پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

بوسه پروانه‌ها براشک لاک‌پشت‌ها+تصاویر

دوشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۰۹:۴۷
کد مطلب: 313414
محققان پدیده نادر نوشیدن اشک چشمان لاک پشت ها توسط پروانه ها در جنگل های بارانی غرب آمازون را مورد بررسی قرار دادند.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، پرواز پروانه های رنگارنگ در اطراف سر لاک پشتهای خال زرد در جنگل های بارانی غرب آمازون، پدیده متداولی در این منطقه محسوب می‌شود که تاکنون در هیچ مکان دیگری مشاهده نشده است.

اشک چشم لاک‌پشت یک منبع حیاتی برای تأمین ماده معدنی سدیم محسوب می شود و پروانه‌ها با نوشیدن این اشک، نیاز بدن خود را تأمین می‌کنند.

غرب آمازون در فاصله یک هزار و ۶۰۰ کیلومتری اقیانوس اطلس واقع شده و از منابع محدود مواد معدنی بویژه سدیم برخوردار است.

«فیل تورسی» از محققان مرکز تحقیقات تامبوپاتا در پرو با همکاری دانشگاه ریس، رفتار پروانه‌های این منطقه را مورد بررسی قرار دادند.

«تورس» تأکید می کند: هنوز بطور دقیق مشخص نشده است که نوشیدن اشک چشم توسط پروانه‌ها به لاک پشت آسیب می‌زند یا مزیت‌هایی نیز برای این حیوان دارد، تنها خطر اصلی در این زمینه جلب توجه شکارچیانی مانند گربه‌های بزرگ است.

لاک پشت‌ها هنگام بوسه پروانه‌ها برای لحظاتی قادر به دیدن محیط اطراف نیستند و این زمان بهترین فرصت برای حمله شکارچیان و حتی عکاسان محسوب می‌شود.

بجز پروانه‌ها، زنبورهای این منطقه نیز برای تأمین نمک مورد نیاز، اقدام به نوشیدن اشک چشم لاک‌پشت می‌کنند، اما صدای بال این حشره برای لاک پشت‌ها بسیار آزار دهنده است.

سایر مواد معدنی از جمله آمینو اسیدها بعنوان بلوک های سازنده پروتئین در اشک لاک‌پشت وجود دارند و محققان در ادامه تحقیقات خود قصد دارند اثرات این ماده بر روی حشرات ساکن در جنگل‌های بارانی غرب آمازون را مورد بررسی قرار دهند.








نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *