جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

دست رد وزارت علوم به سینه ارشاد

يکشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۰۳
کد مطلب: 418111
وزارت علوم که تاکنون مذاکرات ارشاد برای جذب حمایت این وزارتخانه از بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب، را بدون پاسخ گذاشته، اخیراً‌ در مذاکرات شفاهی اعلام کرده است، اعتبار لازم برای این حمایت را در اختیار ندارد.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم،‌ طی چند سال گذشته به دنبال حذف یارانه‌ کتاب‌های خارجی در نمایشگاه کتاب و نوسانات قیمت ارز نمایشگاه کتاب تهران شاهد کاهش خرید کتاب‌های خارجی از نمایشگاه و در نتیجه کمبود تازه‌های نشر جهانی در کتابخانه‌های دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی شده است. در طول این سال‌ها مسئولان نمایشگاه کتاب تهران تلاش داشته‌اند تا نهادهای مرتبط در این امر هم‌چون وزارت علوم،‌ دانشگاه آزاد و وزارت بهداشت را نسبت به حمایت از کتاب‌های خارجی در نمایشگاه کتاب تهران ترغیب کنند.

این تلاش در سال‌های گذشته چندان مثمر ثمر نبوده و حمایت‌های قابل توجهی انجام نشده است،‌ اما در این دوره گویی مذاکرات به نتیجه رسیده و قرار شده است،‌ دانشگاه آزاد اسلامی علاوه بر تخصیص بودجه خرید کتاب برای کتابخانه‌های آن دانشگاه، اعتباری ویژه بالغ بر ۱۰۰ میلیارد ریال جهت خرید کتاب‌های خارجی از نمایشگاه کتاب تهران اختصاص دهد. همچنین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز با مشارکت در این توافق اعتباری ویژه بالغ بر ۲۰ میلیارد ریال جهت خرید کتاب خارجی برای واحدهای آموزشی تابعه آن مرکز هزینه خواهد کرد.

در این میان اما وزارت علوم که عمده مخاطبان بخش خارجی نمایشگاه کتاب یعنی دانشجویان و اساتید را زیرمجموعه خود دارد،‌ هنوز قدمی در راستای حمایت از این بخش بر نداشته است،‌ مذاکرات مسئولان نمایشگاه و وزارت ارشاد با وزارت علوم تاکنون به نتیجه نرسیده و پاسخ مکتوبی از سوی وزارت علوم به وزارت ارشاد ارائه نشده است.

بنا به گفته شهرام‌نیا قائم مقام نمایشگاه کتاب تهران وزارت علوم در مذاکرات شفاهی تصریح کرده‌اند که اعتبار لازم برای این همکاری را در اختیار ندارند. بنابراین به نظر می‌رسد وزارت علوم مشارکتی در این دوره نمایشگاه کتاب نداشته و دست رد به سینه ارشاد زده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *