جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

وزیر نفت کیست ؛ میرکاظمی یا جشن ساز ؟

يکشنبه ۲۰ دی ۱۳۸۸ ساعت ۰۹:۴۴
کد مطلب: 88648
مدیران با سابقه وزارت نفت در حالی از " سیف الله جشن ساز" به عنوان جانشین احتمالی " سید مسعود میرکاظمی" در وزارت نفت نام می برند که تاکنون دو اقدام وزیر نفت برای برکناری وی ناکام مانده است.

به گزارش خبرنگار جهان، یکی از ماموریت های سید مسعود میرکاظمی در وزارت نفت اعمال تغییرات وسیع در سطح مدیران ارشد و کلان صنعت نفت بود، به طوری که هم اکنون با گذشت 4 ماه از حضور وی در صنعت نفت لیست های متعددی برای برکناری و یا جابه جایی مدیران ارشد صنایع نفت، گاز و پتروشیمی کشور تعریف و اجرایی شده است.

البته هر چند اداره کل روابط عمومی وزارت نفت در ابتدا وجود چنین لیستها و برکناری های گسترده مدیران را تکذیب می کرد اما در حال حاضر با برکناری مدیران عامل شرکتهای ملی گاز، صنایع پتروشیمی، سازمان حراست، پتروشیمی ارومیه، شرکت گاز استان لرستان، شرکت نفت خزر، مدیرکل حوزه وزارتی، مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی پالایش و پخش نفت، مدیرعامل پالایشگاه هرمز، مدیر برنامه ریزی شرکت ملی پالایش و پخش نفت، مدیر کل امور اوپک و ارتباط با مجامع انرژی، مدیر توسعه منابع انسانی و مدیر مالی اداری صنایع پتروشیمی، مدیران صندوقهای بازنشستگی صنعت نفت، قائم مقام مدیرعامل و مدیر گازرسانی شرکت گاز و چندین و چند مدیرعامل و مدیر کل وزارت نفت دیگر جایی برای تکذیب باقی نمانده است.

در کنار این تغییرات مدیرتی پیش بینی می شد که سیف الله جشن ساز مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران که همزمان چندین پست کلیدی دیگر در هیات رئیسه و هیات مدیره شرکتهای تابع شرکت ملی نفت دارد زودتر از سایرین جایگاه خود در صدر هرم مدیریت شرکت ملی نفت ایران از دست بدهد.

اما پس از گذشت 4 ماه نه تنها این پیش بینی ها تحقق نیافته است که حتی تاکنون با وجود صدور دو حکم از سوی وزیر نفت در آبان ماه امسال اما مدیرعامل شرکت ملی نفت ( پس از بستری چند روزه در بیمارستان به بهانه عارضه قلبی ) کماکان به فعالیت خود در شرکت ملی نفت ادامه می دهد.

گفته می شود که در ماههای اخیر سیف الله جشن ساز با برقراری یک ارتباط صمیمانه با یکی از نزدیکان رئیس جمهور موفق شده که علی رغم نظر وزیر نفت در شرکت ملی نفت ایران جایگاه خود را از گزند تغییرات مصون نگه دارد.

از سوی دیگر در دو ماه اخیر وزیر نفت در هیچکدام از برنامه های بازدید و یا افتتاح طرحهای مختلف نفت و گاز همچون رونمایی از دکلهای جدید شرکت ملی حفاری، ایستگاههای تقویت فشار میدان گازی نار و کنگان، خط لوله دوم گاز وارداتی ترکمنستان و یا بازدید از تاسیسات نفتی خوزستان، سکوهای نفتی خلیج فارس، سیف الله جشن ساز را به عنوان معاون اول خود همراه نکرده است.

این در حالی است که در دوران وزارت غلامحسین نوذری، مدیرعامل شرکت ملی نفت در تمامی برنامه های همراه وزیر وقت نفت بود.

از سوی دیگر برخی از مدیران با سابقه وزارت نفت از سیف الله جشن ساز به عنوان جانشین احتمالی سید مسعود میر کاظمی در وزارت نفت یاد می کنند و معتقدند: " اگر میرکاظمی تا چند ماه آینده نتواند برنامه های رئیس جمهور را در وزارت نفت اجرایی کند و با توجه به اینکه وی با بیشتر نمایندگان مجلس اختلاف نظر دارد( احتمال استیضاح وزیر نفت در مجلس) ممکن است " سیف الله جشن ساز" جایگزین وی در سطح کلان مدیریتی وزارت نفت شود."

اما اوج اختلافات سید مسعود میر کاظمی و سیف الله جشن ساز به هفته گذشته باز می گردد جایی که سید محمد حسین دانا مدیرعامل شرکت نفت خزر با دستور وزیر نفت برکنار و مدیر سابق سازمان حراست جایگزین وی می شود اما مدیرعامل شرکت نفت پس از چند روز مقاومت در نهایت روز گذشته تن به این خواسته وزیر نفت می دهد.

اما بلافاصله چند ساعت پس از برکناری " دانا " از مدیرعامل شرکت نفت خزر "جشن ساز" وی را به عنوان معاون امور اقتصادی و برنامه‌ریزی صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت منصوب می کند.

حال باید دید که آیا سرنوشتی که برای سید کاظم وزیری هامانه و غلامحسین نوذری در وزارت نفت دولت نهم رقم خورد برای سید مسعود میرکاظمی در کابینه دولت دهم هم تکرار می شود ؟
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *