پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۱

ابتکارجالب ترکیه برای آرامش درسوریه وبحرین

سه شنبه ۲۱ تير ۱۳۹۰ ساعت ۱۶:۱۰
کد مطلب: 175616
وزیر خارجه ترکیه که همگان وی را تئورسین حزب عدالت و توسعه و حتی معمار ترکیه نوین می دانند، پیشنهاد جالبی را برای پایان درگیری ها در سوریه و بحرین داده است.

به گزارش تابناک، «تودی زمان» گزارش داده است که در کشور بحرین و سوریه، مخالفان و دولت، تدابیری بیندیشند که در ماه رمضان، حتی موقت، ناآرامی ها در این دو کشور فروکشکند؛ پیشنهادی که گویا با استقبال همه طرف های درگیر در این مناقشات روبه رو شود.

بر پایه این گزارش، در صدر اسلام و در میان اعراب هم روال بر این بود که در ماه های حرام، درگیری ها متوقف می شد و چه بسا در این مدت، مذاکراتی شکل می گرفت که به صورت کلی جنگ متوقف شود و گروه های داخلی به توافق می رسیدند.

البته باید گفت، هرچند این شیوه در گذشته، در ماه های حرام انجام می شده، اینک در ماه مبارک رمضان با ابتکار داود اغلو پیشنهاد شده است؛ شیوه ای که در مناسبات جاری کنونی آن را آتش بس یا توقف موقت جنگ می نامند.

روز گذشته، داود اغلو در چهارچوب سفر منطقه ای خود به تهران هم آمد و در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه کشورمان گفت که دو کشور بر انجام اصلاحات در سوریه تأکید دارند و نقطه نظرات مشترکی در این زمینه دارند.

گفتنی است، یکی از مولفه های مهم دیپلماسی فعال، ابتکار عمل و ایجاد یک نقطه عطف در تحولات بین المللی است. در واقع بازیگری فعال در عرصه روابط بین الملل طلب می کند که کنشگران سیاست خارجی، همواره برای پیش بردن مواضع خود پیشنهادهایی ولو جزیی در چنته داشته باشند، گاهی توقف یک روزه در یک جنگ، به یک صلح پایدار تبدیل می شود، کاری که ممکن است با ده ها رفت و آمد سیاسی برابری کند و این کاری است که وزیر خارجه ترک ها در حال انجام آن است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
به ضرر مردم بحرین است چون حکومت نا مشروع آل خلیفه نفسی تازه میکند تا در سکوت و حمایت قدرتها به سرکوب بیشتر بپردازد. قرار دادن سوریه در کنار بحرین اشتباه محض است چون در بحرین اقلیت سنی بر اکثریت شیعه حکومت می کند در حالی که در سوریه چنین نیست و منشا نا آرامی ها آمریکا و انگلیس و فرانسه اند.