جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

اعتراف‌ آمریکا به شکست تحریم مخالفان

شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۳۸
کد مطلب: 397188
باراک اوباما روز چهارشنبه با ظاهر شدن در صفحه تلویزیون چرخش ۱۸۰ درجه‌ای سیاست خارجی آمریکا را در مقابل کوبا رسماً اعلام و صراحتا به شکست سیاست تحریم‌ برای منزوی کردن این کشور اذعان کرد..
به گزارش جهان به نقل از کیهان؛ روابط دو کشور آمریکا و کوبا از سال ۱۹۵۹ و پس از انقلابی که به رهبری «فیدل کاسترو» در کوبا صورت گرفت، قطع شد و تاکنون آمریکا تحریم‌های متعددی علیه این کشور اعمال کرده بود؛ در این مدت واشنگتن همچنین از هیچ تلاشی برای سرنگونی حکومت کوبا دریغ نکرده بود.

اما مقاومت ۵۵ ساله دولت و ملت کوبا در مقابل تحریم‌ها و توطئه‌های دولت آمریکا، سرانجام جواب داد و روز چهارشنبه همزمان با آزادی یک زندانی آمریکایی از سوی دولت کوبا، اوباما با اعلام رسمی از سرگیری روابط دیپلماتیک بین دو کشور، تصریح کرد سیاست تحریم شکست خورده و آمریکا مجبور به تغییر سیاست خود در مقابل دولت کوبا شده است.

رئیس‌جمهور آمریکا ساعاتی پس از اعلام آزادی گراس زندانی متهم به جاسوسی در کوبا، طی نطقی تلویزیونی رسما آغاز مذاکرات برای از سر گیری روابط دوجانبه و بازگشایی سفارتخانه‌های دو کشور را هم اعلام کرد.

«باراک اوباما» در نطق خود با اذعان صریح به شکست تحریم‌ها در منزوی کردن کوبا گفت: «سال‌ها تلاش ما برای منزوی کردن کوبا، نتایج اندکی در راستای اهداف ما داشته است و همچنان کاستروها بر این کشور حاکم هستند.»

اوباما با «تاریخ‌مصرف گذشته» خواندن سیاست آمریکا در قبال این کشور انقلابی اضافه کرد: «تحریم‌های وضع شده علیه هاوانا، تاثیر بسیار اندکی در راستای پیشبرد اهداف آمریکا در کوبا داشته‌اند و به همین جهت زمان آن است که این رویکرد کنار گذاشته شود.»

اوباما با بیان اینکه (سه‌شنبه)، تلفنی با «رائول کاسترو» رئیس‌جمهور کوبا تلفنی گفت‌وگو کرده است، گفت: «این ۵۰ سال نشان داد که منزوی‌سازی موثر نبوده و اکنون زمان رویکردی تازه است.»

اوباما با بیان اینکه از اختیارات خود برای کاهش تحریم‌ها و محدودیت‌های اعمال‌شده علیه کوبا استفاده می‌کند، گفت: «آماده‌ام برای لغو تحریم‌ها، با کنگره وارد بحثی صادقانه و جدی شوم.»

اوباما در بخش دیگری از این سخنرانی، گفت به «جان کری» وزیر خارجه این کشور دستور داده مذاکره برای عادی‌سازی روابط با کوبا را آغاز کند. وی همچنین از بررسی خروج نام کوبا از فهرست کشورهای «حامی تروریسم» خبر داد.

«جان کری» وزیر خارجه آمریکا نیز پس از سخنرانی رئیس‌جمهور این کشور، به انتقاد از سیاست تحریم پرداخت و گفت محدودیت‌های اعمال‌شده علیه کوبا، بیش از آنکه این کشور را منزوی کند، به انزوای واشنگتن منجر شد.

«جن ساکی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز ساعتی پس از اعلام این خبر گفت که هنوز هم مواردی از نقض حقوق‌بشر در این کشور وجود دارد که مدنظر واشنگتن خواهد ماند!

«رائول کاسترو» رئیس‌جمهور کوبا نیز طی نطقی تلویزیونی تصمیم دو کشور برای از سر گیری روابط دوجانبه را تأیید کرد، اما این را هم گفت که «اختلاف نظر میان طرفین، همچنان پابرجاست.

بازتاب گسترده

انتشار گزارش از سرگیری روابط دوجانبه آمریکا و کوبا بازتاب‌های بسیار گسترده‌ای در داخل آمریکا و جهان داشت. جمهوری‌خواهان از این اقدام انتقاد و دموکرات‌ها از آن استقبال کردند.

«رند پال» از نامزدهای محتمل جمهوری‌خواه انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا در واکنش به عقب‌نشینی آمریکا از سیاست‌های خصمانه علیه کوبا اذعان کرد که تحریم اقتصادی ۵۰ ساله واشنگتن علیه هاوانا به منظور تغییر رژیم در کوبا، «کارساز» نبود.

سناتور ایالت کنتاکی افزود: «اگر هدف از محاصره اقتصادی تغییر رژیم بود، مطمئنا اینطور به نظر می‌رسد که کارساز نبوده و شاید محاصره اقتصادی به مردم کوبا بیش از رژیم آن ضربه می‌زند؛ در نهایت به نظر من باز کردن درها به روی کوبا، نظر خوبی است».

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست نیز در گزارشی با تحلیل «عقب نشینی اوباما» نوشت که دولت آمریکا با عادی‌سازی روابط با کوبا در واقع بدون گرفتن امتیاز واقعی، امتیازاتی را به دولت «هاوانا» اعطا کرد که شایستگی آن را نداشت.

طبق این گزارش،اوباما تمام آن چیزهایی که دولت کوبا به دنبال آن بود و در اختیار اوباما قرار داشت را به «هاوانا» اعطا کرد.

برداشتن کامل تحریم‌های اقتصادی (که نیازمند اقدام کنگره است)، برقراری روابط کامل دیپلماتیک، بازبینی کوبا در لیست حامیان تروریسم، لغو محدودیت سرمایه‌گذاری آمریکا در کوبا و انجام سفرهای بیشتر به این کشور.

روزنامه وال استریت ژورنال نیز از این عقب‌نشینی خشمگین شد و از آن به شدت انتقاد کرد.

اعلام لغو تحریم‌های کوبا آن هم همزمان با اعمال تحریم‌های تازه علیه روسیه با واکنش مسکو مواجه شد.

وزارت امور خارجه روسیه در همین ارتباط با صدور بیانیه‌ای ابراز امیدواری کرد مقامات واشنگتن دیگر درک کنند که سیاست اعمال فشار و تحریم علیه سایر کشورها فایده‌ای نخواهد داشت.

وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه خود افزود: «جالب اینجاست که رئیس جمهوری آمریکا اذعان کرده است که تلاش‌های چندین ساله آمریکا برای منزوی کردن کوبا بی‌نتیجه بود.

بنابراین باید امیدوار بود که دولتمردان آمریکا هر چه سریعتر بفهمند که سیاست اعمال فشار و استفاده از اقدامات محدودکننده علیه دیگر کشورها در بلندمدت بی‌فایده هستند.»
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *