شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۱۳
۲۹
آیت‌الله مکارم: دولت از نقدهای سازنده ناراحت نشود؛

عجله نکنید و با شورای عالی مجازی تماس بگیرید/ بعد از نسل سوم هر فیلم آلوده‌ای قابل دسترسی هست

يکشنبه ۹ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۵۰
کد مطلب: 377883
آیت‌الله مکارم‌شیرازی گفت: مخالف تکنولوژی‌های جدید نیستیم منتهی تکنولوژی غربی مانند آب گل‌آلود و غیر بهداشتی است. آب مایه حیات است اما وقتی گل آلود و غیر بهداشتی شد باید تصفیه شود.
عجله نکنید و با شورای عالی مجازی تماس بگیرید/ بعد از نسل سوم هر فیلم آلوده‌ای قابل دسترسی هست
به گزارش جهان به نقل از خبرگزاری ها، این مرجع تقلید در دیدار با رئیس مجلس شورای اسلامی، با اشاره به گزارش ارائه شده از سوی لاریجانی گفت: واقعیت این است که دولت در این مدت یکسال خدمات خوبی کرده و کسی نمی‌تواند انکار کند، ولی مشکلاتی است که باید گفته شود.

وی با تاکید بر این‌که «انتقاد اگر سازنده باشد نعمت و اگر مخرب باشد عذاب است» افزود: حتی انتقاد سازنده هم تلخ است و باید تلخی آن را تحمل کرد و پذیرفت و الا اگر نباشد اشتباهات تکرار می‌شود.

این مرجع تقلید تصریح کرد: تأکید می‌کنیم اعضای محترم هیات دولت نباید از انتقادهای سازنده ناراحت شوند؛ ما امیدواریم در این شرایط کسی انتقاد مخرب هم نکند چراکه در شرایط فعلی کشور درست نیست.

وی در ادامه با تاکید بر این‌که «برای حل مشکل اقتصادی متولیان زیادی وجود دارد که ان شاءالله به وظایف خود عمل خواهند کرد، اما مشکل فرهنگی متولی کمتری دارد به همین دلیل ما روی مشکل فرهنگی تکیه می‌کنیم» گفت: به عنوان نمونه مسأله نسل سوم اینترنت که مطرح شد، از شورای عالی فضای مجازی چند نفر پیش ما آمدند و توضیحاتی دادند، من احساس کردم واقعا خطری ممکن است ایجاد شود تذکراتی دادم. متاسفانه بعضی با سوء نیت سخنان و اظهارات ما را تحریف کرده بودند. ما مخالف تکنولوژی نیستیم نه تنها مخالف نیستیم بلکه واجب است که از آن استفاده کنیم.

مکارم شیرازی گفت: روایتی داریم که اگر علم در ثریا باشد جمعی از ایرانیان آن را به زمین می‌آورند؛ آن زمان که ما مسلمانان دارای نهضت و انقلاب علمی بودیم اروپاییان قرون وسطایشان را طی می‌کردند.

وی با تاکید بر این‌که «ما از تکنولوژی به تمام معنا دفاع می‌کنیم» تصریح کرد: عده‌ای خیال نکنند ما مخالف این تکنولوژی‌ها هستیم، منتهی تکنولوژی غربی مانند آب گل آلود و غیر بهداشتی است. آب مایه حیات است اما وقتی گل آلود و غیر بهداشتی شد باید تصفیه شود.

مکارم شیرازی اضافه کرد: ما می‌گوییم این آب آلوده غیر بهداشتی به نام نسل سوم اینترنت را تصفیه کنید تا آب بهداشتی شود و در اختیار بگذارید تا همه از آن استفاده کنند و کسی مخالف آن نیست. آدم بی عقل مخالف پیشرفت و تکنولوژی است؛ بنابراین تفسیرهایی که کرده‌اند درست نیست.

وی ادامه داد: وزیر محترم ارتباطات نامه‌ای به من نوشته بودند که ما شورای عالی مجازی را دیدیم، شورای عالی مجازی به من گفتند که با من تماس نگرفتند. مسأله مهم این است که گفتند: بعد از این نسل سوم روی موبایل‌ها هر فیلمی که بخواهید هست. من مشهد بودم برای من آوردند و نشان دادند و انواع فیلم‌های آلوده در آن بود بدون هیچ گونه فیلترشکنی؛ با این وجود بنده باز هم اعتماد نکردم از یکی از اطرافیان تلفن همراهش را گرفتم و باز دیدم که تمام فیلم‌ها بدون هیچ گونه فیلتری در آن وجود دارد؛ ما خواستیم که این آقایان بروند پیش وزیر محترم ارتباطات و جلوی چشم ایشان به ایشان نشان بدهند که چه فیلم‌هایی فورا روی تلفن همراه‌شان می‌آید.

وی با تاکید بر این‌که «ما پایبند به اخلاق اسلامی هستیم و خط قرمزهایی داریم» اظهار کرد: هر تکنولوژی که می‌آید باید آن را پاک کنیم؛ باید این آب آلوده را تصفیه کنند. من می‌گویم در این مسأله عجله نکنند، با شورای عالی مجازی تماس بگیرند پیش ایشان بروند، با هم صحبت کنند، نشان بدهند که این در آینده خیلی مشکلات ایجاد می‌کند.

مکارم شیرازی تصریح کرد: ما فکر می‌کنیم مسائل فرهنگی تبدیل به مسائل سیاسی اقتصادی می‌شود و مسائل سیاسی اقتصادی نیز تبدیل به مسائل فرهنگی و تاثیر و تاثر متقابلی دارند.

وی تصریح کرد: ما دارای حکومت اسلامی هستیم و معتقدیم که اخلاق اگر فاسد شد مشکلات زیادی ایجاد می‌شود، الان چرا طلاق زیاد شده؟ چرا ازدواج کم شده؟ چرا شوهر به زن و زن به شوهر بدبین شده‌اند؟ یکی از عوامل مهمش همین‌هاست.

این مرجع تقلید افزود: این بی بندوباری‌ها نظام خانواده را متلاشی می‌کند؛ ما اگر تذکر می‌دهیم می‌گوییم مصلحت شما این است ما دلمان می‌سوزد. ما مسائل فرهنگی را رصد کنیم و به سهم خودمان تذکر دهیم. گاهی این مسائل برای ما هزینه‌هایی دارد که آن را می‌پردازیم.

وی خطاب به رئیس مجلس با بیان این‌که «شما با توجه به موقعیت تاثیرگذاری که دارید می‌توانید کمک کنید تا این مشکلات به حداقل برسد» تاکید کرد: امیدواریم پیام ما را به ایشان برسانید تا روی این برنامه فکر کنند.

مکارم شیرازی ادامه داد: روی برنامه‌های نشریات داخل دانشگاه‌ها باید فکری بشود و نظارت کافی بر آن صورت گیرد؛ ما به اساتید و دانشجویان علاقه داشته و در میان آنها جوانان بسیار متدین هستند اما دشمن می‌خواهد نفوذ کند و باید در این زمینه مراقب بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
وزارت ارشاد كارش از همه اينها خراب تر است .مراجع ايات حضرات به داد ارشاد برسيد .
Iran, Islamic Republic of
سازمان فرهنگ و ارتياطات اسلامي چه وظيفه اي دارد .رايزنان فرهنگي چه ميكنند. واقعا جايي تو اين مملكت نيست بپرسه ريس سازمان فرهنگ چرا بايد شماره موبايلش نامشخص باشه مگر ايشان كيست اگر مقام امنيتي است كه واي برما اگرنيست چرا ايشان با اين نوع تهديد ها و ترساندن ديگران خود را امنيتي معرفي ميكند.
نسل سوم موبایل چه ربطی به رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات داره؟
فکر کنم به وزارت نفت مربوط می شه !!!
United States
در حالی که ناراحت می شود
درود بر این مرجع بزرگوار
دلسوز
حاج آقا اینا که شما میگی مبطلی به کل اینترنته
با دایال آپم میشه گناه کرد
....
Iran, Islamic Republic of
كار فرهنگي تعطيل شده و دسترسي به اينترنت سريعتر. محتواي مخرب راحت تر و فراگير تر مي شود.
خوب عزیزم . دایال آپ هم حرامه
بله دوست عزیز با دیال آپ می شه ولی دیال آپ همه جا دست مردم پخشو پلا نیست.وقتی اینترنت پر سرعت شد اونوقت دست همه هست از کوچک وبزرگ و پیر وجوان و ما هم که جنبه این چیزها رو نداریم فعلا. بله مشکل اینجاست.
New Zealand
بله درسته...اینترنت پر سرعت وسیله بهتری برای گناه است ولی در مورد جنبه، آدمها همه جای دنیای در مقابل گناه بی جنبه هستند. در خارج هم بعضی جوونا ممکنه چندین ساعت در اینترنت وقت صرف دیدن صحنه های مبتذل کنند. ارتباط چندانی به جنبه جوونای ایرانی نداره.
Norway
اقای دلسوز
دایال اپ که سهله دست خالی هم میشود گناه کرد . ولی بنده خدا ایشان اصلا صحبتش چیز دیگری است . بحث این است که برخی عیوب ناشی از بکارگیری این تکنولوژی تدبیر شوند . مثال شما چه ربطی دارد ...دایال اپ چه ربطی دارد به شقیقه
فکر می کنی نمی دونن؟

در ضمن دیال آپ با 3g خیلی فرق داره!!!
France
برادر نگرفتی. گستردگی بقول شما دایال آپ و ضریب نفوذ آن قابل مقایسه با 3G نیست. نسل سوم اگر از مبدا کنترل نشود، بهیچ عنوان در دست استفاده کننده قابل کنترل نخواهد بود. حاکمیت در قبال این مسایل مسئول است.
سعيد110
بله ميشه منتهي فرقش اينه كه قبلاً تك و توك افراد با زحمت مي رفتند دنبال گناه، ولي حالا گناه بي زحمت و سهل الوصول مياند سراغ خانواده ها
پس اینترنت پر سرعت هم غیر مجازه دیگه
اینترنت پر سرعت هم فیلتر داره ولی 3g فعلا فیلتر نداره.
اگر تصفیه شود (فیلتر) استفاده از 3g اشکالی نداره.
با هزار اميد رفتيم سيم کارت رايتل را خريديم تا سريعا از طريق سايت هاي خبري از اوضاع کشور مطلع شويم تا اتکاء مان به جعبه سانسور کم شود ولي ظاهرا قرار است به هر دليلي به دولت اعتدال گير داده شود.
United States
از اوضاع كشور با خبر شويد ، يا از دستورات بى بى سى براى فتنه انگيزى؟
امیری
البته اينترنت پرسرعت، مزایای زیادی هم دارد- ما میتوانیم از درسهای اخلاقی علمای خودمان در قم بصورت آنلاین استفاده کنیم و سایر موارد مذهبی دیگر
سعيد110
آنوقت آنقدر مريض اخلاقي مي ريزد رو دست علما كه لازم است ايشان كلاً درس و بحث را رها كنند و 24 ساعته بپردازند به مريض ها
اینم مثل اونایی که میگن ماهواره می خریم برا مستند و اخبار
ما که با کلی فیلترشکنم نمی تونیم از این فیلترا رد شیم. ...
علی
Iran, Islamic Republic of
اخی طفلکی.دلم واست سوخت
اینترنت و ماهواره تو جامعه هست و و فیلتر هم و البته فیلتر شکن هم هست
همه تو خونشون اینترنت پر سرعت دارن و ا اومدن نسل 3 اینترنت پر سرعت که البته فعلا رایتل اونرو داره هیچ تغییری حاصل نمیشه
چون هزینش برای مردم گرونتر از انترنت وایر لس است که همه با گوشیهامون بهش وصلیم
او مدن نسل 3 اینترنت به این کمک میکنه که هزینه تماس کاهش پیداکنه و ارتباطات قویتر بشه
هیچ تاثیری در افزایش فساد نداره
این اقایون که میگن فیلم منتقل میشه مگه ت حالا گوشی هوشمند با وایر لس ندیدن و یا واتس اپ کار نکردن . هر فیلمی شیر میشه برای همه
امیر
Iran, Islamic Republic of
سلام... اگه میتونید کاری کنید برید ماهواره ها رو جمع کنید گیر دادین به اینترنت...
Iran, Islamic Republic of
اصلن به من وشماچه زورکی میخاین مردموبهشت ببرین حرف قشنگی زدند آقای روحانی خود مردم بهتر میدونن ازچی استفاده کنن یانه هرکسم توقبرخودش میزارن اینها کارفرهنگیه تاکید میکنم کسی روبه زور نمیشه به بهشت برد
سعيد110
بهشت را بايد طراحي كرد.
چطور شما جهنم را براي خلق الله طراحي بكنيد ولي وقتي نوبت به طراحي بهشت رسيد، مردم را زوركي به بهشت نبريم؟!
آیت اله مکارم از مراجعی هستند که اعتقاد خاصی به استفاده از تکنولژی های روز دارند