پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

تغییرات عجیب دراساسنامه فدراسیون‌ها

يکشنبه ۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۲۹
کد مطلب: 419462
پیش‌نویس اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی که از سوی وزارت ورزش تنظیم شده و هنوز در اختیار بسیاری از اهالی ورزش قرار نگرفته، به گونه‌ای تنظیم شده که برای دخالت وزارت در امور فدراسیون‌ها سنگ تمام گذاشته است!
به گزارش جهان به نقل از مهر، هیات وزیران در جلسه مورخ یازدهم اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۱ بنا به پیشنهاد شماره ۱.۴۱۱۷ مورخ ۸۱/۲/۹ سازمان تربیت بدنی و به استناد ماده واحد قانون لایحه الحاق بندهای ۱۱ و ۱۲ به قانون فهرست نهادها و موسسات عمومی غیردولتی ـ مصوب ۱۳۷۶ ـ اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی آماتور جمهوری اسلامی ایران را به تصویب رساند.

وزارت ورزش و جوانان اما در ماه‌‌های پایانی سال گذشته به بررسی دوباره اساسنامه فوق پرداخت و پیش‌نویس اساسنامه جدید را تهیه و تنظیم کرد تا پس از بررسی‌های دوباره و تصویب، آن را به مرحله اجرا برساند.

پیش‌نویس تهیه شده در مورد اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی که خبرنگار مهر به یک نسخه از آن دسترسی پیدا کرده است، با ابهامات زیاد و البته تغییرات سئوال‌برانگیزی همراه است که قطعا اجرای آن از سوی فدراسیون‌ها را با مشکلات زیادی همراه خواهد کرد و چه بسا ارائه چنین پیش‌نویسی به عنوان اساسنامه تصویب شده به مدیران ورزشی، باعث اعتراضات و مشکلات زیادی شود.

حتی اعضای هیات اجرایی کمیته ملی المپیک هم که روز شنبه نشست هفتگی داشته‌اند، در بررسی ابتدایی با پیش‌نویس تهیه شده برای اساسنامه فدراسیون‌ها، به نتیجه نرسیده و آن را تایید نکردند.

با همه اینها، مسئولان وزارت ورزش و جوانان بر پیش‌نویس اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی تاکید دارند. به طوری که تا به امروز تلاش دوباره‌ای جهت برطرف شدن ابهامات آن انجام نشده است. البته این پیش نویس هنوز در اختیار تصمیم گیرندگان فدراسیون ها و نهادهای مرتبط با ورزش قرار نگرفته و مشخص نیست دلیل این پنهان کاری چیست؟

به گزارش مهر، از جمله موارد سئوال‌برانگیز در پیش‌نویس تهیه شده برای اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی مربوط به اعضای مجمع عمومی فدراسیون‌ها می‌باشد. بر این اساس و طبق پیش‌نویس تهیه شده، اعضای مجمع عمومی فدراسیون‌ها متفاوت از گذشته انتخاب خواهند شد.

گروه ورزشی خبرگزاری مهر که نسخه ای از پیش نویس اساسنامه جدید را در اختیار دارد، چگونگی انتخاب اعضای مجمع عمومی فدراسیون‌ها بر اساس اساسنامه فعلی و پیش‌نویس تهیه شده را برای شروع کار منتشر می کند و بزودی متن کامل پیش نویس را در اختیار مخاطبان قرار خواهد داد.

اعضای مجمع عمومی فدراسیون‌ها
اساسنامه فعلی:
رئیس سازمان تربیت‌بدنی یا یکی از معاونان وی به عنوان رئیس مجمع
پیش‌نویس تهیه شده:
وزیر ورزش و جوانان یا نماینده وی
معاون ورزش ذیربط وزارت ورزش و جوانان یا نماینده وی

اساسنامه فعلی:
سه نفر از بهترین ورزشکاران سال که در مسابقات المپیک، بازی‌های آسیایی، جهانی، قهرمانی آسیا، منطقه‌ای، بین‌المللی و یا ملی که بالاترین مقام را در آن رشته کسب کرده باشند؛ در صورتی که در آن رشته خواهران فعالیت داشته باشند، یک نفر از سه نفر از میان خواهران با همان شرایط باشد.
پیش‌‌نویس تهیه شده:
دو نفر ورزشکار فعال مرد و دو نفر ورزشکار فعال زن در صورت فعال بودن بانوان در آن رشته با معرفی کانون ورزشکاران

اساسنامه فعلی:
یک نفر داور از میان داورانی که دارای بالاترین درجه داوری هستند
پیش‌نویس تهیه شده:
دو نفر داور فعال از میان داوران برتر که دارای بالاترین درجه داوری می‌باشند، به انتخاب کانون داوران؛ در رشته‌هایی که بانوان فعالیت دارند یک داور از میان بانوان می‌باشد.

اساسنامه فعلی:
یک نفر مربی از میان مربیانی که دارای بالاترین درجه مربیگری باشند.
پیش‌نویس تهیه شده:
سه مربی فعال از میان مربیان رشته مربوطه به انتخاب کانون مربیان؛ در رشته‌هایی که بانوان فعالیت دارند یک نفر از سه نفر از میان بانوان می‌باشد.

اساسنامه فعلی:
دو نفر نماینده از باشگاه‌های برتر در رشته مربوط
پیش‌نویس تهیه شده:
نمایندگان باشگاه‌هایی که در بالاترین سطح مسابقات مردان فدراسیون شرکت دارند.
سه نماینده از باشگاه‌هایی که بانوان در آنها فعالیت داشته باشند (مکان‌های اول، دوم و سوم بالاترین دسته کشوری بانوان)

اساسنامه فعلی:
رئیس کمیته ملی المپیک یا نایب رئیس یا دبیرکل کمیته ملی المپیک به نمایندگی از طرف وی
پیش‌نویس تهیه شده:
نماینده کمیته ملی المپیک از بین اعضای هیات رئیسه

اساسنامه فعلی:
روسای هیات‌های ورزشی استان‌ها و رئیس انجمن بانوان در رشته مربوطه
پیش‌‌نویس تهیه شده:
نماینده هیات‌های ورزشی استان‌ها

اساسنامه فعلی:
روسای انجمن‌ها و هیات‌های ورزشی کارگران، نیروهای مسلح،‌ دانش‌آموزان و دانشجویان که توسط وزارتخانه یا سازمان ذیربط معرفی می‌شوند.
پیش‌نویس تهیه شده:
نماینده انجمن‌های ورزشی فعال، کارگران، نیروهای مسلح،‌ دانش‌آموزان و دانشجویان که توسط وزارتخانه یا سازمان ذیربط معرفی می‌شوند.

به گزارش مهر، یک نکته مهم در این بخش از پیش‌نویس تهیه شده که در قالب تبصره ۵ آمده این است: در فدراسیون‌هایی که در زمره فهرست رشته‌های مورد تایید کمیته ملی المپیک نیستند، وزارت ورزش و جوانان جانشین مجمع عمومی خواهد بود.

به نظر می رسد در صورتیکه این پیش نویس به مراحل پایانی و تصویب برسد، فارغ از اینکه چه فردی مسئولیت وزارت ورزش و جوانان را دارد، ورزش در اختیار وزیر ورزش و معاونانش در ادوار مختلف قرار خواهد گرفت و عملا فدراسیون های ورزشی و مجامع اختیاری از خود نخواهند داشت و همه چیز از پیش توسط آقایان مسئول مشخص خواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *