جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۸
۳۷
نامه ۳ کارشناس اقتصادی به رئیس جمهور درباره وضع اقتصاد

هشدار درباره علائم ناخوشایندی که ممکن است سرآغاز دوره جدیدی از تلاطم بازار ارز باشد

با فساد، به ویژه در بانک‌ها باید به شدت برخورد شود
سه شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۵۵
کد مطلب: 396585
کاهش قیمت نفت و اثر رکود تشدید شده امسال بر درآمدهای مالیاتی سال آتی، دولت را در تنظیم بودجه بدون کسری، با مشکلات جدی روبرو می‌سازد. به ویژه آنکه دولت و مجلس به شرایط تحریمی کم توجه‌اند و عدم صرفه‌جویی در دولت و خلق هزینه در مجلس ادامه دارد. اگر این نقایص به سرعت چاره نشود، فشار ناشی از کسری بودجه نیز بر وخامت اوضاع خواهد افزود.
هشدار درباره علائم ناخوشایندی که ممکن است سرآغاز دوره جدیدی از تلاطم بازار ارز باشد
گروه اقتصاد جهان نيوز ـ الیاس نادران، احمد توکلی و حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم طی نامه‌ای به حجت الاسلام حسن روحانی، رئیس‌جمهور، هشدارها و راهکارهایی درباره وضع اقتصادی و نوسانات ارزی مطرح کردند. متن کامل این نامه به شرح ذیل است:

برادر ارجمند جناب آقای دکتر روحانی
رییس جمهور محترم
سلام عليكم

نوسانات صعودی قیمت ارز در بازار تهران، و به طور همزمان افزایش قیمت سکه و کاهش ارزش شاخص بازار بورس، علائم ناخوشایندی است که ممکن است سرآغاز دوره جدیدی از تلاطم بازار ارز باشد، و موجب افزایش تازه‌ای در هزینه تولید و کاهش قدرت بنگاه‌های تولیدی در تأمین سرمایه در گردش و کاهش تولید ناشی از این دو عامل گردد و رکود موجود را دو چندان سازد.

علاوه بر آن گرانی ناشی از انتظارات نامناسب، و با وقفه‌ای نسبت به آن، افزایش هزینه تولید، ممکن است وارد صحنه شوند و تورمی را که رو به کاهش بود، مجدداً تشدید کنند. این فرآیند، خروج سرمایه از بورس را شدت می‌بخشد و فشار بر بنگاه‌ها را بیشتر می‌-کند، و با تقویت انتظارات نامناسب تورم را هم‌ افزون می‌سازد. اضافه بر این‌ها، کاهش قیمت نفت و اثر رکود تشدید شده امسال بر درآمدهای مالیاتی سال آتی، دولت را در تنظیم بودجه بدون کسری، با مشکلات جدی روبرو می‌سازد. به ویژه آنکه دولت و مجلس به شرایط تحریمی کم توجه‌اند و عدم صرفه‌جویی در دولت و خلق هزینه در مجلس ادامه دارد. اگر این نقایص به سرعت چاره نشود، فشار ناشی از کسری بودجه نیز بر وخامت اوضاع خواهد افزود.

https://www.jahannews.com/images/docs/files/000396/nf00396585-1.jpg

به نظر می‌رسد برای پیشگیری از این وضعیت ناگوار، اقدامات عاجلی باید صورت گیرد که اهم رئوس آن به قرار زیر است:

۱. بازار ارز باید بدون هیچ تردیدی تحت مدیریت دولت قرار گیرد. نصیحت‌ رییس کل محترم بانک مرکزی به بانک‌ها، که تلویحا تقصیر افزایش قیمت ارز را به گردن آن‌ها می‌اندازد، ابزاری کاملا ناکارا است. این نحوه موضعگیری از کسی که وظیفه حفظ ثبات ارزش پول ملی را بر عهده دارد، چاره‌ساز نیست و تنها فرصت مهار بازار را از دست دولت می‌ستاند. تخصیص ارز باید با مدیریت کامل صورت گیرد و هر معامله‌ای خارج از بازار تحت مدیریت، منع گردد و صادرکنندگان با اعلان ارز حاصل شده خود، تنها مجاز به عرضه ارز به همین بازار باشند و فروش تنها به کسانی مجاز باشد که جواز خرید ارز از دولت داشته باشند. ارز باید به نرخ واحد که شورای پول و اعتبار تعیین می‌کند خرید و فروش شود. خاطرنشان می‌کنیم وظائف قانونی در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و مقابله با پولشویی نیز در چنین شرایطی عملیتر است. این قانون دولت را ملزم می‌کند که سیستم نرم افزاری برای رهگیری گردش ارزی و رصد مسیر تردد ارز مستقر کند.

۲. سیاست تثبیت نرخ ارز باید با سیاست بودجه‌ای انقباضی همراه گردد تا کسری بودجه پیدا نشده و فشار نقدینگی بر تورم را در پی نداشته باشد.

۳. سیاست بازرگانی باید به نفع تولید داخل تنظیم گردد.

۴. با فساد، به ویژه در بانک‌ها باید به شدت برخورد شود.

۵. برای جلوگیری از افزایش قیمت زمین و مسکن و جلوگیری از انتقال سرمایه‌ها از بخش تولید کالایی و بازار سرمایه به این بخش که معضل کمبود منابع برای بنگاه‌های تولیدی را به شدت می‌افزاید، مالیات بر عایدی سرمایه سوداگری در بخش زمین و مسکن باید به سرعت تصویب و اجرایی شود.

۶. دوران رکود و تورم فعلی گروه کثیری از مردم وفادار‌تر به اسلام و ایران را از داشتن حداقل‌های معیشتی محروم می‌سازد. سیاست حمایتی حتما باید برای این دسته تأمین گردد. بدون هیچ تردیدی باید از طریق کارت هوشمند خرید و مصرف بسته‌ای از مواد غذایی ضروری را برای این خانوار‌ها به ویژه کودکانشان تضمین کنیم. دولت آمریکا که سرآمد دولت‌هایی است که حداقل دخالت در اقتصاد را دارد، به همین مقصود، پس از رکود شدید سال ۲۰۰۸ بر دامنه حمایت خویش از فقرا به شدت افزوده است، به طوری که در پایان سال ۲۰۱۳ به ۴۷، ۶۰۹، ۰۸۴ نفر از اتباع خویش (۲۰ درصد جمعیت) کوپن غذا (Food Stamp) داده است و جمعاً نزدیک به ۸۰ میلیارد دلار (۷۹، ۶۴۱، ۸۸۰ دلار) برای این برنامه در سال مذکور اعتبار اختصاص داد.

پیشنهاد می‌کنیم سریعا جلسات مشترک مسئولان اقتصادی و نمایندگان اقتصادی مجلس برای هم‌فکری در مقابله با مشکلات موجود وسناریوهای احتمالی پیش‌رو، تشکیل گردد.

احمد توکلی
غلامرضا مصباحی مقدم
الیاس نادران
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


فائزه
این سخن ها کی رود درگوش...
... مسئول کدام بانک است می دانید؟
وقتی بانکها در دست امثال کر... و یاران وی است مشخصه که هیچ برخوردی با این ن...نخواهد شد.
اسلام
دوسه از وزراء را استیضاح کنید تا هوشیا رباشند

کاری می کنند همه شما را کنار بزنند
... نمدونید نرخ همه ی ارزهای جهانی در مقابل دلار پایین اومده؟؟؟
نرخ روبل روسیه و واحد پولی برزیل به پایین ترین حد خودش در تاریخ رسیده همه ی ارزها به دلیل رشد بی سابقه ی قیمت دلار آمریکا به پایین ترین حد خودشون رسیدن

بچاپ جهان نیوز جان
Iran, Islamic Republic of
اينا هم فق شعار دادند راهكارش به عنوان نماينده مجلس چيه؟
بايد فلان شود بايد بهمان شود ر. كه همه ميدونيم راهش چيه در شرايط تحريم و كم شدن درآمد نفتي؟
سرور
عجب ... بعضی ها بیدار شدند!
Iran, Islamic Republic of
در دولت چیزی بنام مدیریت اقتصاد و کنترل تورم وجود ندارد بلکه برعکس مدیریت گرانی که مولود تفکر کارگزارانی است درحال بروز است
مدیریت هم نیست.اینها طرفدار شوک درمانی ...در اقتصاد لیبرالی هستند ..
United States
حالا واکنش دولت را ببینیم
Iran, Islamic Republic of
واکنش دولت مشخص است . طبق معمول حمله به هر چی منتقد با الفاظی مثل : یک مشت بیسواد ، تازه به دوران رسیده ...
معلومه .هیچ دخالتی نمیکنه ..
... ماهیگیری از این اب گل الود...
ژنرالهای سالمند بازنشسته دولت خوابشون سنگین تر از این حرفهاست که با صدای شیپور جنگ دشمن در اقتصاد وپایین اوردن قیمت نفت بیدار شوند.خودت رو خسته نکن.مجلس که هم که با اون هیئت رئیسه ! تکلیفش معلومه.بیچاره مردم!
تو خوبی!!
دیده بان
دولت ناقابل بودجه دفتر معاون اول رو از 2میلیارد کرده ده میلیارد وبودجه نهاد ریاست جمهوری رو 83 درصد زیاد کرده وچون کفاف نمیداده یه ردیف جدید به اسم قراردادها رو با بودجه 47میلیاردی برای نهاد ریاست جمهوری اضافه کرده.........این دولت با گوشت وپوستش میتونه بفهمه که چطور تلاطم بازار ارز روی زندگی افرادی با درامد 600000 تومان در ماه اثر داره! پس خودش رو کشته ! حتما کنترلش میکنه!
ه
United States
نه تو را به خدا نگو که باز ما را به ناسزا میگیرد.
وقتی اساتید اقتصادمان این افراد هستند می شود دل خوش بود
ali
وقتی از 1200 شد 3700 شما دوستان کجا بودید؟؟؟
اونوقت هم در قدرت قرار گرفتگان فعلی رسوندنش والان هم نمیزارن پایین بیاد که هیچ!بالاش هم میبرن تا باز به هدفهاشون برسند.
اون دولت اصلا اخر بدی ،خیالت راحت شد.این اتفاق در دولتی میافته که با بلدم ، بلدم وقول صد روزه درست کردن اوضاع رای اورد.
ali
Iran, Islamic Republic of
دولت قبل بودجه را با نفت 40 دلار می بست بعد نفت شد 150 دلار.حالا این دولت با 100 ئلار میبنده بعدش میشه 50 دلار.
دولت قبل با این همه پول چه طرح ملی ای رو اجرا کرد؟؟
فکر نکنم تو عمرم بی انصافتر از تو دیده باشم
«دولت قبل با این همه پول چه طرح ملی ای رو اجرا کرد؟»!!!!!!!
اگر باور کنم که از آمار کارهای اجرایی و عمرانی اون دولت خبر نداری باید قبول کنم از اطاف خودت هیچ خبر نداری و شاید خبرها را فقط از رسانه های راستگویان!! میگیری. خوبه الان هم کلی از کارهایی که دولت داره افتتاح میکنه حاصل زحمات دولت قبله
رئيس خالى بندا !!؟؟
باهمون كليد عموپورنگ!!!!؟؟؟
...
بهار
....شما از قدرت مجلس استفاده کنید.یادتون رفته برای اب خوردن دولت قبل هم قانون تصویب میکردید؟
در واقع قانون وجود داشت اما متاسفانه اون دولت خصوصا در اواخر آنقدر خودرای و قانون گریز شده بود که مجلس چاره ای نداشت جز اینکه برای امور جزیی هم قانون وضع کنه
اتفاقا مصیبت فعلی و گرفتار این راستگویان شدن نتیجه همان خودرایی است
از دولتی که توی این شرایط ورود هواپیمای خصوصی رو ازاد کرده چه توقعاتی دارید ها!
هشداری که ..توکلی بده تهش معلومه چیه دیگه
Netherlands
دیدید سخت نیست؟ دیدید میشه یه نامه روشن با سر و ته مشخص زد ... منظور رو رسوند؟ خیلی سخت بود؟ همین مسیر رو ادامه بدید تا بوی آشتی و برادری توی این کشور وزیدن بگیره. مطمئن باشید اتفاق بدی نمیفته
امیر
این دولت همه تخم مرغ هاش رو گذاشته تو سبد مذاکره و هیچ طرح اقتصادی نداره به همین خاطر داره سعی میکنه هر طور شده با 1+5 به توافق برسه؛به چه قیمتی زیاد مهم نیست...
سیدی
پس. چرا رسانه ای میکنند .....
سید دلسوخته
سلام بر هموطنان عزیز
الحمدولله رب العالمین آن مرد که مرد بود و الان دیگر کاره ای نیست و آنزمان و همین زمان خادم ملت بود نیست که گناه را گردنش بیاندازند و بگویند تقصیر اوست نیست الان دولت تدبیر و اعتدال دارد تدبیر می کند و باز می گویم هیچ نمیتواند بکند و در آخر منتظریم که آن مرد بیاید
الیاس
سه تا هیچ صد نفرتان هم که نامه بنویسید ...
بهلول !!؟؟
( ٩ دى ) اتمام حجت مردم با مقام پرستان...
Iran, Islamic Republic of
فردا ... در سخنرانیش میگهئداینا نفهمندو یه مشت آدم ... هستند
این آقای توکلی همون نیست که قانون تثبیت قیمت ها رو تصویب کرد و یکی از عوامل جهش تورم در سالهای اخیر شد؟!
نظریه ایشون در هیچ اقتصاد و هیچ کتابی پیدا نمیشه معلوم نیست حضرات با چه مبنایی این حرفها رو می زنند!
سینا
حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم ایشان تخصصشون در علوم دینیست یا اقتصاد؟
محمدرضا
مسکن؟؟!!