جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

موتورجستجوی آمریکایی‌جاسوس از آب درآمد

سه شنبه ۴ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۲۱
کد مطلب: 377081
آژانس امنیت ملی آمریکا در سال ۲۰۰۷ موتور جستجویی شبیه به گوگل طراحی کرده بود که نهادهای دولتی و جاسوسان کاخ سفید با استفاده از آن به متادیتای میلیون‌ها کاربر اینترنت دسترسی یابند.
به گزارش جهان؛ فارس به نقل از کامپیوترورلد خبر داد، از این طریق حجم زیادی از اطلاعات کاربران از جمله تماسها، پیام‌ها، داده‌های ارسالی در مسنجرها و ... قابل ردگیری، سازمان‌دهی و دسته‌بندی می‌شود.

این موتور جستجو که ICReach نام دارد، بر مبنای ۸۵۰ میلیارد قطعه جداگانه متادیتا که از سال ۲۰۰۷ تا به حال جمع آوری شده‌اند شکل گرفت. این متادیتاها از طریق جاسوسی از مکالمات و تماس‌های افراد اعم از آمریکایی و غیرآمریکایی در اینترنت شکل گرفته‌اند و لزوما مربوط به اتباع خارجی نیستند. این امر یک تخلف آشکار از سوی آژانس امنیت ملی آمریکاست که وظیفه تعریف شده آن، صرفا جاسوسی از اتباع و کشورهای خارجی است.

منظور از متادیتا، داده هایی است که حول موضوعات خاص مورد توجه کاربران شکل گرفته و جمع آوری می شوند. به عنوان مثال با تکرار برخی موضوعات خاص در مکالمات تلفنی و اینترنتی افراد کلیدواژه های مورد توجه آنها با عنوان متادیتا جدا شده و اطلاعات بر همین مبنا طبقه بندی می شود.

جستجوگر ICReach قادر به گنجاندن تاریخ، زمان و مدت زمان مکالمات و همین طور شماره تماس گیرنده و فردی که با او تماس گرفته شده در متادیتا است. در مورد کاربران تلفن همراه شماره خاص IMEI گوشی، ویژگی‌های شبکه اپراتور مورد استفاده و ایستگاه زمینی آن هم به این اطلاعات اضافه می شود. در مورد تماس‌های اینترنتی ادرس ایمیل و در مورد چت‌ها مشخصات فنی مسنجر مورد استفاده هم در نظر گرفته می‌شود.

آژانس امنیت ملی آمریکا مدعی است جاسوسان این کشور از طریق این جستجوگر اینترنتی نمی توانند به محتوای ارتباطات مردم دسترسی داشته باشند.در واقع ICReach به ماموران اطلاعاتی آمریکا کمک می کند تا سرنخ هایی در ارتباط با موضوعات مورد بررسی و تهدیدات امنیتی بیابند و موضوعات مختلف را تعقیب کنند.

به غیر از آژآنس امنیت ملی آمریکا، نهادهای اطلاعاتی انگلیس،کانادا، استرالیا و نیوزلند هم به این موتور جستجو دسترسی داشته اند. در داخل آمریکا این داده ها در اختیار سیا و Defense Intelligence Agency قرار گرفته است. در سال ۲۰۱۰ حدود هزار تحلیلگر در ۲۳ نهاد دولتی آمریکا به این موتور جستجو دسترسی داشته اند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *