سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۱۴
۷۹
آقای هاشمی در گفت‌و‌گو با صادق زیباکلام:

اسرائیل به نزدیک شدن ما به آمریکا کمک می‌کند!

چهارشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۰۴
کد مطلب: 417383
هاشمی‌رفسنجانی که چندی پیش جامعه گسترده منتقدان عملکرد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای را متهم به همنوایی با اسرائیل کرده بود؛ اکنون در تازه‌ترین اتهام خود مدعی شد منتقدان عملکرد تیم هسته‌ای، حضرت امام(ره) را اذیت می‌کردند!
اسرائیل به نزدیک شدن ما به آمریکا کمک می‌کند!
به گزارش جهان، آقای هاشمی در همایش بانوی انقلاب موردی را مطرح کرد که به نظر می‌رسد نباید درباره آن سکوت کرد. بررسی سوابق آقای هاشمی رفسنجانی بویژه درباره رابطه با آمریکا و رفتار رژیم صهیونیستی در قبال این رابطه، تاحدود زیادی واقعیات پنهان درباره شرایط فعلی را توضیح خواهد داد. به عنوان نمونه آقای هاشمی رفسنجانی درباره رابطه با آمریکا یک دیدگاه مشخص و مستند دارد. و جالب اینکه برخلاف آنچه اکنون می‌گوید و منتقدان محتوای مذاکرات هسته‌ای را همنوا با اسرائیل می‌خواند؛ معتقد است رژیم صهیونیستی نیز علاقه‌مند به رابطه ایران و آمریکا است و برای برقراری این رابطه تلاش خواهد کرد!

این نظرات آقای هاشمی در سلسله گفت‌وگوهای او با صادق زیباکلام مطرح شد. زیباکلام مجموعه چند گفت‌وگوی خود با هاشمی رفسنجانی را در کتابی با عنوان «هاشمی بدون روتوش» منتشر کرد.

در صفحه ۲۰۴ چاپ اول این کتاب که سال ۱۳۸۷ منتشر شد؛ دیدگاه هاشمی درباره رفتار اسرائیل نسبت به برقراری رابطه میان ایران و آمریکا به‌وضوح آمده است.

متن این بخش از گفت‌وگوی هاشمی و زیباکلام بدین شرح است:

زیباکلام: من معتقدم نه اینکه اسرائیلی‌ها نمی‌گذارند بلکه با مشکلی که ما با اسرائیلی‌ها داریم، خود به خود نخواهند گذاشت که ما یک رابطه حداقلی با آمریکا داشته باشیم.

هاشمی رفسنجانی: اگر ما بخواهیم، اسرائیلی‌ها هم کمک می‌کنند. برای اینکه می‌دانند که اگر یک رابطه معمولی باشد، آمریکا می‌تواند روی کم کردن خصومت ما تاثیر بگذارد. اسرائیلی‌ها هم آینده‌نگر هستند.

زیباکلام: پس شما دارید یک نظریه دیگری مطرح می‌کنید. معتقدید که اتفاقا اگر ایران چرخش و تمایلی به آمریکا نشان دهد، اسرائیلی‌ها تلاش خواهند کرد که این تمایل گسترده شود، چرا که معتقدند بهبود روابط ایران و آمریکا همانند نوری در انتهای تونل برای اسرائیلی‌ها خواهد بود و گرمی میان تهران و واشنگتن نهایتا روی نگاه ایران به اسرائیل تاثیرخواهد گذاشت.

هاشمی رفسنجانی: قطعا اسرائیلی‌ها مساله را اینگونه می‌بینند.

زیباکلام: اگر نبینند؟

هاشمی رفسنجانی: این را شما می‌گویید ما اینگونه نمی‌فهمیم.

بنابراین براساس این دیدگاه‌های مستند هاشمی درباره رابطه با آمریکا، یک نکته می‌تواند مورد توجه قرار گیرد و آن این است که از نظر هاشمی رفسنجانی، صهیونیست‌ها از برقراری یک رابطه معمولی میان ایران و آمریکا استقبال می‌کنند. اما چند نکته دیگر در این‌باره را نیز می‌توان مورد توجه قرار داد.

الف ـ هاشمی معتقد است دلیل کمک اسرائیل به برقراری رابطه میان ایران و آمریکا این است که در اثر ایجاد این رابطه، از میزان خصومت ایران نسبت به این رژیم کاسته خواهد شد. در واقع او صراحتا می‌گوید موضوع امنیت رژیم صهیونیستی، می‌تواند یکی از موضوعات هر گونه رابطه با آمریکایی‌ها باشد!

ب ـ برخی معتقدند آقای هاشمی از مدت‌ها قبل به دنبال برقراری رابطه با آمریکایی‌ها بوده است. اگر اینگونه باشد؛ پس اظهارنظرهای عجیب او در قبال رژیم صهیونیستی و تحولات منطقه را نیز باید از همین زاویه بررسی کرد. به عنوان نمونه سال ۲۰۱۲ نتانیاهو در کنگره آمریکا از برخی که روی هاشمی سرمایه‌گذاری کرده‌اند گلایه کرد! آقای هاشمی اما چند ماه بعد و چند روز قبل از کاندیداتوری رسما گفت: «ما با اسرائیل سر جنگ نداریم». این اظهارنظر عجیب هاشمی می‌تواند به نوعی اعتمادبخشی نسبت به هرگونه رابطه با آمریکا باشد! البته آقای هاشمی در ماجرای سوریه نیز بشدت علیه اسد موضع گرفت؛ موضعی که می‌تواند در راستای همان «ما با اسرائیل سر جنگ نداریم» باشد!

پ ـ براساس همین منطق آقای هاشمی، کسانی که از بهانه کردن موضوع هسته‌ای برای ایجاد رابطه با آمریکا انتقاد می‌کنند؛ نمی‌توانند همنوا با اسرائیل باشند. بلکه این همراهان و موافقان رابطه با آمریکا هستند که نسبت به کمک اسرائیلی‌ها به برقراری این رابطه امیدوار هستند! به هر حال وقتی آقای هاشمی خود بر این باور است که اسرائیل نسبت به برقراری رابطه میان ایران و آمریکا کمک می‌کند؛ نمی‌تواند اسرائیل را مانع توافق هسته‌ای و از آن مهم‌تر، منتقدان عملکرد دوستان او در مذاکرات را متهم به همنوایی با اسرائیل کند. تاکنون نیز آنچه نسبت به رفتار صهیونیست‌ها مشاهده شده مخالفت با توافق نیست. نتانیاهو به صراحت در کنگره اعلام کرد او از توافق هسته‌ای با ایران حمایت می‌کند و گزینه جایگزین او برای شکست مذاکرات، جنگ نیست بلکه او معتقد است بهترین گزینه برای یک توافق، توافق بهتر است!
منبع: وطن امروز
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


محسن از رفسنجان
Iran, Islamic Republic of
... یادش رفته یه روزی چی گفته ...
الکی مثلا"ما نمیدانیم چه کسانی در سال 88 با نتانیاهو هم صدا شده بودند !
United States
...جونیور پشتش گرمه!!!
متأسفانه آقای هاشمی دچار تناقض ایدئولوژیک هست!!
خاطره جدید چی داری حاج آقا
چیکار کنه
آقا این چه وضعه درج نظراته؟!!!
همش نقطه چین همش نقطه چین!
یعنی مردم راجع به مبحث نقاط، این همه نظر دارن؟!!
بهاره
مردی با سخنانی متناقض ... چقدر شیفته رابطه با آمریکاست و هنوز این شیفتگی ادامه دارد
Iran, Islamic Republic of
ایشان سالها رئیس و نایب رئیس مجلس خبرگان بوده اند. یاد بگیرید احترام بگذارید تا به بزرگان شما هم احتارم بگذارند. «آیت الله هاشمی رفسنجانی»
محسن
Iran, Islamic Republic of
... اینها هم روزگاری در صراط مستقیم بوده اند!
Iran, Islamic Republic of
مثل.... زمانی جانشین رهبری بودند،
...
Iran, Islamic Republic of
حداقل بادیدن اینها معنی عاقبت به خیری رومیفهمیم
عاقبت به خیری یعنی اینکه ما پول بی زبون ملت رو ریختیم تو جیب حماس و الان داره دهن کجی می کنه
حالا این ... خوردند تو لذت بردی
دادیم به حماس که جلوی اسرائیل وایسه تا تو توی خونه ات بشینی خاطرات مرفهین بی درد را بشنوی و باور کنی
نه عزیزم موشکهامون رو رو سر صهیونیستها ریختیم.
خب که چی؟
ایشان اگر برای خودشان ارزش قائل هستند نباید...
شهاب
بیشتر از اینکه خود باید جایگاه خود را بداند و برسخنان خود و رفتار خود دقت داشته باشد دیگران نگران از دست دادن جایگاهش هستند و تاکید بر احترام گذاشتن به ایشان را دارند ....اینکه چرا ایشان جایگاه گذشته خود را از دست داده اند نیاز به تامل دارد
حمید
این مرد را که میبینم بیشتر برای عاقبت به خیری خودم و فرزندانم دعا میکنم
ناآشنا
ای با بفا ژرششششششک !!!!
یاد فیلم میتی کامان افتادم. این نشان مخصوص حاکم بزرگ است احترام بگذارید
جنوبشهری
Iran, Islamic Republic of
استحاله درونی یعنی همین ؛ کسی که اولین کتاب را در محکومیت رژیم کودک کش صهیونیستی با قلم کوبنده و قاطع می نویسد با در گیر شدن به مسایل حاشیه ای و تعلقات دنیوی(همانگونه که خداوند در قران از مال و فرزند و مقامات دنیوی به عنوان فتنه یاد می کند) به جایی می رسد که از آن آرمانهای والا و متعالی خود دست می کشد ...
وحید
امان از این...
یوسفی
مردم عزیز ، همانطور که با گذشت زمان هویت واقعی میر حسین موسوی و کروبی برای مردم عزیز ایران آشکار گردید، کمی صبر نمائید ....
Iran, Islamic Republic of
دقيقا اگه منظورت از مردم همون 4 ميليونه آره صبر كنيد تا صبح دولتتون بدمد!
آره دقیقاً منظورمون همون 4 میلیونه. ما که محتاج عدد نیستیم. 4 میلیون عاشق خداوند و ولایت که شکم برایشان اولویت نیست. این ها اولیاء خدا هستند. خداوند با این هاست. شما ... کی رو دارید؟! لابد کدخدا!!
....
United States
اقا ما يكطرف
شما 4 ميليون هم با .... امثالهم يكطرف .
خدا ان شا الله به هر دويمان باشد .
مرد باشيد و چاپ كنيد .بدون سانسور
....
این دولت به جای تأکید بر روابط محرم و نامحرم، به دنبال آزادسازی حضور بانوان در ورزشگاه...
عزیزم جنگ رو یه میلیون ادم تونست پیروز کنه.
France
خب چاپ شد . جوابت رو گرفتی .؟؟
محسن
Iran, Islamic Republic of
خداوند با شماست ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/
بابا دوستان شما توهمتون بد جوری بالاست. یعنی خودتون رو نماینده خدا روی زمین میدونید. خودتون رو اوایا خدا میدونید. خدایا ما چه گناهی کردیم که دچار چنین خود بزرگ پندارانی شدیم ؟
بله خداوند با دوستان خود است، نه با دشمنان خود. کلام خداوند در قرآن مجید است که خداوند با متقین است. ملاک تقوا هم داده شده. آنان که با اموال و جان ها در راه خدا جهاد میکنند نه فراریان از جهاد مقابل آمریکا و نه کسانیکه کمک به مظلومان را ناروا میدانند.
ما نماینده خدا نیستیم، ما مسلمان و پیرو خدا و کتاب اوییم. این خود بزرگ پنداری نیست. مگر افراد غرب زده مشتاق رابطه با آمریکا و منفور از جمهوری اسلامی، ادعای دین دارند؟ همین شما میگفتید جلیلی تقوا دارد! تقوا میخواهیم چکار! اصلاً علت ترس شما از 4 میلیون مؤمن چیست؟ اسلام آن ها. همواره از ترس میگویید این ها تندرو هستند و منظورتان تقوایشان است. حالا داعیه دار اسلام شدید؟!
محسن خان! متوهم شمایی عزیز
نمایندگی خداوند و اینا رو که چرندیات ذهن خودت بود، نه ما. ولی گویا فراموش کاری عادت شماست. شماها تنفر و خشمتون از 4 میلیون طرفدار جلیلی، همین ایمان و پایبندیشون بود و هست. هر حرف و عمل شما و اونا رو مقایسه کنی می بینی دلسوزان اسلام و انقلاب و رهبری اونا هستن، نه شما. شماها فتنه کردید. همین الان از فتنه گران و سرانشون حمایت میکنید. یکیش صاحب این خبر! طرفدار رابطه با آمریکایید. همه زوری که میزنید اینه که اسلام در حکومت نباشه که شدید طرفدار این ها! اگه غیر این بود که 4 میلیون خار چشم شما نبود. ما هستیم.
اصلا بو تحریم نمنه ده؟
South Africa
اگر تعداد دلیل بر حقانیت هست پس...
شما حساب کن ما 4 میلیونیم ....چرا اینقدر از ما میترسید؟ همه چیز دست شماست چرا دارید عقب عقب میرید و به هم تبریک میگید.....
United States
96منتظر باش!
Iran, Islamic Republic of
مردم شناختنش که سال 84 و 88 ناکام گذاشتنش.
Iran, Islamic Republic of
.... در مواضع
SAABER
در گفت‌و‌گو با صادق زیباکلام مطرح شد:
اسرائیل به نزدیک‌شدن ما به آمریکا کمک می‌کند!

...
Iran, Islamic Republic of
این هم از عوارض شناسنامه است ، کهنه شدن شناسنامه صاحب آن را دچار فراموشی می کند .
با ای حساب شناسنامه خیلی ها اینطوریه
سرور
این خیلی تابلوئه.
خیلی جالبه با این تحلیل شما ما مطمئن شدیم که ...
United States
اوضاع خرابه
با دو رویکرد میشه در این مورد اظهارنظر کرد:
1. از دید عینی، حرف جناب هاشمی غیرواقع بینانه هست، چون رژیم صهیونیستی بنا به محاسباتی برای حفظ موجودیت خودش اعتقاد به حفظ برتری و تفوق بر دیگران در منطقه داره و اصلاً قرار نیست یک ایران قوی و مستقل رو بپذیره، خواه جمهوری اسلامی، خواه یک نظام ناسیونالیست؛ یعنی دنبال افرادی سر کار هست که برمبنای حساسیتهای آنها تصمیم بگیرد. قطعاً این دیدگاه طرفدارانی دارد (اسم نمیبرم) ولی مطمئنم اکثریت مردم و اکثریت مطلق جوانان خواهان حفظ استقلال و چه بسا سیاست خارجی فعال هستند. از این منظر رویکرد پذیرش رژیم صهیونیستی و نزدیکی احتمالی به آن در میان مدت با مخالفت مردمی مواجه خواهد شد.

2. از دیدگاه معنوی مردم ایران از ابعاد انسانی (شدیدترین شکل آن در حمله 51 روزه اخیر به غره)، منطقی (اینکه بالأخره اشغال الی الابد زمینهای فسلطینیها قابل تداوم نیست و یک روز باید خاتمه پیدا کند)، تاریخی-فرهنگی (صهیونیستها در واقع آخرین استعمارگران اروپایی در خاورمیانه هستند که مواضع نژادپرستانه و شبه آپارتاید علیه ساکنان اصلی و بومی فلسطین اعمال میکنند) و اسلامی (آیه نفی سبیل، تلاش صیهونیستها برای تضعیف اسلام قبل از انقلاب، نزدیکی بهاییها به رژیم صهیونیستی و فعالیتهای صهیونیسم بین الملل علیه نظام دینی ایران بعد از انقلاب) با ماهیت رژیم صهیونیستی مشکل جدی دارند.
در مورد قسمت پایانی باید اضافه کرد یکی ار نقاط قوت دولت تدبیر و امید این بود که موفق شد چشمهای گروهی از جوانان، که بعد از فتنه 88 از نظام فاصله گرفته و احیاناً به رژیم صهیونیستی متمایل شده بودند و احیاناً فکر میکردند میتوان به آنها امیدی داشت، باز کردند و تجربه شخصی بنده این است که جوانان ایرانی داخل کشور به شدت احساسات ضداسرائیلی پیدا کرده اند. خصوصاً کارشکنیهای نتانیاهو، آیپک، اتحاد علیه ایران هسته ای، اتحادیه یهودی جمهوری خواهان، شلدون آدلسون و غیره باعث احساسات ضداسرائیلی جدیدی شده است.

فی الواقع به قول مقام معظم رهبری خیلی از جوانان ایرانی عاشق مبارزه با صهیونیسم هستند.
زيبا...
United Kingdom
آقاي هاشمي شما كه چند روز پيش فرموديد. دلاواپسها و افراطي ها با نتنياهو يكي شده و مانع توافق با امريكا ميشوند. در ديپلماس چند پهلو صحبت كردن خوب است اما متناقض نه؟
محسن
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز دلواپسم، تو اول تکلیفت رو با خودت مشخص کن...
United States
تکلیف حامیان کاسبان مذاکره معلوم بشه تا بعد
آبجي فتنه
United Kingdom
اسرايلي ها ميزارن كمك ميكننديه شكم سير ساندويچ امريكايي بخورم
France
شما اینقدر تو ۸سال اختلاس کردید احتاجی به ساندویچ ندارید البده اکر خیلی دوست دارید من خودم یه دونه دارم میدم بهت
ما اختلاس کردیم؟ میتونی هر حرفت رو ثابت کنی؟! اگه نه افترا زدی به همه ما.
خان داداش فتنه
United Kingdom
اسراييليها استا ت اويل ندارن؟ خوب كمك كنند من با فرانسويها يه دونه قرارداد نون ابدار ببندم
جيگر
United Kingdom
تو كه باشون خوبي بگو منه از ممنوعالتصويري در بيارن
..نزدیک... با آمریکا
دكتر
United Kingdom
... سر رسيده
Iran, Islamic Republic of
کی این ...برای همیشه ...
Iran, Islamic Republic of
خدا عاقبت همه رو ختم به خیر کنه
Iran, Islamic Republic of
بخاطرحکم دادگاه م... جونش ...
این چه حرفیه
United States
اتفاقا خوب حرفیه
حرفِ حساب
حميد
جهان ، از شما بعيد بود ،يك تيتري انتخاب كرديد كه كاملا به دور از انصاف بود و كاملا معني ديگري غير از اصل گفته را به ذهن متبادر كرد.
Iran, Islamic Republic of
ان شاء الله ایشان مشکل خانوادگیشان حل شود تا شاهد پریشانی افکار ایشان نباشیم.
هادی
.... برای تخریب مجدد اقای هاشمی بود که بازم به کاه دون زدید
اخه بابا به این... چکار دارید ...
Iran, Islamic Republic of
هاشمیه دیگه قاطی کرده بود داره رو میکنه
_
United States
یعنی آدم از توهمات شما چندشش می شه
Iran, Islamic Republic of
متن پیام امام هست...چرا امام را سانسور می کنید
m
ایشون هرچی سنشون بالا میره ...
United States
خدا عاقبت همه مارو ختم به خیر کنه
Iran, Islamic Republic of
و البته هردوی آنها به نزدیک شدن ...
خاطره ساز و جفنگ كلام :
كور كوررا پيدا ميكنه. آب گودال !!!؟؟؟
Romania
امان از غربزدگی. تمام فکرو ذهنشون شده آمریکا رژیم صهیونیستی انگلیس کم هم خانوادگی به انگلیس رفت و آمد نداشتند
Iran, Islamic Republic of
شما دو مسئله متفاوت و در دو زمان مختلف را داريد بهم ميچسبانيد كه خلاف عقل و جوانمردي رسانه ايست ، بخودتان اييد و كمي اصلاح شويد ....
محسن
دولتهای بزرگ از ایرانی ترس و واهمه دارند.. و بردگی ایرانی تنها طرح و برنامه آنهاست..کشورهای خارجی با مد و فشن و سکس قصد تسلط بر ایرانی را دارند و اسلام مانع این تسلط است و آگاه باشید که تمامی دولتها با اسلام مشگل دارند..تمام حاشیه ها بازی و طرفند است ..خط مشی اصلی هدف گیری ریشه غیرت وناموس پرستی ایرانی است.
France
جهان نیوز پر واضح است که شدیدا سانسور میکنی و فقط موافقان خودتو منتشر میکنی
مگر میشه ای همه رای منفی بزنن ولی هیچ کدومش کامنت نذارن؟؟؟؟؟؟
بالاترین مثبت هاتو بشما اون تعداد مخاطباته ۳۰_۴۰ نفر
یه سری به سایتهای بی طرفی مثل عصر ایران بزن ببین مخاطب یعنی چی
نگفتم سایت انتخاب و.....
با این اعداد و ارقام مجازی مملکت رو به آتش کشیدید واقعا مردم را از روی این پیامها و لایکها و منفی ها تحلیل میکنی ؟