جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱۱
۲۲
آش و نخود!

دلایل عصبانیت مقامات محیط‌ زیست از هاشمی

دوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۴۳
کد مطلب: 407618
گویا مقامات کنونی محیط‌زیست فراموش کرده‌اند که معضل ریزگردها دستپخت خود آنها است. آن زمان که بازار «سدسازی» داغ بود و همین افراد مسؤول محیط‌زیست بودند، هیچ کس فریاد نزد که با ساخت چندین سد روی کارون، اراضی کشاورزی خشک و لم‌یزرع خواهد شد و به کاهش قابل توجه سطح تالاب‌های بین‌النهرین می‌انجامد.
دلایل عصبانیت مقامات محیط‌ زیست از هاشمی
به گزارش جهان، «وزیر بهداشت نخود هر آش است! هرجا دوربین باشد، وزیر هم هست... او متخصص چشم است نه متخصص ریزگردها!» این حرف‌ها اگر دیالوگ یک خاله‌بازی یا فیلم کودکانه باشد، قابل توجیه است اما وقتی از زبان مشاور معصومه ابتکار شنیده می‌شود، جای تحلیل و بررسی دارد.

درست است که «آش» به‌خاطر وجود عناصری از طبیعت در آنها همچون نخود، لوبیا، گشنیز، اسفناج، تره، شوید، جعفری و کشک به حوزه کاری محیط‌زیست مربوط می‌شود اما تشبیه وزیر بهداشت به نخود آش از سوی مشاور ابتکار را نمی‌توان به این سادگی نادیده گرفت.

سفر سیدحسن هاشمی، وزیر بهداشت به استان خوزستان به منظور پیگیری معضل ریزگردها و تهیه گزارشی از این موضوع برای طرح در هیات دولت، گویا به مذاق برخی حاشیه‌سازان در دولت خوش نیامده است؛ همان‌هایی که هر بار به بهانه‌ای از سفر به خوزستان طفره رفتند؛ بهانه‌هایی چون: هوا بد بود؛ آسمان سبز نبود؛ زمین اهواز صاف نبود؛ ماسک سبز رنگ نداشتیم؛ رنگ هوای خوزستان با رنگ لباس ما «ست» نبود و... اما وزیر بهداشت این قدم را برداشت.

او به جای وقت‌گذرانی در شبکه‌های اجتماعی و ارسال پیام‌های خشک و خالی برای خوزستانی‌ها، به‌عنوان نماینده دولت به خوزستان رفت و برگشت تا نشان دهد همانطور که خوزستانی‌ها در روز ۲۲ بهمن، گرد و خاک را بهانه نکردند و برای دفاع از آرمان‌های‌شان به خیابان‌ها آمدند، دولت هم باید خود را در قبال آنان مسؤول بداند.

هرچند اقدام وزیر بهداشت قابل تحسین است اما به نظر می‌رسد دست برخی افراد، بیش از حد در دولت یازدهم باز است و تصور می‌کنند کسی نباید خلاف خواست و تفکر آنها قدم بردارد. سفر وزیر بهداشت به خوزستان، برنامه و اقدام هوشمندانه‌ای بود که در راستای خنثی کردن یک کم‌کاری بزرگ انجام شد و این از معدود تدبیرهای بجای دولت یازدهم به شمار می‌رود.

درس گرفتن از این اتفاقات، آن چیزی است که جامعه از دولت یازدهم انتظار دارد. دولت باید مراقب برنامه‌های مشکوک عده‌ای در درون دولت باشد و این احتمال وجود دارد که برخی برای زمینگیر شدن سیاسی دولت و هموار کردن راه برای دوستان همرنگ خود دارای نقشه و برنامه باشند.

تشبیه وزیر بهداشت به «نخود آش» در حقیقت برخاسته از عصبانیت مقامات محیط‌زیست است؛ چراکه در وهله نخست آنها مسؤول و البته داعیه‌دار محیط‌زیست هستند اما تعلل مشکوک آنها آنقدر ادامه یافت که چاره‌ای جز سفر وزیر بهداشت به استان خوزستان نبود. سفر وزیر بهداشت به خوزستان ثابت کرد محیط‌زیست کشور را بدون «ابتکار» هم می‌توان اداره کرد؛ البته ابتکار از آن لحاظ! این سفر نشان داد انجام وظیفه و مسؤولیت، خاله‌بازی نیست و آدم خودش را می‌خواهد؛ نمی‌شود پای اینترنت نشست و به مردم خوزستان گفت: «من شما را درک می‌کنم و همه این مدت به یاد شما بودم!»

عصبانیت مقامات محیط‌ زیست از وزارت بهداشت را باید در جای دیگری نیز جست‌وجو کرد. آنجا که وزارت بهداشت به دو شایعه و حاشیه‌سازی پاسخ داد؛ یک: پارازیت؛ دو: بنزین! وزارت بهداشت با انجام آزمایش‌ها و بررسی‌های دقیق اعلام کرد که شایعات مرتبط با سرطانزا بودن پارازیت و بنزین تولید داخل، جنبه علمی و کارشناسی ندارد.

این دو شایعه در حقیقت، ابزار «ابراز وجود» برای برخی مقامات محیط‌زیست بود و در نبود این شایعات، محیط‌زیست سوژه دیگری نداشت و ندارد! امروز هم بی‌سوژگی و اصرار برای اعلام وجود، مقامات محیط‌زیست را دست به دامان «آش» و «نخود» کرده است؛ همان آشی که در خاله‌بازی‌ سهم و نقش مهمی دارد.

گویا مقامات کنونی محیط‌زیست فراموش کرده‌اند که معضل ریزگردها دستپخت خود آنها است. آن زمان که بازار «سدسازی» داغ بود و همین افراد مسؤول محیط‌زیست بودند، هیچ کس فریاد نزد که با ساخت چندین سد روی کارون، اراضی کشاورزی خشک و لم‌یزرع خواهد شد و به کاهش قابل توجه سطح تالاب‌های بین‌النهرین می‌انجامد. نظرات کارشناسان هم تاییدکننده این نکته است که ۲۰ تا ۲۵ سال قبل به جای سد‌سازی، می‌توانستیم از گزینه‌های دیگری برای تامین آب شرب و کشاورزی مناطق جنوبی و جنوب غرب کشور استفاده کنیم، چرا که مطابق آمار، بیشتر سدهای ما زیر ۴۰ تا ۵۰ درصد آبگیری شده‌ است و این بدان معناست که ما در دوره‌ای این‌همه از بیت‌المال برای سدسازی هزینه کرده‌ایم اما همراه با مطالعات دقیق و کارشناسی نبوده است.

بنابراین آشی که به گفته مشاور ابتکار، وزیر بهداشت خود را نخود آن کرده، در اصل دست‌پخت و ابتکار یک خانم سبزپوش در دولت بنفش یازدهم است. راستی؛ جناب آقای کهرم! مشاور محترم خانم ابتکار! آیا شما می‌دانید در زمان آن سدسازی‌ها، رئیس سازمان محیط‌زیست کشور چه کسی بوده است؟ نامش خیلی «آش‌نا» است، نوک زبانم است، شبیه همان نخود...
منبع: وطن امروز
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
درود بر شرف دكتر هاشمي و همكارانشان
Iran, Islamic Republic of
من اگر جای دکتر هاشمی بودم مشاور ابتکار را بدون بیهوشی عمل می کردم تا بدونه یه من ماست چقدر کره داره ؟
Iran, Islamic Republic of
خیلی مطلب جالبی بود.میگن حرف را بزن صاحبش برمی دارد.انشااله که به خودشان بیایند
19
Iran, Islamic Republic of
سلام علیکم
ایشان که منظورشان .. است
در نامه بنزین سرطانزا به رییس مجلس ، هم ابتکار هم زنگنه و هم هاشمی پای آن را امضا میکنند. اطلاعات غلط ندهید
ناصر
خیلی باحال بود.... طنز گزنده... بارک الله
Iran, Islamic Republic of
به نظر من دکتر هاشمی بهترین وزیر کابینه روحانی که بی حاشیه داره کارش رو انجام میده که البته به مذاق خیلی های خوش نیامده
Iran, Islamic Republic of
خدا دكتر هاشمي را براي ملت و مملكت حفظ بفرمايد آمين
مصطفی
هر دوی ابتکار و هاشمی اعضای دولتن و معاون ابتکار هم اشتباه کرده این حرفا زده و شما هم همینطور که فقط رنگ و انگ زدن به دیگران رو بلدید ، این بنفشه و این سبزه .. باز از قهوه ای کردن ملت که اصولگرایان استادشن که بهتره
علي
ممنون آقاي هاشمي كار شمادرست بود.
آقاي هاشمي نخود نيستند ،‌وزير بهداشت هستند و بايد در تمام مواردي كه به سلامتي مردم مربوط مي شود، نظارت ودخالت آگاهانه داشته باشند. شما هم وقتي هوا خوب شد ،عيد ديدني تشريف ببريد اهواز. هيچ لزومي ندارد مسئولين هنگام وقوع واقعه در آنجا باشند. بايد حضور شان مثمر ثمرباشد علت را پيگيري نمايند و براي برطرف كردن آن كوشش كنند ضمناَ مسئولين محترم !! يادتان باشد كه سيستان سالهاست كه در ريز گردها و درشت گردها وغول گردها مدفون شده وكسي حتي در اين خصوص حرفي هم نمي زند!!!!!.....
عین سین
Iran, Islamic Republic of
ببین سر شوخی خودت باز کردی!! چطور جرأت می کنی سربه سر دولت سازندگی بذاری؟!برو استغفار بطلبد تا دیر نشده !!!فحش وناسزا ونامردی ومسخره کردن و.......فقط برای دولت های نهم ودهم مجاز بلکه لازم و شاید حتی واجب باشد متوجه شدی؟! بی سواد تازه به دوران رسیده که از جای خاصی حمایت میشی و.......خدا عقل سالم بدهد البته به.......
حالا یکی وجدانش سریعتر آگاه شد و دلش برای ملتش تپید بجای تشکر اینگونه از او حرف می زنید ابتکار اگر وجدان داشت مانند هاشمی همان زمان که شدت ریزگردها زیاد بود به جنوب می رفت نه الان که هوای جنوب آبی شده است. ریاست فقط به دستور دادن و حقوقهای آنچنانی نیست ابتکار استعفاء استعفاء استعفاء این خواست همه ملت همگام با خوزستانی های عزیز است.
شریف مهاجر
دکتر هاشمی چون دکتر چشم است چشم تیز بین وریز بینی دارد وریز گردهای خوزستان که خیلی ریز تر از نخود داخل اشند به راحتی می بیند وبسیار طبیعی است که احساس وظیفه کند ومورد اعتماد شخص ریاست محترم جمهوری شود
مهدی
درود بر وزیر جهاد گر بهداشت درمان وآموزش پزشکی آقای دکتر هاشمی.
Iran, Islamic Republic of
واقعا آدم خوبیه
اگه کاندید ریاست جمهوری بشه من بهش رای میدم
چه خوش گفت ....
اقای هاشمی دربرابرتمام شایعات الودگی بنزین داخلی وپارازیتها نظری برخلاف دستگاه شکاربانی داده است!ریشه عصبانیت اقایان وخانمها کاملا معلوم ومشخص است!!
واقعا عزل ابتکار حداقل اقدام باید باشه
از جهان نیوز خواهس داریم بازهم خبر راجعب تخلفات و عملکرد بد این سازمان انتشار دهد...
عبدالله
هاشمی اینقدر مرد بود که در این شرایط خودش رو به خوزستان برساند و با مردم ابراز همدردی بکند.
خوزستانی که اگر درآمد منابع یک سالش را خرج خودش بکنند گلستان می شود. اونوقت نیازی به تدبیر ابتکاری ها ندارد.
این هاشمی (وزیر بهداشت) هم شد جزو بی سوادها آخه چرا شما بر خلاف میل بعضی ها حرکت می کن پس بی سوادی پس متخصص نیستی و برو .... و...
وزیر بهداشت دقیقا روش هلو و محمودخان رو تواما پیش گرفته، یعنی جنجال و دوربینی‌شدن مثلا داروی ضد سرطان، داروی ضد ایدز و ... که هلو وعده داد. یعنی دقیقا شوی انتخاباتی. به‌زودی هم ممکن است ادبیات کثیف اصولگرایان را اضافه کند. صبر می‌کنیم و می‌بینیم.