شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰
۱
جزییات تنگاهای پولی وزارت بهداشت در حوزه دارو

دارو امسال گران نمی‌شود

سه شنبه ۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۰۶:۵۰
کد مطلب: 418481
رییس سازمان غذا و دارو در خصوص آمار داروهای پرمصرف، ادامه حمایت از بیماران صعب العلاج و عدم افزایش قیمت داروهای تولید داخل توضیح داد.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، دکتر رسول دیناروند، معاون وزیر بهداشت، پرمصرف‌ترین داروهای سال ۹۳ را سه گروه از داروهای OTC برشمرد و با نام بردن از استامینوفن و استامینوفن کدئین آنها را پرمصرف‌ترین‌ها داروهای کشور خواند.

وی همچنین به آنتی بیوتیک‌هایی مانند کپسول آموکسی سیلین و همچنین داروهای دیابتی اشاره کرد و گفت: اگرچه کاهش آمار مصرف به نفع سیستم دارویی کشور است، اما در برخی موارد اطمینان از مصرف آنها به نفع بیمار است؛ مثلا در مورد بیماران دیابتی باید آنها را به مصرف مورد نیاز که بسیار بیشتر از آمارهای کنونی خواهد بود، ترغیب کرد.

وی افزود: متاسفانه در مورد آنتی بیوتیک‌ها استفاده فراتر از حد منطقی است؛ بگونه‌ای که مصرف بالای آنها موجب افزایش مقاومت میکروبی و بی‌اثری ۸۰ درصدی در مقابل بیماری شده است. به بیان روشن‌تر اینکه ۸۰ درصد از بیماران از مصرف این داروها نتیجه‌ای نمی‌گیرند.

دیناروند همچنین با یادآوری این مطلب که در خصوص استقاده از دارو همیشه باید نسخه تجویز شده را تا آخر مصرف کرد، افزود: برخی مردم تصور می‌کنند با مصرف یک دوره و دریافت نتایج مثبت آن باید مصرف را رها کنند. این باور اشتباه در حالی وجود دارد که ممکن است به همین دلیل سلامتی آنها در دراز مدت به خطر افتد.

کاهش بودجه، تاثیری در حمایت از هزینه‌های داروی بیماران صعب‌العلاج نخواهد داشت


رئیس سازمان غذا و دارو در ادامه صحبت‌هایش تاکید کرد که کاهش بودجه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاثیری در حمایت دولت در تامین هزینه‌های دارویی بیماران صعب‌العلاج نخواهد داشت و پوشش بیمه‌ای ۳۰۰قلم داروی بیماران صعب‌العلاج در سال ۹۴ نیز ادامه می‌یابد.

تخصیص‌های ناقص یارانه دارو و بدهی ۳۰۰ میلیارد تومانی وزارت بهداشت به بیمه‌ها

بنابر اعلام روابط عمومی سازمان غذا و دارو، دیناروند در ادامه درباره پوشش بیمه‌ای داروها در سال ۹۴ نیز گفت: متاسفانه در سال ۹۴ همه اعتبارات مورد نیاز را فراهم نکردیم و وزارت بهداشت به سازمان‌های بیمه‌گر بدهکار است. در واقع به همان میزان که نتوانستیم تخصیص اعتبارات یارانه‌ای دارو را داشته باشیم به همان میزان هم به سازمان‌های بیمه‌گر حدود ۳۰۰ میلیارد تومان بدهکار هستیم که حدود ۱۰۰میلیارد تومان آن به زودی پرداخت خواهد شد و ۲۰۰میلیارد تومان آن هم تا پایان اردیبهشت از محل اعتبارات سال ۹۴ پرداخت می‌شود.

تمهیدی برای حفاظت مالی از بیماران

وی با تاکید بر اینکه سیاست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حفاظت و حمایت مالی از بیماران است، درباره احتمال در نظر گرفتن بودجه جایگزین عنوان کرد: برای اینکه پرداختی بیماران بویژه بیماران صعب‌العلاج در تامین هزینه‌های داروها بیشتر نشود، سازمان غذا و دارو باید از محل صرفه جویی یا حتی جابجایی اعتبار در وزارت بهداشت این کمبود را جبران کند. در واقع تلاش ما این است تا حمایت‌هایی که در یک یا دو سال اخیر از بیماران صعب‌العلاج داشته‌ایم، آسیبی وارد نشود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا کاهش بودجه می‌تواند نوعی هشدار برای افزایش هزینه‌های مردم در حوزه دارو باشد؟ گفت: شکی نیست که کاهش بودجه در خدماتی که ارائه می‌دهیم، تاثیر خواهد گذاشت البته این کاهش به اندازه‌ای نیست که نتوان آن را مدیریت کرد. زیرا اولویت ما عدم آسیب حمایت‌ها است و از محل صرفه‌جویی، حمایت از بیماران صعب‌العلاج ادامه خواهد یافت. به عبارت دیگر هم داروهای یارانه‌ای و هم ۳۰۰ قلم دارویی که مشمول تفاهم نامه با بیمه‌ها هستند و زیر پوشش ۹۰ درصدی بیمه‌ها قرار دارند، چنانچه برخی از این داروها مشمول تفاهم‌نامه بیمه‌ها هم نباشند، ۳۰۰ قلم داروی بیماران خاص زیر پوشش ۷۰درصدی بیمه‌ها قرار خواهند گرفت.

او در ادامه عنوان کرد: تلاش می کنیم پوشش بیمه‌ای ۳۰۰ قلم داروی بیماران خاص بخاطر کمبود بودجه کم نشود، چنانچه اعتبارات موجود جواب نداد به همان طرق صرفه جویی و جابجایی بودجه تامین داروهای بیماران صعب‌العلاج ادامه خواهد یافت. رییس سازمان غذا و دارو همچنین در پاسخ به این سوال که چند قلم داروی دیگر می‌تواند به فهرست ۳۰۰ قلم داروی بیماران خاص اضافه شود، عنوان کرد: می‌توانست حدود ۳۰درصد به این فهرست اضافه شود که به دلیل عدم وجود اعتبار این کار صورت نخواهد گرفت. هنر ما در سال جاری این خواهد بود که بتوانیم ۳۰۰ قلم را حفظ کنیم. ضمن اینکه مطمئنیم اگر یک بازنگری در اعتبارات ایجاد شود، می‌توان حمایت‌ها را گسترش داد. به عنوان مثال بیماران مزمن که همواره دارو مصرف می‌کنند در حال حاضر پوشش بیمه‌ای داروهایشان ۷۰درصد است؛ یعنی فرانشیزی که بیمار پرداخت می‌کند ۳۰ درصد است؛ بیماری که ممکن است ۲ سال یکبار نسخه‌ای دریافت نماید مانند بیماران مزمن حمایت ۷۰ درصدی می‌شود. می‌توان نوع حمایت‌ها را تغییر داد. در واقع می‌توان سهم بیمه برخی از داروهای بدون نسخه OTC را که تحت پوشش ۵۰ درصدی بیمه قرار دارند، کاهش داد و در مقابل سهم پوشش بیمه‌ای داروهای بیماران مزمن را از ۷۰ درصد به ۸۰ درصد افزایش داد. همواره در بیمه‌ها راه حل‌هایی به نفع بیمارانی که همیشه مجبور هستند، دارو مصرف کنند، وجود دارد.

دیناروند همچنین اولویت حوزه دارو را کنترل قیمت دارو در سال ۹۴ عنوان کرد و گفت: در سال ۹۴ کنترل هزینه‌ها در این حوزه بسیار جدی خواهد بود و سیاست دولت عدم افزایش قیمت‌ها در حوزه دارو است. وی درباره قیمت داروهای وارداتی نیز اظهار داشت: همواره جا برای کاهش قیمت وجود دارد. بعد از تفاهم‌نامه با کشورهای ۵+۱ با هزینه‌های کمتری داروهای وارداتی تامین خواهد شد و ما امیدورایم این کاهش هزینه‌ها اتفاق افتد و در سال ۹۴ شاهد کاهش قیمت‌های داروهای وارداتی باشیم. در هر حال باید گفت عواملی که موجب می‌شود قیمت‌ها افزایش پیدا کند، کنترل می‌شود و این امر روی تولید داخل هم تاثیرگذار خواهد بود. بنابراین تولید کنندگان نباید انتظار افزایش قیمت داروهای تولید داخل را داشته باشند .
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
آقاي محترم 30 الي 40 درصد گران شده گويا شما به خواب زمستانه رفته ايد