جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۱
۷

تداروم شیب تند نزولی بورس/ زیان ۶۰درصدی سهامداران در ۲ سال

دوشنبه ۹ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۲۹
کد مطلب: 441719
سرمایه سهامداران بورسی حدود ۳۰ درصد افت کرده که این موضوع به این معنی است که هر سهامداری که در ۱۵ دی‌ماه سال ۹۲ سهمی را در بورس خریداری کرده تا الان یک‌سوم از دارایی خود را از دست داده است.
تداروم شیب تند نزولی بورس/ زیان ۶۰درصدی سهامداران در ۲ سال
به گزارش جهان به نقل از وطن امروز، بازارسرمایه مدت‌هاست روی خوش به خود ندیده و سهامداران آن در پی افقی روشن اما همچنان شاهد از دست دادن سرمایه‌های خود هستند.

یک کارشناس بازار سرمایه درباره علل افت بازار سرمایه و بی‌ثباتی آن گفت: تصمیمات دولتمردان در ۲ سال گذشته با بی‌توجهی آنها نسبت به بازار سرمایه موجب افت و سقوط این بازار شده است.

علیرضا باغانی با اشاره به سقوط فرسایشی بورس از نیمه دی‌ماه سال ۹۲ تاکنون گفت: در این مدت سرمایه سهامداران بورسی حدود ۳۰ درصد افت کرده که این موضوع به این معنی است که هر سهامداری که در ۱۵ دی‌ماه سال ۹۲ سهمی را در بورس خریداری کرده تا الان یک‌سوم از دارایی خود را از دست داده است.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: از سوی دیگر اگر سود تقسیم شده در مجامع را از بازدهی سرمایه‌گذاران کسر کنیم زیان سرمایه‌گذاران ۴۰ درصد برآورد می‌شود و اگر تورم ۲۰ ماه گذشته را نیز درنظر بگیریم، در مجموع به شناسایی زیان بیش از ۶۰ درصدی توسط سرمایه‌گذاران بازار سهام می‌رسیم.

وی با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاران بازار سهام در ۲۰ ماه گذشته حدود دو‌سوم از دارایی خود را از دست داده‌اند، تصریح کرد: در کنار ریسک‌های سیاسی و بیرونی، دولتی‌ها و سایر مسؤولان هم در شکل‌گیری شرایط نامناسب در بازار سهام مقصر و شریک هستند.

باغانی ادامه داد: با روی کارآمدن دولت تدبیر و امید، امیدواری‌ها نسبت به آینده کشور بیش از گذشته تقویت شد و از سوی دیگر رشد حدود ۴ برابری نرخ ارز پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری شرایط بورس را متفاوت‌تر از سایر بخش‌های کشور کرد؛ چرا که رشد قیمت دلار برای صاحبان سرمایه این فرصت را ایجاد کرده بود که دست‌کم برای حفظ ارزش دارایی خود سهم بخرند، آن هم سهام شرکت‌هایی که نرخ محصولاتشان به دلیل رشد قیمت ارز و تورم کم‌سابقه ۳ برابر شده بود.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: بدین ترتیب بورس تهران از مهرماه سال ۹۱ تا ۲۴ خرداد سال ۹۲ رشدی معادل ۷۳ درصد را از خود به نمایش گذاشت که در این رشد، حسن روحانی به عنوان رئیس دولت یازدهم نقشی نداشت و اصطلاحا به دلیل نوسان نرخ ارز و تورم سهامداران شاهد رشد شاخص و قیمت سهام در بورس بودند.

باغانی گفت: براساس آخرین آمارها حدود ۸ میلیون نفر در کشور صاحب کد معاملاتی هستند که حدود ۷۰۰ هزار نفر از این کدهای معاملاتی در سال ۹۲ فعال بوده‌اند.

وی با اشاره به اینکه از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم، بازار سرمایه رفتارهای متفاوتی از خود نشان داده است، تصریح کرد: بازار سهام که تا قبل از انتخابات سال ۹۲ رشدهای آهسته و پیوسته‌ای را پشت‌سرگذاشته بود از ۲۴ خرداد ۹۲ تاکنون هیجان را در دستور کار خود قرار داده است.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه از ۲۴ خرداد ۹۲ تا ۱۵ دی‌ماه همان سال بازدهی خوبی نصیب سهامداران و سرمایه‌گذاران در بورس شد، اظهار داشت: متاسفانه دولت در آن روزها برنامه‌ای برای مهار هیجان‌های کاذب بورس نداشت و شاخص بازار سرمایه به عنوان یکی از نمادهای عملکرد دولت هر روز بی‌خود و بی‌جهت بالا می‌رفت.

وی با بیان اینکه از نیمه دی‌ماه سال ۹۲ دوران موج‌سواری بورس روی تورم تمام شد، افزود: در شرایطی که بورس درحال متوجه شدن واقعیت‌های اقتصادی بود، تصمیمات دولتمردان و بی‌توجهی آنها به بازار سرمایه‌ موجب افت شاخص‌های بورس شد.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر علت آب شدن سرمایه‌های مردم در بورس تنها شرایط سیاسی نیست، گفت: حدود یک سال است که دولت از خروج اقتصاد از رکود صحبت می‌کند اما پرسش اصلی این است که اگر اقتصاد از حالت رکود خارج شده چرا فولاد مبارکه که به عنوان غول فولادسازی ایران مطرح است باید ۴۰ درصد از سود خود را در بهار امسال از دست بدهد؟

باغانی اضافه کرد: همچنین باید به دنبال این پرسش بود که چرا در این مدت شرکت‌هایی چون ذوب‌آهن اصفهان زیان‌ده شده‌اند؟ چرا پتروشیمی‌ها بعد از کاهش سودهای سال گذشته الان به سختی درجا می‌زنند؟ چرا سیمانی‌ها کوره‌های خود را دائما خاموش می‌کنند؟ چرا کاشی‌های تولیدشده کاشی‌سازان مشتری ندارد؟ چرا خودروسازان به نقطه سربه‌سر رسیده‌اند؟ چرا صنایع کوچک مثل کابل قندی و پارس‌الکتریک برای زنده ماندن ناچار به فروختن زمین‌های خود شده‌اند و چرا ارزش معاملات بورس به یک‌سوم شرایط عادی رسیده است؟

این کارشناس بازار سرمایه گفت: در شرایط کنونی سهامداران جز تحمل چاره دیگری ندارند. سیاست‌های پولی دولت عامل افت بورس
مدیرعامل شرکت فرابورس ایران یکی از عوامل افت بورس را سیاست‌های پولی دولت مبنی بر کاهش نرخ تورم و کنترل حجم نقدینگی در ۲ سال اخیر اعلام کرد.

به گزارش تسنیم، امیر هامونی بر ارتقای فرهنگ استفاده از ابزارهای متنوع بازار سرمایه تأکید کرد و گفت: باید فرهنگ استفاده از ابزارهای جدید مانند ابزار معاملات آتی و مشتقه افزایش یابد و در این میان نحوه استفاده از طرح بیمه سهام هم به‌خوبی فرهنگسازی شود.

وی در این‌باره ابرازداشت: بخشی از تحولات بازار سرمایه در ۲ سال اخیر تحت تأثیر سیاست‌های پولی دولت مبنی بر کاهش نرخ تورم و کنترل حجم نقدینگی قرار گرفته و افت قیمت کالاهای صادراتی در بازار جهانی هم این روند را پایدار کرده است.

وی در ادامه بیان داشت: با توجه به اینکه بانک‌های کشور نرخ‌های بالایی به سود سپرده‌ها می‌دهند این روند ادامه دارد.

وی در ادامه به تأثیر قیمت نفت در بازار سرمایه اشاره داشت و افزود: افت قیمت نفت هم به عنوان یک عامل برون‌زا در بازار تأثیر منفی داشته است.

هامونی در پایان اشاره داشت: باید درباره روش‌های استفاده از ابزارهای پوشش ریسک فرهنگسازی‌هایی وسیع صورت بگیرد تا فواید استفاده از این ابزارها برای سهامداران شفاف شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


در تیرماه 92 شاخص بورس 48000بوده و اکنون 64000می باشد پس چگونه زیان 60درصدی محاسبه شده است بنابراین باید سود 50درصدی باشد نه زیان 60درصدی
بورسی
باهوشی دیگه
وقتی نمیدونی چی به چیه مجبوری پست بذاری؟
الان یعنی من سود کردم اما بدنم داغه نمیفهمم؟
تو اول برو ببین شاخص چیه بعد بیا پیام بذار
مسعود
United States
برم یک پیت نفت بریزم روی خودم از این حرف ها نشنوم.
دیگه کوبیدن سر به دیوار در این مورد جواب نمی ده
امیر
United Kingdom
واقعا لازمه وقتی ادم در مورد چیزی اطلاعات نداره نظره بده؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
یکی از سرمایه گذاران در بورس می گفت که از سال 92 تا کنون نزدیک به پنجاه درصد از سرمایه خود را ( 500 میلیون تومان ) به دلیل سقوط ارزش بورس از دست داده است .
Iran, Islamic Republic of
فراموش نکنیم تو این دولت شاخص به 89000 هم رسید! در دو سال گذشته هم وضعیت بد نبوده و با خرید های میان مدت می شد به سود رسید ولی متاسفانه با امکان خرید اینترنتی و هجوم افراد ناشی بعد از صعود سال 92 به بورس شاهد رفتاری های آماتوری و خرید و فروش های هیجانی از سوی این افراد هستیم
علی
این دولت شجاعت و توان کار کردن در تحریم را نداررد . زیرا مدیریت جهادی به نفع مردم را ندارد ، دولت تدبیر امید همه چیز کار اقتصاد بعد از رفع تحریم إإإإإإإ...واین شاید به عمر چهار ساله اش ختم شود..