پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰
۶

سفر یک هنرپیشه سینما به مناطق محروم و چند نکته اخلاقی

شنبه ۲۰ آذر ۱۳۸۹ ساعت ۰۷:۵۸
کد مطلب: 147383
در خبرها آمده بود که مریلا زارعی بازیگر شناخته شده سینمای ایران به عنوان سفیر مهرآفرین برای اهدای کمک‌های مردمی به سیستان و بلوچستان سفر کرده است.

به گزارش سرویس فرهنگ و هنر جهان به نقل از جوان،در خبرها آمده بود که مریلا زارعی بازیگر شناخته شده سینمای ایران به عنوان سفیر مهرآفرین برای اهدای کمک‌های مردمی به سیستان و بلوچستان سفر کرده است. 

مؤسسه مهرآفرین یک تشکل غیر دولتی است که چند سالی است با همت تعدادی از هنرمندان فعالیت‌های انسان‌دوستانه انجام می‌دهد و برای پیشبرد کارخود از چهره‌های سرشناس و مشهور کشور در زمینه‌های مختلف به عنوان سفیران خود بهره می‌برد.
 
در واقع این مؤسسه به یک تعبیر مدل کوچک یونیسف در ایران است. در این سفر زارعی با حضور در جمع پر شور مردم «دهستان» به مشکلات آنها گوش داد و کمک‌هایی را به خانواده‌های نیازمند تقدیم کرد. 

ورود چهره به عرصه نیکوکاری
فرق نمی‌کند که شما در کجای این کره خاکی زنده می‌کنید. در آسیا، امریکای لاتین، صحرای آفریقا یا در قلب اروپا. در جهان امروز هر جا حرکتی در جهت حمایت از کودکان و کارهای بشر دوستانه صورت بگیرد، حتی می‌شود عقاید و تعصب‌های قومی و قبیله‌ای را کنار گذاشت. تیم فوتبال بارسلونا سال‌ها بود که به خاطر نداشتن تبلیغ روی پیراهنش در دنیای حرفه‌ای و سرمایه‌داری فوتبال معروف بود. 


پیراهن این تیم پرچم و نماد ایالت کاتالونیای اسپانیاست تا اینکه حدود سه سال پیش این تیم برای حمایت از پروژه‌های یونیسف و حمایت از کودکان محروم توافقی با آژانس کودکان سازمان ملل نمود و نام یونیسف را روی پیراهنش درج کرد تا حمایت خود را با آن همه هوادار در سراسر دنیا و ستارگان چندین میلیون یورویی خود از پیمان حقوق کودک و فعالیت‌های بشر دوستانه برای کودکان جهان اعلام کند.
 
جدای از کار نمادین ستارگان این تیم، اساساً بازیکنان، هنرمندان و چهره‌های مشهور در غرب فعالیت‌های مستقلی در این زمینه در کشورهای مختلف دارند و این کار را باعث افتخار خود می‌دانند. می‌شود تومار بلند بالایی را از افراد مشهور جهان ردیف کرد که همه فعالیت‌های بشر دوستانه دارند. از بیل گیتس معروف بگیرید تا آنجلینا جولی. 

نقش مشاوران
اینها در حالی است که هزاران کیلومتر این سوتر، درجایی که بوق اخلاق‌گرایی در ورزش و هنر ما گوش فلک را کر می‌کند آن طور که انتظار می‌رود از این قبیل کارها در بین هنرمندان و بازیکنان ما صورت نمی‌گیرد. نه اینکه مثلاً ژاوی وآنجلینا جولی درک و فهمشان از بازیکنان و هنرمندان ما بیشتر است، نه در آنجا آنها مشاورانی دارند که به آن‌ها مشورت‌های لازم را در این خصوص می‌دهند، ولی در کشور ما، چهره‌ها حاضر نیستند بخشی از درآمد خود را صرف مشاوران و مشورت کنند. 

وظیفه هنرمندان به روایت مریلا زارعی
مریلا زارعی در جمع مردم این روستا که برای استقبال از وی در پارک لاله تجمع کرده بودند، گفت:من خوشحالم و خدا را شاکرم که این توفیق را داشتم تا در میان شما مردم صبور و ارزشمند سرزمینم باشم و هموطنان خوبم را از نزدیک ببینم. هر چند سفر ما طولانی و با کمی تأخیر همراه بود، اما قلب ما برای دیدن شما می‌تپید و امیدوارم این سفر، فرصتی باشد تا اوضاع تحصیل و بهداشت و رفاه اولیه این روستا بهتر از قبل شود و همه دست به دست هم بدهیم تا همگان به صورت عادلانه‌ای از امکانات زندگی و منابع خدادادی بهره ببرند.
 
زارعی با اشاره به وظیفه هنرمندان در بیان مشکلات مردم گفت: هنرمندان، نویسندگان و خالقان آثار هنری، افرادی هستند که می‌توانند بیانگر و انتقال‌دهنده دردها و آلام مردم باشند و مشکلات آنها را به کسانی بگویند و برسانند که احتمالاً از آن بی‌اطلاع یا کم‌اطلاعند!
روستای کتیج در جنوب غربی شهرستان ایرانشهر و در 610 کیلومتری زاهدان واقع شده است و 12 هزار نفر جمعیت دارد و با آنکه دارای معادن منگنز کرومیت و آهک است، اما از لحاظ امکانات اقتصادی و معیشتی، در وضعیت خوبی نیست. 


هم اکنون دختران دانش‌آموز این روستا و روستاهای اطراف، در سه مقطع ابتدایی، راهنمایی و متوسطه و فقط در یک مدرسه پنج کلاسه تحصیل می‌کنند ! و به دلیل نبود خوابگاه و طولانی بودن راه و مسیر و همچنین کمبود امکانات، بسیاری از آنها ترک تحصیل کرده‌اند. 

به گفته خالد رئیسی، مسئول شورای روستای کتیج مدرسه پسرانه این منطقه نیز به دلیل آنکه 32 سال از ساخت آن می‌گذرد، فرسوده شده است. بر اساس این گزارش، در این سفر، به 200 خانواده محروم این منطقه، علاوه بر کمک‌های مالی و مایحتاج عمومی شامل برنج، روغن، گوشت، لوازم التحریر، بخاری نفتی هر یک معادل 200 هزار تومان اهدا شد و 50 کودک محروم نیز مورد حمایت تحصیلی قرار گرفتند. 

به نظر می‌رسد جلب حمایت برخی افراد متمکن و برخی صاحبان صنایع از طرف چهره‌های هنری برای ساخت سینما، کتابخانه و سالن نمایش همه از ضروریات است که می‌تواند اقدامی بنیادین باشد.

نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
کار جالبی بود امید این هست بقیه هنرپیشه ها همین طور عمل کنند
این حرکات خوبست ولی مگر متولی ندارد که سازمان ملل اینکار را در ایران انجام دهد؟؟؟!!!
United Kingdom
بابا انجلینا جولی
كار خوب قابل تقدير است از هر كس كه باشد.اميد كه هنرمندان بيشتري وارد اين عرصه شوند.
Iran, Islamic Republic of
من به عنوان يك ايراني و يكي از همشهري هاي خانم زارعي از روستاي برزرود از توابه كاشان به ايشان درود ميفرستم .
United States
خانم زارعی یک هنرپیشه ی تجصیل کرده است که موردی اخلاقی نداشته! لطفاً دوستان هنگام نظر دادن عفت کلام را در مورد ایشان رعایت کنند!