنبه آغاز شد.
هاشمی: مشکل دارویی را به سرعت حل می‌کنم/ ظریف: ذره‌ای از حقوق مسلم ملت کوتاه نمی‌آییم
به گزارش جهان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در روز دوم بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی نیز به بررسی برنامه‌ها، سوابق و عملکرد ۱۸ وزیر پیشنهادی دولت یازدهم پرداختند.

متن کامل گزارش روز اول بررسی صلاحیت وزرا (جلسات صبح و بعد از ظهر) مجلس شورای اسلامی را می‌توانید اینجا بخوانید.

این خبر در طول روز تکمیل می‌شود؛ لطفا به روز رسانی کنید...

۸:۱۵ جلسه علنی مجلس شورای اسلامی از دقایقی پیش با حضور بیش از ۲۱۴ نماینده مجلس آغاز شد. بر این اساس در زمان آغاز جلسه علنی، ۷۵ نماینده در صحن حضور نداشتند.

رسیدگی به صلاحیت وزرای پیشنهادی همچون روز گذشته، در دستور کار جلسات صبح و عصر امروز مجلس قرار دارد.

موافق وزیر پیشنهادی آموزش‌و پرورش
لاهوتی: سرکشی نجفی به خانواده‌های حوادث سال ۸۸ مصوبه شورای شهر بود


نماینده مردم لنگرود در مجلس گفت: سرکشی دکتر نجفی به خانواده‌های حوادث سال ۸۸ مصوبه شورای شهر تهران بود و گزارش ‌آن به مقام معظم رهبری ارجاع شد که مسوول دفتر ایشان به انضمام نامه‌ای، این گزارش را به اطلاع اعضای شورای امنیت ملی رساند.

به گزارش جهان به نقل از ایسنا، مهرداد لاهوتی در دفاع از محمدعلی نجفی وزیر پیشنهاد آموزش و پرورش گفت: گزارش ماموریت دکتر نجفی برای سرکشی به خانواده‌های حوادث سال ۸۸ باید به درستی به اطلاع جامعه رسانده شود.

وی گفت: براساس مصوبه شورای شهر تهران که دکتر نجفی نیز عضوی از آن شورا بود، هیاتی ماموریت یافت تا از خانواده‌ها‌ی حوادث سال ۸۸ سرکشی کند که این ماموریت توسط این هیات انجام شد و گزارش آن تقدیم مقام معظم رهبری گردید در برخی از این گزارش آمده است همه خانواده‌های حوادث سال ۸۸ از اقشار ضعیف جامعه هستند و اکثرا سابقه حضور در جبهه و سابقه ایثارگری دارند. گزارش مفصل هیات به انضمام نامه‌ی حجت‌الاسلام و المسلمین گلپایگانی مسوول دفتر مقام معظم رهبری به شورای عالی امنیت ملی ارجاع داده شد.

نماینده مردم لنگرود با اشاره به نقل قول غیرواقعی از وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: از ایشان نقل کردند که از «وقتی از ایشان پرسیدم که آیا رییس جمهور می‌شوید ایشان گفتند که کسی رییس جمهور می‌شود که به نظام اعتقاد داشته باشد» این سخن دروغ محض است آیا می‌شود که کسی سالها در بخش‌های مختلف نظام خدمت کرده باشد ولی نظام را قبول نداشته باشد؟ آیا در حالی که برای استخدام یک آبدارچی از دستگا‌های نظارتی استعلام می‌شود آیا امکان دارد برای تصدی پست‌های عالی نظام استعلامی نشود؟

این عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به برنامه‌های بیست گانه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: دکتر نجفی از ۲۲ محور برنامه پنجم توسعه در بیست محور برنامه دارد این میزان توجه به قانون برنامه در کانون توجه هیچ وزیری نیست.

وی تاسیس شوراهای آموزش و پرورش،‌واگذاری تصدی‌گری‌های دولت به استانداران و فرمانداران و مردم، تاسیس سه پژوهشکده، یک دانشگاه، سازمان کودکان استثنایی و هزاران مدرسه را در دوران مسوولیت نجفی در وزارت آموزش و پرورش و سایر مسوولیت‌های دولتی اجرا شده دانست.

وی با بیان اینکه نماز مدارس در زمان دکتر نجفی پایه‌گذاری شد، گفت: از حجت‌الاسلام و المسلمین قرائتی رییس نهضت سوادآموزی بپرسید که نماز مدارس در زمان چه کسی پایه‌گذاری شد؟ یا یکی از مخالفان، تاسیس مدارس غیردولتی را مورد انتقاد قرار داد، در پاسخ به این همکار گرامی باید گفت تاسیس این مدارس به مردم تحمیل نشد بلکه کمکی در جهت کاهش بار مالی دولت بود حال اگر مخالف این مدارس هستید می‌توانید با قانون این مدارس را تعطیل کرده و بار مالی آن را بر دوش دولت بگذارید.

نماینده مردم لنگرود با تاکید بر اینکه فرهنگیان چشم به راه تصمیم مجلس درباره وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش هستند، گفت: بیش از ۱۰۰ فرهنگی با بنده تماس گرفتند و گفتند در مجلس بگویید که دکتر نجفی چه خدمات ارزنده‌ای در آموزش و پرورش ایجاد کردند. فرهنگیان امروز از نمایندگان انتظار دارند با رای بالایی دکتر نجفی را برای وزارت آموزش و پرورش انتخاب کنند.

وی متذکر شد: آموزش و پرورش امروز نیازمند تغییر و تحول است و دکتر نجفی با برنامه‌هایی که در دست دارد اجرایی سند بنیادین آموزش و پرورش را به صورت تدریجی با تدبیر در دستور کار دارد.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش:
فراجناحی عمل کردم


محمدعلی نجفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در دفاع از برنامه‌ها و دیدگاه‌هایش برای تصدی این وزاتخانه در صحن علنی مجلس گفت: بنده به استفاده از تجارب گذشته و پیروی از اندیشه در برنامه راهبردی آموزش و پرورش اعتقاد دارم.

وی ادامه داد: یکی از ضعف‌هایی که در گذشته به آن گرفتار بودیم، فقدان برنامه راهبردی در وزارتخانه آموزش و پرورش بوده که در سالهای گذشته برخی تصمیمات ضد و نقیض نیز بر این اساس گرفته و اجرا شده است.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تصریح کرد: اسناد بالادستی همواره قابل احترام و با ارزش است. این اسناد از نظر علمی و فنی تصویب شده و در اختیار آموزش و پرورش قرار گرفته است.

نجفی در ادامه اظهار داشت: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و سیاست‌های کلی این وزارتخانه که به تائید رهبر معظم انقلاب در سال جاری رسیده است، از برنامه‌های مهم این وزارتخانه است که باید اجرا شود.

وی در همین زمین تاکید کرد: بنده معتقدم که این اسناد باید در ۲۰ سال آینده، اساس کار تمامی اقدامات وزارت آموزش و پرورش قرار گیرد. اجرای اهداف این اسناد باید به دور از شتاب‌زدگی صورت گیرد. بنده معتقدم که باید برای دستیابی به اهداف سند تحول بنیادین و سیاست‌های کلی آموزش و پرورش، از نیروهای کارشناسی و کارآمد استفاده شده و این افراد به استخدام درآیند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ادامه داد: به کارگیری نیروهای کارآمد در آموزش و پرورش باعث می‌شود که آنها نقشه راهی تهیه کنند تا اهداف سند تحول و سیاست‌های کلی محقق شود. به اعتقاد من مهمترین بخش برنامه‌های در این حوزه متمرکز شده است.

نجفی در ادامه افزود: بنده معتقدم که باید مجمعی از نخبگان برای بررسی اهداف سیاست‌های کلی و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تشکیل شود. اعمال اصلاحات در صورت لزوم، تهیه نقشه راه برای سند و نیز بازنگری در آن باید هر ۵ سال یکبار انجام شود.

وی اضافه کرد: برنامه‌های بنده یک برنامه ۴ ساله است. ۵۹ برنامه در برنامه تقدیمی بنده پیش‌بینی شده که ۵۷ بند آن به سند تحول و سیاست‌های کلی وزارت آموزش و پرورش استناد دارد. همه اجزای سند در برنامه بنده برای این وزارتخانه پیش‌بینی شده است.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تاکید کرد: بنده معتقدم که هدف آموزش و پرورش تربیت است که اگر تربیت ضعیف شود، اصل آموزش و پرورش مهمل است. بحثی که در آن زمان در آموزش و پرورش داشتیم، تلفیق فعالیت‌های تربیتی بود. نظر ما این بود که مدیر، معلم و ناظم هم وظایف پرورشی دارند. معاونت پرورشی در زمان بنده منحل نشده است.

نجفی در ادامه تصریح کرد: معاونت پرورشی در وزارت آموزش و پرورش حدود ۶ سال پس از بنده و در زمان وزرای بعدی منحل شد که البته آقای مظفر به عنوان وزیر پس از بنده می‌تواند این موضوع را شهادت دهد. از نظر تفکر اسلامی، آموزش و پرورش باید هدفش تربیت باشد. از نمایندگان می‌خواهم که صفحه ۵۱ گزارش بنده را بیشتر مطالعه کرده و در آن دقت داشته باشند، زیرا این موضوعات در آن عنوان شده است.

** روح و جان همه آموزش و پرورش باید دینی باشد

وی در ادامه افزود: ما به آموزش و پرورش هویت فنی و علمی دادیم. بنده معتقدم که تربیت در نظام اسلامی باید دین محور باشد. روح و جان همه آموزش و پرورش باید دینی باشد، اما این روح دینی باید مبتنی بر تعالیم دینی باشد. بنده معتقدم که با تحمیل نمی‌شود، دانش‌آموز را دیندار کرد. اگر اینطور باشد دانش‌‌آموز دین‌گریز می‌شود.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ادامه داد: من بهترین پیشنهادات را از آمریکا حتی قبل از فارغ التحصیلی داشتم، اما ۳۵ سال است که به عشق انقلاب و کار با شهید چمران تحصیل خود را در خارج از کشور رها کرد‌ه‌ام و به ایران آمده‌ام، برخی سخنان که علیه بنده عنوان می‌شود منصفانه نیست.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، نجفی اضافه کرد: آقایان قرائتی و محسنی‌اژه‌ای در معاونت تربیتی آموزش و پرورش در زمان بنده فعالیت کردند که می‌توانند شهادت دهند. برخی از فرهنگیان از بازگشت بنده به آموزش و پرورش خوشحال هستند.

وی تصریح کرد: در دوره بنده فعالیت آموزش دینی اوج گرفت. در این دوره اقداماتی در حوزه فرهنگ نماز و قرآن شکل گرفت. فرهنگ نماز و ایجاد نمازخانه در زمان وزارت بنده در آموزش و پرورش ایجاد شده است. علت اینکه نخواستم رئیس‌جمهور شوم این بود که نمی‌خواستم در بین مردم از خودم دفاع کنم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش ادامه داد: دکتر حدادعادل در زمان وزارت بنده مسئولیت پژوهش کتب درسی را بر عهده داشت که وی می‌تواند در مورد اقدامات دینی بنده در وزارت آموزش و پرورش و محتوای کتب درسی شهادت دهد. انحلال تربیت معلم توسط بنده یک تهمت است. بنده به تربیت معلم هویت بخشیدم.

محمدعلی نجفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش صبح امروز در فرصت نیم ساعته دفاع از برنامه‌های خود در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، طی سخنانی اظهار داشت: آموزش عالی مستلزم سیاستگذاری و برنامه‌ریزی واحد و منسجمی است و بهترین روش آن است که همه آنها در قالب دانشگاه فرهنگیان ساماندهی شود. من ۱۶ سال پیش گفتم، اما سال ۹۰ تازه در شورای عالی انقلاب فرهنگی دانشگاه فرهنگیان تصویب شده است.

وی افزود: از عجایب روزگار این است که یکی از اتهاماتی که به من وارد می‌کردند این بود که بنده را مخالف تاسیس دانشگاه فرهنگیان عنوان می‌کردند، ولی ۱۶ سال پیش تاسیس این دانشگاه را برای سروسامان دادن مسائل علمی پیشنهاد داده بودم، حال یک عده پز دانشگاه فرهنگیان را می‌دهند و بنده را متهم می‌کنند که مخالف آن بودم. البته معتقدم که دانشگاه فرهنگیان باید ساماندهی شود و شرایطی ایجاد شود که چه دانشجو و چه استادی که در این دانشگاه و پردیس‌های استانی فعالیت می‌کنند، احساس کمبود نسبت به دانشگاه‌های دولتی نداشته باشند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه من بسیاری از برنامه‌ها را در این زمینه تغییر خواهم داد، گفت: علاوه بر آن برنامه‌های ساماندهی و اجرایی را نیز در دانشگاه فرهنگیان تغییر خواهم داد، اما اینکه می‌گویند من مخالف دانشگاه فرهنگیان هستم، صحیح نیست. چرا که من ۱۶ سال پیش پیشنهاد تاسیس آن را دادم و پس از ۱۴ سال با تصویب مرجع قانونی این دانشگاه تاسیس شده است و این از عجایب روزگار است که در راستای پوشاندن حق و باطل است.

نجفی با بیان اینکه عده‌ای اصرار می‌کنند که نجفی حقوق فرهنگیان را اضافه کرده است، خاطر نشان کرد: برادران و خواهران عزیز؛ رضایت شغلی فرهنگی مبتنی بر ۴ مولفه است که یکی از آنها حقوق و مزایا است. فرصت نیست همه آنها را توضیح بدهم. شما اهل فن هستید و اطلاع دارید، ولی خانواده فرهنگیان باید در کشور باید رضایت شغلی داشته باشند، اینکه احساس کنند در تصمیم‌گیری‌های آموزش و پرورش مشارکت دارند و احساس کنند کرامت و منزلت اجتماعی آنها رعایت شده است، ارزش دارد.

وی با انتقاد از این موضوع که نباید معلمی را بدون آشنایی و آموزش سر کلاس ششم ابتدایی بفرستیم، عنوان کرد: این چگونه می‌تواند جواب دانش‌آموز را بدهد، این خرد کردن معلم است و از بین بردن رضایت شغلی اوست. بنده حرفم این است اگر نظام مربوط به ۶-۳-۳ باید اجرا شود که من هم معتقد به اجرای آن هستم که حالا شروع شده است، باید اشکالات آن را برطرف کنیم و تقدمات و تاخرات در آن رعایت شود. اینکه کتاب، معلم و فضا آماده نشده، ناگهان این نظام آموزشی اجرا شود، بلایی را سر آموزش و پرورش می‌آورد.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با تاکید بر پرهیز از صرفا شعار دادن در آموزش و پرورش اضافه کرد: آنچه که در این برنامه ۵۹ بندی آورده‌ام، به تک‌تک آنها معتقدم و برای اجرای تک‌تک آنها اقدام خواهم کرد، مگر آنکه در بحث کارشناسی و تخصصی به این نتیجه برسم که اشتباه کردم و تلاش خواهم کرد آن را هم اصلاح کنم.

نجفی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: برخی از دوستان مخالف بنده روز گذشته بحث‌ها را به جاهای دیگری بردند و بحث‌های سیاسی را عمدتا مطرح کردند که جواب دادن آنها نیز وقت خود را دارد. روز یکشنبه قرار بود در کمیسیونی در مورد مسائل سیاسی صحبت کنم که وقتی صبح آن روز به کمیسیون مراجعه کردم گفتند که امروز وقت شما نیست و لذا مجبورم بخشی از پاسخ‌ها را بدهم.

وی خطاب به نمایندگان مخالف خود که عصر دیروز نطق خود را در مجلس بیان کرد‌ه‌اند اظهار داشت: شما باعث شدید که من ۱۰،۱۲ دقیقه از وقتم را که باید در مورد آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت صحبت کنم و پیام خود را برای اجرای برنامه‌ها اعلام کنم، بیایم و بر مسائل سیاسی تمرکز کنم.

** ۲ بار به رهبر انقلاب در خلال فتنه ۸۸ گزارش دادیم

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در خصوص نطق دیروز نماینده مخالفش اظهار داشت: بنده به عنوان عضو شورای شهر بر اساس مصوبه این شورا با عده‌ای از اعضای شورا به قول آقای لاهوتی، نه تنها با خانم الف بلکه با تمام اعضا به خانواده‌هایی که در انتخابات ۸۸ خسارت و لطمه دیدند سر زدیم. به آن زنی که همسرش را به ناحق از دست داده و نه در تظاهرات شرکت کرده بود، بلکه برای تهیه دارو به داورخانه رفته بود، اما تیر خورده بود و دو بچه بی‌سرپرست نیز دارد و حیران و سرگردان بود. اگر کمک نکنیم و نسبت به نظام علاقه‌مند نکنیم و احساس نکند که پناهگاهش نظام جمهوری اسلامی است به سمت رسانه های بیگانه‌ می‌رود. این کار را کردیم و نزد او رفتیم.

نجفی افزود: این در حالی بود که این وظیفه شما نمایندگان تهران بود که این کار را انجام دهید، ولی ما این کار را انجام دادیم و گزارش آن را دو بار به مقام معظم رهبری دادیم و ایشان آن را به شورای امنیت ملی ارجاع دادند و حالا ما اینجا بدهکار شدیم؟ من خیلی متاسفم که این حرف‌ها را می‌زنم، اما شما مطرح کردید.

وی تصریح کرد: نظام جمهوری اسلامی ولایی است و در راس آن بگوییم راس، بگوییم محور، بگوییم جان، بگوییم اساس مقام معظم رهبری است. بنده و سایر بزرگوارانی که قبول کرده‌اند آسایش خانواده‌شان را فدا کنند و وارد این میدان اجرایی شوند که شما می‌دانید شرایط کشور چقدر سخت است، روشن است که برای خدمت، برای مردم، برای نظام و معتقد به نظام ولایت و پایبند به منویات ولایت است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با طرح این پرسش که آیا این سوال است که شما از من می‌پرسید که اصلا رهبری را قبول دارید، تصریح کرد: کسی که می‌خواهد وزیر بشود ممکن است، پایبند به این نظام نباشد؟ این وزارت مگر برای ما و دوستان ما چه دارد؟ من ۱۶ سال پیش وزارت آموزش و پرورش را ترک کرده‌ام و در تمام این ۱۶ سال هم خدا می‌داند که اصلی‌ترین دغدغه‌ام آموزش و پرورش بوده است و ارتباط داشته‌ام با فرهنگیان، من کسی نیستم که آموزش و پرورش را رها کنم.

نجفی با بیان این جمله که خدا را شاهد می‌گیرم که دو فاکتور باعث شد من این سمت را قبول کنم والا مخالف بودم، اظهار داشت: یک فاکتور تکلیف آقای دکتر روحانی بود که گفت من به شما تکلیف می‌کنم و من خواهش کردم که شما با مقام بالاتر مشورت کنید و اگر نظرتان عوض شد من خوشحال می‌شوم که نیایم.

** از دیروز حدود ۵۶۰ پیامک دریافت کرده‌ام

وی دومین فاکتور را اصرار و بزرگواری فرهنگیان دانست و ادامه داد: من از دیروز تاکنون حدود ۵۶۰ پیامک دریافت کرده‌ام. اکثر کسانی که پیامک به من فرستاده‌اند را نمی‌شناسم، حدود ۷۰۰ ایمیل برای من آمده است و خدا می‌داند که خیلی از آنها نوشته‌اند که ما ختم قرآن نذر کرده‌ایم برای رای آوردن شما. این فرهنگی کسی است که من دست رد به سینه او بزنم؟ نمی زنم. و اینکه شما رای بدهید یا ندهید خود می‌دانید و باید تکلیف شرعی بر شما روشن باشد، ولی من دست رد به سینه فرهنگیان و همچنین دکتر روحانی نزده‌ام و نخواهم زد و به همین دلیل در این چند روز تمام سعی‌ام را کردم که نمایندگانی که از من سوال کردند را توجیه کنم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش افزود: بنده زمانی که مقام معظم رهبری رئیس‌جمهور بودند و جناب آقای موسوی نخست وزیر، در سال ۶۷ به آموزش و پرورش آمدم. آقای مرتضی آقامحمدخان شاهدند که به من زنگ زدند و گفتند که آقا فرمودند امروز آقای موسوی به شما پیشنهادی می‌کند که شما آن را رد نکنید.

نجفی با بیان اینکه من با این فاکتورها به آموزش و پرورش آمدم، والا من یک استاد دانشگاه صنعتی شریف بودم، گفت: از دانشجویان من در مورد اخلاق و علمم سوال کنید و ببینید چه می‌گویند و بپرسید که در کلاس‌های درس ریاضی من حدود ۲۵۰ دانشجو شرکت می‌کردند، ولی یک کلمه حرف سیاسی نمی‌زدم چرا که اعتقاد نداشتم به اینکه از وقت کلاس بگیرم و در آن حرف سیاسی بزنم.

وی در بخش دیگری از سخنانش به موضوع فتنه سال ۸۸ اشاره و خاطرنشان کرد: من جزو فعالان سیاسی کشور بودم و در فعالیت‌های انتخاباتی شرکت داشتم. روز سه‌شنبه بعد از انتخابات از طرف مقام معظم رهبری به من تلفن شد و گفتم که تشریف بیاورید. در جلسه‌ای در حضور ایشان شرکت کنید، من از طرف ستاد هیچ‌کس در آن جلسه شرکت نکردم. آنها مرا دعوت کردند. مقام معظم رهبری در ابتدای جلسه فرمودند هر کس هر حرفی درباره انتخابات و تقلب دارد بزند. دو نفر از آقایان وزرای پیشنهادی در آن جلسه حضور داشتند. اینکه افتخار ماست که از ما دعوت کردند که در محضر رهبر معظم انقلاب در مورد انتخابات صحبت کنیم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بر همین اساس اضافه کرد: آنجا پیشنهاداتی شد که خود مقام معظم رهبری جلسه را اداره می‌کردند و حتی خودشان به ما وقت می‌دادند و تعیین می‌کردند که چه کسی چند دقیقه صحبت کند. بعد از اینکه این پیشنهادها مطرح شد، جمع‌بندی ایشان این بود که ما نباید خلاف قانون کاری انجام دهیم. قانون شورای نگهبان را مسئول این امر کرده. بنابراین ۲ و ۳ نفر از اعضای شورای نگهبان نیز در آن جلسه بودند که فکر می‌کنم آقای کدخدایی نیز حضور داشتند. گفته شد شما بروید بررسی کنید، حرف شما فصل‌الخطاب است و حتی قبل از اینکه ایشان در ۲۹ خرداد در نمازجمعه آن فرمایشات را ایراد فرمودند ما مطیع این امر بودیم من کجا مصاحبه کرده‌ام که خلاف این امر بوده‌است؟

نجفی بر همین اساس اضافه کرد: به من می‌گویند مردم را برای حضور در تظاهرات تحریک می‌کردید من در کدام راهپیمایی شرکت کردم؟ بنده در هیچ‌کدام از آن راهپیمایی ها چند بعد و چه قبل از انتخابات حضور نداشتم نمی‌گویم آنهایی‌که شرکت کردند خلاف قانون عمل کردند، خیر من هم مثل آقای مطهری معتقدم قبل از ۲۹ خرداد شرکت در راهپیمایی اشکال نداشت، ولی اگر یک عکس از من بیاورید که من نجفی را در راهپیمایی روز دوشنبه بعد از جلسه با مقام معظم رهبری نشان دهد، قبول خواهم کرد که اصلا بنده راس فتنه بودم. چرا چیزی را می‌گویید که اشکال دارد؟ چرا چیزی را می‌گویید که درست نیست؟

وی با اشاره به اینکه ما در تمام مدت تلاش کردیم که آبی بر این فتنه بریزیم که آن را خاموش کنیم و یا حداقل شعله‌های آن را کم کنیم، هر چند که در مقابل عده‌ای با هر انگیزه‌ای سعی کردند که بنزین بر فتنه بریزند که البته ریختند و هنوز هم متاسفانه عده‌ای همین کار را می‌کنند، افزود: در خصوص مطلبی که درباره مصاحبه‌ من عنوان شد، باید بگویم که من متن کامل آن مصاحبه را دارم.بحث من این بود که یک خلافی به نظام نسبت داده می‌شود مثل داستان کهریزک و این دو حالت دارد.

** در مصاحبه‌ام گفته بودم که دامن نظام را باید از این اتهام (تقلب) پاک کرد

نجفی ادامه داد: در آن مصاحبه گفتم که ما به عنوان دلسوزان نظام که بگوییم این خلاف اصلا اتفاق نیفتاده و باید دامن نظام از این اتهام پاک شود و آن را اعلام کنیم و یا این خلاف اتفاق افتاده، ولی ربطی به نظام ندارد و دو الی سه نفر آدم خودسر این کار را کرده‌اند. همه اینها مستند است. آقایان متاسفانه نه قبل آن را می‌گویند و نه بعد از آن و فقط می‌گویند که شما آن را مصاحبه را انجام داده‌اید و گفته‌اید که آقای کروبی خوب کاری کرده است که این کار را کرده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اضافه کرد: من در آن مصاحبه گفتم که شروع این بحث با آقای کروبی نبوده است، در یک جلسه اختصاصی شورای شهر آقای مهندس چمران شرکت داشتند، بعضی از اعضای شورای شهر هم در آن حضور داشتند و به خانواده‌های بازداشت شد‌گان این حرف را به عنوان شایعه گفتند. خوب اگر ما این شایعه را بررسی کنیم و بگوییم که دروغ است، بهتر است یا اینکه لاپوشانی کنیم و این شایعه در رسانه‌های بیگانه و بین مردم اشاعه پیدا کند. این ریختن آب بر آتش فتنه است یا دامن زدن به این آتش است؟

نجفی افزود: می‌فرمایند شما با نام‌گذاری میدانی به نام ۹ دی مخالف بودید، اولا این چه بحثی است؟ آخر این کار، کار درستی است؟ در ثانی برادر من اگر این را می‌گویی علت آن را هم بگو. آقایان پیشنهادی آورده بودند که میدان آیت‌الله حق‌شناس را به نام میدان ۹ دی تغییر دهیم. بنده مخالف بودم و گفتم که آیت‌الله حق‌شناس از علما و بزرگان این کشور بوده است و نباید این کار انجام شود. کمااینکه همین کار را آقایان در قم انجام دادند و تونل غدیر را تونل ۹ دی نامگذاری کردند و به خاطر فشار علما و مردم دوباره اسم آن را عوض کردند. حال آنجا علما نزدیکشان بودند متوجه شدند و اعتراض کردند، اما اینجا علما نزدیکشان نبود و اعتراض نکردند.

وی با تاکید بر اینکه بر اصولی پایبندم و حق نداریم که اسم میدان آیت‌الله حق‌شناس را عوض کنیم و اسم آن را به میدان ۹ دی تغییر دهیم، افزود: آیا این واقعا منصفانه است که شما یک قسمت را بگویید و قسمت دیگر را نگویید؟ خواهران و برادران عزیز! من یک تحلیل گر سیاسی هستم، بینش سیاسی داشته و دارم و هیچ‌گاه هم آن را پنهان نکرده‌ام، اما معتقدم در نظام اجرایی کشور به خصوص آموزش و پرورش اعمال بینش و سلیقه سیاسی ظلم به این نظام است.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: در تمام دوران فعالیت اجرایی‌ام به مدت ۹ سال وزیر آموزش و پرورش بودم و شروع به کارم از زمان ریاست‌جمهوری آقا بود. ۳ سال در فرهنگ آموزش عالی آن زمان بودم. ۳ سال در سازمان برنامه دوره اصلاحات بودم ۲ سال در صدا و سیما به عنوان معاون حضور داشتم. شما یک نمونه بیاورید که من در مورد فعالیت‌های اجتماعی اعمال نظر سیاسی کردم. تیم اجرایی من در تمام این مدت حضور داشتم و حداقل آقای حدادعادل به این مورد شهادت می‌دهد که یک تیم کاملا فراجناحی و بعضی از آنها از این جناح و بعضی از آن جناح در این تیم بودند.

نجفی افزود: هیچ کدام از وزرای پیشنهادی به دکتر روحانی تحمیل نشده است و خودشان هم گفتند که روحیشان روحیه تحمیل‌پذیر نیست. حدود یک ماه قبل جناب دکتر زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات که خدمتشان بودیم گفتند که نظر کمیسیون یکی از اعضای کمیسیون برای وزارت آموزش و پرورش است. بنده همان روز به آقای دکتر روحانی این مطلب را منتقل کردم، ولی ایشان این وزارت را بر من تکلیف کردند و من نیز مسئولیت آن را تا اینجا پذیرفته‌ام.

وی تاکید کرد: واقعا به این امید که ذخیره‌ای برای نظام باشیم. هیچ توقعی هم از شما ندارم. شما بر اساس وجدان خودتان و حجت شرعی‌تان تصمیم بگیرید و رای دهید و اگر رای آوردید آن را به فال نیک می‌گیرم و با قوت و بدون منت این مسئولیت را می‌پذیرم و امیدوارم این برنامه پیشنهادی را بدون منت انجام بدهم.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در پایان خاطر نشان کرد: اگر رای نیاوردم دست شما را می‌فشارم و این تکلیف را بر دوش من برداشته‌اید و خدا می‌داند که از جهاتی خوشحال خواهم شد. اگر هر کسی وزیر آموزش و پرورش شد، حل مشکلات این وزارتخانه نیاز به قیام نظام دارد یک وزیر و وزارتخانه و حتی کمک‌ تنهای مجلس کافی نیست چه وزیر شدم یا نشدم سعی می‌کنم با مجلس تعامل داشته باشم و خدمت به نظام منحصر در وزارت نیست و راه خدمت کردن زیاد است و من آماده شده‌ام برای سوختن پای این نظام و فدا شدن پای نظام.

*** ساعت ۹:۱۷ بررسی رای اعتماد به وزیر پیشنهادی ارتباطات آغاز شد.

بهروز نعمتی نماینده مردم اسدآباد در مجلس به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی ارتباطات، به سخنرانی پرداخت.
** مدرک دانشگاهی واعظی ارتباطی با وزارت ارتباطات ندارم

بهروز نعمتی نماینده مردم اسدآباد و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی صبح امروز (سه‌شنبه) در مخالفت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات طی سخنانی اظهار داشت: مخالفت بنده با آقای واعظی مخالفت با همه وزرای پیشنهادی دولت نیست و مخالفت من از نوع مخالفت‌های سیاسی و جنجالی که این روزها مطرح می‌شود نخواهد بود، بلکه مخالفت بنده مخالفت کارشناسی با برنامه‌های ایشان است.

وی ادمه داد: برنامه‌هایی که آقای واعظی آن را ارائه کرده، دارای نقاط ضعف جدی است که باید مورد نقد و تجدیدنظر قرار گیرد. بنابراین من ایرادات خود به برنامه‌های آقای واعظی در قالب چند سوال مطرح می‌کنم.

این نماینده مجلس افزود: آقای واعظی شما به عنوان یک دیپلمات شناخته شده در مجامع بین‌المللی و داخلی هستید که در دهه ۶۰ از مجموعه وزارت ارتباطات خارج شدید در حالی که امروز رویکردها و پیشرفت‌های وزارت ارتباطات با گذشته متفاوت است و باید به گونه‌ای رفتار شود تا تحولات جدی که در این وزارتخانه ایجاد شده از سوی وزیر مدنظر قرار گیرد.

نعمتی بر همین اساس تصریح کرد: آقای واعظی پس از دورانی که از وزارت ارتباطات فارغ شد در دانشگاه تهران و ورشو در رشته علوم سیاسی تحصیلات خود را ادامه داد و مشخص است که به کل از موضوع ارتباطات منفک شده‌اید که فکر می‌کنم نقاط ضعف برنامه‌های شما هم از این منظر باشد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، وی با اشاره به برنامه‌های این وزیر پیشنهادی گفت: در حال حاضر مرکز پژوهش و تحقیقات وزارت ارتباطات به عنوان یک مجموعه توانمند از مجموعه وزارت ارتباطات جدا شده است و این مجموعه می‌تواند به عنوان مبدأ در یکی از اساسی‌ترین وزارتخانه‌ها مدنظر قرار گیرد، اما شما در برنامه ‌های خود هیچ اشاره‌ای به این مرکز پرظرفیت و تاثیرگذار نکرده‌اید.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: همچنین در مورد سازمان فضایی، مجلس به صورت قانون به این مجموعه رای داده که زیرمجموعه وزارت ارتباطات باشد اما شما در برنامه‌های خود هیچ اشاره‌ای به این سازمان نکردید در حالی این مجموعه با این ظرفیت عظیم می‌تواند بسیاری از برنامه‌های شما در وزارت ارتباطات را محقق کند.

وی تصریح کرد: آیا ضروری نبود که در برنامه‌های خود فکری برای این سازمان می‌کردید. همچنین در مورد شورای عالی فضای مجازی هم برنامه‌ای به صورت شفاف و روشن ارائه نکرده‌اید و در واقع از این وقت مهم غافل شدید چرا که توجه به این شورای عالی که از تاکیدات مقام معظم رهبری بوده جز وظایف ذاتی وزارت ارتباطات است، اما نگاه شما در برنامه‌های ارائه شده به این شورا یک نگاه بسیار مختصر و جزئی است.

نعمتی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: بیش از ۵۰ درصد مردم کشور ما در روستاها زندگی می‌کنند و ما نمی‌توانیم بگوییم به دلیل اینکه بخش خصوصی در روستاها سرمایه‌گذاری نمی‌کند، ما باید این موضوع را ساقط کنیم. چرا که با این حساب باید به روستا زاده‌ها گفت که نمی‌توانند از فناوری و فضای مجازی در روستاها استفاده کنند، لذا توجه به ITC روستایی وظیفه ذاتی دولت و وزیر وزارت ارتباطات است و باید به آن پرداخته شود.

وی تاکید کرد: آیا بحث امیدی که آقای روحانی می‌گوید تنها امید به شهری‌ها است؟ حداقل شما در بخش خودتان به عنوان یک بخش راهبردی نباید این امید را به مردم بدهید؟ خیلی بد است که امروز یک روستازاده نتواند از پیشرفت‌های ارتباطی استفاده کند و دولت این بستر را برای آنها فراهم نکند.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس همچنین تصریح کرد: موضوع بعدی که وزرای قبلی هم به آن توجه‌ای نکرده‌اند و شما هم در برنامه های خود به آن اشاره نکردید، بحث میلیاردها تومان ودیعه مردم در نزد شرکت مخابرات و وزارت ارتباطات است؛ شرکت مخابرات را با پول مردم واگذار کرده‌اند اما معلوم نیست که با این پول که حق‌الناس است قرار است چه کار کنید. میلیاردها تومان پول مردم نزد این وزارتخانه است و باید از سود آن به مردم برگردانده شود اما متاسفانه در برنامه‌های شما هیچ اشاره‌ای به این پول نشده است.

نعمتی در ادامه سخنان خود گفت: اگر قرار است به عنوان مسئول یک وزارتخانه به امور ارتباط مردم بپردازیم، باید به وجود اپراتورهای دیگر نیز فکر کنیم؛ البته اکنون اپراتورها به صورت لجام گسیخته کار خود را انجام می‌دهند و هیچ نظارتی هم روی آنها نیست که دولت باید این نظارت را داشته باشد و تمام اعمال حاکمیت‌ها بر روی این اپراتورها باید از سوی دولت باشد، اما متاسفانه شما به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت ارتباطات هیچ برنامه‌ای در این زمینه ارائه نداده‌اید.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، وی اضافه کرد: در خصوص واگذاری و سهام شرکت مخابرات نیز باید به صورت صریح اعلام کنید که آیا شرکت مخابرات را برای واگذاری محق می‌دانید یا خیر و آیا سهام این شرکت را شرکت ممتازه بر می‌شمارید یا خیر .لذا از وزیر پیشنهادی می‌خواهم به این سوالات به صورت صریح پاسخ دهد.

نماینده مردم اسدآباد در این بخش از سخنان خود که همزمان با ورود حجت‌الاسلام روحانی به صحن علنی مجلس بود بار دیگر خطاب به رئیس‌جمهور کشورمان تاکید کرد که من با برنامه‌ها و خود دولت مخالفتی ندارم و اکنون به عنوان مخالف برخی از برنامه‌های وزیر پیشنهادی ارتباطات پشت تریبون هستم، البته می‌تون این برنامه‌ها را چکش‌کاری و بازنگری مجدد کرد و همچنین رایزنی دولت و مجلس بهبود بخشید.

نعمتی سخنان خود را خطاب به وزیر پیشنهادی ارتباطات اینچنین ادامه داد که نسبت به شرکت مخابرات در برنامه‌های پیشنهادی شما توجه‌ای نشده. همچنین نحوه سرمایه‌گذاری نکته‌ای است که باید به آن توجه شود اما متاسفانه سرمایه‌گذاری‌ها در بخش ارتباطات به شدت آسیب دیده و در این زمینه به گونه‌ای رفتار شده که نتوانستیم حداقل‌ها را در نظر بگیریم.

وی ادامه داد: همچنین توجه به حقوق کارگزاران مخابراتی یکی دیگر از تکلیف‌های قانونی است که وزارت ارتباطات باید به آن توجه کند، اما برنامه شما در این زمینه نکته حائز اهمیتی ندارد.

نماینده مردم اسدآباد در پایان سخنان خود تاکید کرد: بداخلاقی‌هایی که روز گذشته در جلسه بررسی برنامه‌های دولت و کلیات کابینه صورت گرفت، ما را شرمنده مردم کرد و من می‌خواهم بگویم که اگر سیاست تخریب دیگران است و سیاست یعنی اینکه افرادی را که برای خدمت به اینجا آمده‌اند له کنیم، پس بر این سیاست ننگ باد.

(۹:۳۰ حسن روحانی رئیس‌جمهور وارد صحن علنی مجلس شد)

حسینی؛ مخالف وزیر پیشنهادی ارتباطات:
فعالیت دیپلماتیک واعظی فرصت مناسبی برای حضور وزارت ارتباطات در عرصه های جهانی است


سیدباقر حسینی نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس در موافقت با رای اعتماد به محمود واعظی پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: ابتدا لازم می‌دانم با توجه با نوع برخوردهایی که دیروز در مجلس صورت گرفت و ادبیاتی که به کار رفت از ملت بزرگوار ایران و رهبری معظم انقلاب اسلامی عذرخواهی کنم.

وی افزود: مجلس خانه ملت است و باید شأن این جایگاه حفظ شود. بنابراین خواهش می‌کنم که همکاران عزیز به گونه‌ای صحبت کنند که باعث ناراحتی رهبر انقلاب و شادی دشمنان نشود و مؤدبانه، محترمانه و منطقی مطالب خود را بیان کنند و تقوای در گفتار را لحاظ کنند.

نماینده مردم زابل اظهار داشت: انتخابات حماسی ریاست جموری و حضور ارشمند و لبیک به ندای رهبر معظم انقلاب از سوی نمایندگان باید منجر به توسعه شود و به بهترین شکل مهم به این حماسه سیاسی مردم پاسخ داده شود و لذا نمایندگان باید با عمل کردن به وظایف قانونی خود حجت شرعی داشته باشند و شرایط فعلی انقلاب اسلامی را در نظر بگیرند و دست‌به‌دست هم دهیم تا دولت هر چه سریعتر تشکیل شود.

حسینی تصریح کرد: بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات مشتمل بر زیرساخت‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات و این وزارتخانه وظیفه کلان هدایت و مدیریت این عرصه مهم را به عهده دارد. نمایندگان به خوبی می‌دانند که رهبر معظم انقلاب در یک دهه گذشته مفهوم جدیدی را درباره پیشرفت عدالت کشور مطرح فرمودند و موکدا بر بهره‌گیری از ظرفیت‌های حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید داشتند.

وی تاکید کرد: در حال حاضر شاخص‌های آمادگی الکترونیکی جامعه خوب نیست و باید ارتقا پیدا کند و ما باید جامعه اطلاعاتی هوشمند برای ایجاد اشتغال مناسب و کاهش هزینه‌های عمومی و ملی کشور برای نیل به اهداف فراهم کنیم.

نماینده مردم زابل با اشاره به سوابق وزیر پیشنهادی ارتباطات گفت: وی دوره کارشناسی و تحصیلات تکمیلی خود را در رشته الکترونیک و مخابرات به اتمام رسانده و در سال ۵۸ در دوران وزارت شهید قندی فعالیت کرده است و در سمت‌های مدیریتی از جمله معاون مخابراتی وزیر پست و تلگراف و تلفن فعالیت کرده است و همچنین رئیس هیئت مدیره شرکت مخابرات از سال ۶۰ تا ۶۵ بوده است. در مدت حضور واعظی در شرکت مخابرات چالش خروج ۲ هزار نفر از کارشناسان و مستشاران آمریکایی حل و به جای آنها کارشناسان متخصص داخلی به کار گرفته شدند و در این دوره شورای برنامه‌ریزی مخابرات تشکیل شد.

حسینی ادامه داد: محمود واعظی در سخت‌ترین شرایط سیاسی کشور در دوران جنگ تحمیلی به ارائه سرویس و خدمات مناسب و پتشیبانی از فعالیت‌های مورد نیاز جنگ پرداخت و در همین دوران گذار از شبکه آنالوگ به دیجیتال پایه‌گذاری کرد.

وی همچنین در وزارت امور خارجه سمت‌های معاونت را به عهده داشت و شناخت خوبی از تحولات جهانی دارد که این فرصت مناسبی برای حضور ارتباطات در عرصه‌های جهانی و به دست گرفتن فرصت‌ها است تا شاید بتوان به استفاده از منابع فرکانسی و ماهواره‌ها اقدام کرد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، نماینده مردم زابل افزود: مهمترین نقطه قوت برنامه‌های محمود واعظی پررنگ بودن اجرای برنامه پنجم توسعه است و در برنامه‌های او این موضوع به صورت چشمگیر وجود دارد و این برنامه‌ها منطبق با برنامه پنجم توسعه است.

حسینی تاکید کرد:‌ توجه به توسعه زیرساخت‌ها و صنایع بومی و دسترسی بیشتر مردم به فضای ارتباطاتی از دیگر برنامه‌های آقای واعظی است. همچنین از دیگر نقاط قوت ایجاد فضای رقابتی برای شرکت‌های ارائه کننده خدمات اینترنتی است که از طریق اجرای صحیح اصل ۴۴ حاصل می‌شود.

وی اظهار داشت: یکی دیگر از برنامه‌های وزیر پیشنهادی ارتباطات توسعه صنعت ارتباطات مبتنی بر توان داخلی است و در خصوص بومی‌سازی و حمایت از تولید داخلی برنامه‌های بسیار خوبی تدارک دیده شده است و برنامه خوبی برای حمایت از تشکل‌های صنفی در حوزه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دارند. همچنین ارائه مقالات علمی و شرکت در سمینارها و نمایشگاه‌های تخصصی کفایت می‌کند که آقای واعظی علاقه زیادی به عرصه ارتباطات و فناوری اطلاعات دارد.

غلامرضا کاتب؛ موافق وزیر پیشنهادی ارتباطات:
وزیر پیشنهادی ارتباطات، تخصص و تجربه بین‌المللی لازم را دارد


غلامرضا کاتب نماینده مردم گرمسار در جلسه علنی صبح امروز مجلس در موافقت با رای اعتماد به محمود واعظی وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: باید در پیشگاه ملت ایران با خدای خود عهد ببندیم که بر اساس حجت شرعی و واقعیت‌های جامعه به کابینه رای دهیم.

وی افزود: در سال‌های گذشته به دلیل تغییرات پی در پی ساختاری در وزارت ارتباطات چالش‌های زیادی به‌وجود آمده است و اگر این تغییرات پی در پی ساختاری و مدیریتی اتفاق نمی‌افتاد امروز وزارت ارتباطات به این اندازه مظلوم واقع نمی‌شد.

نماینده مردم گرمسار با اشاره به سخنان برخی نمایندگان مبنی بر اینکه واعظی یک دیپلمات است و شناختی از عرصه ارتباطات ندارد، گفت: امروز وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات یکی از بزرگترین شاخصه‌هایش برای اینکه بتواند به توسعه فضای کشور دست پیدا کند و برای توسعه کشور از منابع مشترک بین‌المللی استفاده کند وجود دو ویژگی در وزیر است. اولین ویژگی تخصص و تجربه در حوزه الکترونیک و دومین ویژگی اتخاذ دیپلماسی با جهان است و خوشبختانه امروز آقای واعظی هر دو ویژگی را با خود دارد.

کاتب افزود: آقای واعظی در دهه اول انقلاب در وزارت ارتباطات از پایین‌ترین سطح هرم تا بالاترین سطح هرم را تجربه کرده است و فعالیت کرده است. او رئیس مرکز ماکروویو کشور و مدیر کل پست، تلگراف و تلکس، مدیر کل خدمات تلفن شهری و معاون مخابراتی وزیر پست، تلگراف و تلفن بوده است. وی همچنین مدیر عامل شرکت مخابرات ایران بوده و تجربه‌های زیادی دارد، لذا آیا ۱۰ سال سابقه مدیریت در وزارت مخابرات سابق برای شخصی که می‌خواهد امروز تصدی وزارت ارتباطات را به عهده بگیرد، کافی نیست؟ همچنین آقای واعظی این افتخار را دارد که در حوزه الکترونیک و دیپلماسی مدارک تحصیلی دارد و اتفاقا هر دوی آنها در وزارت ارتباطات نیاز است.

وی تاکید کرد: وزیر نه تنها در حوزه تخصصی و وزارتخانه‌ای خود مسئولیت‌هایی را برعهده دارد، بلکه در درون هیئت دولت نیز وظایفی را برعهده دارد و باید همگام با دولت در جهت حل مشکلات تلاش کند، اتفاقا امروز که کشور ما بزرگترین مشکل دیپلماسی جهانی را دارد، استفاده از فردی که تجربه‌ای در دیپلماسی دارد، می تواند بزرگترین کمک به دولت باشد.

نماینده مردم گرمسار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یکی از نمایندگان درباره برنامه‌های وزیر پیشنهادی ارتباطات در خصوص توسعه مخابرات روستایی سوال کرد، گفت: اگر به برنامه‌های آقای واعظی دقت می‌شد، می‌دیدید که او در برنامه‌هایش یک سرفصل مستقل برای توسعه ارتباطات روستایی و مناطق محروم دیده است، چرا که امروز دیگر مشکل تلفن در روستاها نداریم و بیشترین چالش وجود اینترنت در روستاها به شمار می‌آید.

کاتب همچنین خاطر نشان کرد: واعظی در دوران مسئولیت خود در مخابرات، بخش مخابرات روستایی را به صورت جدی دنبال کرده و جزو ماموریت‌های خود قلمداد می‌کرده است.

وی همچنین تاکید کرد: جدا شدن سازمان فضایی ایران از وزارت ارتباطات بزرگترین ظلمی بود که انجام شد و خوشبختانه بنده از رئیس‌جمهور این موضوع را سوال کردم و او تاکید کرد که این موضوع خلاف قانون و مجلس شورای اسلامی اجرا شده و باید به وزارت ارتباطات برگردد و این حرف درستی است. لذا این موضوعی نیست که آقای واعظی به آن پاسخ دهد.

نماینده گرمسار همچنین با اشاره به برنامه‌های واعظی برای اپرتورهای تلفن همراه گفت: در برنامه‌های آقای واعظمی توسعه اپراتورهای تلفن همراه دیده شده و او توجه ویژه‌ای به این موضوع دارد.

علی اصغر زارعی؛ مخالف وزیر پیشنهادی ارتباطات
ایشان نسبت به مسائل روز ارتباطات بیگانه است

علی‌اصغر زارعی نماینده مردم تهران در مجلس شواری اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات در صحن علنی مجلس طی سخنانی با اشاره به سوابق وزیر پیشنهادی ارتباطات اظهار داشت: واعظی از سال ۶۵ تا ۹۲ یعنی ۲۷ سال در مسائل روابط بین الملل و عرصه‌های سیاسی حضور داشته است و از سال ۵۸ تا ۶۵ یعنی ۷ سال در مخابرات حضور داشته اند و تحصیلات تکمیلی وی در علوم سیاسی است.

وی ادامه داد: نتیجه می‌گیریم که تخصص واعظی برای مجموعه صنایع مخابرات، فناوری اطلاعات و الکترونیک آن هم با تحصیلات قبل از انقلاب اساساً کافی نیست و حتی وی آشنایی اولیه با مبانی این صنعت ندارد.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه من و آقای واعظی که این درس‌ها را قبل از انقلاب خواندیم، آن زمان ترانزیستورهای لامپی وجود داشت و حجم رادیوها یک متر بود، ولی بعدها نسل بعدی آنها ، نیمه هادی‌ها و تراشه ها به بازار آمدند و امروز نیز کیف‌های کوچکی که ماموریت دستگاه های بزرگ را انجام می‌دهند وجود دارد که از حیث مبانی نسبت به گذشته متمرکز است.

زارعی گفت: در زمانی که واعظی تحصیلات تخصصی مخابرات و الکترونیک را داشتند، در دانشگاه‌ها مینی فرم داشتیم، اما امروز پی‌سی‌ها و کامپیوترهای کوچک وجود دارد که اساس دانش آن با گذشته متفاوت است. امروز آنچه را که در ارتباطات به کار می‌گیریم، با گذشته تفاوت دارد. لذا مسائلی در حوزه ارتباطات بوده اند که در گذشته اساساً وجود نداشتند.

وی با اشاره به اینکه امروز امنیت مخابرات و رمز نگاری بحث‌های جدی هستند که در عرصه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مطرح است، اظهار داشت: مخابرات فضایی و ماهواره چیزهایی نیست که در گذشته وجود داشته و بتوانیم با معلومات گذشته این وزارتخانه را اداره کنیم. همچنین ضمن احترامی که به آقای واعظی می‌گذاریم، اما وی از حیث تجربه نیز فاقد این ویژگی‌ها هستند.

نماینده مردم تهران در مجلس در خصوص آشنایی وزیر پیشنهادی ارتباطات با مخابرات کشور و صنایع الکترونیک تاکید کرد: بعید می‌دانم که آقای واعظی از نزدیک کارخانجات مخابرات و الکترونیک را بازدید کرده باشند و با مدیران آنها دیدار کرده باشند، چرا که به واسطه آشنایی گذشته با این مدیران، آنها با ما تماس می‌گیرند و گله مند هستند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، زارعی ادامه داد: صد سال است که در رشته‌های الکترونیک و سخت افزار و نرم افزار نیرو تامین می‌کنیم، اما به تخصص و تجربه‌های آنها بی‌ اعتنایی می‌شود. همچنین امروز تا سطح تحصیلات تکمیلی نیز فارغ التحصیل داریم.

وی افزود: در بعد تجارت و دولت الکترونیک دانش‌های جدیدی در این عرصه ایجاد شده است. اگر معتقدیم کسانی توانستند اقتصاد خود را چند پله ارتقا دهند، آنها دانش دولت الکترونیک را پیاده سازی کردند، لذا وزیر پیشنهادی ارتباطات نسبت به این مطالب بیگانه است.

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به برنامه‌های واعظی، گفت: براساس برنامه وزیر پیشنهادی ارتباطات که دو صفحه آخر آن مربوط به برنامه‌ کاری است، عمداً تحلیل شاخص‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات نشان داده شده است و سیاست‌های کلان را در آن مطرح کرده اند، اما در دو صفحه آخر جدولی نمایش داده شده که نشان می‌دهد ایران از سال ۲۰۰۷ در برخی از شاخص‌ها تفاوت‌های قابل توجه‌ای با گذشته دارد. به طور مثال اگر در شاخص توسعه ICT مقایسه‌ای بکنیم، در سال ۲۰۰۲، ۱.۹۳ و در سال ۲۰۰۷ ، ۲.۹۴ هستیم. از سال ۸۶ که شاخص‌های توسعه اصلاح شده، دلیل این مسئله آن بوده که مدیران متخصص در وزارت ارتباطات منصوب کردیم. لذا مگر می‌شود وزیری که خود تسلط و احاطه ندارد را منصوب کنیم و وزارتخانه را به کارشناسان واگذار کنیم؟

زارعی گفت: شاخص‌ها نشان می‌دهد که مدیران عالی هر چقدر به درستی انتخاب شوند، تاثیر آنها در اصلاح شاخص های توسعه خود را نشان می‌دهد. امروز در کشور بازارهای مصرف داخلی در تجهیزات الکترونیک و مخابرات، پر از تولیدات کشورهای خارجی است. ما هر زمانی که به عنوان حاکمیت مدیریت کرده و تولید داخل را تقویت کردیم، تولید کنندگان داخلی راضی بودند و توانستیم ارتباط دانشگاه و صنعت را تقویت کنیم.

وی اظهار داشت: امروز زیرساخت‌های مخابراتی ما وابسته به تجهیزات خارجی است و در برخی از تجهیزات وابستگی داریم. واعظی حتی به بازارهای این عرصه آشنایی ندارد و هرچقدر دلتان بخواهد در مسائل سیاسی منطقه و دنیا تسلط دارد. نکته ای که از واعظی نقل شد و در فضای مجازی هم عنوان شده بود این بود که واعظی به عنوان امور خارجه مکلف به انجام مسئولیت‌ خواهد بود، ولی وقتی که وی به عنوان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات معرفی شد، برای خود وی و جامعه متخصصین عجیب بود.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: در برنامه وزیر پیشنهادی ارتباطات به چند جمله اشاره شده و بهتر بود که در برنامه‌های وی، برنامه‌های اجرایی داده می‌شد و این به دلیل عدم آشنایی او به این حوزه است. ما در بخش خصوصی سازی در مخابرات کارهایی انجام دادیم، ولی به همراه خصوصی سازی سرمایه گذاری در توسعه مخابرات کاهش یافته است و مسئولیت این موضوع با مدیران است که باید وزیر پیشنهادی برای آن راه کار ارائه دهد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، زارعی گفت: ارتباطات و فناوری اطلاعات جزو صنایعی است که درآمد زایی بالایی دارد، اما چرا در توسعه کمترین تاثیر را دارد؟ عدم سرمایه گذاری در زیرساخت‌ها مشکل است. همچنین در شبکه ملی اطلاعات که مطالبه ملی کشور است و در برنامه پنجم توسعه آورده شده، وزیر پیشنهادی برنامه اجرایی ارائه نداده است .

وی با اشاره به موضوع فضای مجازی تاکید کرد: در بحث فضای مجازی آنقدر مهم بوده که شورای عالی فضای مجازی ایجاد شد، ولی در برنامه آقای واعظی ورودی به این عرصه نمی‌بینیم درصورتی که این موضوع جز وظایف حاکمیتی است. همچنین نباید در مرکز ملی فضای مجازی دنبال تصدی‌گری باشیم در حالی که شورای عالی فضای مجازی از حیث ارتباطات و اینترنت هم‌تراز با شورای امنیت ملی باید در فضای کلان کشور نظارت کند که چیزی دیده نمی‌شود.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه در فیلترینگ مخابرات و اینترنت مشکلاتی وجود دارد، گفت: وزیر پیشنهادی ارتباطات در این زمینه‌ها نیز برنامه‌ای ارائه نداده است. ضمن اینکه یکی از مسائلی که بنده با آقای واعظی مطرح کردم، این است که وی می‌خواهد برای جبران ضعف این مدیریت معاونینی را منصوب کند تا این نقیصه را برطرف کند. این امر درست نیست، چرا که وزیر پیشنهادی ارتباطات باید تخصص داشته باشد.

زارعی در پایان خاطر نشان کرد: از آقای واعظی درخواست می‌کنم با توجه به این که شخصیت سیاسی است و در عرصه‌های اجتماعی و بین المللی نقطه نظر داشته است و اعلام موضع کرده، لذا در حوادث کشور بالاخص حوادث پس ازا نتخابات مواضع خود را به صورت شفاف بیان کند تا ما روشن شویم.

سبحانی‌فر؛ موافق وزیر پیشنهادی
سوابق گذشته واعظی روشن است

رمضان‌علی سبحانی‌فر نماینده مردم سبزوار و جغتای و جوین و خوشاب که به عنوان موافق وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات در صحن علنی مجلس سخن می‌گفت، اظهار داشت: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات یکی از وزارتخانه‌های زیرساختی است که خدماتی را به اقشار مختلف جامعه مانند بازاریان، تجار و کسبه، کشاورز، زنان خانوار و فرزندان آنها ارائه می‌کند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، وی افزود: بیش از ۳۰ درصد از خدمات اینترنتی توسط این وزارتخانه ارائه می‌شود، لذا وزیر این وزارتخانه باید کسی باشد که آشنایی کافی به تکنولوژی روز و اینترنت داشته باشد، جزو خانواده ارتباطات بوده و ساختار نیروی انسانی و پیچ‌وخم وزارتخانه را به خوبی بشناسد و از ظرفیت‌‌های آن آگاه باشد.

این نماینده مجلس تصریح کرد: به همین دلایل بر خودم وظیفه دانستم مطالبی را درباره شخصیت وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات عنوان کنم و به سخنان مخالفان آن نیز پاسخ دهم.

سبحانی‌فر ادامه داد: واعظی شخصی متدین، متخصص، متعهد و باسواد است که از پیشتازان بازسازی پیشرفت مخابرات در کشور بوده است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس یادآور شد: وی بعد از انقلاب اسلامی ایران در زمانی که مدیریت این بخش توسط کارشناسان غربی و آمریکایی‌ انجام می‌شد، ضمن هدایت ارتباطات و فناوری اطلاعات در کشور به پرورش متخصصینی در این زمینه روی آورد ، در آن زمان دارای لیسانس برق و فوق لیسانس الکترونیک و دانشجوی مخابرات بود که با حضور خود در این بخش به تربیت نیروهای متدین و متخصص در کشور همت گمارد.

نماینده مردم سبزوار با بیان اینکه حضور واعظی در آن سالها شروع جدیدی در عرصه توسعه و زیرساخت‌های الکترونیکی بود، ادامه داد: حضور وی در بخش‌های الکترونیکی کشور بخصوص در دوره‌ای که کشور درگیر جنگ بود و نیاز شدید به خدمات ارتباطی داشت بسیار مؤثر بود، تعداد بسیاری از همکاران و همراهان متخصص وی به درجه شهادت و یا جانبازی نایل شدند که به همه آنها درود می‌فرستیم.

سبحانی‌فر با اشاره به اقدامات واعظی در زمینه توسعه فناوری ارتباطات در کشور ادامه داد: محرومیت زدایی در آن مقطع مورد توجه وی در مقوله ارتباطات بود و تقویت صنایع داخلی و ارتباطی نیاز به سوئیچ‌های ارتباطی و توسعه آنها داشت که وی با کمک گرفتن از متخصصان فراوان توانست تحول اساسی در شیوه و نگرش به بخش تولید و انتقال توسعه ارتباطات از آنالوگ به دیجیتال داشته باشد و باعث ارتقای خدمات ارتباطی دیگر سازمان‌های کشور شد.

وی در پاسخ به برخی از مخالفان واعظی مبنی بر اینکه وی سابقه فعالیت و حضور در عرصه ارتباطات را ندارد، گفت: حضور ایشان در صنایع ارتباطات در شرایطی که هیچ طراحی در زمینه دیجیتال در کشور نداشتیم بسیار مثمر ثمر بود، صنایع ارتباطی شیراز در آن زمان به همت وی طراحی شد و شرایط اشتغال بیش از ۵ هزار نفر در آنجا به همین دلیل فراهم شد.

این نماینده مجلس با اشاره به سفر کمیسیون صنایع از شرکت صنایع شیراز طی روزهای گذشته گفت:‌ شرکتی که سال‌ها پیش حدود ۳ هزار نیرو داشت، امروز ۵۰۰ نفر نیرو دارد که آنها نیز به دنبال تولید صندوق صدقات برای خود هستند.

سبحانی‌فر تسلط به مباحث توسعه فناوری ارتباطات و اطلاعات و آشنایی با مسائل بین‌المللی را از نقاط مثبت واعظی دانست و گفت: وی به دلیل تحصیلات تخصصی خود در این زمینه و آشنایی با روابط بین‌الملل می‌تواند به معرفی بهتری از کشور در حوزه ارتباطات در سطح جهانی بپردازد و همچنین از روابط بین‌الملل در این زمینه به خوبی بهره‌گیری کند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، وی به برخی از رئوس برنامه‌های واعظی اشاره کرد و گفت: شناسایی راه‌حل‌های مناسب در زمینه رفع کاستی‌های حوزه فناوری اطلاعات، برنامه‌ریزی حول محور سند چشم‌انداز، آشنایی با شبکه ملی مخابرات و راهکارهایی برای توسعه آن مسئله‌ای که مورد توجه رهبر انقلاب است، توجه به مسائل مربوط به اینترنت پرسرعت با تقویت نظارت و حاکمیت و کمک بخش خصوصی، ارائه فضای اینترنتی برای کسب و کار خانگی و اهمیت آن در چرخه اقتصادی کشور در زمینه توسعه الکترونیک و سرمایه‌گذاری مباحث زیرساختی آن، توسعه و فناوری اطلاعات و توجه به مشارکت بخش خصوصی و تقویت این حوزه در وزاتخانه‌ها، همکاری بخش خصوصی در توسعه زیرساخت‌های ارتباطی که تا امروز مورد غفلت قرار گرفته است، ارائه خدمات شرکت‌های پستی به خصوص در مناطق کمتر توسعه یافته و توجه به مطالبات مردم در برابر اپراتورها و برطرف کردن خلأ قانونی آن به منظو ر رفاه حال شهروندان بویژه خدمات الکترونیکی برای رسیدن به دولت، بانکداری و آموزش الکترونیکی از مهمترین رئوس برنامه‌های وی است.

این نماینده مجلس با اشاره به اهمیت حضور ایران در بخش‌های بین‌المللی ارتباطات و اجلاس‌های بین‌المللی در این زمینه گفت:‌جای تاسف بود که در اجلاس اخیر ارتباطات جهانی، سازمان ارتباطات ایران حضوری کم‌رنگی داشت و به نظر می‌رسد در شرایطی که تحریم‌ها علیه کشورمان وجود دارد، فعالیت در این سازمان‌ها و حضور پررنگ در سازمان‌های بین‌المللی می‌تواند موثر باشد.

سبحانی‌فر گفت: توسعه صنعت و تحقیقات ارتباطات توسعه صنایع کشور از دیگر مباحثی است که با حمایت از تولید ملی و نوآوری بومی و شرکت‌های دانش‌بنیان با تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان و تقویت پارک‌های الکترونیکی در راستای کاستن از تحریم‌ها مهم بوده و سهم قابل توجهی از ترانزیت کشور را که به گفته بسیاری از همسایگان ایران موقعیت استراتژیک ایران در این مقوله بسیار مهم است را محقق کند.

** دفاعیات محمود واعظی، وزیر پیشنهادی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

واعظی: با خصوصی‌سازی موافقم/ هیچ‌گاه از تخصص خود دور نیفتاده‌ام

وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات، با بیان اینکه برنامه بنده در چهار محور قرار می‌گیرد، اظهار کرد: تفکر بنده با واسپاری و خصوصی‌سازی موافق است.

به گزارش ایسنا، محمود واعظی وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات در دفاع از برنامه‌های خود در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی،‌ گفت: توسعه ICT منجر به ارائه انواع خدمات ارزش افزوده و ارتقای بهره‌وری، کاهش هزینه‌ها، کاهش بروکراسی و رفت و آمدهای زائد شهری و بین شهری و بهبود شاخص‌های محیط زیستی و رفاه عام جوامع و مردم گردیده و همچنین سبب خلق کسب و کارهای نوین، ایجاد اشتغال گسترده دانش‌ پایه، ارتقای نظام نوآوری و مدیریت دانش و علوم و افزایش دانش علوم اجتماعی می‌شود.

وی ادامه داد:‌ در جهان امروز توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان یکی از شاخص‌های کلیدی سنجش میزان رشد و توسعه یافتگی کشورها تلقی می‌شود.

وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه برنامه خود را به چهار بخش تقسیم‌بندی کرده است، اظهار کرد: ما بنا داریم اعمال حاکمیت ملی و حفاظت از حقوق شهروندان و پاسخگویی به مردم را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهیم. فضای رقابتی را در لایه‌های دسترسی شبکه تلفن‌های ثابت تقویت کنیم و از سوی دیگر حضور فعال و موثری در مجامع بین‌المللی و منطقه‌ای داشته باشیم.

واعظی خاطرنشان کرد: ارتقا و تدوین و تنظیم نظام‌نامه حاکم بر فضای کسب و کار و تبیین روابط بین ارائه‌دهندگان خدمات با مردم، ایجاد توازن خدمات در حوزه ملی بر اساس توجه ویژه به مناطق محروم مرزی و روستایی با بکارگیری حداکثری ظرفیت‌ها و امکانات موجود محور اول برنامه‌های بنده است.

وی با اشاره به محور دوم برنامه‌های خود، اظهار کرد: تکمیل و توسعه زیرساخت و شبکه، تامین زیرساخت‌های ارتباطی و فناوری اطلاعات و افزایش پهنای باند اینترنتی، توسعه متوازن شبکه و افزایش ترافیک به منظور فراهم نمودن خدمات مورد نیاز به صورت ایمن و پایدار و با کیفیت مطلوب، تدوین برنامه‌ای جامع و تامین زیرساخت‌های مورد نیاز به منظور ایجاد شبکه ملی اطلاعات و پیاده‌سازی دولت الکترونیک، توسعه شبکه‌های مرزی و اتصال به شبکه‌های کشورهای مجاور به عنوان ترانزیت و تبدیل شدن ایران به هاب منطقه محورهای دوم برنامه اینجانب است.

وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه بیان کرد: محور سوم برنامه من توسعه صنعت و تحقیقات، ساماندهی جایگاه نهادی، حمایت و تقویت مرکز تحقیقات مخابرات ایران به عنوان اصلی‌ترین نهاد پژوهشی کشور در حوزه ICT، تعریف و اجرای پروژه‌های پژوهشی و تحقیقاتی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات و فناوری فضایی با مشارکت دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی داخلی و بین‌المللی، حمایت از تولید ملی و بنگاه‌های بخش خصوصی مبتنی بر تحقیقات و نوآوری‌های بومی شرکت‌های دانش‌بینان است.

واعظی افزود: تقویت کارت‌های ICT به منظور تامین نیازهای ملی و صادرات خدمات فنی و مهندسی، نرم‌افزار و تجهیزات در راستای مقابله با کاستن اثرات تحقیق، استفاده بهینه و مطلوب از فناوری‌های نوین به عنوان نیروی پیش‌برنده توسعه اقتصادی کشور و افزایش سهم ICT در تولید ناخالص داخلی با استفاده از ظرفیت‌های بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات، فراهم آوردن بستر مناسب جهت دستیابی به علوم، فناوری‌های نوین و بهنگام، زیرساخت‌ها و صنایع پیشرفته فضایی با حداکثر استفاده از توان ملی و منطقه‌ای و بین‌المللی به منظور ارتقای اقتدار ملی و توسعه کاربردها و خدمات فضایی از جمله موارد محور سوم است.

وی با اشاره به محور چهارم برنامه‌های خود با بیان اینکه محور چهارم این برنامه در خصوص توسعه خدمات و ارائه خدمات به شهروندان می‌باشد، گفت: افزایش پهنای باند و تامین دسترسی پرسرعت دستگاه‌های اجرایی، بنگاه‌های اقتصادی، پژوهشگران و خانوارها به شبکه ملی اطلاعات و افزایش خدمات الکترونیکی شامل دولت الکترونیک، تجارت الکترونیک، سلامت الکترونیک و آموزش و فراگیری الکترونیکی با توجه به پیوست‌های فرهنگی، ساماندهی و گسترش خدمات گسترده و متنوع ارتباطات و فناوری اطلاعات با رویکرد رقابتی برای کلیه نقاط کشور به ویژه مناطق روستایی و نواحی کمتر توسعه یافته و مناطق مرزی به منظور کاهش شکاف دیجیتالی از جمله مباحث در محور چهارم برنامه بنده است.

وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان کرد: فراهم‌سازی دسترسی روستاهای کشور به شبکه ارتباطی بر اساس خدمات تکلیفی uso، ارتقای ظرفیت و تنوع خدمات نوین شبکه پستی و ساماندهی زیربخش پست با استفاده از ظرفیت‌های الکترونیکی به منظور افزایش رضایت ذی‌نفعان و ساماندهی اپراتورهای پستی، توسعه خدمات پست بانک در روستاهای کشور و افزایش تعداد تنوع و کیفیت خدمات با رویکردهای توسعه بانکداری الکترونیکی از جمله موارد دیگر در محور چهارم برنامه است.

وی در ادامه به پرسش‌هایی که از او شده بود پاسخ داد و اظهار کرد: سوالی در خصوص جدایی بنده از مخابرات در این مدت مطرح شد، با توجه به اینکه تخصص اصلی و تحصیلی بنده مخابرات و الکترونیک بود همواره در دورانی که در کار سیاست خارجی بودم از هر فرصتی استفاده کرده و از تخصص خود دور نیفتادم و این کار با مطالعه مقالات مختلف صورت می‌گرفت و در عمل با آخرین تحولات صورت گرفته همراه بودم.

واعظی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر تجربه‌ای که بنده در مخابرات داشتم بسیار من را علاقه‌مند کرد که با این تخصص پیش روم و اتفاقا با تغییر نسلی که در این حوزه اتفاق می‌افتاد همراه بوده و مرتب آن را رصد می‌کردم.

وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین با بیان اینکه باید در سطح وزارت مدیریت کلان اجرا شود، گفت: کمتر وزارتخانه‌ای در ایران و دنیا پیدا می‌شود که یک وزیری داشته باشد که به تمام تخصص‌های آن وزارتخانه اشراف داشته باشد.

وی افزود: برای آشنایی با تخصص و مبانی می‌توانیم از کارشناسان خوب استفاده کنیم و امروزه در وزارت ارتباطات با چهار تخصص مختلف که هر کدام از آنها زیربخش‌هایی نیز دارند مواجه هستیم که این تخصص‌ها شامل تخصص مخابرات، IT به معنای فناوری اطلاعات، تخصص فضایی و پست می‌شوند که من می‌توانم ادعا کنم که بنده به مبانی این چهار تخصص آشنایی دارم.

واعظی یادآور شد: با این آشنایی که بنده به این تخصص‌ها دارم می‌توانم با زبانی مشترک با متخصصین مخابرات صحبت کنم و قطعا در تصمیم‌گیری‌ها به من کمک خواهد کرد.

وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات به موضوع جدایی و واگذاری شرکت مخابرات بر اساس اصل ۴۴ اشاره کرد و گفت: نسبت به اینکه این کار به درستی انجام شده یا اشکالاتی داشته قضاوتی نمی‌کنم و آن را به متولیان این کار واگذار می‌کنم اما اصولا تفکر بنده با واسپاری و خصوصی‌سازی موافق است.

اجرای درست اصل ۴۴ باعث شکوفایی کشور می‌شود

وزیرپیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: اجرای درست اصل ۴۴ و خصوصی‌سازی باعث شکوفایی کشور می‌شود که این از رئوس برنامه‌های من خواهد بود.

به گزارش ایسنا، واعظی، وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه سخنان خود در مجلس خاطرنشان کرد: رسیدگی به مطالبات روستاها و مناطق محروم بسیار مهم و حائز اهمیت است و باید به آن توجه کرد و من وظیفه خود می‌دانم که این موضوع را سرلوحه کارهای وزارت ارتباطات قرار دهم و در برنامه‌ها نیز توجه به مناطق کمتر توسعه یافته آمده است.

وی همچنین در ارتباط با واگذاری شرکت مخابرات تصریح کرد: سهامی بخشی از شرکت مخابرات به ستاد اجرایی فرمان امام واگذار شده است که مسوولیت آن برعهده جناب آقای مخبر است وامیدواریم با توجه به تعامل و شناخت ایشان از شرایط مخابرات مسائل حول محور این واگذاری مرتفع شود.

واعظی در بخش دیگری از سخنان خود در ارتباط با نگرانی برخی از نمایندگان پیرامون سازمان فضایی و مرکز تحقیقات مخابرات گفت: بنده طی مشورت‌های که با رییس جمهور و برخی ازکارشناسان داشتم به این نتیجه رسیدیم که باید طبق قانون عمل کرد و برای ساماندهی به این بخش قانون بهترین برنامه را ارائه کرده است، همچنین در ارتباط با وضع نابه سامان دبیرخانه شورای عالی مجازی نیز دغدغه شخصی نیز دارم که باید هرچه سریعتر به آن رسیدگی شود.

وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات (IT) در بخش پایانی سخنان خود در ارتباط با مواضع سیاسی‌اش گفت: مواضع من در طول انقلاب مشخص بوده و هیچگاه هیچ وابستگی به جریانات تندروی چپ و راست نداشته‌ام، همچنین در زمان تحصیل در آمریکا در انجمن اسلامی دانشجویان حضور داشتم و در جریان انتخاباتی سال ۸۸ در هیچ ستاد انتخاباتی حضور نداشتم.

**جوابیه مدیر مسئول هفته نامه ۹ دی به اظهارات یک نماینده

به گزارش خبرگزاری تسنیم، ضرغام صادقی عضو هیئت رئیسه مجلس در جلسه علنی صبح امروز بهارستان، جوابیه حمید رسایی مدیر مسئول هفته نامه ۹ دی در پاسخ به مطالب مطرح شده توسط تعدادی از نمایندگان را قرائت کرد که متن کامل آن به شرح ذیل است:

هفته نامه ۹ دی که تاکنون ۱۱۱ شماره آن منتشر شده رسانه‌ای است مستقل که به هیچ حزب و جریان سیاسی وابستگی ندارد و مورد حمایت مالی هیچ جریان خاصی نیست.

استقبال عمومی نیز از این هفته نامه به اندازه‌ای است که در برخی از استان‌ها با فروش ۱۰۰ درصدی مواجه می‌شود امورات این نشریه مانند برخی از نشریات دیگر از راه فروش نشریه و قبول آگهی، قناعت و تدبیر در هزینه‌ها می‌گذرد و مانند همه نشریات دیگر از کمک های رسمی و قانونی نهادهای ذیربط استفاده می‌کند.

هفته نامه ۹ دی مانند حماسه ۹ دی جیبش بسته و دهانش باز است و همین خصلت بارزترین دلیل بر استقلال این نشریه است. نویسندگان این نشریه عمدتا نیروهای جوان و انقلابی هستند که بدون هیچ توقعی در این نشریه قلم می‌زنند.

۹ دی نشریه ای بدون خطا نیست ولی به مواضع اصولی خود افتخار می‌کندو بدیهی است صراحت مستندات آن برخی جریانات سیاسی را عصبانی کند.

حمید رسایی

مدیرمسئول هفته نامه ۹ دی


*** بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی اطلاعات

بهرام بیرانوند؛ مخالف وزیر پیشنهادی اطلاعات
سطح تکنیکی و علمی بالای کار در وزارت اطلاعات می‌طلبد نیرویی آشنا به امور امنیتی در رأس آن قرار گیرد


بهرام بیرانوند نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با حجت‌الاسلام علوی وزیر پیشنهادی اطلاعات در سخنانی گفت: در بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت، نمایندگان مجلس در عرصه‌ صلاحیت‌های عمومی ورود پیدا می‌کنند که پخش آن از شبکه‌های مختلف داخلی و خارجی دارای آفاتی است.

وی در همین زمینه ادامه داد: عموما در رد و بدل شدن مطالب، مواردی گفته می‌شود که بعضا موجب سوءاستفاده اغیار و دشمنان می‌شود. البته در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی مطالب اثبات شده و یا اثبات‌نشده‌ای عنوان می‌شود که پیشنهاد می‌کنم این جلسات نیز مانند بررسی اعتبارنامه نمایندگان به صورت غیرعلنی برگزار شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، این نماینده مخالف وزیر پیشنهادی اطلاعات در ادامه تاکید کرد: ما نمایندگان خوشحال می‌شدیم که رئیس‌جمهور تا پایان جلسه دیروز حضور می‌یافتند. اگر ریاست جمهور و اعضای دولت از منظر دولت کار دفاع را می‌پذیرفتند، نتیجه مورد نظر بهتر حاصل می‌شد.

بیرانوند در ادامه اظهار داشت: با توجه به ماموریت‌های ذاتی وزارت اطلاعات که مرکز ثقل حفظ و سلامت نظام و مقابله با جریان‌های برانداز خارجی و ضدانقلاب داخلی و نیز مقابله با اشکال مختلف فساد و رانت‌خواری است، عدم تسلط مدیرارشد مجموعه به فضای تخصصی کار خسارت‌بار است.

وی تصریح کرد: سطح تکنیکی و علمی بالای کار در وزارت اطلاعات می‌طلبد نیرویی در راس این وزارتخانه قرار گیرد که حداکثر شناخت را از فضای کار امنیتی و شیوه‌ها و ادبیات رایج امنیتی داشته باشد.

نماینده مردم بروجرد خطاب به رئیس‌جمهور و وزیر پیشنهادی اطلاعات گفت: اهمیت ارتباط تخصص وزیر اطلاعات با حوزه مربوطه به طور قطع کمتر از حوزه‌هایی مانند بهداشت، صنایع، نیرو و دیگر حوزه‌های نیست. این حوزه جزو حساس‌ترین حوزه‌هاست.

بیرانوند اضافه کرد: شنیده‌ها حاکی از آن است که معاونت سیاسی و امنیتی در ریاست جمهوری در شرف تاسیس است که اگر اینگونه باشد نقض‌کننده عدم اهمیت موضوع کار وزارت اطلاعات است. شرح وظایف و حدود فعالیت وزارت اطلاعات مصوبه مجلس است و اگر قرار باشد معاونتی به نام سیاسی و امنیتی در حوزه ریاست جمهوری تاسیس شود، این سوال مطرح می‌شود که کدام وظیفه بر زمین مانده وجود دارد که در مصوبه مجلس برای شرح وظایف وزارت اطلاعات وجود نداشته است.

وی تصریح کرد: تشکیلات موازی امنیتی جدید در ریاست جمهوری در صورتی که قرار است رئیس‌جمهور تصمیم جدیدی اتخاذ کنند، بر اساس کدام قانون و گزارش قرار است انجام شود؟

نماینده مردم بروجرد در مجلس در ادامه افزود: در بند ۱۱ رویکردهای وزارت اطلاعات که از سوی وزیر پیشنهادی عنوان شده، بازبینی رویه بازنشستگی نیروهای مجرب و متخصص و اعاده کارشناسان و مدیران توانمند که به هر دلیل بازنشته شده‌اند، تلویحا بر حذف اجباری آنها اشاره شده است.

بیرانوند با بیان اینکه هر ملتی دارای خطوط قرمزی است و یکی از خطوط قرمز حفظ تمامیت ارضی است، گفت: تاریخ ثابت کرده است که هرگاه متجاوز نادانی به سرزمین ما تعرض کند، این ملت با تمامی اقوام خود به عنوان ید واحده در مقابل متجاوز ایستاده و هیچ‌گاه اجازه نمی‌دهد که حتی یک متر از خاک مقدس کشور تجزیه شود. بنابراین اگر صدهاهزار خون پاک برای حفظ تمامیت ارضی ریخته شود، هیچ باکی نیست.

وی شکاف بین مردم و دوگانگی را از دیگر خطوط قرمز کشور برشمرد و گفت: در سایه نظام مقدس جمهوری اسلامی یده واحده‌ای برای ایجاد وحدت شکل گرفته است که احدی نمی‌تواند مردم را در مقابل یک‌دیگر قرار دهد. نمونه آن واکنش مردم در ۹ دی بود که نشان می‌دهد مردم به حفظ برادری با یکدیگر تعصب دارند.

این نماینده مخالف وزیر پیشنهادی اطلاعات، قانون را به عنوان میثاق ملی و حاصل زحمات تمامی مردم دانست و افزود: در فتنه ۸۸ عده‌ای با وجود پذیرش ملزومات قانونی انتخابات دانسته و یا نادانسته نقشه شوم دشمن را تکمیل کردند که مردم هیچ‌کدام از اعمال آنها را به رسمیت نمی‌شناسند. عده‌ای خاص بعد از حضور چهل میلیونی مردم، آن هم برادرانه، زیر میز بازی زدند و از خطوط قرمز عبور کردند و رفتار مناسبی از خود نشان ندادند آنها به خاطر این اعمالشان به ملت بدهکارند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، بیرانوند اضافه کرد: در این بین اگر کسی توان دیدن نقشه شوم دشمن را ندارد، نیاز است که این موارد به آنها نشان داده شود. طبیعتا اگر اقدامات سربازان گمنام امام زمان(عج) در این ایام دیده نشود و آنها را بخواهند به بهانه بازنشستگی از وزارت اطلاعات بیرون کنند، هیچگاه این موضوع از ذهن ملت پاک و فراموش نمی‌شود.

وی با اشاره به وظایف وزارت اطلاعات در بخش امنیت داخلی خاطرنشان‌کرد: مردم همه منابع امنیت خبری در سیستم امنیتی هستند که مفسدان و دشمنان را به سیستم امنیتی معرفی و کارهای آنها را گزارش می‌دهند. بنابراین باید از این اعتماد مردم به سیستم امنیتی در خاکریز اول دفاع دشمن استفاده کرد.

** عبدالهی و جهانگیرزاده؛ موافقان وزیر پیشنهادی اطلاعات
علوی سابقه خوبی برای تصدی وزارت اطلاعات دارد


رضا عبداللهی نماینده مردم ماهنشان در مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت یازدهم در مجلس و در موافقت با وزیر پیشنهادی اطلاعات با اشاره به انتخابات دوره یازدهم، اظهار داشت: خدا را شاکریم که در سال حماسه سیاسی، بنا بر فرمایش رهبری انتخاباتی با شکوه برگزار شد و حماسه سیاسی در این سال بزرگ به شکل بسیار شکوهمندی شکل گرفت و امیدوار هستیم که پایه‌های حماسه اقتصادی نیز در دولت تدبیر وامید شکل بگیرد و شاهد خلق حماسه اقتصادی باشیم.

وی ادامه داد: کشور در شرایط خاصی به سر می‌برد و مشکلات‌های داخلی و تحریم‌های ظالمانه خارجی شرایط را بر ما سخت کرده است. باید در ایجاد وحدت، همدلی و همکاری پایبند باشیم و برطبق فرمایش مقام معظم رهبری باید همه به دولت جدید کمک کنیم.

نماینده مردم ماهنشان در مجلس افزود: چالش‌های پیش روی دولت یازدهم عرصه بزرگ کارزاری است که نیاز به دانش،‌ تجربه ، تدبیر‌ و آگاهی و توکل دارد و در این میان رئیس جمهور منتخب به دلیل اعتماد مردم از یک سو و مطالبات مردم برای کاهش مشکلات از سوی دیگر مسئولیت مضاعفی را بر عهده دارد، زیرا باید یاران خود را از میان افرادی برگزیدند که ضمن برخورداری از اعتقاد راسخ به نقش خود از تخصص تدبیر،‌دانش ،‌تجربه و کفایت لازم بهره مند باشد.

عبداللهی با آرزوی توفیق برای رئیس جمهور و همکاران وی یادآور شد : همه روحانی را می‌شناسیم. من در هفت دوره‌ای که در مجلس حضور داشتم در ۵ دوره در خدمت حجت الاسلام روحانی بودم.

وی در خصوص وزیر پیشنهادی اطلاعات و سوابق وی گفت: دکترعلوی ۴ دوره در مجلس بود و من ۸ سال با وی کار کرده ام. من قصد صحبت در مجلس را نداشتم، ولی حیفم آمد که صحبت نکنم، لذا برای موافقت با کلیات برنامه‌های دولت یازدهم و تعدادی از وزرا ثبت نام کردم و قرعه صحبت به عنوان موافق برای وزرای اطلاعات و اقتصاد به نام من افتاد.

نماینده مردم ماهنشان در مجلس گفت: امنیت، اقتصاد و معیشت ارتباط تنگاتنگی با هم دارند. آقای بیرانوند مطالبی را در مخالفت با وزیر اطلاعات مطرح کرد که مطالب سخت و سنگینی نبودند و من مخالفتی بدی در فرمایش او مشاهده نکردم .

عبداللهی در ادامه با اشاره به سوابق علوی گفت: وی از شخصیت‌های حوزوی است و تحصیلات دانشگاهی دارد و دکترای فقه و مبانی اسلامی از دانشگاه فردوسی مشهد را نیز داراست.

"وی نماینده ستاد مرکزی انقلاب در جنوب فارس ، نماینده دفتر امام خمینی (ره) در لامرد، نماینده دوره‌های اول ،‌دوم ، چهارم و پنجم مجلس شورای اسلامی بوده و همچنین مخبر کمیسیون شوراها و امور داخلی بوده است و در کمیسیون خاص وظیفه عمومی داشته است. همچنین عضو کمیسیون تدوین قانون وزارت اطلاعات بوده‌است و کاملا به وزارت اطلاعات اشراف دارند و در قانون این وزارت خانه صاحب نظر بوده و کار کرده است و این برای وی ارزشمند است."

نماینده مردم ماهنشان در مجلس ادامه داد: علوی نایب رئیس کمیسیون شوراها در دوره چهارم، نایب رئیس کمیسیون‌های سیاست خارجی و آیین نامه داخلی در دوره پنجم ، رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و کویت در دوره پنجم و رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و مراکش در دوره پنجم، معاون روابط عمومی تبلیغات سازمان عقیدتی نیروهای مسلح و رئیس سازمان عقیدتی ارتش با حکم رهبری بوده است. همچنین وی نماینده مردم تهران در مجلس خبرنگاران با رای بالای دو میلیونی است و لذا شناخت خوبی از کشورهای اطراف دارد و در کارنامه خود مسافرت به بیش از ۳۰ کشور را دارد.

عبداللهی گفت: من تعجب می‌کنم که ایراد گرفته شده که علوی در برنامه امنیت داخلی به وظایف ذاتی وزارتخانه اشاره داشته، ولی این حرف پسندیده‌ای است. همچنین در بحث رعایت حقوق شهروندی، مذاهب، قومیت‌ها و پرهیز از اتخاذ رویکرد امنیتی حرف سنجیده ای است. هم اکنون کشور ما نیاز به این موضوعات دارد. سرمایه و سرمایه گذار به جای می‌رود که احساس امنیت می‌کند.

وی ادامه داد: در شرایطی که رشد اقتصادی ما در حد صفر و منفی است و تورم ۳۱ درصدی و نرخ بیکاری ۲ رقمی وجود دارد، باید وزارت اطلاعات بستر لازم را برای سرمایه گذاری فراهم کند. چرا که هدف از تحریم‌های خارجی متوقف کردن تولید و افزایش گرانی است که این نیازمند فردی است که در وزارت اطلاعات با حضور شخصیتی عارف، دانشنمد و متعادل و متفکر مانند دکتر علوی خیلی کمک کند. لذا باید از بحث ایجاد فضای امنیتی دور شویم و این ضرورتی است که علوی به خوبی به آن اشاره کرده است.

نماینده مردم ماهنشان در مجلس خاطرنشان کرد: در بحث اقتصادی در دفاع از آقای طیب‌نیا این مباحث را ادامه خواهم داد، ولی خواهش می‌کنم با توجه به اهمیت وزارتخانه‌های اطلاعات و کشور وزرای این وزارتخانه‌ها رای بسیار بالایی داشته باشند.

عبداللهی گفت: بنده با ۲۷ سال تجربه و ۷ دوره حضور در مجلس و ۱۸ سال ریاست در کمیسیون های تلفیق و بودجه این اهمیت را احساس کردم و از وزیر پیشنهادی اطلاعات دفاع کردم، چرا که در شرایطی قرار داریم که نیازمند آرامش هستیم.

** جهانگیرزاده؛ موافقان وزیر پیشنهادی اطلاعات
به وزیر اطلاعاتی نیازمندیم که از تمایلات سیاسی پرهیز کند

جواد جهانگیر زاده عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی صلاحیت‌های وزرای کابینه یازدهم در موافقت با وزیر پیشنهادی اطلاعات، با بیان اینکه اهمیت این وزارتخانه بسیار زیاد است، اظهار داشت: وزیر اطلاعات باید کسی باشد که متخلفان در برابر او با برخورد قدرتمند روبرو شوند و مردم هم در کمال آرامش زندگی کنند. همچنین به روز شدن دستگاه‌های اطلاعاتی یک ضرورت محسوب می‌شود. لذا باید دارای وزارت اطلاعاتی باشیم که آمادگی مقابله با مسائل پیش آمده را داشته باشد.

وی ادامه داد: به وزیر اطلاعاتی نیازمندیم که از تمایلات سیاسی پرهیز کند و بداند وزارت متعلق به تمام بخش‌های نظام است و صرفاً به دولت جمهوری اسلامی ایران تعلق ندارد. من معتقدم در شرایط موجود کاهش هزینه‌های اطلاعاتی یک ضرورت است و علوی در برنامه و روند اجرایی بین امر توجه دارد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس افزود: وزارت اطلاعات باید از نیروهای حرفه‌ای و کارشناسانی گمنام، اما فعال و دلسوز و مدیریت برجسته مجرب در مبارزه با گروه‌های ضد انقلاب برخوردار باشد و رای ما به علوی به عنوان وزیر اطلاعات نشان دهنده حمایت ما از این وزارتخانه است.

جهانگیرزاده تصریح کرد: کمک موثر برای مقابله با تحریم‌ها فقط از وزارت خارجه و نهاد اقتصادی بر نمی‌آید، بلکه وزارت اطلاعات تجارب ارزشمندی دارد که می‌تواند در اختیار سایر نهادهایی که با این موضوع در ارتباط هستند قرار دهد.

با بیان اینکه وزیر اطلاعات باید چشم بینای نظام جمهوری اسلامی باشد، تاکید کرد: حجت الاسلام علوی با این تفاسیر و سابقه ۴ دوره مجلس و کمیسیون داخلی، وزارت اطلاعات را مورد نظارت قرار می‌داد و همچنین حضور در تدوین قانون وزارت اطلاعات و نهادهای نظامی خواهد توانست این وزارتخانه را از ورود به مسائل خرد پرهیز دهد و به مسائل کلان ملی و بین المللی ورود پیدا کند، لذا اگر بخواهیم وزارت اطلاعات به مسائل عمده امنیت ملی بپردازد، امروز تقویت این وزارتخانه با رای قاطع به حجت الاسلام علوی میسر خواهد شد، ضمن اینکه باید به انتخاب رئیس جمهور احترام گذاشته شود.

وی با بیان اینکه رئیس جمهور دارای بینش امنیتی و روابط بین الملل است، گفت: آقای علوی روحانی انقلابی ،‌فعال و پر تحرکی است و نسبت به مسائل نظامی آشنایی دارد و همچنین عضو مجلس خبرگان و عضو کمیسیون سیاسی و اجتماعی این مجلس است. همچنین وزانت علمی دارد و به لحاظ عملیاتی انسان فعالی است .

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس خاطرنشان کرد: من معتقد هستم که با تقویت نظام کارشناسی و نظام خبره دستگاه اطلاعاتی و افزایش ظرفیت حرفه‌ای اطلاعاتی جناب علوی موفق خواهند بود و چنین اتفاقاتی رخ خواهد داد لذا تقاضا دارم به وی رای مثبت بدهید.

** حمید رسایی؛ مخالف وزیر پیشنهادی اطلاعات
روحیه لابی‌گری برای تصدی وزارت اطلاعات خوب نیست


حجت‌الاسلام حمید رسایی نماینده تهران در مجلس در جلسه علنی روز سه شنبه، در مخالفت با رای اعتماد به حجت‌الاسلام محمود علوی وزیر پیشنهادی اطلاعات اظهار داشت: ما در ابتدا خدمت آقای علوی روبوسی و عرض ارادت کردیم و انشاءالله در این دوره شعار زنده باد مخالف من به صورت واقعی تحقق پیدا کند. نه مثل آن دوره‌ای که شعارش را عده‌ای دیگری می‌دادند و عملش را ما انجام می‌دادیم.

وی افزود: هدف من از مخالفت رفع برخی از شبهات است تا در صورت رای اعتماد ایشان بتواند با قدرت کار خود را انجام دهد و خدا را شاهد می‌گیرم که قصد و غرض شخصی قطعا بین من و آقای علوی وجود ندارد.

نماینده تهران تصریح کرد: ای کاش آقای روحانی گزینه دیگری را برای وزارت اطلاعات معرفی می‌کردند تا ما مجبور نمی‌شدیم برخی از نکات را مطرح کنیم.

رسایی ادامه داد: یکی از ابتکارات مهم این است که آقای علوی با همه فضائل و سوابقی که دارند، سابقه و تجربه و آشنایی به حوزه حساس وزارت اطلاعات را ندارد. البته در کلیات بسیاری از دوستان مطرح کرده‌اند که کابینه آقای روحانی از برادرانی برخوردار است که تعدادشان کم نیست و سابقه فعالیت در نهادهای امنیتی را دارند که ما افتخار می‌کنیم، چرا که فعالیت در نظام جمهوری اسلامی افتخار دارد.

وی ادامه داد: سوال این است که چرا بعضی از دوستانی که سابقه و پیشینه دارند و وزارت اطلاعات را می‌شناسند و حوزه مسئولیت و آدم‌های وزارت اطلاعات را می‌شناسند برای این جایگاه معرفی نشده‌اند، اما آقای علوی که با این حوزه هیچ ارتباطی ندارد معرفی شده است؟

نماینده تهران در مجلس گفت: در این کابینه فردی مانند آقای پورمحمدی وجود دارد که سابقه زیادی دارد و فعالیت‌های زیادی انجام داده، آیا نمی‌شد فردی مانند ایشان را معرفی کرد؟ البته آقای علوی فضائل زیادی دارد، اما برای جاهای دیگر.

رسایی تاکید کرد: در هر مجموعه افراد خوب و مناسب و فعالی وجود دارند، اما گاهی نخاله‌هایی نیز وجود دارد و حتی در لباس روحانیت نیز چنین چیزی وجود دارد. زمانی که یک آدم بی‌تجربه و بی‌سابقه و ناآشنا با حوزه‌ای به آنجا برود،‌ آدم‌های با تجربه و کارکشته آنجا اگر خیلی همراه باشند نیز در تمکین کردن مشکل پیدا می‌کنند و آنهایی که شیطنت دارند می‌توانند از این بی‌سابقه بودن و عدم آشنایی سوء استفاده کنند، چرا که به کارها تسلط دارند و این اتفاق در گذشته نیز افتاده است.

وی خاطر نشان کرد: نکته دیگر برخی روحیات شخصی آقای علوی است که این روحیه اگر غیر از وزارت اطلاعات بود، شاید نه تنها عیب نبود بلکه حسن به حساب می‌آمد. آقای علوی ۴ دوره نماینده مجلس است و شما می‌دانید یکی از ویژگی‌هایی که در مجلس وجود دارد روحیه لابی‌گری، مبادله و صحبت کردن است و این موضوع در مجلس بدیهی است. البته باید آن را کنترل کرد. این روحیه گاهی در یک نفر نهادینه می‌شود و ارتباطات یک فرد با آدم‌های دیگر که گاهی متضاد هستند نیز تقویت می‌شود که این ویژگی برای تصدی وزارت اطلاعات خوب نیست و این روحیه متاسفانه وجود دارد.

نماینده تهران در مجلس گفت: بنده خبر دارم ایشان برای اینکه رای بیاورد با بعضی از چهره‌ها و شخصیت‌هایی که اگر وزیر اطلاعات شود باید با آنها برخورد قانونی کند ارتباط پیدا کرده است و با آنها در حال لابی است و این دست او را برای انجام وظایف می‌بندد.

رسایی افزود: آقای علوی در نشستی حضور پیدا کرده که تصاویر آن در برخی نشریات به صورت رنگی منتشر شده است. فردی که سابقه‌ای در پرونده "شهرام کذا" دارد و در آن پرونده نقش داشته عناصری را دعوت کرده و آقای علوی نیز در آن نشست حضور داشته است. حتی در این نشست برخی افراد که قبلا با ساواک همکاری داشتند نیز حضور داشته‌اند که نمی‌خواهم اسم آنها را بیاورم. زمانی که از آقای علوی سوال شد که چرا در این نشست حضور داشتید، می‌گوید که اطلاع نداشتم و نمی‌دانستم. اما اتفاقا محل نزاع همین است. وزارت اطلاعات یعنی جایی که باید همه این افراد را بشناسد و ممکن است فردا هزاران موارد اینگونه اتفاق بیفتد.

وی ادامه داد: یکی از دوستانی که در کابینه است و نمی‌خواهم اسم او را بیاورم موردی داشت که دوستان ما نجابت کردند و آن را مطرح نکردند و درست بود. خود این فرد هم پذیرفت که در موردی دچار خبطی شده و کلاهی بر سرش رفته است و خودش این موضوع را پذیرفت. ما معتقدیم که وزیر اطلاعات خیلی باید حساس‌تر و زرنگ‌تر باشد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، نماینده تهران در مجلس با بیان اینکه بنده پیگیری‌هایی را انجام دادم و متوجه شدم در آن اوایل که آقای علوی برای وزارت اطلاعات و کشور مطرح بود در برخی محافل گفته بود که من برای وزارت کشور مناسب هستم. البته ما نمی‌خواهیم که آقای رحمانی‌فضلی ناراحت شود، چرا که ایشان را مناسب می‌دانیم و به وی رای خواهیم داد. ولی شاید آقای علوی برای وزارت کشور از جهاتی مناسب‌تر بود و البته از جهاتی دیگر نیز نقدهایی داریم.

رسایی گفت: خود آقای علوی گفته بود که من برای وزارت کشور مناسب‌ترم، چرا که آدم باید در وزارت اطلاعات برخی حرف‌ها را نگه دارد و من گاهی اوقات ... بالاخره هر فردی روحیاتی دارد و شاید بنده (رسایی) نیز اینگونه باشم.

وی ادامه داد: نکته‌ دیگری که خیلی با خودم کلنجار رفتم که بگویم یا نگویم، اما تصمیم گرفتم که بگویم چرا که دفاع از یک نهاد است این بود که آقای علوی دو بار برای حضور در مجلس کاندیدا شده بود که یک بار برای حضور در مجلس نهم و یک بار در میان‌دوره‌ای بود وهمان شورای نگهبانی که ایشان را برای مجلس خبرگان تایید کرده بود برای حضور در مجلس تایید نکرد و نمی‌خواهم وارد جزئیات آن شوم. از این موضوع اطلاع دارم، اما وارد آن نمی‌شوم.

نماینده تهران در مجلس گفت: البته در جلسه کمیسیون برخی دوستان گفتند که اعضای شورای اعلام کرده‌اند این رد صلاحیت درست نبوده و هیچ مسئله‌ای نبوده است. حتی آقای علوی نیز گفتند که سوابق من در خدمت به نظام زیاد است. ما همه آنها را درست و سر جای خود می‌دانیم، اما بالاخره نهادی به نام شورای نگهبان چنین تصمیمی را گرفته است. من به آن دوستان در جلسه کمیسیون اعلام کردم اگر در نظرات شورای نگهبان تردید کنید، در تایید صلاحیت‌های شورای نگهبان هم تردید می‌شود. یعنی همه افرادی هم که در مجلس نشسته‌اند با تردید مواجه می‌شوند و این درست نیست. ما باید حرمت نهادی به نام شورای نگهبان را نگه داریم.

رسایی تاکید کرد: بالاخره هر وزیری که برای تصدی وزارت اطلاعات انتخاب شود، باید مدتی دیگر درباره صلاحیت افراد نظر دهد و انتخابات مجلس دهم پیش رو است و این برای مردم سوال ایجاد می‌کند. البته آقای علوی گفتند که بعد از قصه رد صلاحیت در انتخابات مجلس به او امام جمعه بودن یک شهر را پیشنهاد کردند. من هیچ حرفی ندارم و اگر شورای نگهبان به هر دلیلی فردی را مناسب یک جایگاه ندانسته معنی‌اش آن نیست که آن فرد به درد هیچ جایگاهی نمی‌خورد و اصلا اینگونه نیست.

وی تاکید کرد: قطعا برای جایی‌که مهم‌تر از نمایندگی مجلس می‌تواند باشد چنین فردی مناسب نیست و شاید امام جمعه بودن برای آن فرد مناسب‌تر باشد تا اینکه در سمت مهم دیگر ایفای نقش کند. من از آقای روحانی سوال می‌کنم که آیا این معرفی اعتدال بود یا تندروی؟ به نظر من این اقدام تندروی بود و با اعتدال نمی‌ساخت. عدم آشنایی و تسلط به یک وزارتخانه حساسی مانند وزارت اطلاعات آسیب‌های زیادی دارد.

نماینده تهران گفت: همه به یاد داریم که در سال ۷۶ زمانی که دولتی برسر کار آمد وزیری را معرفی کرد که ایشان هم هیچ سابقه‌ای در این حوزه نداشت. اکثر اعضای شورای حزب منحله مشارکت افرادی بودند که یا از وزارت اطلاعات عذرشان را خواسته بودند و یا خودشان از وزارت اطلاعات بیرون آمده بودند و این حزب یک حزب امنیتی بود که اتفاقا جنگ روانی دوران دوم خرداد را مدیریت می‌کرد. ما هم در آن دوره به آقای هاشمی انتقاداتی داشتیم و انتقادات بعدها بیشتر شد، اما در همان دوران آنها جنگ روانی به راه انداختند که آقای هاشمی با وجود اینکه نفر سی‌ام انتخابات مجلس بود بلایی به سرش آوردند که از حضور در مجلس ششم انصراف داد و در تریبون مجلس اعلام کردند هاشمی حق ندارد انصراف دهد و باید بر روی صندلی بنشیند ... حتی به او اتهام قتل‌های زنجیره‌ای زدند. ما منتقد هاشمی هستیم اما هیچ‌گاه نگفتیم که او قاتل است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، رسایی ادامه داد: وزارتخانه‌ای که وزیر بر آن تسلط نداشت و یک تیم امنیتی مسئله‌دار در آن وجود داشت، اینگونه مسائل را به بار آورد. البته الحمدالله آقای روحانی اشراف خوبی در حال حاضر دارند و من نمی‌خواهم که اکثریت اعضای کابینه که سابقه امنیتی دارند را با آن دوران مقایسه کنم و فرقی بین آنها وجود دارد. ولی این هشدار است آن آقایان در آن روزها با انتصاب آن وزیر مخالفت نکردند و نتیجه آن این شد که بی‌تجربگی وزیر موجب دور زدن او شد و قتل‌های زنجیره‌ای تحقق پیدا کرد.

نماینده مردم تهران تاکید کرد: مهمترین هدف قتل‌های زنجیره‌ای زدن وزارت اطلاعات بود و تا حدودی شاید موفق شدند. البته از آن روز تا امروز ۱۶ سال می‌گذرد و وزارت اطلاعات ما خیلی بازسازی شده است و توانست خیلی زود خود را بازسازی کند، اما بالاخره آن قتل های زنجیره‌ای با این هدف انجام شد.

وی تصریح کرد: در چند روز گذشته دو برنامه از سوی وزیر اطلاعات در کازیوی نمایندگان گذاشته شده که در ابتدا برنامه دیگری در کازیو گذاشته شده بود و دیروز برنامه دیگری توزیع شد. برای بنده سوال شد که چگونه دو برنامه از سوی یک وزیر توزیع شده است و بعد از پیگیری مشخص شد که آقای علوی اصلا برنامه اول را تایید نکرده است و گفته کاری به آن نداشته باشید و مورد تایید من نیست. بعضی از مواد آن توسط دوستان خوانده شد و نکات زیادی در آن نهفته است.

نماینده تهران خطاب به وزیر پیشنهادی اطلاعات اظهار داشت: آقای علوی همین الان می‌خواهند برای تو برنامه تعیین کنند؛ سوال ما این است که آقای لاریجانی آیا این برنامه از سوی دولت به مجلس داده شده و در کازیو نمایندگان گذاشته شده مجلس که خودش نمی‌تواند برنامه‌ای تولید کند و آن را در کازیو نمایندگان بگذارد. آقای روحانی سوال ما این است که چه کسی آن برنامه را ابتدا داد که آقای علوی بگوید مواردی از آن برنامه مورد تایید من نبوده است؟ ما معتقدیم که یک وزیر باید برنامه های خود را با کمک تیم مشاوران تنظیم کند. در همین جا می‌بینید که یک چیزی را در کاسه طرف گذاشته‌اند.

رسایی ادامه داد: در سال ۷۶ نیز همین اتفاق افتاد و نتیجه اینگونه شد که به بهانه قتل‌های زنجیره‌ای وزارت اطلاعات را زدند و همان اصلاحات آمریکایی انجام شد. همان روزنامه‌ها و مطبوعاتی که رهبر معظم انقلاب که از آنها به عنوان پایگاه دشمن یاد کردند و بعدها وزیری که از آنها حمایت می‌کرد در بی‌بی‌سی و صدای آمریکا حاضر شد، در دولت وقت هم حضور داشت.

وی خاطر نشان کرد: آنها به بهانه کوی دانشگاه نیروی انتظامی را زدند و وزارت اطلاعات به جایی تبدیل شد که پیرمرد و پیرزن را سلاخی‌ می‌کند. نیروی انتظامی را در مطبوعات و رسانه‌ها با کمک رسانه‌های غربی به‌گونه‌ای معرفی کردند که دانشجویان را از طبق چهارم پرت می‌کند و تیر در چشم آنها می‌زند. آنها به بهانه ترور یک چهره افراطی که در فتنه نقش داشت و در حال حاضر هم دوباره فعال شده، سپاه و بسیج را هدف قرار دادند و بسیج از نظر آنها به جایی تبدیل شد که افراد لمپن با دمپایی و موتورهای هزار آدم‌هایی را به قتل می‌رساند. نهادهای امنیتی و نظامی ما را مانند تک‌تیرانداز هدف قرار دادند.

نماینده تهران تصریح کرد: نتیجه اقدامات آنها این بود که این نهادهای نظامی و انقلابی تخریب شدند. آقای روحانی یکی از افرادی بود که در آن دوران تخریب شد و من تعجب می‌کنم که چرا این دقت انجام نشده است. خود ایشان نیز به این موارد توجه داشته و می‌داند که من چه می‌گویم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، رسایی اظهار داشت: نتیجه آن اقدامات زمینه‌سازی برای مجلس ششم بود و در انتخابات مجلس ششم وزارتخانه‌ای که از نظر آنها تخریب شده بود، وقتی که شورای نگهبان استعلاماتی از آنها انجام داد پاسخ این بود که فرد مورد نظر هیچ سابقه ای در وزارت اطلاعات ندارد. در حالیکه همان افراد در آن زمان سابقه داشتند و وزارت اطلاعات سوابق آنها را به شورای نگهبان داده بود، ولی برای انتخابات مجلس ششم و مجلس هفتم به دلیل اینکه چشم‌های نظام را زده بودند موجب شد، تا برخی از این عناصر در مجلس ششم نفوذ کنند. امروز بسیاری از شما می‌دانید که عناصر افراطی مجلس ششم در سازمان‌های جاسوسی و شبکه‌های بی‌بی‌سی و VOA فعالیت می‌کنند و آقای روحانی خیلی بهتر از من آنها را می‌شناسد.

وی ادامه داد: بنده نگرانم که آن اتفاقات دوباره تکرار شود، چرا که عدم تسلط وجود دارد.می‌گویند که قرار است کمیته‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در دولت به معاونت تبدیل شوند آیا قرار است این افراد به وزرایی در سایه تبدیل شوند؟ بعید می‌دانم چرا که شخصیت آقای روحانی شخصیتی مقتدر است و اجازه نمی‌دهد.

نماینده تهران اظهار داشت: انتخاب وزرا آزمونی برای مجلس است و مردم مجلس را اندازه‌گیری می‌کنند. ما توقع نداریم که آقای روحانی کابینه یکی دیگر از کاندیداها را معرفی کند، اما این بحث‌ها ربطی به یک کاندیدای خاص ندارد و مربوط به بزنگاه‌های نظام است. مردم امروز حرف‌های ما را می‌شنوند و قضاوت می‌کنند.

رسایی در پایان سخنان خود گفت: تاکید ما بر موضوع فتنه و لزوم برائت و حساسیت نسبت به فتنه به خدا انتقام‌گیری نیست. ما نگران تکرار قصه‌ای هستیم که به تعبیر رهبر معظم انقلاب تا لبه پرتگاه نظام را برد، اما به اعتبار ولایت و پیروی مردم و حضور آگاهانه این موضوع برطرف شد. نباید این اتفاقات دوباره تکرار شود.

** هادی قوامی؛ موافق وزیر پیشنهادی اطلاعات
کسی که در نوشتن قانون وزارت اطلاعات نقش داشته قطعا تخصص اداره آن را هم دارد


هادی قوامی نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز مجلس طی سخنانی در موافقت با وزیر پیشنهادی اطلاعات طی سخنانی گفت: واقعیت امروز کشور در برنامه پیشنهادی رئیس جمهور به خوبی ترسیم شده و مهمترین جایی که می‌تواند فضایی را ایجاد کند تا برنامه دولت اجرایی شود، وزارت اطلاعات است.

وی ادامه داد: اگر به بیکاری، تورم، مشکلات اقتصادی و ... که می‌تواند ناامنی در کشور ایجاد کند، توجه نشود و دستگاه‌های امنیتی به این موارد توجه نکنند کشور دچار مشکل می‌شود بنابراین باید بتوانیم فضا را کنترل کنیم و با ایجاد امنیت در کشور شرایطی به وجود بیاوریم تا مشکلات اقتصادی کنترل شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، این نماینده مجلس همچنین گفت: برخی از مخالفان گفتند که آقای علوی سابقه اجرایی برای تصدی وزارت اطلاعات ندارد اما من از آنها می‌پرسم که وقتی نمایندگان به مجلس می‌آیند و در کمیسیون‌های تخصصی توزیع می‌شوند، چه شاخص و معیاری برای این توزیع وجود داد؟ طبیعتا نمایندگان مجلس بر اساس تجربه و تخصص خود به عضویت کمیسیون‌های تخصصی مجلس در می‌آیند بنابراین فردی که ۴ دوره در یک کمیسیون تخصصی بوده آیا تجربیات کسب نکرده است و این تجربیات منجر به تخصص وی نشده لذا آقای علوی که در مجلس حضور داشته، قطعا بر اساس تجربه و تخصص داشته خود عضو یک کمیسیون تخصصی بوده و وزیری که خودش در نوشتن قانون وزارت اطلاعات نقش داشته قطعا تخصص اداره آن را هم دارد.

قوامی با بیان اینکه مردم در انتخابات شور و شوق انتخاباتی را به سطح بالای خود رساندند، گفت: اکنون زمان تحقق حماسه اقتصادی است و دستگاهی که می‌تواند با ایجاد امنیت مشکلات اقتصادی را حل کند وزارت اطلاعات خواهد بود. بنابراین باید این وزارتخانه به دست یک مدیر خلاق باشد که به نظر من آقای علوی این خلاقیت و تفکر باز را دارد.

وی در مورد رد صلاحیت وزیر پیشنهادی اطلاعات در انتخابات مجلس شورای اسلامی هم گفت: این وزیر پیشنهادی پس از رد صلاحیت خود را در دایره نظام می‌داند و موضعی نگرفته که دلش دشمنان نظام را شاد کند. همچنین مقام معظم رهبری در ارتباط با ردصلاحیت‌شده‌ها از سوی شورای نگهبان بیاناتی داشته‌اند و فرموده‌اند که رد صلاحیت این آدم‌ها به این معنا نیست که کلا از صلاحیت ساقط شده‌اند لذا نباید این موضوع دستاویز مخالفت قرار داد. همچنین پس از این ماجرا آقای علوی به عنوان امام جمعه اراک مطرح می‌شوند و همانطور که می‌دانید برای انتخاب وزیر اطلاعات هم با مقام معظم رهبری مشورت می‌شد لذا اگر نظر ایشان خلاف این بود، اکنون آقای علوی اینجا نبود و این اتفاق رخ نمی‌داد.

وی گفت: برخی مخالفین گفتند که برنامه آقای علوی تغییر کرده که من به آقای علوی صحبت کردم و متوجه شدم که برنامه علوی اشتباه آمده و ربطی به وی آمدم.

** جواد هروی؛ موافق وزیر پیشنهادی اطلاعات

جواد هروی نماینده مردم قائنات در مجلس شورای اسلامی با استفاده از قسمتی از زمان هادی قوامی در موافقت با وزیر پیشنهادی اطلاعات اظهار داشت: در ابتدا با توجه به اینکه برخی از دوستان اشاره کردند که نمایندگان با وزرا جلساتی داشته‌اند؛ بنده باید بگویم که من هیچ جلسه‌ای نداشتم و اگر امروز درباره شخصیت آقای علوی صحبت می‌کنم به دلیل وجوه شخصیتی و شأن بالای وی است.

وی ادامه داد: امروز از آقای روحانی تشکر می‌کنم که برای وزارت اطلاعات یک شخصیت تحصیل‌کرده و دانا را معرفی کرده، چراکه آقای علوی یک انسان با تفکر باز و خلاق است و قطعا وزارت اطلاعات می‌تواند از این تفکر خلاق استفاده کند، لذا نباید حق استفاده از یک وزیر خلاق از وزارت اطلاعات بگیریم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: بررسی دوره‌های گذشته وزارت اطلاعات نشان می‌دهد که اکثر وزرای اطلاعات سوابق اطلاعاتی نداشته‌اند، بنابراین مخالفین نباید این موضوع را دستاویز قرار دهند؛ همچنین از آنجا که وزیر پیشنهادی ۴ دوره نماینده مجلس بوده قطعا می‌تواند در برقراری تعامل سازنده با مجلس مفید باشد.

هروی خاطرنشان کرد:‌ چه اشکالی دارد که یک وزیر خلاق بیاید تا مشکلات کشور را که در برخی از نقاط مرزی داریم حل کند، چرا که تاکنون به دلیل بی‌تدبیری‌هایی که از سوی دستگاه‌های امنیتی انجام گرفته مناطق مرزی ما دچار مشکل شده‌اند و حالا باید یک وزیر خلاق بتواند این مشکلات را حل کند

وی در پایان تصریح کرد: امروز با وجود یک وزیر اطلاعات خلاق و با تامل و تفکر باز می‌توانیم بسیاری از مشکلاتی که داریم را برطرف کنیم.

**** جلسه علنی نوبت صبح با اعلام تنفس لاریجانی به پایان رسید؛ جلسه عصر ساعت ۱۴ آغاز می‌شود.

سومین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی برای بررسی صلاحیت‌ها و برنامه ۱۸ وزیر پیشنهادی دولت یازدهم دقایقی پیش با اعلام علی لاریجانی رئیس مجلس به پایان رسید.

در جلسه امروز موافقان و مخالفان وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش و اطلاعات صحبت کردند اما به دلیل اتمام جلسه علنی قرار شد، وزیر اطلاعات در جلسه بعدازظهر از برنامه‌هایش دفاع کند.

لاریجانی پیش از به صدا درآوردن زنگ پایان جلسه گفت:‌ طبیعتا اکنون وزیر اطلاعات باید صحبت کند اما از آنجا که ساعت ۱۲ شده باید تا ساعت ۱۴ تنفس اعلام کنیم.

وی ادامه داد: از حضور آقای روحانی و اعضای هیئت دولت در این جلسه تشکر می‌کنیم وختم جلسه را برای تنفس ۲ ساعته اعلام می‌کنم.

**** جلسه علنی نوبت عصر مجلس آغاز شد

در آغاز جلسه علنی امروز مجلس، وزیر اطلاعات به دفاع از برنامه‌ها و سوابق خود پرداخت.

وزیر پیشنهادی اطلاعات: عدم دخالت در حریم خصوصی افراد از رویکردهای وزارت اطلاعات آینده است

وزیر پیشنهادی اطلاعات عدم دخالت در حریم خصوصی افراد و نهادینه کردن امنیت پایدار بدون امنیتی کردن کشور را از جمله رویکردهای ملی خود در مدیریت وزارت اطلاعات عنوان کرد.

به گزارش جهان به نقل از ایسنا، حجت‌الاسلام سیدمحمود علوی در جلسه علنی بعدازظهر امروز (سه‌شنبه) مجلس و در جریان دفاع از برنامه خود برای تصدی وزارت اطلاعات ضمن قدردانی از رییس‌جمهور برای انتخاب وی جهت پیشنهاد به مجلس، گفت: وزارت اطلاعات که من برای سکان‌داری آن پیشنهاد شدم نهادی خطیر و حساس است و نقشی بی‌بدیل در همه عرصه‌ها دارد.

وی با اشاره به تصویب قانون وزارت اطلاعات در دوره‌های اول مجلس، یادآور شد: این حساسیت همچنین مورد توجه قرار گرفته و پس از تصویب قانون وزارت، ماده واحده‌ای به آن افزوده شد که شرط تحصیل در حد اجتهاد و چند شرط دیگر را در مورد وزیر اضافه کرده است و این نشان می‌دهد مجلس برای وزیر اطلاعات بیشتر به نقش راهبردی توجه داشته که تضمینی بر حرکت وزارت در چارچوب شرع، قانون و بر محور ارزش‌های اخلاقی باشد.

وزیر پیشنهادی اطلاعات ادامه داد: شرط تحصیلات در حد اجتهاد برای وزیر به معنی اعمال نظر فقهی وی در وزارت نیست بلکه مشی فقهی رهبری در فرآیند فعالیت وزارت اثرگذار است و این شرط تحصیل در حد اجتهاد شرطی لازم برای درک و شناخت دیدگاه فقهی مقام معظم رهبری و اعمال آن در وزارتخانه است.

وی همچنین در ادامه به حضور ۱۰ ساله خود در درس خارج فقه مقام معظم رهبری اشاره کرد و در بخش دیگری از سخنانش گفت:‌ برخی گفتند آقای روحانی تناسب را در انتخاب وزرا رعایت نکرده، اتفاقا ایشان تناسبات را خوب در نظر می‌گیرد و تصمیماتش بی‌حکمت نیست از جمله اینکه ایشان برای استقبال از مهمانان خارجی به من گفتند به استقبال رییس‌جمهور سودان برو! این سخن مزاح‌گونه علوی با خنده حضار مواجه شد.

علوی در ادامه یادآور شد: آنچه ریاست‌جمهوری را به پیشنهاد این حقیر برای وزارت اطلاعات وا داشت استحضار ایشان از پیشینه من در ارتباط با ماموریت‌های وزارت اطلاعات بود. من در کمیسیون خاص تدوین قانون وزارت اطلاعات در مجلس حضور داشتم و هنوز جزئیات آن جلسات را در ذهن دارم.

وزیر پیشنهادی اطلاعات در ادامه یادآور شد: من در ادوار اول، دوم و چهارم مجلس مخبر و نایب رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی بودم که کمیسیون تخصصی وزارت اطلاعات بود همچنین در مجلس هشتم نایب رییس کمیسیون سیاست خارجی بودم که پیوند تنگاتنگی با بخشی از وظایف وزارت داشت. همچنین در سال‌های ۶۸ تا ۷۰ معاون نظارت و بازرسی سازمان عقیدتی سیاسی وزارت دفاع بودم که ماموریت‌های آن با بخشی از ماموریت‌های وزارت اطلاعات سنخیت دارد و سه دوره سه ساله ریاست عقیدتی سیاسی ارتش را بر عهده داشتم.

وی یادآور شد: پس از پیشنهاد من به عنوان وزیر اطلاعات از سوی آقای روحانی اضافه بر شناخت کلی که از فرآیند شکل‌گیری وزارت و فراز و فرودهای آن داشتم، در جلساتی با همه کسانی که دستی در وزارتخانه داشتند بر وضع وزارت اشراف کلی یافته و برنامه‌ خود را برای اداره این وزارتخانه تقدیم مجلس کردم.

وزیر پیشنهادی اطلاعات در ادامه در پاسخ به شبهه‌ای در مورد دو نسخه‌ای بودن برنامه ارائه شده از سوی وی، اظهار کرد: یکی از این نسخه‌ها در واقع پیشنهاداتی بود که برای استفاده جهت تدوین برنامه تنظیم شده بود و آن را به اشتباه منتشر کرده بودند که این نسخه اصلا چارچوب برنامه را ندارد اما من در برنامه خود اهدافم را در ارتباط با سازمان وزارت و عناوین برنامه‌های اجرایی بازگو کردم.

علوی ادامه داد: در جهت تحقق جامه‌ی این موضوع مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام و ابلاغی رهبری، اجرایی شدن فرمان هشت ماده‌ای امام (ره) در صیانت از حقوق مردم و فرمان هشت ماده‌ای مقام معظم رهبری در مبارزه با مفاسد اقتصادی همت کاملی در وزارت اطلاعات به کار گرفته خواهد شد.

وی تلاش در جهت تعامل و هماهنگی با جامعه اطلاعاتی، دولت، رییس‌جمهور، ارائه مشاوره اطلاعاتی به مدیران نظام، افزایش اعتماد مردم به وزارت، عدم دخالت در حریم خصوصی افراد، نهادینه کردن امنیت پایدار بدون امنیتی کردن کشور و بکارگیری دیپلماسی هوشمندانه و پنهان در سیاست خارجی با کمک دستگاه مربوطه را از جمله رویکردهای ملی خود در مدیریت وزارت اطلاعات عنوان کرد.

وزیر پیشنهادی اطلاعات درباره رویکردهای درون‌سازمانی خود در وزارت اطلاعات نیز تصریح کرد: حفظ جایگاه و نقش حاکمیتی وزارت اطلاعات در پرتو هدایت و رهنمودهای رهبری و در مرحله بعد حفظ استقلال وزارت و جلوگیری از تاثیرپذیری آن از جریان‌های سیاسی، تقویت نگاه ملی و فراجناحی، رعایت موازین شرعی، قانونی و اخلاقی در اقدامات اطلاعاتی، صیانت از پرسنل و سازمان در مقابل تهدید و آسیب حفاظتی، تدوین منشور اخلاق حرفه‌ای، توسعه و حفظ سرمایه انسانی با آموزش مستمر، مهارت‌آفرینی و بهره‌گیری از فناوری و روزآمد کردن دستگاه در فرآیند اطلاعاتی و ایجا نشاط و امید در بین کارکنان از جمله این رویکردهاست.

علوی خاطرنشان کرد: اگر امروز در کشورمان امنیت حاصل شده ثمره مجاهدت خاموش سربازان گمنام امام زمان (عج) در وزارت و سایر نهادهای امنیتی و انتظامی است. کارکنان وزارت از کلیت نظام در عرصه جنگ نرم حمایت می‌کنند و من از خداوند مسالت دارم که من را در حمایت از سربازان گمنام امام زمان (عج) یاری کند.

وزیر پیشنهادی اطلاعات گفت: در نشستی که با آقای علیزاده داشتم ایشان به صراحت گفت من مدرکی که مبنای ردصلاحیت شما باشد پیدا نکردم، آقایان اسماعیلی و امیری از اعضای شورای نگهبان نیز اظهارات مشابهی داشتند.

حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمحمود علوی در دفاع از برنامه‌هایش، گفت: مردم ما مسلمان هستند و سربازان گمنام بخشی از این مردم هستند، بدیهی است بخشی از وظایف سازمانی با احکام اسلام از خواسته مردم باشد و انجام این کار به وزیر اطلاعات سپرده شده است البته این مساله بارها مورد تایید رهبری قرار گرفته است.

وی افزود: وزارت اطلاعات مهم‌ترین سازمان امنیتی کشور است و ضامن اخلاق در جامعه است و بنده حاکمیت اخلاق در این وزارتخانه را در دستور قرار خواهم داد تا تهمت، سوءظن و افترا به ساحت این وزارتخانه راه نیابد.

وزیر پیشنهادی اطلاعات، نیروی انسانی متدین، متعهد، متخصص و متبحر را از ظرفیت‌های وزارت اطلاعات برشمرد و افزود: وزارت اطلاعات علاوه بر تامین نیروی انسانی مورد نیاز بخشی از نیاز دستگاه‌های اجرایی به نیروی انسانی کیفی را نیز تامین می‌کند از این رو نیازی به جذب نیرو از بیرون نیست، نه با اتوبوس، بلکه با دوچرخه به وزارت اطلاعات می‌روم و با همکاری کارکنان این وزارتخانه وظایف سازمانی را انجام می‌دهم.

این سخنان وزیر پیشنهادی اطلاعات تشویق و احسن احسن اکثریت نمایندگان مجلس را در پی داشت.

علوی در ادامه افزود: مرزبندی در هر زمینه‌ای به ویژه خودی و غیرخودی، دوست و دشمن، فتنه و انحراف تابعی از مهندسی مقام معظم رهبری خواهد شد که برای ما نقشه راه و حجت شرعی است، ما بر اساس رهنمودهای دین مبین اسلام "فعل مسلمان بر صحت" را ملاک عمل و از پایه‌های این وزارتخانه قرار می‌دهیم مگر آنکه عکسش اثبات شود.

وی تاکید کرد: بنده اصل ممنوعیت تجسس بر اساس حدیث نبوی و آیه قرآن را از پایه‌های بنیادین وزارت اطلاعات قرار خواهم داد مگر در جایی که امکان فتنه وجود داشته باشد.

وزیر پیشنهادی اطلاعات افزود: وزارت اطلاعات نقش بسزایی در همگرایی یا واگرایی مسئولان نظام دارد. این طلبه کوچک با تمام توان خود در جهت تحکیم بزرگان نظام عمل خواهم کرد.

علوی با بیان اینکه ماموریت‌های ذاتی ایجاب می‌کند کادرهای نظام را از نظر اطلاعاتی رصد کنیم، گفت: باید از کادرهای نظام از جمله نمایندگان صیانت شود، در مقام خدمت و تصمیم‌گیری نیز سرویس اطلاعاتی به نمایندگان داده خواهد شد تا از حاصل کار وزارت اطلاعات برای تصمیمات بهتر استفاده شود.

وی برخورد قهرآلود را آخرین راه‌حل و تقدم امنیت نرم بر امنیت سخت را از سیاست‌های آینده‌اش برای وزارت اطلاعات برشمرد.

وزیر پیشنهادی اطلاعات تصریح کرد: در حیطه عملیاتی وزارت اطلاعات است که امنیت نرم را بر امنیت سخت مقدم دارد و بنده تمام تلاشم را در این جهت به کار خواهم بست.

علوی خطاب به نمایندگان تاکید کرد: در محضر عصاره‌های فضایل نظام اعلام می‌کنم که نتیجه تابع پرونده‌های بررسی شده و قطعی شده خواهم بود نه عکس آن.

وی خاطرنشان کرد: این برادر شما با تمام وجود ملزم به تحقق بخشیدن به راهبردی است که رییس‌جمهور در جلسه افطاری مجلس آنها را اعلام کرد، اگر شان مجلس زیر سوال رفته باشد باید این شان به مجلس بازگردانده شود.

وزیر پیشنهادی اطلاعات افزود: انقلاب اسلامی در طول عمر پربرکت خود با دشمنی دشمنان فراوانی روبرو بوده است که در خصومت از یکدیگر پیشی گرفته‌اند، آنها از سازوکارهای مختلفی علیه جمهوری اسلامی ایران استفاده کرده‌اند، ولی ناکام مانده‌اند دلیل این ناکامی در چشم‌های بینای نظام یعنی وزارت اطلاعات نهفته است و ما یقینا عرصه را بر نفوذ دستگاه‌های نفوذی دشمن تنگ‌تر خواهیم کرد.

علوی با تاکید بر اینکه وزارت اطلاعات در این دوره سازمانی نخواهد بود که از آن ترسیده شود، گفت: وزارت اطلاعات در این دوره بنیادی مردمی خواهد بود که مردم به آن دل می‌بندند، توانمندی‌های کنونی وزارت اطلاعات آن را به مقتدرترین دستگاه نظام مبدل کرده است، امیدوارم ادامه‌ دهنده راه موفق وزرای اطلاعات از جمله حجج‌الاسلام ری‌شهری، فلاحیان، دری‌ نجف‌آبادی، یونسی، محسنی‌اژه‌ای و مصلحی باشم و بنده از همه این عزیزان تشکر می‌کنم.

وی خطاب به مخالفانش، ‌گفت: از رسایی و بیرانوند از صمیم دل تشکر می‌کنم و امیدوارم از نگاه واقع‌بین و انتقاد سازنده خویش بنده را همواره بهره‌مند سازند، شخصیت نمایندگان برای بنده عزیز است و رای مثبت و منفی شما برای من محترم است اما در صورت رای مثبت این برادر خود را یاری کنید.

وزیر پیشنهادی اطلاعات با اشاره به فقدان سند رسمی قابل قبول برای ردصلاحیتش در انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی، ‌گفت: در نشستی که با دکتر علیزاده داشتم ایشان به صراحت گفت من چیزی که مبنای ردصلاحیت شما بوده باشد نیافتم، آقایان اسماعیلی و امیری نیز اظهارات مشابهی بیان کردند.

علوی نحوه مواجهه مقام معظم رهبری با ردصلاحیت حجت‌الاسلام علوی را تسکین‌دهنده تلخی این ردصلاحیت بیان کرد و افزود: ملاطفت رهبری نسبت به بنده مرهمی شفابخش بر این زخم بود، بوسه‌های ایشان مرهمی بر زخم و تلخی این حادثه بود.

وی افزود: نوع واکنش بنده به این حادثه تلخ اهمیت داشت، بنده خود را پایبند به ساختار سیاسی نظام دانستم و ردصلاحیتم هیچ تاثیری در خدمت‌رسانی‌ام به نظام نخواهد گذاشت، در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا گفتم در هر شرایطی سرباز نظام و رهبری هستم، در ارتباط با صلاحیتم حرف‌های زیادی برای بیان دارم ولی در فضای فعلی سخنی به میان نمی‌آورم.

وزیر پیشنهادی اطلاعات در پایان تاکید کرد: آرزوی سوء استفاده دشمنان نظام را بر دل آنان می‌گذارم.


*** بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی امور اقتصاد و دارایی

** قاضی‌پور، مخالف وزیر پیشنهادی امور اقتصاد و دارایی
وزارت اقتصاد، وزارت عدالت اقتصادی است نه جمع‌آوری ثروت


نماینده مردم ارومیه که به عنوان مخالف وزیر اقتصاد صحبت می‌کرد، اظهار داشت: وزارت امور اقتصاد و دارایی، وزارت عدالت اقتصادی است نه جمع‌آوری ثروت برای هزینه‌های نامعلوم.

به گزارش ایسنا، نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه که در مخالفت با طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی و دارایی صحبت می‌کرد، گفت: بنده برای تعدادی از وزرا به عنوان موافق و مخالف ثبت نام کردم تا نقطه نظرات را به سمع وزرا برسانم و باید بگویم که ما نمایندگان مردم در خانه ملت پیگیر جدی مطالبات به حق مردم براساس قانون اساسی و قوانین جاری در راستای سیاست‌های کلی ابلاغی هستیم.

وی با اشاره به اینکه مسائل معیشتی از قبیل مسکن، رفاه و یا حتی فرهنگی و امنیتی و بالاخص اقتصادی از مهم‌ترین دغدغه‌های مردم به شمار می‌رود، خطاب به وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی گفت: آقای طیب‌نیا شما را تعدادی از نمایندگان مجلس مانند آقای فولادگر نماینده اصفهان و آقای نادران نماینده مردم تهران بسیار تایید کردند اما بنده سوابق شما را مطالعه کردم و کارنامه شما نشان می‌دهد که در تمامی دولت‌ها کار کرده‌اید. به عنوان مشاور در زمان موسوی یا حتی در دولت‌های هاشمی، خاتمی و احمدی‌نژاد عهده‌دار مسوولیت‌هایی بوده‌اید.

قاضی‌پور در ادامه با بیان اینکه جای آقای روحانی خالی است و ایشان یا استراحت می‌کنند یا مشغله داشته‌اند، اظهار کرد: باید پایان خدمت کار این افراد معلوم شود و مردم بدانند که کجا خدمت کرده‌اند، زیرا ما پایان خدمت می‌خواهیم.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: آیا تصمیمات غیرصحیح در پست‌های مهمی که وزیر پیشنهادی امور اقتصادی داشته چه در دولت هاشمی رفسنجانی یا معاون طرح و برنامه دولت خاتمی، معاون هماهنگی به مدت چهار سال، معاون اقتصادی سازمان مدیریت در ابتدای کار احمدی‌نژاد، عضو شورای پول و اعتبار باید مشخص شود که چقدر خود را مسوول دانسته است.

وی خاطرنشان کرد: آقای عبداللهی که همکار ما در مجلس است، از شما دفاع می‌کند. ایشان ۲۶ سال در مجلس و شما ۲۴ سال در دولت‌های متعدد بوده‌اید. با هم بودید که این بلا را سر مردم آوردید.

قاضی‌پور در بخش دیگری از سخنانش خواستار ساماندهی بازار اقتصادی، کنترل تورم، افزایش اشتغال و... شد و گفت: هیات دولت نیازمند تیم اقتصادی قوی است که بتواند این مشکلات را حل کند. آقای طیب‌نیا در صحبت‌های خود عنوان کرده که نرخ تورم و گرانی را کنترل خواهد کرد و ریشه مشکلات اقتصادی را حل می‌کند. آیا ریشه مشکلات اقتصادی جامعه صرفا اقتصادی است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس با بیان اینکه پس از رای اعتماد به شما نیز پیگیر مسائلی که مطرح کردم از وزیر اقتصاد خواهم بود، گفت: از وزیر اقتصاد سوالاتی دارم که آیا در برنامه خود جایی برای کارمندان و کارگران و کشاورزان در نظر گرفته است. آیا برنامه‌ای برای افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی دارد؟ در حالی که اصل کار وزارت اقتصاد این است که مالیات دریافت کرده و برای اقشار ضعیف استفاده کند.

وی خطاب به وزیر امور اقتصاد و دارایی گفت: آیا می‌دانید چندصد هزار نفر تحت پوشش بهزیستی هستند؟ آیا هیچ برنامه عملی برای رزمندگان و ایثارگران دارید؟

قاضی‌پور خاطرنشان کرد: وزارت امور اقتصاد و دارایی، وزارت عدالت اقتصادی است و نه جمع‌آوری ثروت برای هزینه‌های نامعلوم.

وی ادامه داد: آقای طیب‌نیا چگونه می‌خواهید با وضعیت نامناسب فعلی خصوصی‌سازی را اجرایی کنید؟ آیا برنامه عملیاتی برای هدفمندی یارانه‌ها دارید؟ آیا فاز اول ادامه می‌یابد؟ فاز دوم چگونه اجرا می‌شود؟ رییس بانک مرکزی چه کسی است؟ شما در این بخش چه نقشی خواهید داشت؟ آیا امکان هماهنگی برای سیاست‌های پولی وجود دارد؟ سیاست‌های پولی را چه کسی تعیین می‌کند؟ خط قرمز اقتصادی ما حفاظت از خزانه است. برای این بخش چه برنامه‌ای ارائه می‌کنید.

وی ادامه داد: صندوق توسعه ملی را چگونه می‌خواهید اداره کنید. حق و حقوق مناطق محروم را چگونه پرداخت می‌کنید. برای توسعه مناطق محروم چه برنامه‌ای دارید. نظر شما درباره شورای رقابت چیست؟ سهام عدالت برای کارگران چگونه پرداخت می‌شود. در جهت برقراری عدالت آیا اخذ مالیات به گونه‌ای خواهد بود که از ثروتمندان هم به موقع دریافت کنید یا اینکه از معلمان و کارگران مالیات خواهید گرفت.


** مهدی موسوی‌نژاد، مخالف وزیر پیشنهادی امور اقتصاد و دارایی
وزارت اقتصاد، لوکومتیو حماسه اقتصادی است


نماینده مردم دشتستان در مجلس با اشاره به اینکه وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی مورد تایید اکثر اقتصاددانان مجلس است، گفت: وزارت اقتصاد لوکومتیو حماسه اقتصادی پس از حماسه سیاسی است که باید به جایگاه آن توجه ویژه‌ای شود.

به گزارش ایسنا، مهدی موسوی‌نژاد نماینده مردم دشتستان که در مخالفت با وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی صحبت می‌کرد، گفت: آقای طیب‌نیا یک انسان شایسته، خلاق و اقتصاددان و ارزشمندی است که مورد تایید اکثر اقتصاددانان مجلس است و آقای مصباحی‌مقدم هم مطرح کرده که دو دهه با وی آشنایی دارد.

لاریجانی که ریاست جلسه علنی را برعهده داشت، در این میان اظهار کرد: شما به عنوان مخالف صحبت می‌کنید، موسوی‌نژاد نیز در ادامه گفت: گفتن محاسن منافاتی با مخالفت ندارد.

نماینده مردم دشتستان در مجلس با انتقاد از برنامه‌های ارائه شده توسط وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی اظهار کرد: وزارت اقتصاد یک مجموعه یا وزارتی است که سیاست‌گذاری در حوزه اقتصاد کشور را برعهده دارد و در واقع لوکومتیو و قطار حماسه اقتصادی کشور است و یکی از مهم‌ترین مولفه‌های بسیار پراهمیت پس از حماسه سیاسی به شمار می‌رود.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس در ادامه افزود: جایگاه وزارت اقتصاد در تیم اقتصادی رییس جمهور کجاست؟ آیا وزارت اقتصاد یک مجری محض خواهد بود یا سیاست‌گذاری‌های وزارت اقتصاد به عنوان فرمانده و لیدر اقتصاد کشور می‌باشد؟ آیا این وزارتخانه در مجموعه کابینه جایگاهی دارد یا خیر؟ و یا اینکه مانند قبل رییس جمهور نظریه‌پردازی کرده و وزیر اقتصاد مجری می‌باشد؟ چراکه اگر اینگونه ادامه یابد، قطعا مشکل بیشتری پیدا خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه وزیراقتصاد تصمیم‌گیری در جهت بهبود وضعیت اقتصادی کشور را به عهده دارد، گفت: به همین دلیل است که وزارت اقتصاد زیرمجموعه‌هایش را به سازمانی تبدیل کرده تا وزیر بتواند با فراغ بال مشکلات را حل و فصل کند.

موسوی‌نژاد با تاکید بر اینکه تیم اقتصادی آقای روحانی افرادی مانند طیب‌نیا و نوبخت را در نظر گرفته است و بعضی از افراد دیگر نیز احتمالا معرفی خواهند شد، اظهار کرد: وزارت اقتصاد یکی از مهم‌ترین حوزه‌هایی است که باید به آن توجه ویژه‌ای شود.

نماینده مردم دشتستان در مجلس در ادامه سوالاتی را مطرح کرد و افزود: در رابطه با نظام بانکی و پولی کشور، چه برنامه‌هایی در نظر گرفته شده است؟ پیش از این نظام پولی کشور انحصاری بوده و اجازه رقابت داده نمی‌شد، بعضا مجوزهایی صورت می‌گرفت که منبعث از رانت بود، در حالی که اگر اجازه رقابت داده می‌شد، ما شاهد تحریم اقتصادی نبودیم.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس افزود: اگر به این قبیل از مسائل توجه می‌شد، شاهد چنین اختلاس‌هایی در کشور نبودیم که بروز اختلاس سه هزار میلیاردی و یا موارد مشابهی به دلیل نبود شفافیت در رقابت در نظام پولی کشور بوده است در حالی که اگر رقابت نباشد، سرمایه‌گذار و تولیدکننده باید در جهت تامین منابع خود از هزار مساله عبور کند.

وی با اشاره به اینکه هدفمندی یارانه‌ها چگونه ادامه می‌یابد، گفت: در اجرای هدفمندی یارانه‌ها در میانه راه هستیم، امکان برگشت نداریم و اجرای فاز دوم نیز باید مشخص شود.

موسوی‌نژاد همچنین خاطرنشان کرد: مقرر بود در اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ از محل فروش سهام در مناطق محروم سرمایه‌گذاری شود که این اتفاق نیفتاد، ضروری است که وزارت اقتصاد برنامه‌ای برای اجرای اصل ۴۸ قانون اساسی به منظور متوازن کردن مناطق محروم ارائه کند.


رضا عبداللهی، مخالف وزیر پیشنهادی امور اقتصاد و دارایی:
تا زمانی که به نسخه دکتر عمل نکنید وضعیت همین است


رضا عبداللهی نماینده ماه‌نشان وعضو کمیسیون برنامه و بودجه در موافقت با وزیر پیشنهادی اقتصاد گفت: تا زمانی که به نسخه دکتر عمل نکنید وضعیت همین چیزی است که می‌بینیم.

به گزارش جهان به نقل از ایسنا، عبداللهی که در موافقت با وزیر پیشنهاد سخن می‌گفت عنوان کرد: مخالف محترم جناب آقای قاضی‌پور فرمودند ۲۷ سال است که آقای طیب نیا در دولت است و من ۲۶ سال در مجلس هستم و برای همین است همین حرف را می‌زنم ولی تا زمانی که به نسخه دکتر عمل نکنید وضعیت اقتصاد همین است که الان هست.

وی ادامه داد: در طول‌ سالهای قبل هم زمانی که رییس کمیسیون اقتصادی بودم چه زمانی که در کمیسیون برنامه و بودجه و چه زمانی که در کمیسیون تلفیق بودم اعلام کردیم اگر ده ‌سال هم در مجلس و دولت بودیم اما به نسخه دکتر عمل نکنید وضعیت همین است.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه تصریح کرد: کشور ما نسبت به بسیاری از کشورهای دیگر امتیازات بالایی دارد منابع طبیعی، موقعیت جغرافیایی ونفت و گاز ظرفیت بالایی است منهای سال ۹۲ و شش ماهه سال ۹۱ با محاسبات بنده ۲۴۰ تا ۲۵۰ میلیارد دلار ارزش نفت و گاز ما بوده اما چرا وضعیت رشد اقتصادی ما اینگونه است چرا بیکاری و تورم به این شکل است؟ علتش این است که آقای قاضی‌پور و دوستان به نسخه‌های ما توجه نکردند.

این نماینده مجلس تاکید کرد: دولت نباید به این اندازه در امر اقتصاد دخالت کند باید بگذاریم مردم کار خودشان را انجام بدهند و برای پیشرفت به نیازمند سرعت بیشتری هستیم این مسئله مورد توجه قرار نگرفته تا زمانی هم مورد توجه قرار نگیرد وضعیت به همین صورت باقی است و ما به هیچ وجه نمی‌توانیم از این تورم نجات پیدا کنیم تورم ۲۵-۳۰ درصدی به صورت مزمن در اقتصاد ما نهادینه شده بیکاری هم در تمام سالهای جمهوری اسلامی دو رقمی شده و رشد اقتصادی ما در طول این سالها ۳.۱ درصد بوده است علتش این است که دولت و حکومت بیش از اندازه نقش آفرین بودند.

او ادامه داد: دولت و حکومت نباید به این اندازه نقش آفرین باشد دستگاه‌های نظارتی هم باید پشت سر دستگاه‌های دولتی به اقتصاد کمک کنند چرا کشورهای همسایه که مزیت‌های ما ندارند پیشرفت می‌کنند مثلا ترکیه از نفت ۲۵۰ میلیون دلاری بی‌بهره است اما چطور شد که ترک‌ها توانستند تورم را تک رقمی کنند و نرخ بیکاری را کاهش دهند.

عبداللهی نتیجه‌گیری کرد: باید کار را به کاردان سپرد تولید کالا و خدمت باید به اشخاصی‌ سپرده شود که با هزینه کمتر،‌کیفیت بهتر و سرعت بالاتر تولید کنند اما چرا ما حاضر نیستم این کار را انجام دهیم چرا که اصل ۴۴ که بسیار مترقی بود و رهبری پرچم را در دست گرفتند اجرا نمی‌شود.

نماینده ماه نشان خطاب به قاضی‌پور نماینده مخالف وزیر اقتصاد خاطر نشان کرد: تا زمانی به اصول برنگردیم و نسخه دکتر را عمل نکنیم وضعیت همین است چه من ۲۶ سال و چه ۳۰ سال در اینجا باشم. آقای قاضی‌پور شما باید دکتری را قبول داشته باشید و پیش او بروید وبه نسخه اش عمل کنید. اما شما نه کسی را تشخیص می‌دهید تا از دارویش استفاده می‌کنید معمول است که حال مریض خوب نخواهد شد.

او سپس به برنامه‌های وزیر پیشنهادی اقتصاد اشاره کرد و گفت: در برنامه‌های دکتر طیب‌نیا بیشترین توجه به کاهش تورم بوده که کاملا درست است علت موافقت من هم با او این است که یک فرد صاحب نظر و خردمند و خوش فکر است و برنامه اصلی‌اش کاهش و مبارزه با تورم است چرا که تا این مشکل حل نشود بقیه مسائلمان حل نخواهد شد.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه تاکید کرد: جایی که تورم هست سرمایه‌ گذاری نمی‌شود و جایی که سرمایه‌ گذاری نیست معضلات بعدی اتفاق می‌افتد. یکی از مهمترین کارها کاهش نرخ تورم است و بحث‌های بعدی ما نیز مثل هدفمند شدن یارانه‌ها‌،کاهش ارزش ملی پول، حول مهار تورم دور می‌زند.

عبداللهی همچنین خاطر نشان کرد: در محافل اقتصادی و علمی آقای طیب‌نیا به عنوان طبیب تورم می‌شناسند و اکثریت قریب به اتفاق اقتصادانان مجلس با حضور ایشان موافق هستند و در روزهای نزدیک به رای‌گیری بیانیه‌ای در حمایت از ایشان و برنامه‌هایشان خواهند داد. امیدوارم تیم اقتصادی دولت،‌دکتر نوبخت و رییس کل بانک مرکزی از برنامه‌های اقتصادی دکتر طیب‌نیا حمایت کنند تا بتوانیم راه به جایی ببریم.

او با انتقاد از وضعیت موجود خاطر نشان کرد: این هنر نیست که کشور ما که دارای این همه استعداد است دچار تورم رکودی باشد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی به سوابق تحصیلی و کاری طیب‌نیا اشاره کرد گفت: سوابق تحصیلی او نشان می‌دهد که در همه مقاطع نفر اول بوده چه دبیرستان چه مقطع کارشناسی ارشد و دکترا جزو رتبه‌های اول بوده و افتخار و امتیازی است برای هیات وزیران که وزیری که در دانشگاه تهران که یکی از معتبرترین دانشگاه جهان است رتبه اول را داشته در جمع آنها حضور دارند.

عبداللهی سوابق کاری طیب‌نیا را برشمرد و گفت: در اکثریت برنامه‌های که دولت‌های قبلی داشتند ایشان حضور داشته امیدوارم هم مردم و دولت بتوانند از این تجربه گران سنگ بهره بگیرند و ایشان با رای قاطع و بالایی مسوولیتش را شروع کند که پشتوانه‌ای برای حل مشکلات اقتصادی باشد.


** حمید‌رضا فولادگر، موافق وزیر پیشنهادی امور اقتصاد و دارایی:
"طیب‌نیا" بنا به توصیه شهید بهشتی وارد رشته اقتصاد شد


حمید‌رضا فولادگر نماینده مردم اصفهان در دفاع از برنامه‌های اقتصادی دولت گفت: دلیل موافق مشروط بنده با برنامه‌های دولت، برنامه‌های اقتصادی دولت بوده و تا زمانی که این افراد در مسیر امام (ره) و رهبری حرکت کنند باید از آنها حمایت کنیم.

به گزارش جهان به نقل از ایسنا، حمیدرضا فولادگر عنوان کرد: من از سالهای ۴۸ و ۴۹ از دوره دبستان، راهنمایی و دبیرستان با آقای طیب‌نیا همراه بودم ایشان بنا بر توصیه شهید بهشتی وارد رشته اقتصاد شد و رتبه ۱۶ اقتصاد از بهترین دانشگاه کشور یعنی دانشگاه تهران در مقاطع لیسانس، کارشناسی ارشد و دکترا هم رتبه اول را داشت.

نماینده اصفهان ادامه داد: دکتر طیب‌نیا از همان دوران تحصیل در امور اقتصادی به خصوص تورم صاحب‌نظر بود و رساله‌اش هم در همین مورد بود، برنامه ایشان هم با رئوس ثروت‌آفرینی، اشتغال‌زایی، مهار بیکاری، برطرف کردن تورم و شکاف اقتصادی شکل گرفته است.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با قرائت بخشی از صفحه ۱۰ جزوه معاونت نظارت مجلس گفت: ۶۶ مورد از احکام برنامه پنجم توسعه در این جزوه آمده که ۶۴ موردش در برنامه‌های ایشان وجود دارد که این نقطه ممیزه و مثبت برنامه ایشان است.

فولادگر تصریح کرد: در کنار تسلط علمی باید سابقه اجرایی هم باشد اینطور نیست که دکتر طیب‌نیا فقط کسوت علمی داشته باشد از سال ۶۵ و دوره نخست‌وزیری همکاری ایشان با دولت شروع شد، در دوره آقایان هاشمی و خاتمی هم دبیر کمیسیون اقتصادی و معاونت اقتصادی بود، در دوره احمدی‌نژاد هم معاون اقتصادی بود و از اولین بودجه ایشان در صحن مجلس دفاع کرد، بعد هم که سازمان مدیریت منحل شد به دانشگاه برگشتند.

نماینده مردم اصفهان در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به طرح‌های ویژه سرمایه‌گذاری خارجی، سازماندهی نظام بانک و بیمه و گمرک گفت: همه این موارد در برنامه دکتر طیب‌نیا حضور دارد در صفحه ۹ برنامه ایشان نیز خصوصی‌سازی از نکاتی است که به آن اشاره شده است.

او در پاسخ به یکی از مخالفان وزیر پیشنهادی اقتصاد هم گفت: آقای قاضی‌پور باید از خود دکتر طیب‌نیا درباره خدمت ایشان سوال می‌کردید، ایشان خدمتش را در دانشگاه انجام داد.

فولادگر در پایان صحبتهایش از حمایت کمیسیون اقتصادی، کمیسیون برنامه و بودجه و کمیسیون ویژه تولید ملی از وزیر پیشنهادی اقتصاد خبر داد و عنوان کرد این سه کمیسیون موافقت و حمایتشان را قاطعانه اعلام کرده‌اند.


** علی طیب‌نیا، وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی:
نوسانات نرخ ارز را کاهش می‌دهیم/کسری منابع سال جاری هدفمندی را تامین می‌کنیم

وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی در خصوص اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها، گفت:‌ پس از اصلاح بازار پول و بازار ارز و برقراری تعادل و آرامش در بازارها و ارزیابی عملکرد مرحله اول با تاکید بر پرداخت‌های نقدی، افزایش کارآیی بنگاه‌ها و استفاده از منابع حاصله جهت توسعه نظام تامین اجتماعی و به ویژه بیمه بهداشت و بیمه بیکاری اقدام خواهد شد.

به گزارش جهان به نقل از ایسنا، علی طیب‌نیا، وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی در سخنان خود گفت: اقتصاد ما از کاستی‌های ساختاری رنج می‌برد، اقتصاد مبتنی بر درآمد نفتی توان اقتصاد و رونق تولید را با آسیب‌های جدی مواجه ساخته است و فشارهای ناشی از تحریم این نارسایی‌های مزمن را تشدید کرده است.

وی ادامه داد: تاکید بر بهره‌وری، اصلاح الگوی مصرف، همت مضاعف و کار مضاعف، جهاد اقتصادی، رونق تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی و حماسه سیاسی و اقتصادی کلید واژه‌های هوشمندانه در کلام مقام معظم رهبری است که سامان‌بخشی به این کاستی‌های تاریخی را هدف قرار داده است.

وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی همچنین اظهار کرد: در این جایگاه شریف و در برابر نمایندگان معظم ملت ایران اعلام می‌کنم که نیازمند دستیابی به یک توافق جمعی و یک اجماع ملی هستیم تا جلوه‌ای ناب و فراموش ناشدنی از عزم ملی را در سامان‌بخشی اصولی به اقتصاد کشور و رونق تولید آشکار سازیم.

طیب‌نیا خاطرنشان کرد: برای سامان‌بخشی به اقتصاد و روشن کردن چراغ تولید باید مجموعه وزارت امور اقتصادی و دارایی و تمام سازمان‌های زیرمجموعه آن با نگاهی راهبردی در جهت این هدف هماهنگ و هم‌راستا شوند، برای رونق روزافزون تجارت و کسب و کار ایران نیازمند مواردی می‌باشیم.

وی با اشاره به این موضوعات، گفت: نظام گمرکی نوین، الکترونیکی و سریع، نظام بانکی خدمتگزار تولید، نظام بیمه‌ای کارآمد، متنوع و رقابتی، نظام مالیاتی جامع و شفاف، بازار سرمایه توسعه یافته با ابزارهای متنوع، نظام سیاستگذاری منسجم و قاعده‌مند، محیط کسب و کار قانون‌مند، شفاف و مشوق، سرمایه‌گذاری خارجی کافی، هدایت شده و رو به رشد، بخش خصوصی توانمند متشکل و مشارکت‌کننده و زیرساخت‌های فراهم برای جامعه و اقتصاد الکترونیکی از جمله این موارد هستند.

وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه برای توسعه بخش خصوصی ارتقای رقابت‌پذیری فعالیت‌های اقتصادی، کاهش انحصار و بهبود محیط کسب و کار ضرورت دارد، خاطرنشان کرد: تاکید بر اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ در واگذاری بنگاه‌های دولتی به بخش خصوصی واقعی، توسعه نهادهای حقوقی، مالی، قانونی و سیستم‌های نظارتی و تنظیمی مورد نیاز و تحکیم حقوق مالکیت فردی راهکارهای اولویت‌دار دولت می‌باشد.

طیب‌نیا با اشاره به برنامه‌های خود در حوزه سیاست‌های مالی، گفت: حداقل کردن اثر نوسانی درآمد حاصل از فروش نفت بر مخارج دولت، کاهش تدریجی وابستگی طراز عملیاتی بودجه دولت، استفاده از منابع صندوق توسعه ملی برای تامین مالی ارزی طرح‌های سرمایه‌گذاری، تخصیص درآمد حاصل از صادرات نفت برای توسعه زیرساخت‌های مولد و پربازده و استقرار نظام بودجه‌ریزی عملیاتی از راهکارهای دولت خواهد بود.

وی افزود: در عرصه سیاست‌های پولی و بانکی، تقویت نقش تنظیمی و نظارتی و افزایش درجه استقلال بانک مرکزی در انتخاب ابزارهای پولی در دستور کار دولت قرار خواهد گرفت.

وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی همچنین بیان کرد: سیاست پولی دولت تدبیر و امید معطوف به هدف کنترل تورم در میان مدت از طریق کنترل نقدینگی خواهد بود، کنترل پایه پولی نیز از طریق حذف اثرگذاری منابع پایه پولی، اثرپذیری منابع پایه پولی از سیاست‌های مالی و عملیات بودجه‌ای دولت و کاهش تدریجی بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی از دیگر تصمیمات دولت خواهد بود.

طیب‌نیا در خصوص برنامه‌های دیگر اقتصادی دولت، اظهار کرد: هدایت پس‌انداز خانوارها به سمت تولید از طریق ایجاد انگیزه در بازار پول و سرمایه همگام با کنترل تورم نیز از دیگر تعهدات دولت می‌باشد، همچنین بهره‌گیری صحیح از ظرفیت عقود مالیه اسلامی، توسعه زمینه رقابت در نظام بانکی کشور، تقویت بازار سرمایه از طریق توسعه ابزارها و نهادهای لازم، بهره‌گیری از روش‌های متنوع، تامین مالی مسکن به ویژه تشکیل بازار اوراق رهنی، فعال کردن نهاد ساماندهی مطالبات معوق از دیگر برنامه‌های دولت یازدهم در عرصه سیاست‌های بانکی است.

وی در خصوص برنامه خود در زمینه سیاست‌های ارزی و تجاری، اظهار کرد: دولت خود را متعهد می‌داند با اعمال کنترل بر رشد نقدینگی و رفع تدریجی عدم قطعیت‌های غیراقتصادی، نوسانات نرخ ارز را کاهش دهد، همچنین سیاست یکسان‌سازی نرخ ارز همگام با کنترل تورم را در یک فرآیند تدریجی اجرا کند و به ایجاد ثبات در نرخ حقیقی ارز و جلوگیری از تقویت مصنوعی آن به منظور توسعه صادرات غیرنفتی پایبند باشد.

وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی درباره سیاست دولت در زمینه هدفمندی یارانه‌ها، گفت: سیاست دولت در این خصوص ادامه مرحله اول یارانه‌ها مطابق قانون و تامین کسری منابع سال جاری از محل اجرای احکام قانون بودجه است؛ همچنین در خصوص اجرای مرحله دوم باید گفت که بعد از اصلاح بازار پول و بازار ارز و برقراری تعادل و آرامش در بازارها و پس از ارزیابی عملکرد مرحله اول با تاکید بر هدفمندی پرداخت‌های نقدی، افزایش کارآیی بنگاه‌ها و استفاده از منابع حاصله جهت توسعه نظام تامین اجتماعی و به ویژه بیمه بهداشت و بیمه بیکاری اقدام خواهد شد.

طیب‌نیا خاطرنشان کرد: در خصوص تعادل و هماهنگی در تیم اقتصادی دولت لازم به ذکر است که شاید برای اولین بار بعد از انتخاب جناب آقای دکتر روحانی به عنوان رییس‌جمهور، کارگروهی متشکل از اقتصاددانان برجسته و مجرب تشکیل شد و اولویت‌ها و خطوط راهنما و جهت‌گیری‌های کلی سیاست‌های اقتصادی دولت تنظیم گردید که بر اساس این سند هماهنگی در رویکرد سیاست‌های اقتصادی، هماهنگی در تصمیم‌گیری راجع به سیاست‌های اقتصادی و هماهنگی در اجرای آن مدنظر است و قطعا انتخاب همه اعضای ستاد اقتصادی دولت و رییس‌کل بانک مرکزی بر اساس این برنامه و به صورت کاملا هماهنگ صورت خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه ان‌شاءالله یکی از هماهنگ‌ترین کابینه‌ها تشکیل خواهد شد، تصریح کرد: اهتمام به اصلاحات ساختاری و نهادی و بازنگری و اصلاح سیاست‌های اقتصادی و مقابله موثر با تحریم‌ها، اجزای گریزناپذیر و به هم پیوسته هر برنامه موفق برون‌رفت از شرایط کنونی است و به یقین متناسب با ماهیت این عوامل چنین برنامه‌ای ترکیبی از لایه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت را در خود دارد.

وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی یادآور شد: وزارت امور اقتصادی و دارایی نقشی مهم و موثر در تدوین و از آن مهم‌تر اجرای چنین برنامه‌ای دارد که در صورتی که با رای مثبت نمایندگان مجلس مورد اعتماد مردم برای پذیرش این مسئولیت قرار گیرم خود را متعهد به ارتقای ظرفیت‌های این وزارتخانه برای ایجاد چنین نقشی می‌دانم.

طیب‌نیا همچنین گفت: اینجانب در صورت مفتخر شدن به رای اعتماد نمایندگان خود را متعهد می‌دانم که در همه حال اجرای قانون را نصب‌العین خود و تحت تصدی قرار داده و به سهم خود در جهت نهادینه‌سازی قانون‌گرایی و قانون‌مداری تلاش کنم، سیاست‌های کلی نظام را به عنوان چارچوب کلان و راهبردی تصمیمات، برنامه‌ها و فعالیت‌های امور اقتصادی و دارایی در نظر داشته و مراقبت‌های لازم را در جهت نیل به اهداف سند چشم‌انداز و هدف‌های مورد نظر و تایید نظام جمهوری اسلامی در حوزه ماموریت خود به عمل آورم.

وی در پایان با تاکید بر تعامل فعال با مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: دستیابی به دیدگاه‌های مشترک را شرط ضروری توفیق در ساماندهی ماموریت‌های خود می‌دانم و از قاعده‌مندی و انضباط در سیاست‌گذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌های اقتصادی کشور با تمام توان مراقبت خواهم کرد و در نهایت عدالت به معنای عدالت درآمدی، عدالت منطقه‌ای و عدالت بین نسلی را شرط پایداری و بقای جامعه و معیاری برای سنجش همه تصمیمات و اقدامات تلقی خواهم کرد و به عنوان پیش فرض به اصل اساسی در همه امور به آن توجه خواهم کرد.

*** بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی امور خارجه

نادر قاضی‌پور، مخالف وزیر پیشنهادی امور خارجه:
مراقب باشید کیف حاوی اسناد محرمانه‌تان را ندزدند!


یک عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت، خطاب به ظریف وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت که شائبه‌ای وجود دارد که شما توان نگهداری کیف حاوی اسناد محرمانه را ندارید، مراقب باشید که کیف‌تان را ندزدند!

به گزارش جهان به نقل از ایسنا، نادر قاضی‌پور در جلسه علنی نوبت عصر امروز (سه‌شنبه) به عنوان وزیر پیشنهادی امور خارجه اظهار کرد: طبق قانون اصول سیاست خارجی براساس حفظ استقلال، تمامیت‌ ارضی، دفاع از تمامی حقوق مسلمانان، ایستادگی در برابر قدرت‌های سلطه‌گر و استکبار پایه‌گذاری شده است که در این اصول ما در مقابل تمامی مسلمانان و حمایت بی‌دریغ از مستضعفان متعهد هستیم. سوال این است که آقای ظریف آیا شما به این اصول اعتقاد دارید؟

وی افزود: از طرف دیگر شما در نیویورک بودید و به نظر می‌رسد شناختی به خاورمیانه، کشورهای همسایه و شرق آسیا ندارید این در حالی است که اقتدار نظام مقدس جمهوری اسلامی در پی فرامین امام(ره) و مقام معظم رهبری در منطقه خاورمیانه نمود پیدا کرده است. حال سوال این است که شما اتفاقات رخ داده در سطح جهان اسلام را به معنای بیداری اسلامی قبول دارید یا لفظ اسلامی آن را نمی‌پذیرید؟

این نماینده اصولگرای مجلس با اشاره به برنامه ارائه شده وزیر پیشنهادی امور خارجه از این موضوع انتقاد کرد که در این برنامه نامی از عمل به جزییات برنامه پنج ساله در بحث سیاست خارجی آورده نشده است.

قاضی‌پور با طرح این پرسش که نظر شما راجع به موضوع هسته‌یی ایران چیست، گفت: انرژی هسته‌یی ما حق مسلم ماست. ولی سوال این است که آیا شما چنین موضوعی را قبول دارید یا حاضرید که بر سر منافع ملی معامله کنید؟آیا همانطور که در گذشته با دفتر مقام معظم رهبری در امور مختلف هماهنگی‌های لازم را می‌کردید این رویه را ادامه می‌دهید؟

وی همچنین با این سوال از ظریف در مورد روند حمایت از کارمندان وزارت امور خارجه گفت: آیا شما همچون برخی از افراد هستید که افراد غیرکارشناس را با تریلی، راه‌آهن و اتوبوس به وزارت خارجه می‌آورید؟

نماینده مردم ارومیه در ادامه با بیان اینکه یکی از مشکلات فعلی کشور تحریم است، از ظریف پرسید که برنامه‌هایش در خصوص دیپلماسی اقتصادی در جهت رفع تحریم‌ها، چیست؟ و تاکید کرد که بیشتر مباحثش حول پرسیدن سوال‌هایی از وزیر پیشنهادی است که لازم می‌داند وزیر به آنها پاسخ بدهد.

قاضی‌پور همچنین اظهار کرد: یک شائبه وجود دارد که شما توان نگهداری کیف حاوی اسناد محرمانه را ندارید و این کیف را از شما دزدیده‌اند. مراقب باشید و نگذارید کیف‌تان دزدیده شود و اسناد را ببرند.

وی در ادامه با بیان اینکه در بین دولت‌های دنیا آمریکا شیطان بزرگ و حامی اسرائیل است، گفت: این در حالی است که پیروزی نهایی ازآن اسلام و ایران است، ولی شما در کارنامه‌تان بحث کلانی از مواضع و برنامه‌هایتان در مورد فلسطین، لبنان و حزب‌الله همیشه پیروز و کشور ستم‌دیده سوریه نکرده‌اید. سوال ما این است که برنامه شما در این رابطه چیست؟

وی تاکید کرد که مردم ایران آمریکا را شیطان بزرگ می‌دانند و خود را طرفدار غزه، فلسطین و سوریه می‌دانند.

قاضی‌پور به بخش دیگری از برنامه ظریف اشاره و اظهار کرد: شما در برنامه‌تان بحث افغانستان را مطرح کردید اما از عراق، ترکیه، آذربایجان، پاکستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس نام نبردید. نظر شما در مورد حاکمیت ایران اسلامی و موضوع جزایر سه‌گانه چیست؟

وی همچنین گفت: آقای ظریف شما برای گرفتن غرامت از عراق برای هشت سال دفاع مقدس چه می‌کنید و چطور می‌خواهید این کار را انجام دهید؟ برنامه شما برای افزایش اعتبار با کشورهای اسلامی مشخص نیست، در حالی که چشم امید ملت‌های مسلمان و کشورهای اسلامی به ایران است.

وی همچنین از ظریف پرسید: در صحن علنی و پشت تریبون بگویید که محل آموزش سربازی‌ شما کجا بوده است؟

این عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت همچنین با بیان اینکه ایران در بلژیک و بروکسل سفارتی با ۱۷ نفر دارد، گفت: اتحادیه اروپا در بروکسل واقع شده است جایی که تصمیمات علیه ایران گرفته می‌شود، آیا نیاز نیست که در سفارتخانه ایران در بروکسل هزاران نفر کارشناس وجود داشته باشد تا مشکلات جهان اسلام را در اروپا حل و هدایت کنند؟

وی همچنین از ظریف خواست تا در مورد اعتقادش درخصوص وجود سفیر ایران در تمامی کشورها اظهارنظر کند.

قاضی‌پور در پایان سوالاتی درباره برنامه وزیر پیشنهادی در حل مشکلات کارگران ایرانی خارج از کشور، آزادی زندانیان ایرانی در خارج از کشور، دفاع از حقوق اموال ایرانیان و افزایش صادرات به خارج از کشور پرسید.

** ناصر کاشانی، وزیر پیشنهادی امور خارجه:
معرفی ظریف، خصومت صهیونیست‌ها و افراطیون راست آمریکایی را برانگیخته است


نماینده مردم زاهدان در مجلس با اشاره به سوابق و تخصص محمدجواد ظریف در حوزه سیاست خارجی، گفت که او بهترین گزینه برای تصدی وزارت امور خارجه است.

به گزارش جهان به نقل از ایسنا، ناصر کاشانی در موافقت با وزیر پیشنهادی امور خارجه، اظهار کرد: اهمیت وزارت امور خارجه به عنوان متولی و متصدی دیپلماسی کشور برای حفظ تمامیت ارضی، امنیت ملی و منافع ملی کشور بر کسی پوشیده نیست. بسیاری بر این عقیده‌اند که دستگاه دیپلماسی آیینه تمام نمای حکومت در خارج از مرزهای آن است به همین دلیل دولت‌های جهان سعی دارند از میان نیروهای متخصص خود زبده‌ترین و کارآمدترین‌ها را برای اداره این دستگاه مهم به کار گیرند.

وی افزود: پیچیدگی سیاست و روابط بین الملل ایجاب می‌کند تا در انتخاب دست‌اندرکاران و کنش‌گران این عرصه خطیر، ظرافت و دقت لازم رعایت شود. توسعه روابط بین‌الملل در دهه‌های اخیر، لزوم بکارگیری معیارهای مناسب و ضرور در انتخاب مسئولان دستگاه دیپلماسی کشور را دو چندان می‌کند.

نماینده مردم زاهدان در مجلس با اشاره به تحولات وزارت خارجه بعد از انقلاب اسلامی، خاطرنشان کرد: تغییرات بنیادین در سیاست خارجی کشور پس از انقلاب، ضرورت استفاده از نیروهای جدید، باورمند به ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب را ایجاب می‌کرد. در واقع دستگاه دیپلماسی کشور به نیروهایی نیاز داشت که هم دارای تخصص لازم بوده و هم متعهد به ارزش‌ها و معیارهای انقلاب باشند و جمع بین این دو در سال‌های اولیه انقلاب کار ساده‌ای نبود لذا زمان زیادی صرف شد که نیروهای متخصص برای انجام کار خطیر دیپلماسی تربیت شدند.

کاشانی در ادامه با بیان اینکه وزارت امور خارجه امروز دارای نیروهای ارزشمندی در حوزه‌های تخصصی است، یادآور شد: این امر مدیون زحمات و تلاش‌های مسئولان دستگاه دیپلماسی کشور در سه دهه اخیر است. در همان زمان که کمبود نیروی کاردان و کارآمد در وزارت خارجه به شدت مشهود بود تعدادی از جوانان تحصیلکرده و پایبند به باورها و ارزش‌های انقلاب صادقانه به دستگاه دیپلماسی در داخل و خارج پیوستند و مسئولیت گران‌سنگ دفاع از منافع ارزشمند کشور و نظام را بر عهده گرفتند و اغراق نیست اگر گفته شود این گروه از جوانان مومن هم‌رزم سنگرنشینان جبهه‌های جنگ تحمیلی در عرصه سیاست خارجی بودند.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به سوابق محمدجواد ظریف، خاطرنشان کرد: یکی از همین جوانان مومن که در حین تحصیل در خارج از کشور به کسوت خدمت‌گزاری جمهوری اسلامی در آمد آقای ظریف بود. او از اعضای فعال و دبیران انجمن اسلامی دانشجویان ایرانی در آمریکا بود و به نمایندگی ایران در سازمان ملل پیوست و بر اثر تلاش بی‌وقفه و استعدادش به زودی یکی از نیروهای زبده و موثر آن نمایندگی شد و دیری نپاید که به معاونت نمایندگی مزبور رسید.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: تحصیل در خارج از کشور ایشان و کسب موفقیت‌های علمی در کشوری مثل آمریکا که در آن شرایط حساس انقلاب اسلامی که دید خصمانه‌ای به ایرانیان به ویژه ایرانیان انقلابی و مومن وجود داشت، یک امتیاز محسوب می‌شد. علیرغم اینکه ایشان می‌توانست با این همه توانایی‌های علمی در خارج از کشور با بهترین امکانات مشغول به کار شود اما عِرق اسلامی و ملی او قابل تحسین است و حتی فرزندانشان هم در کشور مشغول به کار شدند.

کاشانی با اشاره به سوابق تحصیلی حسن روحانی در خارج از کشور، اضافه کرد: آقای رییس‌جمهور هم در خارج از کشور تحصیل کردند و مردم به ایشان رای دادند بنابراین تحصیل در خارج از کشور آقای ظریف را جزو ضعف‌های ایشان منظور نکنیم. مساله مهم این است که با وجود تحصیل طولانی مدت در خارج از کشور باز هم خللی در عقاید ایشان در دفاع از آرمان‌های انقلاب و نظام وارد نشد.

نماینده مردم زاهدان در مجلس در بخش دیگری از اظهارات خود تصریح کرد: ظریف در صورت کسب رای اعتماد اولین وزیر خارجه بعد از انقلاب است که تخصص علمی متناسب با حوزه مسئولیتش دارد. تحصیلات وی تا مرحله دکترا در زمینه روابط بین‌الملل و حقوق بین‌الملل بوده و تالیفات متعدد در کارنامه علمی و پژوهشی او موجود است. برخی نوشته‌ها و سخنرانی‌های وی در محافل سیاسی، علمی و تخصصی مورد توجه قرار گرفته و سخنرانی وی در دیوان بین‌المللی دادگستری در دفاع از غیرقانونی بودن استفاده از سلاح هسته‌یی، مقاله عالمانه‌اش در دفاع از برنامه صلح‌آمیز هسته‌یی ایران که در نشریه معتبر دانشگاه کلمبیا به چاپ رسید و سخنرانی بی‌بدیلش در جلسه شورای امنیت در رابطه با قطعنامه تحریمی علیه ایران نمونه‌هایی از ظرفیت تخصصی دکتر ظریف است که مورد تقدیر مقام معظم رهبری هم قرار گرفته است.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: آقای ظریف در خلال دوران سفارت خود در سازمان ملل ده‌ها سخنرانی در دانشگاه‌ها و مراکز علمی و تحقیقاتی آمریکا ایراد کرده است و من بعید می‌دانم دیپلمات‌های ایرانی و خارجی دارای چنین سابقه و صبغه علمی باشند. ظریف برخلاف اکثر وزرای قبلی وزارت خارجه از بدنه کارشناسی و مدیریتی وزارتخانه برخواسته و با زوایا و زیر و بم دستگاه دیپلماسی کشور کاملا آشنایی دارد.

کاشانی اشتهار بین‌المللی محمدجواد ظریف را از مهم‌ترین امتیازات وی عنوان و خاطرنشان کرد: متعاقب معرفی وی به عنوان وزیر خارجه حجم وسیعی از مطالب و اخبار رسانه‌های خارجی به سوابق و تجارب ایشان و توانایی‌اش در پیشبرد برنامه‌ها و اهداف و سیاست‌های خارجی ایران اختصاص یافت و این اشتهار مدیون سال‌ها تلاش صادقانه، بی‌وقفه و تسلط و آگاهی به مسائل بین‌المللی، هوش و استعداد سرشار، نزاکت، تواضع و افق دید وسیع و ذهن خلاق ایشان است.

وی در ادامه به نقل قولی از علی‌اکبر ولایتی پرداخت و گفت: به گفته آقای ولایتی دبیرکل اسبق سازمان ملل در یکی از دیدارهای خود با ایشان درخواست کرده بود که دکتر ظریف به سازمان ملل مامور به خدمت شود تا این سازمان از توانایی‌های وی بهره‌مند شود. همین امتیاز و توانایی‌ها که موجب افتخار نظام است خصومت و خباثت دشمنان نظام مخصوصا صهیونیست‌ها و افراطیون راست آمریکایی را برانگیخته به طوریکه در روزهای اخیر با ادعای بی‌پایه به تخریب شخصیت او پرداختند.

نماینده مردم زاهدان در مجلس اضافه کرد: جای تاسف است که گروه‌هایی در داخل کشور نیز سعی در تخریب شخصیت دکتر ظریف از زاویه دیگری به استناد ادعاهای بی‌پایه نمودند و یکی از همین ادعاها انتصاب دکتر ظریف به اصطلاح به حلقه یا باند نیویورک است. باید دید که اصلا چنین حلقه یا باندی وجود دارد و اگر هست چه کسانی در این حلقه حضور دارند. اگر آنچه در برخی سایت‌ها آمده ملاک باشد مشخص می‌شود این ادعا چقدر بی‌پایه است و مدعیان آن چقدر از انصاف خارج شده‌اند.

کاشانی یادآور شد: دکتر ظریف در دوران تصدی‌اش در معاونت بین‌المللی وزارت خارجه و نمایندگی ایران در نیویورک با تنی چند از زبده‌ترین و متعهدترین کارشناسان کار کرده و شاید همین بوده که باعث رشک دیگران شده است. شاید منظور از حلقه یا باند نیویورک همین تعداد انگشت‌شمار کارشناسان خبره و برجسته باشد که عده قلیلی ناآگاهانه یا مغرضانه قصد تخریب یا نادیده گرفتن آن را دارند.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود خاطرنشان کرد: یکی از مشخصات ویژه دکتر ظریف داشتن ذهن تحلیلگرا و قوی است. تحلیل دقیق و صحیح تحولات بین‌المللی مستلزم برخورداری از بینش وسیع راهبردی و ذهن فعال است که این در برنامه، نوشته‌ها و برخی سخنرانی‌های وی متجلی شده است و این نشان می‌دهد ایشان تا چه حد دارای افق دید وسیع و ذهن تحلیلگرا است.

نماینده مردم زاهدان در مجلس اظهار کرد: برخی ادعاها در مورد گرایش‌های سیاسی دکتر ظریف و یا همراهی وی با جریانات خاص مطرح شده که فاقد اعتبار است. دکتر ظریف به عنوان یک دیپلمات حرفه‌ای هیچگونه وابستگی جناحی و حزبی نداشته و ندارد و واقعا معتقد است که سیاست خارجی عرصه جار و جنجال سیاسی و میدان تسویه حساب حزبی و جناحی نیست.

وی در پایان گفت که اگر اصل شایسته‌سالاری ملاک عمل نمایندگان باشد محمدجواد ظریف بهترین گزینه برای تصدی وزارت امور خارجه است.


** نصرالله پژمان‌فر، مخالف وزیر پیشنهادی امور خارجه:
چرا ظریف شاخه زیتون غرب و آمریکا نام گرفت؟


نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: آقای دکتر ظریف باید پاسخ دهد که چرا غربی‌ها از وزارت ایشان خوشحال شدند تا جایی که یکی از رسانه‌های آمریکایی ایشان را شاخه‌ زیتونی برای غرب و آمریکا دانستند.

به گزارش جهان به نقل از ایسنا، نصرالله پژمان‌فر که به عنوان مخالف وزیرپیشنهادی امور خارجه اظهار کرد: در برنامه پیشنهادی آقای ظریف تعامل و تفاهم با برخی از کشورهایی آمده است که آنها ارتباطشان را با ما قطع کردند و این سوال مطرح می‌شود که آیا این ارتباط یک‌سویه می‌تواند به جایی برسد و به نظر می‌رسد ایشان یک فضای انفعالی را برای وزارت خارجه ترسیم نموده است.

وی افزود: در برنامه‌های ایشان هیچ صحبتی و اثری از برخی از موضوعات مانند بیداری اسلامی و استکبارستیزی نیست و این در حالی است که رهبری در سخنان فروردین‌ماه خود در حرم امام رضا(ع) استکبارستیزی در دولت نهم دهم را به عنوان یک نکته مثبت یاد کردند و خاطرنشان کردند که دولت نهم و دهم هیچگاه دربرابر زیاده‌خواهی‌های غرب و استکبار دچار انفعال نشد و مردم این برخورد ضد استکباری را می‌پسندند.

پژمان‌فر در بخش دیگری از سخنان خود و با اشاره به صحبت‌های مقام معظم رهبری در ارتباط با دولت آقای احمدی‌نژاد هیچگاه از پیگیری اصول انقلاب خجالت‌زده نشد، گفت: پیگیری اصول انقلاب و همچنین مساله هسته‌یی نکته‌ای است که باید آقای ظریف سیاست خود را به طور شفاف توضیح دهد. چرا که متاسفانه به نظر می‌رسد در برنامه‌های آقای ظریف فقط عقب‌گرد دیده می‌شود و سیاست‌های انفعالی را در پیش گرفته‌اند.

وی تاکید کرد: ما ۳۵ سال است که شعار ایستادگی در مقابل استکبار را سر داده‌ایم و امروز نیز به عنوان یک کشور تاثیرگذار در دنیا نقش‌آفرینی می‌کنیم پس چرا باید در برابر آنها کرنش کنیم.

این عضو کمیسیون فرهنگی در بخش دیگری از سخنانش با انتقاد از استقبال برخی از کشورهای غربی از وزارت ظریف خاطرنشان کرد: آقای ظریف در قبال این کف و سوت‌ها باید احساس خطرکند چرا که دشمنان ما چشم طمع به وزارت آقای ظریف دوخته‌اند و آمریکاییها نیز ایشان را یک شاخه زیتون برای خود خطاب کرده‌اند. لذا آقای ظریف باید به صراحت اعلام کند که ما نمی‌خواهیم با آمریکا رابطه داشته باشیم تا آنان نیز حساب کار خود را بدانند.

پژمان‌فر که به عنوان مخالف وزارت ظریف سخن می‌گفت، در بخش پایانی صحبت‌های خود مدعی شد که آقای ظریف رابط بین احمدی‌نژاد و امیراحمدی و آقای خاتمی با نهاد سورس بوده است و باید در قبال آنها پاسخگو باشد.


** علی‌اصغر دستغیب، موافق وزیر پیشنهادی امور خارجه:
سفیر ایران باید پشتوانه قوی داخلی داشته باشد


یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از نمایندگان خواست که با رای بالایی به وزیر پیشنهادی امور خارجه رای دهند زیرا به گفته وی، سفیر جمهوری اسلامی باید از پشتوانه قوی داخلی برخوردار باشد.

به گزارش جهان به نقل از ایسنا، علی‌اصغر دستغیب که در موافقت با وزیر پیشنهادی امور خارجه در جلسه علنی بعدازظهر امروز سخن می‌گفت، اظهار کرد: خوشحالم که برای اولین بار تصدی وزارت خارجه در اختیار فردی است که تخصص را در کنار تجربه دارد و این یک مزیت فوق‌العاده برای دستگاه دیپلماسی خواهد بود.

وی افزود: ما فکر می‌کردیم آقای ظریف فقط یک دیپلمات متخصص است اما او مدیری توانمند در حوزه‌های مختلف است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به پیچیدگی‌های شرایط بین‌المللی، یادآور شد: نیاز امروز ما به دیپلمات‌هایی است که هم شناخت نظری و هم تجربی و حرفه‌ای از روابط بین‌الملل داشته باشند، در واقع مدیریت دستگاه دیپلماسی در شرایط کنونی بدون شناخت محیط سیاست خارجی و جایگاه ایران امکان‌پذیر نیست.

این نماینده اصولگرای مجلس ادامه داد: کشورهای متنبه در بیرون، نظم سیاسی را طراحی کرده‌اند و عناصر را به گونه‌ای چیده‌اند که هژمونی بین‌المللی سخت در عرصه بین‌الملل شکل گرفته، البته به فضل خدا و با رهنمودهای رهبری این هژمونی بین‌المللی شکننده خواهد بود، اما شکستن این نظم غول‌پیکر نیازمند به دیپلمات‌های قوی است و باید ابزار لازم در اختیار دولت و دستگاه دیپلماسی باشد که بتواند این اقتدار را به منصه ظهور برساند.

وی ادامه داد: رییس دستگاه دیپلماسی ما جدای از حوزه اصلی فعالیتش، ماموریتی در ارتباط با کل کشور در شرایط کنونی دارد، کسی هست که در شرایط امروز منکر ارتباط معنادار بخش‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با حوزه خارجی باشد؟ همه این را می‌دانیم و توقع و مطالبه فراوانی در این حوزه وجود دارد.

دستغیب یادآور شد: آقای روحانی به جهت آشنایی با این حوزه از بین مجموع مدیران و دیپلمات‌هایی که در اطراف ایشان بود، آقای ظریف را انتخاب کرد تا بتواند ماموریت‌هایی که هم مستقیم مرتبط با سیاست خارجی است و بحث‌های داخلی را به خوبی انجام دهد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: من به عنوان دانش‌آموخته کوچک علم سیاست و روابط بین‌الملل برنامه‌های پیشنهادی مربوط به وزرای خارجه در دولت‌های گذشته را مطالعه کرده‌ام، ضمن احترام به همه بزرگوارانی که خدمات شایسته‌ای ارائه کرده‌اند، آنچه در این برنامه‌ها آمده بود بیان کلیات، اهداف و موضوعات انتزاعی بود که حتی در نظارت کار را برای ما هم سخت می‌کرد و ما شاهد یک راهبرد و برنامه کاری نبودیم.

وی تصریح کرد: برنامه پیشنهادی دکتر ظریف برنامه‌ای کامل و جامع است، این برنامه دارای راهبردها و راهکارهایی است و شاید هر کسی دیگری جای آقای ظریف بود این را در اختیار ما قرار نمی‌داد، زیرا ابزار نظارت را هم برای ما باز کرده است و سردرگمی که در سفارتخانه‌ها یا مامورین وجود دارد با این برنامه از بین می‌رود.

وی با اشاره به بخشی از اظهارات نادر قاضی‌پور در مخالفت با وزیر پیشنهادی خارجه، تصریح کرد: کاش مخالفین برنامه را می‌خواندند، در صحبت‌هایشان گفتند در دفاع از ملت‌های مسلمان چیزی در برنامه وجود ندارد اما چند جای برنامه این موضوع هست و مبنای نگارش این برنامه منطبق بر هویت اسلامی و ملی ماست.

نماینده مردم شیراز در مجلس خاطرنشان کرد: خواهش من این است که حتی مخالفین هم دقت کنند، زیرا سفیر جمهوری اسلامی ایران باید پشتوانه قوی داخلی در ماموریت خود داشته باشد، آقای ظریف ابزار تخصص و تجربه را دارد و مجهز به دانش روز است و ان‌شاءالله به اعتماد ملت که به رهبر خودشان و مقتدای خودشان اعتماد و باور دارند، آقای ظریف هم رهنمودهای معظم‌له و ارشادات ایشان را در عرصه بین‌الملل مدنظر قرار می‌دهند و با رای بالای خانه ملت در پیشبرد اهداف جمهوری اسلامی پیش قدم خواهد بود.

موافق وزیر خارجه:
جهانگیرزاده: "ظریف" عامل اثبات تجاوز رژیم بعث علیه ایران بود

جواد جهانگیرزاده از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس در موافقت با محمدجواد ظریف برای تصدی پست وزارت امور خارجه از مخالفان وی پرسید: آیا تردید دارید که در شرایط فعلی به یک تیم قوی نیاز داریم؟

جهانگیرزاده ادامه داد: شرایط موجود در اقتصاد کشور تا حدودی مربوط به مساله سیاست خارجی ما است، در این شرایط یک دیپلمات ورزیده و باتجربه که توانایی‌هایش را اثبات کرده است می‌تواند با رای بالا مورد اعتماد ما قرار گیرد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ادامه داد: آنهایی که تحرکات منطقه و به خصوص بیداری اسلامی را دنبال می‌کنند می‌دانند که نیاز به یک دیپلمات ورزیده و کارآمد در حوزه دیپلماسی تا چه حد جدی است و چقدر می‌تواند در شرایط فعلی منطقه تاثیرگذار باشد.

وی با بیان اینکه در وضعیت فعلی نمی‌توان ریسک کرد و اینکه عده‌ای بر جوانگرایی تاکید می‌کنند نباید در تعارض با استفاده از تجربه‌ها قرار گیرد، ادامه داد: عملکرد آقای دکتر ظریف در مجموع مذاکرات قطعنامه ۵۹۸ نشان‌دهنده ظرفیت‌ها و توانایی‌های ایشان است، ایشان با توانایی‌هایشان عامل اعلام محکومیت عراق در حمله به ایران و اثبات تجاوز رژیم بعث به ایران بود.

جهانگیرزاده با بیان اینکه دستیابی به اهداف جمهوری اسلامی نیازمند افزایش تعاملات بین‌المللی است، گفت: به ویژه در مورد پرونده هسته‌یی و مدیریت آن نیازمند کار جدی در حوزه دیپلماسی هستیم.

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس، با اشاره به اینکه وزارت امور خارجه نیازمند ارتباطات جدی با سایر بخش‌های مرتبط است، گفت: خوشبختانه این ارتباط در برنامه‌ها و اولویت‌های آقای دکتر ظریف هم قرار دارد.

وی با بیان اینکه ولایتی دکتر ظریف را توانمندترین دیپلمات ایران توصیف کرده است، گفت: چرا آقایان به این مساله توجه نمی‌کنند که اسرائیل در چه فشاری افتاده است و چگونه علیه دکتر ظریف فعالیت می‌کند.

جهانگیرزاده با اشاره به برخی بحث‌ها که در مورد ارتباط با آمریکا مطرح شده بود، گفت: مشخص است که بحث‌هایی در مورد ارتباط با آمریکا باید در ظرفیت نظام باشد، منافع ملی و مصالح کشور اسلامی ایجاب می‌کند که از وجود مهره‌های قوی در راس دستگاه‌ها استفاده کنیم.

وی همچنین با اشاره به شبهاتی که در مورد ارتباط آقای ظریف با جریان انحرافی وجود دارد، گفت: آفتاب آمد دلیل آفتاب، اگر آقای دکتر ظریف با جریان انحرافی ارتباط داشت لزومی بر برکناری وی در دولت قبلی وجود نداشت.

موافق وزیر پیشنهادی خارجه؛
سبحانی‌نیا: ولایت‌پذیری و صراحت لهجه دکتر ظریف باید مورد توجه قرار گیرد


حسین سبحانی‌نیا، نماینده موافق محمدجواد ظریف، گزینه پیشنهادی برای تصدی پست وزارت امور خارجه در دولت یازدهم گفت: ظریف دیپلمات برجسته ای است که درسنگرهای مختلف کار کرده وبا قوت از جمهوری اسلامی ایران دفاع کرده است.

سبحانی نیا با اشاره به سوابق تحصیلی ظریف گفت: ظریف دکترای روابط بین‌الملل و حقوق بین‌الملل دارد وطی دو دهه کار در عرصه دیپلماسی خارجی نشان داده است که توانایی‌های بسیاری دارد.

وی با بیان اینکه شروع کار دیپلماتیک همزمان با جنگ تحمیلی به ایران بوده است، گفت: در زمانی که همه دنیا تلاش می‌کردند تا حمله به ایران را توجیه کنند ظریف تلاش کرد تا مسئله تجاوز به ایران را افشا کند.

سبحانی‌نیا با بیان اینکه سازمان ملل همواره مورد سوء استفاده ابرقدرت‌ها بوده است، گفت: ظریف از طریق دیپلماسی هوشمند به جنگ این روند رفت، او فردی است که تلاش‌های زیادی در این راستا انجام داده است.

این عضو هیات رییسه مجلس در ادامه به برخی حوادث در جریان جنگ تحمیلی به ایران اشاره کرد و گفت: ظریف‌ تلاش‌های زیادی کرد تا دبیرخانه و دبیر کل سازمان ملل متحد را متقاعد کند که به ایران حمله شده است و همچنین در مورد حملات به منطقه مسکونی و مناطق کردنشین عراق هم تلاش‌های بسیاری کرده است و باعث صدور گزارش‌های محکومیت در این مورد شده است.

نماینده مردم نیشابور ادامه داد: اوج پیروزی آقای ظریف در سالهای دهه ۷۰ و زمانی است که دبیرکل سازمان ملل متحد براساس بند ۶ قطعنامه ۵۹۸ عراق را در جنگ ایران متجاوز اعلام کرد و این یکی از مواردی بود آقای ظریف در آن نقش کلیدی داشت.

سبحانی‌نیا اظهار کرد: آقای ظریف سوابق طولانی مدت در اموربین‌الملل و حقوقی دارد، ۵ سال در سازمان ملل متحد نماینده دائم ایران است و در طول خدمت خود در وزارت خارجه به عنوان مدیر نمونه شناخته شده است.

وی با اشاره به بخشی از مسوولیت‌های آقای ظریف طی سالهای گذشته ریاست کمیته حقوقی مجمع عمومی سازمان ملل ریاست کمیسیون فرهنگی یونسکو،‌ معاونت مجمع سازمان ملل و مواردی از این دست همچنین مسوولیت‌های سیاسی و اجتماعی در برگزاری اجلاس سران کشورهای اسلامی و اجلاس بین‌المجالس در ایران از جمله سوابق اجرایی دکتر ظریف است.

این عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی در مورد برنامه‌های ظریف برای تصدی وزارت امور خارجه گفت: آقای ظریف در برنامه‌های خود نشان داده است که به مسائل بین‌الملل اشراف دارد و به درستی تاکید کرده است دوران فعلی دوران انتقالی در سیاست جهانی است بعد از نظم دو قطبی که دچار تحول شده است هنوز نظم قطعی و نهادینه شده دیگر جایگزین نشده و ایران باید در روند جایگزین شدن نظم نوین جهانی موثر باشد چرا که ایران از کشورهای قدرتمند و اثرگذار است.

سبحانی‌نیا ادامه داد: سابقه فرهنگی ایران و پیام جهانی این سابقه فرهنگی و حضور در انتخابات ظرفیت جدی برای بازیگر موثر در معادلات جهانی را فراهم کرده است. تلاش‌های برای شکستن الگوی ایران در مردم سالاری دینی وجود دارد؛ چالش پیش رو تداوم بی‌ثباتی در منطقه است، دشمن به دنبال اعمال فشار بر جمهوری اسلامی و منزوی کردن ایران است که بتواند کشور را وادار به پذیرش خواسته‌های خود کند در این میان باید راهبردها مورد عنایت قرار گیرد تا بهانه به دست دشمنان کشور داده نشود.

نماینده مردم نیشابور تصریح کرد: باید ضمن تاکید بر اصول راه ایران، راه تعامل سازنده با کشورهای دنیا فراهم شود تنش‌زدایی،‌بازسازی تعاملات و عادی کردن روابط منجربه مدیریت وکاهش تحریم‌ها خواهد شد در همین زمینه لازم است بهبود روابط خارجی در اولویت باشد و برنامه دکتر ظریف هم بر همین مبنا چیده شده است.

وی در ادامه اظهارکرد: آقای دکتر ظریف به مسائل منطقه و علوم روز دنیا اشراف کامل دارد و به کار کارشناسی اهمیت می‌دهد در دوران او بدنه کارشناسی وزارت امور خارجه رشد کرده ونسل جدیدی از مدیران خبره در این وزارتخانه تربیت شده همچنین ولایت‌پذیری،‌صداقت و صراحت لهجه آقای دکتر ظریف هم باید مورد توجه قرار گیرد. نهایتا اینکه آقای دکتر ظریف بر مبنای تصمیمات بالاتر از خودشان عمل می‌کنند و به همین دلیل در طول این سالها مورد اطمینان رهبری قرار گرفته‌اند.

سبحانی‌نیا در پایان خطاب به نمایندگان گفت: رای بالا پشتوانه قابل توجهی برای دکتر ظریف در عملی کردن برنامه‌هایش خواهد بود.

ظریف: با این خودباوری و اعتمادبه نفس در صحنه روابط بین‌الملل، حضور سازنده خواهم داشت

وزیر پیشنهادی امور خارجه با تاکید بر اینکه همه باید قدرت ایران را باور کنیم، گفت: پیام مشارکت گسترده مردم در انتخابات به جهان، عزم مردم ایران برای تعامل با جهان بدون ذره‌ای کوتاه آمدن از حقوق حقه ایران است تا از این مسیر مصالح و منافع نظام تامین شود.

محمدجواد ظریف وزیر پیشنهادی امور خارجه در جلسه علنی نوبت عصر امروز (سه‌شنبه) در دفاع از برنامه‌های پیشنهادی خود گفت: ایران اسلامی قدرتمند است، ما باید قدرت ایران را باور کنیم.

وی افزود: مشارکت گسترده مردم در انتخابات و پذیرش رویکرد رییس جمهور این پیام روشن را به جهان دارد که عزم بزرگ مردم ایران برای تعامل با جهان بدون ذره‌ای کوتاه آمدن از حقوق حقه ایران براساس اصل عزت، حکمت و مصلحت است تا از این مسیر مصالح و منافع نظام در جهت آرمان و منافع ملی تامین شود که از دیدگاه نظری منافع آرمانی و ملی کشور را هم راستا می‌دانم.

وزیر پیشنهادی امور خارجه با بیان اینکه در چند سال اخیر توطئه‌گران، تحریم‌ها و فشارهای ناروایی را به مردم ایران تحمیل کردند، گفت: علی‌رغم تمامی این فشارهای بی‌منطق، مردم با هوشیاری و خودباوری و با تقویت انسجام ملی در انتخابات اخیر، استقلال و عزت ایران عزیز را تضمین کرده‌اند.

ظریف اضافه کرد: احترام به مردم سالاری دینی و تبعیت از آرای مردم و احترام و اراده آنها و رعایت ارزش‌های اسلامی و اصول اخلاقی می‌تواند الگویی از حکمرانی خوب و موفق به کشورهای اسلامی ارائه کنند.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری گفت: سخنان حکیمانه مقام معظم رهبری بر این پایه است که رای مردم حق‌الناس است، این موضوع بعد جدید و بی‌نظیری را بر مفاهیم مردم‌سالاری و حقوق بشر افزود و مسوولیت در برابر خالق قادر و بصیر علاوه بر پاسخگویی و شفافیت در برابر مردم را به ادبیات این حوزه مهم علوم انسانی اضافه کرد.

وی اضافه کرد: این مفهوم واقعی و اصیل گفتمان انقلاب اسلامی و یادگار امام راحل است که در ساختار معنایی جهان در حال گذار امروزی، قدرت بی‌نظیر، خودساخته و غیرقابل انکاری را به جمهوری اسلامی در سطح منطقه و فراتر از آن داده است، پس ما باید این قدرت بی‌نظیر را باور کنیم، البته نه در شعار بلکه در عمل.

وزیر پیشنهادی امورخارجه تاکید کرد: طبیعتا با این خودباوری و اعتمادبه نفس در صحنه روابط بین‌آلمللی، حضور فعال، سازنده و تاثیرگذار خواهیم داشت، ایران در منطقه‌ای واقع شده است که از گسترش افراطی‌گری، ناامنی و بی‌ثباتی رنج می‌برد، ولی خود لنگرگاه ثبات، امنیت و آرامش خودجوش و نه متکی به قدرت خارجی را دارد، طبیعتا با این سرمایه عظیم اجتماعی و مردم‌سالاری دینی می‌توان نقش بی‌بدیلی در فرآیند اعتدال و آرامش در منطقه ایجاد کرد.

ظریف گفت: مشارکت ایران در فرآیندهای سیاسی در منطقه‌ای ناامن و در عین حال استراتژی عاملی اساسی در جلوگیری از جنگ، خشونت و افراطی‌گری است، قدرت و موقعیت سیاسی و استراتژیک ایران می‌تواند و باید در خدمت پیشرفت همه‌جانبه، هدفمند و توسعه پایدار اقتصادی و بهبود وضعیت رفاه و معیشت مردم ایران قرار گیرد.

وی اضافه کرد: داشتن نیروی انسانی متخصص، کارآمد، وسعت سرزمینی، منابع سرشار انرژی ذخایر فراوان معدنی، راه‌های موصلاتی، فناوری و علم و دانش، چشم‌انداز توسعه ایران و قدرت ما را بیش از پیش درخشان می‌کند.

این عضو کابینه پیشنهادی حسن روحانی گفت: دولت تدبیر و امید همکاری‌های توسعه‌ای و اقتصادی خود را با کشورها و نهادهای موثر در اقتصاد جهانی از موضع استقنا برای پیشرفت و بهبود معیشت مردم به کار خواهد گرفت.

ظریف خطاب به نمایندگان گفت: رویکرد اعتدال در سیاست خارجی دولت مبتنی بر واقع‌بینی، خودباوری و خودآگاهی است. برای ایجاد تفاهم و اعتماد متقابل به منظور ارتقای ظرفیت و توان ملی کشور و امنیت توسعه آن به کار گرفته می‌شود.

وی گفت: در این تعامل سازنده آرمان‌ها، منافع و امنیت ملی جمهوری اسلامی تفکیک‌ناپذیرند و به عنوان اهداف اصلی و غیرقابل تفکیک به شمار می‌آیند.

سیاست خارجه باید از ادعاهای هزینه‌ساز به دور باشد

دولت باید فقط یک سیاست خارجی داشته باشد


وزیر پیشنهادی امور خارجه در بخش دیگری از دفاعیات خود در جلسه علنی بعدازظهر امروز مجلس، گفت: دولت فقط باید یک سیاست خارجی داشته باشد زیرا هیچ دولتی نمی‌تواند با بیش از یک سیاست خارجی کارش را در این دنیای پرآشوب به پیش ببرد و به همین دلیل است که قانون سیاست خارجی را در اختیار رهبری قرار داده که از دعواهای جناحی به دور باشد.

محمدجواد ظریف پیگیری مستمر برنامه‌ها و ایجاد اعتماد متقابل را از ابزار لازم سیاست خارجی عنوان و خاطرنشان کرد: این اعتماد نمی‌تواند یکسویه باشد بلکه دوسویه است، جهان باید اعتماد مردم بزرگ ما را به خود کسب کند. هدف سیاست خارجی، دفاع عزتمند، خودباورانه و هوشمندانه از منافع و مصالح کشور است با زبانی متقاعدکننده و رفتاری متین و حکمت‌آمیز.

وی در ادامه یادآور شد: اعتدال حاصل خودباوری و اعتماد به نفس و تندروی نمود بارز ضعف است، سیاست خارجی دولت اعتدال به دور از حاشیه‌پردازی، حقوق مسلم مردم نه تنها در بحث هسته‌یی بلکه در تمامی امور را پیگیری می‌کند و ذره‌ای از آن کوتاه نمی‌آید؛ در این میان نمایندگان با فریاد احسن اظهارات ظریف را مورد تشویق قرار دهند.

وزیر پیشنهادی امور خارجه ادامه داد: ما با ایجا فرصت و کاهش تهدید دایره دوستان را در منطقه و جهان گسترش می‌دهیم و با باور به توان خود آمادگی داریم که دیگر کنش‌گران صحنه سیاست خارجی را به روابط عادلانه و مبتنی بر همکاری متقابل با ایران وادار کنیم.

وی با اشاره به عدم تمایل خود برای تصدی وزارت خارجه، گفت: من طالب این مسئولیت نبودم و تلاش فراوان کردم تا برادر بزرگوار خود آقای روحانی را متقاعد کنم که این وظیفه را بر عهده من قرار ندهد، اگرچه با رای اعتماد مجلس مسئولیت سنگین و خطیری به عهده من گذاشته می‌شود که تنها با اتکال خاضعانه به قدرت مطلق و لایزال حضرت حق و توسل به پیامبر (ص) و ائمه قابل تحمل است.

ظریف ادامه داد: به عنوان کارشناسی که تمام عمر خود را صرف آموختن، مطالعه، تحقیق، تدریس و اجرای سیاست خارجی کرده‌ام سنگینی این مسئولیت بزرگ را با تمام وجود در برابر ملت بزرگ ایران احساس می‌کنم و می‌دانم دستیابی به جایگاه در خور جمهوری اسلامی ایران حتما با مخالفت و چالش جدی روبروست اما با تمام دشواری‌ها لحظه‌ای تردید نکردم که یاری خدا برای ملت ایران نزدیک است.

نمایندگان با فریادهای احسنت خود این اظهارات ظریف را نیز تشویق کردند.

وزیر پیشنهادی امور خارجه در بخش دیگری از اظهارات خود یادآور شد: شرایط جهانی کنونی بسیار پیچیده است و جمهوری اسلامی در منطقه‌ای حساس و پرخطر رسالتی مهم بر عهده دارد. سیاست استقلال‌طلبانه و رویکرد عزتمدارانه جمهوری اسلامی نقش برجسته‌ای در جهان به ایران داده و برای ایفای این نقش، سیاست خارجی باید ملی، فراجناحی و بر اساس قانون اساسی تحت نظارت مستقیم مقام معظم رهبری باشد.

نمایندگان مجلس با فریادهای احسنت خود این سخنان وزیر پیشنهادی امور خارجه را تایید کردند.

ظریف یادآور شد: من همواره در هر مسئولیتی که تاکنون در عرصه سیاست خارجی داشتم این اصل را نصب‌العین قرار داده‌ام و افتخارم این است که در اجرای تدابیر داهیانه رهبری در جنگ تحمیلی، بحران عراق، افغانستان، پرونده هسته‌یی و موضوعات دیگر سیاست خارجی کوتاهی نکردم و همواره مورد مرحمت ایشان قرار گرفته‌ام.

وی تصریح کرد: سیاست خارجی عرصه منافع و امنیت ملی کشور است و نباید دستخوش سلیقه‌های جناحی شود. سیاست خارجی امری تخصصی است، من باندگرا نیستم و دست هر کس که بتواند منافع ملی را به پیش ببرد می‌بوسم و این را در ۲۵ سال سابقه مدیریتی‌ام انجام داده‌ام. نه با اتوبوس که تاکنون یک نفر از اقوام و دوستانم را وارد وزارت خارجه نکردم و با کارشناسان خدوم وزارت کار کرده‌ام.

وزیر پیشنهادی امور خارجه با تاکید بر اینکه سیاست خارجی باید از هیجانان روزمره و ادعاهای هزینه‌ساز به دور باشد، اضافه کرد: در حوزه سیاست خارجی باید عرصه اجرا و تحلیل تفکیک شود. در قلمروی تحلیل من، خود و همکارانم را موظف می دانم که همچون دیدبانی صادق زمینه‌های فرصت‌ساز یا تهدیدآفرین و اوضاع منطقه و جهان را به مسئولین و در راس آنها رهبری منتقل کنم و در این مسئولیت از تمام توان حرفه‌ای و قدرت تحلیلی خود بهره می‌بریم و آن را در کمال راستگویی و خیرخواهی انجام می‌دهیم و از جوسازی و ارعاب واهمه نداریم.

وزیر پیشنهادی امور خارجه همچنین تاکید کرد:‌ در مرحله اجرا دستگاه سیاست خارجی خود را موظف به تصمیماتی می‌داند که توسط مراجع عالیه نظام ابلاغ می‌شود، در این عرصه تمام توان کارشناسی خود را بسیج می‌کنیم که چه این تصمیم موافق نظر یا مخالف تحلیل ما باشد آن را دنبال کنیم زیرا دولت فقط باید یک سیاست خارجی داشته باشد و هیچ دولتی نمی‌تواند با بیش از یک سیاست خارجی کارش را در این دنیای پرآشوب به پیش ببرد به همین دلیل است که قانون نظارت بر این حوزه را در اختیار رهبری قرار داده تا از دعواهای جناحی به دور باشد.

ظریف با بیان اینکه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بر اساس اهداف کلان غیرقابل خدشه و اهداف اجرایی و عملیاتی با توجه به شرایط منطقه،‌جهان و مصالح ملی تعیین می‌شود، اظهار کرد: اهداف کلان سیاست خارجی جمهوری اسلامی در قانون اساسی، رهنمودهای امام، مقام معظم رهبری و اسناد بالا دستی و به منظور پیشبرد آرمان‌های نظام جمهوری اسلامی و آرمان‌های انقلاب اسلامی مشخص شده است و بر اساس این اهداف کلان باید به تبیین هوشمندانه، شناخت دقیق شرایط جهانی ، ترسیم جایگاه ایران و شناسایی واقع‌بینانه فرصت‌ها و چالش‌ها پرداخت.

وزیر پیشنهادی امور خارجه، دوران فعلی روابط بین‌الملل را دوران گذار توصیف کرد و گفت:‌ این از حساس‌ترین و مخاطره‌آمیزترین مقاطع دوران انتقالی است. این دوران گذار غالبا با جنگ بوده اما اکنون علیرغم رقابت‌های سنگین و سهمناک و بدون استفاده از اهرم نظامی است. یکی از پیچیده‌ترین دلایل این تحول، تحول در مفهوم قدرت است. گذار از تمرکز بر قدرت نظامی به سایر ابعاد نوظهور قدرت و اشاعه معنای غیرنظامی مانند قدرت اقتصادی، علمی و فناوری و قدرت اجماع‌سازی از نمادهای مهم این تحول است.

ظریف در ادامه با بیان اینکه فضا برای کنش‌گرانی مثل جمهوری اسلامی به طرز بی‌سابقه‌ای باز شده، یادآور شد: نظریه‌های پایان تاریخ و برخورد تمدن‌ها در کنار تلاش سیاسی برای تشدید اسلام‌هراسی و ایران‌ستیزی نشانگر نگرانی از قدرت جمهوری اسلامی است و ما اگر می‌خواهیم در حوزه‌هایی که رقبا نگرانند پیش برویم باید بر این ابعاد قدرت جمهوری اسلامی تاکید کنیم و دیپلماسی کشور را بر این مبنا قرار دهیم.

وی با اشاره به امکان حضور ایران در عرصه بین‌الملل با توجه به استقلال آن و هویت تاثیرگذار جمهوری اسلامی،‌اظهار کرد:‌امکان ارتقای ایران بسیار بیش از قدرت منطقه‌ای فراهم است و توانمندی تاثیرگذاری ایران فراتر از نقش یک قدرت میانی در صحنه جهانی است.

وزیر پیشنهادی امور خارجه با اشاره به نقش فزآینده اسلام در صحنه بین‌الملل، بیداری اسلامی و تحول‌خواهی در کشورهای اسلامی، یادآور شد: جهان با چالش افراط و سکولاریزم مواجه شده و ستیزهای فرقه‌ای سبب شده شکاف‌های اجتماعی عمیق شود و تهدید و بی‌ثباتی گسترش یابد، بر این اساس شرایط برای تبیین الگوی بومی مردم‌سالاری دینی فرصت مناسبی برای تبیین و ارائه عملی اعتدال به عنوان گفتمان انقلاب به ویژه در سایه انتخابات اخیر فراهم شده است.

وی به وجود چالش‌هایی در برابر کشور نیز اشاره کرد و گفت که باید با برنامه‌ریزی از این چالش‌ها عبور کرد و نقش کشور را در دوره انتقالی تثبیت کرد.

ظریف با اشاره به اظهارات یکی از نمایندگان در مورد پایان‌نامه وی و استاد راهنمای او برای پایان‌نامه‌اش، گفت: من فوق لیسانس را در دانشگاهی در غرب آمریکا گرفتم و دکترا را هفت سال بعد در مرکز آمریکا که دو هزار کیلومتر با قبلی فاصله دارد گرفتم و استاد راهنمای هر کدام از پایان‌نامه‌ها متفاوت است. یکی از افتخارات بزرگ زندگی من این است که تلاش کردم مسئولیت عراق را در جنگ تحمیلی از دبیرکل سازمان ملل بگیرم، می‌دانم که دوستان به چه کسی اشاره می‌کنند اما به آنها اطلاعات غلط دادند و آن فرد هیچ وقت معلم من نبوده است. مگر بد است یک سیاس کهنه‌کار ۸۰ ساله به یک فرزند این انقلاب بگوید دشمن قابل احترام؟!

نماینده مخالف با وزیر پیشنهادی بهداشت:
تضمینی وجود ندارد هاشمی از وزارت استعفا ندهد

مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود در بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی بهداشت در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مخالفت با وزیر پیشنهادی اظهار داشت: امروز مشکلات بسیار زیادی در حوزه درمان داریم که اگر دکتر قاضی زاده به آنها پاسخ دهد دست او را می بوسم و برایش رای جمع می کنم. عرصه سلامت و حوزه های مرتبط با آن دارای افراد مختلفی است که از نظر کمیت آنها را بررسی کرده اند. امروز تمهیدات مالی لازم برای پوشش کافی خدمات دارو و تجهیزات درمانی با پوشش جمعیتی کشور پیش نرفته است.

وی ادامه داد: نظام بیمه ای با تعداد زیادی از بیمه شدگان روبرو است که دفترچه بیمه دارند، اما خدمات لازم را دریافت نمی کنند.

لاهوتی با انتقاد از گفته های وزیر پیشنهادی در مورد اینکه فعالیت کمیسیون بهداشت را نمی‌شناسم، افزود: شما باید بگویید که آیا می توانید با این کمیسیون که کمیسیونی تخصصی در حوزه شما است، کار کنید، امروز موضوع درمان در بخش دولتی قابل اعتماد نیست و خدمات در شان مردم نیست خودتان عضو بخش خصوصی هستید و بگویید چه برنامه ای را برای بخش دولتی دارید.

نماینده مردم لنگرود از وزیر پیشنهادی خواست که برنامه هایش را برای بهبود وضع دولتی و برخورد با اقدامات وزیر سابق در مورد هیات علمی و دانشگاه علوم پزشکی بگوید.

به گفته لاهوتی جای سوال است که نیروی انسانی و ثروت در بخش درمان ناعادلانه توزیع شده است و وزیر جدید باید بگوید چگونه می خواهد این کمبودها را جبران کند چراکه پاسخ های وی در کمیسیون ها مناسب و قانع کننده نبود.

وی با انتقاد از اینکه مدیران وزیران بهداشت در بهترین مراکز بخش خصوصی فعال هستند، تاکید کرد: ما نمایندگان توان مراجعه به بخش خصوصی را داریم، اما آیا به نظرتان مردم نیز این توان را دارند. هفته گذشته در حوزه انتخابیه من جنازه یک بیمار را چند روز بخاطر دو میلیون نگه داشتند که به واسطه من جنازه تحویل داده شد. کسانی که در مجلس دو دو می کنند آیا این مشکلات را نمی بینند.

نماینده مردم لنگرود با اشاره به اینکه وزیر پیشنهادی به تقویت بخش خصوصی اعتقاد دارد، تاکید کرد: در حالیکه شما به تقویت بخش خصوصی اعتقاد دارید بیماران صعب العلاج بخاطر نداشتن تمکن مالی جلوی چشم خانواده هایشان نظاره گر مرگ هستند.

لاهوتی با اشاره به تفاوت دستمزد پزشکان بخش خصوصی و دولتی افزود: فاصله درآمد بخش خصوصی و دولتی بسیار زیاد است به صورتیکه حقوق یک پزشک عمومی در بخش دولتی کمتر از یک کارمند است که این باعث می شود پزشکان عمومی از روستاها و شهرهای کوچک مهاجرت کنند. امروز بیشتر مراکز درمانی روستایی خالی بوده و باید به بخش های مغفول مانده پزشک خانواده رسیدگی شود.

وی ادامه داد: تعرفه های درمانی باید قبل از پایان سال اعلام شود اما این تعرفه ها با شش ماه تاخیر اعلام می شود.

به گفته نماینده مخالف وزیر پیشنهادی بهداشت در حال حاضر 5 تا 6 میلیون ایرانی فاقد هرگونه بیمه درمانی هستند، در حالیکه بر اساس قانون پنجم، 70 درصد هزینه های درمان را باید دولت و 30 درصد را مردم پرداخت کنند، اما امروز مردم 90 درصد هزینه های درمان را می پردازند.

لاهوتی از وزیر پیشنهادی بهداشت پرسید، امروز که با چالش دانشگاه علوم پزشکی مواجه هستیم چگونه می خواهیم با ممنوعیت بکارگیری پزشکان استخدامی و پیمانی بخش دولتی در بخش خصوصی مقابله کنیم.

نماینده مردم لنگرود در پایان تصریح کرد: من به صداقت، درستی و جهادی بودن دکتر هاشمی اعتقاد دارم، اما ایشان در دوره مدیریت شش ماهه در یکی از دانشگاه های علوم پزشکی تهران این پست را به علت مشکلات رها کردند و امروز چه تضمینی وجود دارد که پس از رای اعتماد با وجود مشکلات بسیار در وزارتخانه آن را رها نکنند.

نماینده مخالف وزیر پیشنهادی؛
قاضی‌پور: اگر وزیر پیشنهادی بهداشت مستضعف بود، باز هم از او حمایت می‌کردید؟

نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه که در مخالفت با وزیر پیشنهادی بهداشت سخن می‌گفت، خطاب به نمایندگان گفت: اگر این وزیر مستضعف بود آیا باز هم از او حمایت می‌کردید؟ شما به خاطر پولش از او حمایت می‌کنید.

این صحبت قاضی‌پور با واکنش نمایندگان مواجه شد و جلسه مجلس را برای دقایقی متشنج کرد.

ابوترابی که ریاست مجلس را بر عهده داشت، از قاضی‌پور خواست طوری صحبت کند که به کسی اهانت نشود.

ابوترابی همچنین گفت: در بند اول صحبت شما کلمه‌ای بود که در مورد آن توضیح بدهید که اگر برداشتی شده عذرخواهی کنید و آن جمله را اصلاح کنید.

در ادامه این صحبت‌ها قاضی‌پور ضمن عذرخواهی، گفت: آنهایی که از من ناراحت هستند و فکر می‌کنند آنها را آدمی ناصحیحی دیده‌ام اینطور نیست، آنهایی که نمایندگان واقعی مردم هستند و به خاطر الله، قرآن، اسلام و نظام آمدند و مخالفت کردند از آنها تشکر می‌کنم.

قاضی‌پور تاکید کرد: من عضو فراکسیون کارگری هستم و از مجلس هفتم تا به امروز طرفدار آنها هستم، در تمامی صحبت‌هایم و در تمامی تصمیم‌گیری‌هایم حقوق مردم مستضعف برای من اولی است.

پیرو این صحبت‌های نماینده ارومیه، برخی نمایندگان مجلس با به کار بردن لفظ بارک‌الله از او تشکر کردند و این کار قاضی‌پور باعث شد ابوترابی‌فرد هم از او تشکر کند.

نماینده مردم ارومیه گفت: ما در مورد وزارتخانه‌ای صحبت می‌کنیم که بازی با جان انسان‌هاست و مسائلی مانند وارد کردن خون آلوده جان هزاران نفر را به خطر می‌اندازد و ایدز و بیماری‌های دیگر را گسترش می‌دهد و میلیاردها تومان صرف کار کردن این اشتباه مهلک می‌شود اما نتیجه‌ای گرفته نمی‌شود.

وی تصریح کرد: راجع به جان انسان‌های پاک، ولایت‌مدار و شجاع صحبت می‌کنم که هر اشتباه خواسته یا ناخواسته، سهوی و یا عمدی ممکن است آثار جبران‌ناپذیری برای آنها داشته باشد، کسانی که مشغله‌های زیادی دارند این مساله می‌تواند روی وظایف‌ اصلی‌شان تاثیرگذار باشد، آقای هاشمی تخصص و دانش عالی دارد که ممکن است باعث شود از برخی حوزه‌های کاری‌اش غافل شود بخصوص بیماران اورژانسی، تهیه مواد اولیه اتاق عمل‌ها، نظارت بر حوزه دارو که اینها چیزهای کوچکی نیست.

این نماینده مجلس اضافه کرد: برنامه آقای دکتر هاشمی با وظیفه وزارتخانه هماهنگ نیست، بند ۷ برنامه تفکیک می‌گوید نظارت و کنترل برنامه‌ریز باید جهت واحدهایی که از طریق بخش خصوصی و غیردولتی در بهداشت فعالیت دارند وجود داشته باشد اما این بند در برنامه ایشان نیامده، انتظار داشتیم آقای دکتر این بند را می‌آوردند.

نماینده مردم ارومیه در بخش دیگری از مخالفت خود با وزیر پیشنهادی بهداشت، عنوان کرد: در ارتباط با خود ایشان مسائلی وجود دارد اما من مسائل شخصی را مطرح نمی‌کنم، آقای سعادت استاندار سابق ما و آقای قالیباف شهردار تهران گفته‌اند شما در زمان جنگ کارهای خوبی انجام دادید، من مسائلی دارم اما به حرمت نمایندگان مشهد صحبتی نمی‌کنم، به شایعاتی هم که در مورد شما است نمی‌پردازم.

وی ادامه داد: آقای هاشمی لیست اموال خود را به قوه قضاییه بدهید تا بررسی شود، من نمی‌گویم شما در صداوسیما تبلیغ کردید، باید توضیح بدهید اینها را از کجا آورده‌اید.

قاضی‌پور به طرح این پرسش نیز پرداخت: برنامه شما در توزیع امکانات MRI و سی‌تی‌اسکن چیست؟ آیا عدالت را رعایت خواهید کرد و یا همه امکانات را در تهران و مراکز استان‌ها تمرکز خواهید کرد؟ برای بیمارستان‌های نیمه تمام شهرستان‌ها چه برنامه‌ای دارید، آیا پزشک و پرستار در درمانگاه‌های روستاها مستقر خواهد شد یا بیماران مجبورند برای یک آمپول زدن به شهرها مراجعه کنند؟

این نماینده مجلس اضافه کرد:‌ درباره دارو و تولیدات داخلی چه فکری کرده‌اید، آیا فکر می‌کنید با تشکیل کمیته مشکل حل می‌شود. وزرای قبلی کمیته راه انداختند اما مشکل حل نشد.

وی خطاب به وزیر پیشنهادی بهداشت، گفت: آیا شما با افرادی که در بیمارستان‌های خصوصی تخلف می‌کنند برخورد خواهید کرد؟ آیا به شکایت کسانی که جان خود را به خاطر پزشکان از دست می‌دهند رسیدگی خواهد شد؟ در مورد تامین اجتماعی هم باید توضیح بدهید، آیا می‌خواهید بیمارستان‌های تامین اجتماعی را تصاحب کنید یا کمک‌شان کنید؟

قاضی‌پور در پایان صحبت‌های خود با تاکید دوباره بر اینکه وزارت بهداشت با جان میلیون‌ها فرد سر کار دارد، گفت: ما قسم خورده‌ایم که از جان مردم حمایت می‌کنیم و این کار را انجام خواهیم داد.

موافق وزیر پیشنهادی؛
نماینده چالوس: "هاشمی"‌ پاسخ دهد چرا پزشک خانواده موجب نابسامانی خانواده‌ها شده است؟

نماینده مردم چالوس و نوشهر گفت: مدیریت فوری سند چشم‌انداز و دولت یازدهم سه نوع مدیریت اعلام شده در برنامه‌های وزیر پیشنهاد بهداشت و درمان است.

احمدلاشکی در موافقت با وزیر پیشنهاد بهداشت و درمان گفت: اداره وزارت بهداشت و درمان از پچیدگی‌های خاصی برخوردار است و متاسفانه نگرانی‌های زیادی در حوزه سلامت وجود دارد.

وی افزود: بیش از ۷۵ درصد از عوامل ضد سلامت خارج از حوزه بهداشت درمان است، بخشی از این عوامل عبارتند از آلودگی‌ها،‌بیکاری سه تا چهار میلیون نفری، سوانح و تصادفات، مرگ و میر ناشی از بیماری قلبی و عروقی، ناباوری، مصرف فست فودها و برنج‌های خارجی که نگرانی‌های امروز جامعه ایران است.

وی با بیان اینکه به چه دلیل باید به دکتر قاضی‌زاده هاشمی رای بدهیم گفت: وزیر پیشنهاد بهداشت و درمان باید پاسخ دهد چرا پزشک خانواده موجب نابسامانی خانواده‌ها شده است؟ چرا قیمت دارو در مدت زمان کوتاهی چند صد درصد افزایش یافته است؟ علت فاصله بین پزشکان چرا چند صد برابر شده است؟ چرا پدیده زیر میزی شیوع پیدا کرده است؟

احمدی‌لاشکی افزود: ایشان آمده است تا بگوید تغییر مراکز پزشکی دولتی امروز یک فاجعه است، امروز دفترچه‌های درمانی روستایی که چه عرض کنم، دفترچه‌های رسوایی روستاییان در مراکز درمانی پذیرش نمی‌شود، ایشان آمده است بگوید بیمه تصدی‌گری نیست بلکه یک سرمایه‌گذاری است.

نماینده مردم چالوس با بیان اینکه وزیر پیشنهاد بهداشت و درمان سه شاخصه بزرگ تعهد، تخصص و مدیریت را دارا است افزود: ایشان ۴ سال مشاور وزیر بهداشت و درمان بود، در ایام جنگ تحمیلی افتخار ۳۳ ماه حضور در جبهه‌های حق علیه باطل را داشت و دو بار مجروح شد برادر ایشان به دلیل آسیب‌های شیمیایی به شهادت رسید و به قول برخی‌ها ایشان در سالهای ۶۱ و ۶۲ در وزارت جهاد سازندگی فرمانده و مدیر لایق بود و امروز رزیدنت‌های فراوانی توسط ایشان آموزش یافته‌اند.

وی افزود: ایشان ۱۵۷ مقاله در مجلات بین‌المللی با نشان آی اس آی دارند، این حجم مقاله بین‌المللی نشان از لیاقت ایشان و توانایی‌های ایشان دارد، ایشان همچنین ۳۱ عمل جراحی چشم در مدت کوتاهی انجام داده است.

احمدی لاشکی از نمایندگان مجلس خواست تا با رای بالای قاضی‌زاده هاشمی را به عنوان وزیر پیشنهاد بهداشت و درمان انتخاب کنند.

موافق وزیر پیشنهادی بهداشت؛
نماینده بافق: داشتن روحیه جهادی از مزایای گزینه پیشنهادی وزارت بهداشت است

نماینده مردم بافق درموافقت با گزینه پیشنهادی رئیس‌جمهور برای وزارت بهداشت، گفت: مقام و آزمون امتحان خداوند است و جمهوری اسلامی خون‌بهای شهدا است و مسئولیت در جمهوری اسلامی وظیفه و تکلیف و امتحان است.

علیرضا منظری توکلی نماینده مردم بافت، رابر و ارزوئیه در موافقت با گزینه پیشنهادی برای تصدی وزارت بهداشت اظهار کرد: آقای قاضی‌زاده هاشمی به واسطه تکلیف است که ثروت و رفاه خود را کنار می‌گذارد و محیط پراضطراب و پرمسئولیت وزارت را قبول می‌کند.

وی با اشاره به سوابق علمی و پژوهشی گزینه پیشنهادی رئیس‌جمهور برای تصدی وزارت بهداشت ادامه داد: داشتن روحیه جهادی و بی‌ادعایی به همراه ۳۳ ماه حضور در جبهه و سه بار مجروحیت همچنین حضور در تیم‌های مدیریت بحران و ستاد بازسازی از دیگر سوابق آقای دکتر قاضی‌زاده هاشمی است.

منظری توکلی همچنین در مورد برنامه‌های گزینه پیشنهادی وزارت بهداشت گفت: اهدافی که در برنامه‌های آقای دکتر قاضی‌زاده هاشمی دیده شده دست‌یافتنی و قابل اجرا است، برنامه ایشان منسجم و با تکالیف و وظایف برنامه پنجم توسعه منطبق است، توجه به افزایش جمعیت در این برنامه دیده شده است.

نماینده مردم بافت ادامه داد: کار دکتر قاضی‌زاده هاشمی با بیمارستان‌های سیار در مناطق محروم و ایجاد بنیاد خیریه‌ای که در سرتاسر کشور شعبه دارد و بیماران را به رایگان درمان می‌کند، از دیگر نکات مثبت در سابقه دکتر قاضی‌زاده هاشمی است، ضمن آنکه راه‌اندازی بیمارستان چشم‌پزشکی نور تهران از جمله موارد ناظر بر اجرای اصل ۴۴ در کشور است.

این نماینده موافق گزینه پیشنهادی وزارت بهداشت از نمایندگان در پایان خواست تا با رای بالا به دکتر قاضی‌زاده هاشمی از خود یادگار نیکی به جای بگذارند.

موافق وزیر پیشنهادی بهداشت؛
نماینده کهنوج: با رای به "هاشمی"، پاسخ تلاش‌های او در کمک به محرومان را بدهیم

نماینده مردم کهنوج در دفاع از گزینه پیشنهادی رئیس‌جمهور برای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: وزارت بهداشت جایگاه بسیار مهمی در کشور دارد و به همین دلیل انتخاب فرد متعهد، صالح و توانمند برای آن بسیار مهم است.

نماینده مردم کهنوج ادامه داد: دکتر قاضی‌زاده هاشمی با سابقه‌ درخشانی که دارد می‌تواند در شرایط فعلی تحول جدی در نظام بهداشت و سلامت و آموزش پزشکی ایجاد کند.

وی با اشاره به موفقیت‌های دکتر قاضی‌زاده هاشمی در خصوصی‌سازی گفت: برنامه‌های جدی برای اصلاح و توسعه وزارتخانه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از جمله مواردی است که در برنامه وزیر پیشنهادی دیده شده است.

نماینده کهنوج در مورد سابقه خانوادگی دکتر قاضی‌زاده هاشمی گفت: وی برادر شهید است کاملا به نظام وفادار است و انگیزه او از ورود به این بخش نه کسب شهرت و ثروت است که قبلا با افتخارات علمی و پژوهشی که داشته شهره عام و خاص شده است، هدف او و انگیزه‌اش خدمت به مردم در حوزه سلامت است.

امیری در ادامه اظهار کرد: باید از ایثارگری دکتر قاضی‌زاده هاشمی تشکر کرد، نمایندگان با رای بالا به او حق مطلب را ادا کنند توجه دکتر قاضی‌زاده هاشمی به توسعه عدالت در سلامت و بهره‌مندی همه مردم از امکانات بهداشت و سلامت است.

نماینده کهنوج همچنین اظهار کرد: برنامه‌های دکتر هاشمی بر اساس گسترش فضای فیزیکی و به روز کردن امکانات در حوزه بهداشت و سلامت با تاکید بر مناطق محروم است، ۵۲ شاخص عدالت در سلامت در برنامه‌های او دیده شده است و عشق به محرومان را با حضور فیزیکی و درمان بیماران در سرتاسر مناطق محروم از جمله در بشاگرد، خاف و سیستان و بلوچستان و سایر نقاط محروم کشور نشان داده است.

این نماینده موافق وزیر پیشنهادی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پایان خطاب به نمایندگان گفت: نمایندگان با رای بالا پاسخ این همه تلاش‌های گزینه پیشنهادی برای وزارت بهداشت در راستای کمک به محرومان را بدهند، دعای خیر ما بدرقه شما باشد.

وزیر پیشنهادی بهداشت در مجلس: نیاز به تحول اساسی در مدیریت وزارت بهداشت داریم

وزیر پیشنهادی بهداشت درمان و آموزش پزشکی در دفاع از برنامه‌های خود برای تصدی وزارت بهداشت گفت که نیاز به تحول اساسی در نحوه مدیریت پرجمعیت‌ترین و تخصصی‌ترین وزارتخانه دولت احساس می‌شود.

حسن قاضی‌زاده هاشمی در دفاعیات خود در جلسه بررسی صلاحیتش در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: بر اساس اصل ۲۹ قانون اساسی سلامت حقی همگانی است و دولت مکلف است برای تمامی افراد کشور آن را تامین کند، این حق همانند امنیت وظیفه حاکمیتی است و مردم همچنان که به آب و غذا و امنیت نیاز دارند به سلامت هم محتاجند و قانون‌گذار بر تامین سلامت و نه دسترسی بر آن تاکید دارد.

وی با بیان اینکه امنیت، سلامت اجتماعی و سلامت، امنیت فردی را به دنبال دارد اضافه کرد: انتظار حداقلی مردم از حاکمیت این است که زیرساخت اولیه برای تامین سلامت مردم فراهم شود، زیرا انسان سالم محور توسعه پایدار است و رشد و توسعه سیاسی و اقتصادی پایدار بدون داشتن انسان‌های سالم به لحاظ روحی و جسمی امکان‌پذیر نیست.

وزیر پیشنهادی بهداشت در بخش دیگری از اظهارات خود یادآور شد: مقالات و مستندات علمی نشان می‌دهد ۳۰ درصد از تولید ناخالص جوامع وابسته به سلامت آن‌هاست و امکان ندارد در جامعه بیمار به لحاظ جسمی و روحی به رشد و شکوفایی دست یافت، نظام جمهوری اسلامی نیز دستاوردهای ارزشمندی در این زمینه داشته و ارتقا سطح خدمات فوریتی بویژه در دفاع مقدس، دسترسی ۹۰ درصد روستاییان و قریب ۱۰۰ درصد شهرنشینان به خدمات سلامت از جمله این کامیابی‌هاست.

وی گفت: در سال‌های گذشته به همت وزرا، مدیران و کارگزاران خدوم حوزه سلامت امید به زندگی برای خانم‌ها به ۷۲ و برای آقایان به ۷۰ سال ارتقا یافته است، کاهش مرگ و میر مادران و کودکان زیر یک سال در سایه احداث و توسعه ۱۸ هزار خانه بهداشت در مناطق روستایی و تربیت و آموزش نیروی انسان ماهر از بهورز تا نیروی تخصصی حاصل زحمات این عزیزان و زحمات نمایندگان در ادوار مختلف است.

قاضی زاده هاشمی، در ادامه رشد خیره کننده علمی و گذر از مرزهای دانش در برخی بخش‌ها و تولید برخی اقلام دارویی را نیز از دیگر این دستاوردها عنوان و در عین حال خاطرنشان کرد: هنوز نظام سلامت باچالش مواجه است و اشکالات متعدد آن بر کسی پوشیده نیست. رتبه شاخص‌های بهداشتی ایران در ۱۸۰ کشور دنیا ۹۹ است، در حالی که در ترکیه این رتبه ۴۹ و در بنگلادش ۵۱ در بحرین ۷۵ در قطر ۷۰ در الجزایر ۷۴ و در لبنان ۱۰۱ است.

وزیر پیشنهادی بهداشت در ادامه به دیگر شاخص‌های بهداشتی ایران در بین ۲۰ کشور منطقه اشاره و تصریح کرد: ایران درعمل سزارین رتبه اول، مرگ و میر کودکان زیر ۵ سال رتبه چهارم، مرگ و میر مادران باردار رتبه پنجم، مرگ و میر والدین ۱۵ تا ۶۰ سال رتبه ششم، امید به زندگی رتبه هشتم و مرگ و میر شیرخواران رتبه پانزدهم است، در حالی که طبق سند چشم‌انداز ایران باید در افق ۱۴۰۴ در برخی شاخص‌های بهداشتی به رتبه اول منطقه دست پیدا کند.

وی در ادامه رشد ۵ درصدی اعتبارات وزارت بهداشت در سال ۹۲ را مورد اشاره قرار داد و تاکید کرد: باید نرخ تورم را به این رقم اضافه کرده البته شما بیش از من اطلاع دارید که سال گذشته چه مشکلاتی ناشی از عدم اختصاص بودجه به این بخش وجود داشته است،

در حال حال حاضر ۶ هزار میلیارد تومان کسری وزارتخانه است، ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بدهی و ۱۵۰۰ میلیارد تومان بدهی بیمه‌ها شرایطی را برای همکاران من در بیمارستان‌های دولتی ایجاد کرده که اداره مجموعه‌های تحت مدیریت آن‌ها به سادگی امکان‌پذیر نیست.

وزیر پیشنهادی بهداشت در بخش ابتدایی اظهارات خود ضمن قرائت بخشی از دعای افتتاح ابراز امیدواری کرد که دولتی یازدهم دولتی باشد که عزت و عظمت اسلام در آن بیش از پیش هویدا شود.

وی از حسن توجه نمایندگان به بخش بهداشت و درمان ابراز خرسندی کرد و گفت که مهم‌ترین وظیفه‌ای که وی باید در زمان تصدی وزارت بهداشت انجام دهد توجه بیش از پیش به بخش سلامت و درمان است.

قاضی‌زاده هاشمی به بخشی از اظهارات نادر قاضی‌پور در مخالفت با خود اشاره کرد و گفت: من ناراحتم که آقای قاضی‌پور تارهای صوتی‌شان به دلیل سه نوبت مخالفت مکرر آرامش ندارد و جراحت دارد و ایشان اذیت شدند، آقایان لاهوتی و آصفری هم با فرمایشات‌شان لطفی به من کردند و فرصتی ایجاد کردند که پاسخ آن‌ها را بدهم و تردیدی ندارم که بعد از صحبت‌هایم آن‌ها هم موافق من خواهند بود.

وزیر پیشنهادی بهداشت از ریاست مجلس هیات رییسه و یکایک نمایندگان که در جلسات مختلف وی را راهمایی کردند سپاسگزاری کرد و ضمن تقدیر از موافقان و مخالفان خود در مجلس از شخصیت‌های برجسته علمی، جامعه پزشکی، پرستاری که به وی اظهار لطف کرده‌اند قدردانی کرد.

مشکل دارویی کشور را به سرعت حل می‌کنم

وزیر پیشنهادی بهداشت درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه برنامه‌ای را در ۲۹ صفحه تقدیم نمایندگان کرده است گفت: این برنامه با اسناد بالادستی و اصول علمی فنی و با مشارکت اکثر نخبگان و کارشناسان وزارت بهداشت در سه سطح زمان‌بندی و اولویت بندی‌شده تهیه شده است.

وی با بیان اینکه برنامه مدونی در ۱۰۰ روز یا حداکثر تا پایان سال تهیه شده است گفت: برنامه دیگر ما برنامه میان‌مدت تا پایان کار دولت یازدهم است و برنامه دیگر دراز مدت است که هدف اصلی برنامه پیشنهادی ما تامین و حفظ سلامت همگانی از طریق تقویت نظام تشکل‌های بهداشتی، ایجاد بیمه فراگیر باعمق و کیفیت مناسب برای همه آحاد ملت است.

هاشمی قاضی‌زاده در توضیح برنامه‌های کوتاه مدت خود گفت:‌استفاده از راهکارهای قانونی برنامه پنج ساله پنجم توسعه به منظور پیگیری منابع مالی مورد نیاز از این برنامه‌ها است.

وی اضافه کرد:‌در برنامه خود این موضوع را مورد هدف قرار دادم تا ستاد مدیریتی برای رفع مشکلات دارو، تجهیزات پزشکی و دندانپزشکی تامین شود تا علاوه بر رفع مشکلات نقدینگی فرآیند قانونی این موضوع حل شود، این مطلب را با رییس جمهور ومعاون اول در میان گذاشتم و تلاش می‌کنیم تا به سرعت مشکل دارویی به عنوان مشکل روزمره مردم را برطرف کنیم.

وزیر پیشنهادی بهداشت درمان و آموزش پزشکی، استقرار گام به گام پزشک خانواده و نظام ارجاع را بعد از آسیب شناسی کارشناسان را به عنوان یکی دیگر از برنامه‌های خود را عنوان و اظهار کرد: ما برای اجرای پزشک خانواده اصراری به کار با سرعت نداریم چون تجربه نشان داده است که در استان‌هایی همچون فارس، مازندران و سیستان و بلوچستان که هزینه‌های بسیار شده و کار با سرعت پیش رفته است مشکلاتی برای پزشکان به وجود آمده است.

وی گفت که اجرای پزشک خانواده به ۱۰ تا ۱۵ سال زمان نیاز دارد نه اینکه بخواهیم ظرف یک تا دو سال اجرا کنیم.

هاشمی، تصویب راهکارهایی برای تامین نیروی انسانی مناطق محروم را به عنوان دیگر برنامه‌های خود برشمرد و گفت: بعد از گذشت ۳۴ سال از پیروزی انقلاب اسلامی ما هنوز نتوانسته‌ایم مشکل کمبود نیروی انسانی را برطرف کنیم، تلاش‌ بنده این است پزشکان عمومی و متخصصانی را از افراد بومی تربیت کنیم تا این مشکل برطرف شود.

وی بازسازی و گسترش شبکه‌های بهداشت را به عنوان دیگر برنامه خود عنوان و خاطرنشان کرد: شبکه‌های بهداشت میراث گرانقدری از زمان وزارت دکتر مرندی است که اکنون به شبکه‌های فرسوده و پیر تبدیل شده است، تلاش می‌کنم که این شبکه‌ها را جوان کنم.

وی تقویت دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی به ریاست رییس جمهور را از دیگر وعده‌های کار خود برشمرد.

این عضو کابینه پیشنهادی دولت روحانی همچنین گفت که با اصرار رییس جمهور این مسئولیت را قبول کرده است البته فکر می‌کند که با توجه به سابقه‌ی اجرایی و تحصیلاتش توان اداره بخش سلامت کشور را دارد چون اکنون زمانی است که همه باید به مردم کمک کنیم.

هاشمی، با تاکید بر لزوم تقویت بیمارستان‌های دولتی و رفع مشکلات آن‌ها گفت:‌ تفاوت رویکرد من با سایرین این است که به خود اجازه نمی‌دهم به مجموعه جامعه پزشکان پرخاش کنم چون این رویکرد با روحیه اعتدالی ما هماهنگ نیست.

وی با اشاره به وجود ۱۷۵ انجمن تخصصی پزشکی در کشور گفت: در مراجعاتی با عزیزان بسیج پزشک ۷۰ درصد آن‌ها اعلام آمادگی کردند که بدون چشم‌داشتی به اقصی نقاط دوردست کشور رفته و خدمت‌رسانی کنند.

وزیر پیشنهادی بهداشت درمان و آموزش پزشکی همچنین با تاکید بر لزوم تغییر تعرفه‌های پزشکی غیر واقعی گفت: این تعرفه‌ها پدیده‌ای آزاردهنده برای مردم است که حتما باید واقعی شود.

وی در پایان به مجلس و نمایندگان قول توجه به نظرات و همکاری و حضور مداوم را داد.

ساعت 19:17
دومین روز بررسی صلاحیت کابینه پیشنهادی در مجلس پایان یافت


دومین روز بررسی برنامه‌ها و صلاحیت وزرای پیشنهادی رئیس‌جمهور در مجلس شورای اسلامی دقایقی پیش با اعلام حجت‌الاسلام سید محمدحسن ابوترابی‌فرد نایب‌رئیس اول مجلس که در غیاب لاریجانی ریاست ساعتی از صحن علنی را برعهده داشت، پایان یافت.

وکلای ملت از ساعت ۸ صبح امروز با تشکیل جلسه‌ای تا ساعت ۱۲ بررسی صلاحیت و برنامه‌های وزرای پیشنهادی را ادامه دادند و پس از تنفس دو ساعت مجدداً نشست علنی پارلمان در نوبت عصر از ساعت ۱۴ با همین دستور کار آغاز شد که دقایقی پیش به پایان رسید.

قرار بود جلسه عصر امروز خانه ملت تا ساعت ۱۸ به طول انجامد ولی علی لاریجانی رئیس مجلس پیشنهاد داد که با توجه به طولانی شدن مباحث و سخنرانی‌های مخالفان و موافقان وزرای پیشنهادی، بهتر است نشست عصر امروز برای سریعتر پیش رفتن بحث‌ها و همچنین به اتمام رسیدن رسیدگی به صلاحیت وزرای پیشنهادی، نشست علنی عصر امروز یک ساعت و تا ساعت ۱۹ تمدید شود که وکلای ملت با این پیشنهاد موافقت کردند.

مجلس تا کنون برنامه‌ها و صلاحیت شش وزیر پیشنهادی رئیس‌جمهور یعنی نجفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، محمود واعظی وزیر پیشنهادی ارتباطات، سید محمود علوی وزیر پیشنهادی اطلاعات، طیب‌نیا وزیر پیشنهادی اقتصاد، محمد جواد ظریف وزیر پیشنهادی امور خارجه و سید حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان را مورد بحث و بررسی قرار داده است.

ابوترابی‌فرد پیش از پایان جلسه علنی عصر امروز پارلمان اعلام کرد که جلسه بعدی مجلس رأس ساعت ۸ صبح فردا با دستور کار ادامه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی تشکیل می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


محمدی
در کلیت پاسخ های نجفی قانع کننده بود، اما برخی شبهات سال 88 همچنان باقی ست،
نمی دانم چرا سران فتنه را در دادگاه علنی محاکمه نمی کنند تا همه تکلیف خودشان را بدانند.
Iran, Islamic Republic of
... اما آقای روحانی این را به من تکلیف کردند و من به ایشان جواب دادم که خواهش می‌کنم با مقام بالاتر مشورت کنید.

مقام بالاتر از رئیس جمهور جز مقام معظم رهبری نیست پس ایشان وزیر آموزش و پرورش خواهند بود والسلام نامه تمام ، بگو خب
اتفاقا این حرف ایشون مصداق بارز گندم نمایی و جو فروشی است.

اینکه از واژه ای کلی (مقام بالا) استفاده بشه دقیقا از خبث نیت اینهاست و الا بر کدوم اهل فهم و سیاستی پوشیده است که مقام بالا برای این جماعت هاشمی و خاتمی است. اینها در زمان خاتمی سعی داشتند رهبری رو عزل و امثال خاتمی رو به هوای رای بالا جایگزین کنن!

البته مردم گرگ بارون دیده شدن و گول حنای بی رنگ اینها رو نمی خورن
شايد مقام بالاتر اونا اكبر ... باشه
افتاد؟؟؟
نجفی برای آموزش و پرورش حرف نداره منم یک اصولگرا و فرهنگی هستم.
کرب لو
رهبر معظم تاکید دارند فتنه 88 فراموش نشود و جالب است که این عده خاص مشکوک همگی اصرار دارند ماجرا مربوط به 4 سال پیش است و باید فراموشش کرد!!!
سلمانیان
من قمی هستم و می خواستم یک مطلب که آقای نجفی گفتند را تکذیب کنم و آن اینکه
ایشان گفته اند «در قم می خواستند که نام تونل را که الغدیر بوده به 9 دی تبدیل کنند.» این سخن نادرست است زیرا:
هنگامی که این تونل به اتمام رسیده بود اصلا تا آن لحظه نامی برای آن نگذاشته بودند. بحث بود که نام آن را 9دی بگذارند و آقایانی که یا ساکت فتنه بودند یا حامی فتنه جو سازی کردند که نام تونل الغدیر باشد و مراجع نیز پذیرفتند و تاکید کرند که الغدیر باشد و گرنه اصلا تونل تازه ساخت بود و نامی نداشت. (این تونل واقع در ابتدای عمار یاسر است)
شما اگه یه کم دقت داشتی می دونستی که اگر چه پروژه هنوز تموم نشده بود ولی نام تونل غدیر رو در شورای شهر تصویب کرده بودند و بعد از 9 دی برخی آقایان اصرار می کردند که باید نام آن تغییر کند
اخلاق
آقای نجفی می گوید که در جریان فتنه در هیچ تظاهراتی شرکت نکردم.
آیا این اقدام برای کسی که جزء خواص بوده کفایت می کند؟آیا نباید ایشان به طور صریح موضع گیری کرده و اعلام می کردند که تقلبی صورت نگرفته است.
کسیکه می خواهد مسئولیت یک وزارتخانه را بردوش بکشد باید بتواند در مواقع حساس و بحرانی تصمیم درست و به موقع بگیرد.
امیر
Iran, Islamic Republic of
ریاست محترم جمهور که در دفاع از وزرای پیشنهادی با تجارب بالا اعلام فرمودند به دلیل شرایط ویژه فرصت آزمون و خطا نداریم واقعا چرا در وزارت بهداشت به فردی با کمترین تجربه مدیریت کلان وزارت بهداشت اعتماد نموده است؟