شنبه ۱۶ تير ۱۴۰۳ - 6 Jul 2024
 
۰
۶۴

هاشمي:با آمريكا مذاكره كنيم بهتر از اين است كه به هر بهانه اي نامه بي جواب بنويسيم

سه شنبه ۲۱ تير ۱۳۹۰ ساعت ۰۷:۲۱
کد مطلب: 175463
به گزارش جهان به نقل از دیپلماسی ایرانی در گفت وگویی که این سایت با آیت الله هاشمی انجام داده است نظرات وی را درباره مسائل روز جویا شده است، در زیر می خوانید:

به نظر می‌رسد سیاست خارجی فعلی جمهوری اسلامی در دولت نهم و دهم از سیاست خارجی دولت‌های قبل متفاوت بود و رویکرد جدیدی را دنبال می‌کند. چیزی که به عنوان «سیاست خارجی تهاجمی» مطرح است. می‌خواستیم بدانیم که اولاً شما این تحلیل را قبول دارید که سیاست خارجی فعلی از دوره‌های قبل متفاوت است؟ اگر قبول دارید، ارزیابی شما چیست؟ یعنی فکر می‌کنید الان سیاست خارجی ما مطلوب است؟ یا باید تغییر کند و اصلاحاتی باید انجام شود؟

— از نظر خودم، فکر می‌کنم رویه فعلی مطلوب نیست. البته آقایان در اظهارات خود می‌گویند می‌خواهیم با همه دنیا رابطه داشته باشیم و همکاری کنیم. در صحبت، با حرف‌های دولت‌های گذشته فرقی ندارد. ولی عمل کردن به این خواست آن گونه نیست که الان آقایان رفتار می‌کنند. بالاخره بی‌جهت نیست که روابط ما با کشورهای همسایه در این مقطع این‌گونه تیره شده است.

در دوران جنگ اینها حمایت‌های صریحی از صدام می‌کردند. هم پول می‌دادند، هم تبلیغ می‌کردند و هم نیروهایشان را می‌فرستادند. یعنی کارهای زیادی در حمایت از صدام می‌کردند. بعد از جنگ طبیعی بود که وضع ما در اوقات تلخی‌ها بدتر شود. ولی روابط دوستانه‌ای برقرار کردیم. از زمان دولت ما شروع شد. نقطه آغاز مهم آن- غیر از خواسته‌ها که انجام می‌دادیم- برخوردی بود که در سنگال با ملک عبدالله فعلی و امیر عبدالله آن موقع داشتم. خلاف انتظارش بود که رئیس جمهوری ایران با وضع آن روزگار، آن گونه با ولیعهد عربستان رفتار کند. بعد از آن برخورد مقداری از یخ‌های روابط ما شکست. قبول کردند که کنفرانس سران کشورهای اسلامی در ایران برگزار شود. منتها فاصله انداخته بودند و می‌خواستند سیاست خارجی ما را در آن مدت رصد کنند. اول قرار شد که همایش سران در تهران برگزار شود که دوباره پشیمان شدند.

برخورد بعدی ما در پاکستان با ملک عبدالله، ایشان را تحت تأثیر قرار داد و رفتارش را عوض کرد. در همان جلسه و قبل از حضور ما وزیر خارجه عربستان در یک کنفرانس خبری گفته بود که کنفرانس سران در تهران برگزار نمی‌شود. رفتار تیم ایرانی باعث شد که ایشان در همان جلسه دستور داد: «متن کنفرانس وزیر خارجه را تکذیب کنید. چون ما به تهران می‌رویم.»

رفتار ایشان در همان جلسه خیلی معنادار بود. در عرف دیپلماتیک هست که سران کشورها با تشریفات خاص وارد شوند. تیم حفاظتی ملک عبدالله هم خیلی احتیاط می‌کردند. پس از پایان یکی از جلسات کنفرانس می‌خواستیم به ضیافت نخست وزیر پاکستان در دفتر ایشان برویم. ایشان سوار ماشین من ‌شد. واقعاً این کار در عرف دیپلماتیک رسم نیست.

به هر حال اطمینان پیدا کردند و آثارش را بعدها دیدیم. اروپایی‌ها هم این‌گونه بودند. اکثر آنها در زمان جنگ آن‌قدر به صدام کمک کرده بودند که مسئول واقعی جنگ عراق علیه ایران بودند. صدام هر چه می‌خواست، به او می‌دادند. بعضی‌ها حتی عملاً وارد جنگ با ما شده بودند. ولی بعدها تغییر مشی دادند. اصول ایران و انقلاب حتی در سالهای پس از جنگ هیچ تفاوتی نکرد و حرف‌های خود را عوض نکرده بودیم. فقط گفته بودیم که می‌خواهیم با هم کار کنیم. ثابت کردیم که به آنها راست می‌گوییم.

الان داریم خاطرات سال ۶۸ را آماده می‌کنیم که چاپ شود. در این سال جنگ تمام شده و امام هم رحلت کرده بودند. از روزی که قرار شد نامزد ریاست جمهوری شوم و تا زمانی که انتخاب شدم، خاطرات خوبی دارم. می‌بینم مسابقه بود که سران کشورها به ایران بیایند. فضای واقعاً مطلوبی شده بود. همه تابوها شکسته و همه راهها باز شده بود. خیلی راحت می‌توانستیم اعتبار و تکنولوژی بگیریم. مسیر هموار شده بود.

البته همان زمان هم نیروهای افراطی بودند که این کارها را محکوم می‌کردند. همان کسانی که در دهه ۶۰ افراط می‌کردند، انتظار داشتند پس از جنگ هم افراط کنیم.

درباره رفتار آمریکایی‌ها هم شما که در وزارت امور خارجه بودید، بیشتر از من می‌دانید که علی‌رغم آن حالت تهاجمی دوران جنگ، حرف‌هایی می‌زدند که نشان از تغییر مواضع آنها و نرم شدن سیاست‌های خشن در خیلی از زمینه‌ها داشت. ما در ایران کمی تلخ جواب می‌دادیم که تابع سیاست رهبری بودیم. ایشان موافق نبودند. البته تا آن مقدار که من ملایمت می‌کردم، آنها جلو می‌آمدند. شاید اگر با آمریکا هم مثل اروپا رفتار می‌کردیم، مشکلات کمتری برای ما پیش می‌آمد.

در این طرف شوروی خیلی به ایران نزدیک شده بود که مواضع و صحبت‌های گورباچف در اسناد هست. در سفری که به آنجا رفتم، تغییرات اساسی پیش آمد.

به چین هم رفتیم که این‌گونه شد. شرق، غرب، کشورهای عربی و کشورهای منطقه جایی در سیاست خارجی ما داشتند. نهادهای انقلابی مثل گروههای جهادی فلسطین و حزب‌الله لبنان برای کارها با ایران هم جهت بودند. شعارهای ما هم با اینها خیلی فرق نمی‌کرد. یعنی همین حرف‌ها را می‌زدیم، ولی در عمل براساس اصول دیپلماسی عمل می‌کردیم. وزارت خارجه ظرفیت خوبی داشت. می‌توانستیم خیلی خوب استفاده کنیم. معمولاً دست‌هایشان را گروههای افراطی می‌بستند، ولی وقتی کمی دستشان باز می‌شد، کار می‌کردند. به نظرم هنوز هم با همین حال می‌توانیم وضع را بهتر کنیم.

○ فرمودید «همین الان هم می‌توان تغییراتی داد.» به نظر شما چکار باید کرد؟ یعنی یک مقدار مشخص‌تر بفرمایید که چکار کنیم؟ الان بحث همسایه‌های ایران را داریم. در دوران ریاست جمهوری شما کار سیاست خارجی برای ایجاد ارتباط و تعامل با کشورهای دیگر شروع شد. آقای خاتمی همکاری با کشورها، مخصوصاً همسایگان را گسترش دادند. واقعاً روابط عمق خوبی پیدا کرده بود. الان وضعی داریم که روشن است و نیاز به توضیح نیست. روابط ما با کشورهای جنوب خلیج فارس خوب نیست. شما هم فرمودید که مطلوب نیست. چکار کنیم که روابط یک مقدار به سابق برگردد؟

— اینکه چکار باید کرد به مسئولان اجرایی، مخصوصاً وزارت خارجه مربوط می‌شود. من نمی‌توانم زیاد حرف بزنم. ولی می‌گویم می‌شود. مثلاً بعضی از کارها را که نباید بکنیم، نکنیم و بعضی از کارها را که باید بکنیم، بکنیم. بالاخره در ایران امکانات زیادی داریم. ایران جایی هست که خیلی از قدرت‌های جهانی و کشورهای منطقه می‌خواهند با ایران صمیمی باشند که هر کدام دلیل خاصی دارند. واقعاً خیلی بهتر می‌توانیم از این ظرفیت ایران استفاده کنیم.

نمی‌خواهم وارد مسائل اجرایی کارهای آنها شوم. به صورت کلی می‌گویم که می‌توان کار کرد. باید اصول دیپلماسی را رعایت کنیم و در گفتار و رفتار به‌گونه‌ای باشیم که در شأن تاریخ و فرهنگ ایران و عظمت انقلاب اسلامی است. مثلاً در هر کشوری وزارت خارجه، مسئول و متولی کارهای سیاست خارجی است و کشورهای دیگر روی قدرت مسئولان این وزارتخانه حساب می‌کنند. اگر با موازی‌کاری و کارهای نسنجیده، وزارت خارجه را در چشم دیگر کشورها ضعیف کنیم، حتی کشورهای آفریقایی هم رغبتی به مذاکره با ما ندارند که مقدمه روابط است. متأسفانه مسئولان در اتخاذ مواضع و بیان مسائل در خصوص سیاست خارجی به منافع مالی کمتر توجه می‌کنند. شما می‌دانید که این روزها روابط ایران و عربستان رو به تیرگی رفته، در حالی که اگر نگاه درستی در سیاست خارجی حاکم بود، می‌توانستیم با کمک عربستان که جایگاه ویژه‌ای در بین کشورهای اسلامی و حتی دنیا دارد، خیلی از مسائل را حل کنیم. ولی نه تنها چنین نیست، بلکه به خاطر بعضی از اهداف داخلی سعی می‌کنند آن رابطه را در جامعه مخدوش جلوه دهند. مثلاً چند سال پیش من در سفر به عربستان و دیدار با ملک عبدالله از برخورد بد مسئولان عربستانی با حجاج ایرانی در فرودگاه‌ها و به خصوص در قبرستان بقیع گله کردم و ایشان هم پذیرفت که این مسئله به نفع ما و آنها نیست و دستور رفع آن برخوردها را داد که حضور آزادانه زنان در بقیع یکی از آثار آن بود و به خواست شورای عالی امنیت و مسئولان حج با بحث‌های زیاد، ساختاری برای همکاری دو کشور در مسائل فیمابین عراق و افغانستان و لبنان و فلسطین تنظیم شد که مسئولان ذیربط نخواستند عملی کنند.

پس از برگشت من به ایران، هر روز در روزنامه‌های وابسته به آنان خبرهای دروغی درباره پشت صحنه برخورد آنان با حجاج ایرانی منتشر می‌شد تا جایی که وزیر امور خارجه ما در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که عربستانی‌ها هنگام ورود آیت‌الله ری‌شهری، در فرودگاه برخورد بدی داشتند و حتی ایشان را بازرسی بدنی کردند.

این موضوع برایم خیلی تلخ بود. چون برخلاف توافقات ما در عربستان بود. از آقای ری‌شهری پرسیدم که موضوع چه بود؟ ایشان گفت: اصلاً چنین نیست. خود آقای ری‌شهری تلفنی از آقای متکی پرسید که چرا این حرف را زدی؟ ایشان در جواب گفت: من تحت فشار بودم که این حرف را بگویم.

ببینید ما که نباید سیاست خارجی را که با منافع ملی ما ارتباط دارد، وارد اختلافات داخلی کنیم. آقایان برای کم‌رنگ کردن آثار سفرم به عربستان و مذاکراتم با مسئولان آن کشور، حاضرند روابط خارجی را تا این حد مخدوش جلوه دهند.

○ جناب‌عالی اشاره‌ای به رابطه ایران و آمریکا و ایران و غرب فرمودید که پس از پایان جنگ، روابط ایران با بسیاری از کشورها از جمله در اروپا به سوی عادی شدن بود. آمریکا را شما مستثنی کردید و دلایلش را فرمودید. در زمان ریاست جمهوری جناب‌عالی و جناب آقای خاتمی، حتی بحث گفتگوی ایران و آمریکا یک تابو بود. یعنی کسی جرأت می‌کرد حتی درباره گفتگوی ایران و آمریکا صحبت کند. در دولت نهم این تابو شکسته شد. پیام‌هایی هم برای رؤسای جمهوری آمریکا نوشته شد. یک بار آقای جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی با معاون وزیر امور خارجه آمریکا ملاقات کرد. به نظر شما آیا هنوز این مسئله یک تابو است؟ آیا می‌توانیم در شرایط مناسب مثل اروپا، رابطه‌ای هم با آمریکا داشته باشیم؟

— همان‌گونه که گفتم مسئولان فعلی در زبان و گفتار، جلوتر از دولت‌های قبلی پیش رفته‌اند. حتماً شنیدید که حرف‌های عجیب و غریبی زدند. مثلاً گفتند: «ما با ملت اسرائیل خیلی صمیمی هستیم.» در حالی که این‌گونه نیست و ما رفتار یهودیان مهاجر را که از کشورهای مختلف دنیا به سرزمین‌های اشغالی آمدند و جای فلسطینی‌ها را گرفتند، نمی‌پسندیم. اگرچه الان هستند و الان احزاب، مدیران و مسئولان اسرائیل طرف حرف‌های ما هستند، ولی ما موجودیت اسرائیل را قبول نداریم که ملتی برای این کشور قائل شویم.

به هر حال اینها در گفتار از ما جلوتر رفتند، اما در عمل همان رفتار نسنجیده داخلی مانند امور اقتصادی، فرهنگی، اخلاقی، اجتماعی و سیاسی را در سیاست خارجی هم دارند. واقعاً در دیپلماسی، شیوه‌های مدیریت مذاکرات، روانشناسی روابط و جامعه‌شناسی سیاسی اهمیت دارند که شما با توجه به سوابق کاری در وزارت خارجه بهتر می‌دانید. باید کارشناسان وزارت خارجه که تجربیات زیادی در دیپلماسی و کارهای سیاسی دارند، به مدیران و مسئولان رده‌بالای کشور آموزش سیستم بدهند و بگویند چکار کنند.

من فکر می‌کنم الان کاملاً می‌توان در شرایط مساوی و با رعایت احترام متقابل با آمریکا مذاکره کرد. اینها در حرف تابوی مذاکره با آمریکا را شکستند. در زمان آقای خاتمی آن قدر فضا سنگین بود که در یکی از سفرهای به آمریکا و در یکی از مراسم، برای اینکه با مسئولان آمریکا رودررو نشود، مسیر مستقیم خود را کج کرد. ولی الان کاملاً برعکس است. آن‌قدر برعکس است که به هر بهانه‌ای نامه‌های بدون جواب به مسئولان آمریکا می‌نویسند.
○ حتی در سفر به آمریکا با شارون و بوش عکس یادگاری می‌گیرند.

— بله، شما که بهتر از من می‌دانید.

○ آقای خاتمی در سفری به آمریکا رفته بودند، در مراسمی که به مناسبت پنجاهمین سال تأسیس یا مناسبت دیگر برگزار شده بود و سران همه کشورها می‌خواستند عکس تاریخی بگیرند، حاضر نشد عکس بگیرد، چون احتمال داشت به بهانه عکس با مسئولان آمریکا رودررو ‌شود. ولی رئیس جمهور فعلی با بوش و شارون عکس یادگاری گرفته است.

— من می‌گویم اینها در گفتار تابویی ندارند. ولی در عمل رفتار دیگری دارند. البته نمی‌توانیم تقصیرها را به گردن این طرف بیندازیم. الان آمریکایی‌ها رفتار تلخی با ما دارند. یعنی مثل اینکه تصمیم‌هایی گرفته اند. در گذشته اگر تصمیم می‌گرفتند، بروز نمی‌کرد. ولی الان رئیس جمهور، وزیر خارجه و سایر شخصیت‌های آمریکا علیه ایران اظهارنظرهایی دارند که خیلی تند است. عملشان هم معلوم است. اروپایی‌ها هم همیشه با آمریکا بودند. بعضی از آقایان فکر می‌کردند می‌توان اروپا را از آمریکا جدا کرد. این کار آسانی نیست. منافع مشترک دارند. تا حدی حاضرند با ایران کار کنند، ولی اگر قرار باشد مشترکات آنها و آمریکا آسیب ببیند، حاضر نمی‌شوند از آمریکا جدا شوند.

فکر می‌کنم الان از لحاظ لفظی چیزی کم نداریم و از لحاظ عملی کارهایی هست که کارشناسان وزارت خارجه‌ بهتر می‌دانند. ما هم در زمان مسئولیت خود برای روابط با کشورها از کارشناسان و مسئولان وزارت خارجه یاد می‌گرفتیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United Kingdom
سلام
راجع به اقراريات هاشمي رفسنجاني عرض ميکنم که وادادگي برخي در دولت هاي پيشين و دريوزگي غرب و شيطان بزرگ و برخي شياطين خائن منطقه اي بر کسي پوشيده نيست که رفسنجاني الان فرصت براي اقرار پيدا کرده ولي نکته ي مهم اين است که اين صحبت ها هم به نظر در اين برهه جهت ساخت جنجالي ديگر براي ايجاد حاشيه ي امنيتي براي جريان هاي انحرافي است . همان جريانهايي که اکنون ديگر گره خوردگي آنها با عوامل هاشمي و جاسبي و ساير عوامل غرب زده کاملا عيان است. ( همان عواملي که احمدي نژاد با وعده برخورد با آنها راي من و شما را گرفت.)
البته اين سخنان از طرفي هم انتقام گيري از گفتمان استکبارستيزي است.
جملات سخيفي که متاسفانه در صحبت اقای رفسنجاني بکار رفته نيز جهت تحريک بيشتر است: (تقابل با رهبر انقلاب جهت انداختن کشور به دامان شيطان بزرگ ، اينکه در دولت نهم بحث صميمت با اسرائيليها!! بکار رفته ولي! در عمل نسنجيده برخورد شد.!!! ، افتخار به دوستی با خائن الحرمين و ... )
United States
"درباره رفتار آمریکایی‌ها ... درایران کمی تلخ جواب می‌دادیم که تابع سیاست رهبری بودیم. ایشان موافق نبودند. البته تا آن مقدار که من ملایمت می‌کردم، آنها جلو می‌آمدند. شاید اگر با آمریکا هم مثل اروپا رفتار می‌کردیم، مشکلات کمتری برای ما پیش می‌آمد."

بله دیگه با اروپا اینطوری رفتار کردید که در 5+1 و در سایر برخوردها رفتاری دور از شان ما با ما دارند
از این حرفتون یاد اون زمانی افتادم که امام (ره) فرمودند اولین ناو آمریکا که به خلیج فارس اومد رو بزنید و شما سیاستمداران مخالفت کردید که امروز نتیجه سستی اون روزتونو داریم می چینیم
سیاست شماها یک بام و دو هواست که متاسفانه هم ادعای انقلابی گری دارید و هم رفتار سازش کارانه با ضد انقلاب حالا هرکی می خواد باشه آمریکا یا فتنه گران 88
Iran, Islamic Republic of
واقعا از نظر شما این حرفایی که اقای هاشمی گفته اجرایی است که آنها را بازنشر داده اید؟؟ آیا عربستان الان نقش ضدانقلاب را در کشورهای عربی بازی نمی کند؟؟ هاشمی شده است مرجع عقلانیت ؟؟
Iran, Islamic Republic of
نامه ننگین و خفت بار خاتمی به آمریکا یادتون هست
Iran, Islamic Republic of
آقاي هاشمي اينقدر كارهاي خودت رابزرگ نكن! آنموقع شرايط فرق ميكرد اينهمه درمعرض تهديد و تحريم نبودي پس عزت نفس چه ميشود هركه به ماسيلي زد بگيم دستت دردنكنه يكي ديگه هم بزن؟ كه ميخوايم باهاش رابطه داشته باشيم؟
Latvia
دود از كنده بلند مي شود
حاج آقا شما چرا !مگر از حضور سفیر آمریکا در بین معترضین سوریه خبر ندارید ؟ مگر نه اینکه توبه گرگ مرگ است ؟ مگر کشور سوریه با آمریکا رابطه ندارد ؟ سفیر آمریکا در بین معترضین چه کاری داشت ؟ البته بایستی با تمام کشورها به جز قاصبان فلسطین رابطه داشته باشیم . رابطه ای که به حقوق دیگران احترام بگذاریم و در امور همدیگر دخالت نکنیم و به دنبال آسایش مردم مملکت همدیگر باشیم .
Iran, Islamic Republic of
با سلام
"درباره رفتار آمریکایی‌ها هم شما که در وزارت امور خارجه بودید، بیشتر از من می‌دانید که علی‌رغم آن حالت تهاجمی دوران جنگ، حرف‌هایی می‌زدند که نشان از تغییر مواضع آنها و نرم شدن سیاست‌های خشن در خیلی از زمینه‌ها داشت. ما در ایران کمی تلخ جواب می‌دادیم که تابع سیاست رهبری بودیم. ایشان موافق نبودند. البته تا آن مقدار که من ملایمت می‌کردم، آنها جلو می‌آمدند. شاید اگر با آمریکا هم مثل اروپا رفتار می‌کردیم، مشکلات کمتری برای ما پیش می‌آمد."

باز هم آقاي هاشمي به راحتي اعلامي ميكنند كه نظرات متفاوتي با رهبري دارند و طوري ميگويند تلخ جواب ميداديم كه صد در صد مشخص است كه به اين نظرات حضرت آقا اعتراض دارند و آن را اشتباه ميداند
جانم فداي رهبر
Iran, Islamic Republic of
جناب آقای هاشمی دررابطه باعربستان معلوم نیست مبنای خوب بودن رابطه راچه می دانید شایعه شده است رابطه باعربستان متاسفانه یک رابطه شخصی خانوادگی شماباعربستان بوده است ، طوری که خانواده شمارابه قبرستان بقیع راه داده اند وفرزندان شما هروقت ازهرکشوری اراده بکنند می توانند حتی واسطه اخذ ویزا برای افراد شوند، شما این رابه حساب خوب بودن رابطه کشور باکشور نگذارید ودرست است که ما دربعضی ازرفتارها درسیاست خارجی دچارافراط وتفریط شده ایم ولیکن باید گفت رابطه باکشورهای همسایه شرایط خاص خودش رادارد، چرا ما این واقعیت رادرنظر نمی گیریم یک زمانی کلیه این کشورها تابع عربستان بوده واین درحالی است که هرکدام ازآنها درحال حاضر مدعی هستند وبه روایتی ترسشان ازعربستان ریخته شده است ، قطر باهزینه کردنهای زیاد سعی کرده قطبی درزمینه ورزش و سیاست شود که تاحدودی موفق شده است وبعضا تصمیمات مستقلی می گیرد وکاری به عربستان ندارد، امارات با ما کینه دیرینه دارد و این حل شدنی نیست و ... در تحلیلهایمان کمی واقع بین باشیم
Iran, Islamic Republic of
راستی اقای هاشمی هم نامه بی جواب نوشت که فرمان اغتشاشات را صادر کرد.
ضمنا امروز عربستان حامی تمامی مخالفین نظام است از جمله همین محمد خاتمی که پول عربستان هم در فتنه ایران نفت روی اتیش بود.
هاشمی باز بی بی سی فارسی را خوشحال کرد
Iran, Islamic Republic of
يكي از اهداف فتنه 88 ناكارآمد كردن سياست خارجي موفق آن مقطع بود كه باب ميل برخي نبود. بايد گفت كه تا حدودي موفق شدند و حالا به اين گونه به تحليل مي نشينند.
فقط تصور كنيد كه چنانچه آن فتنه بروز نمي كرد آن سياست ها چه دست آوردهايي را به ارمغان مي آورد.
Iran, Islamic Republic of
ایشان بعد کشتار حجاج ایرانی که باعث تیرگی روابط ایران با عربستان شد با افتخار ازاستقبال امیر عبداللهی سخن می گوید که دستش آغشته به خون صدها زائر ایرانی بود البته در مورد لج بازی های سیاسی داخلی که ایشان به آنها ایراد گرفته اند درست است که از این لجبازی ها باید دوری کرد چون مردم و نظام ضررهای آن را می بینند ولی یادمان نرفته بعداز پیروزی آقای احمدی نژاد در سال 84 سنگ بنای اینگونه بداخلاقی ها را ایشان بنا نهادند
Iran, Islamic Republic of
وادادگی دولت آقای هاشمی در برابر اروپا و غرب مساله ای است که بر کسی پوشیده نیست. حمایت از مستضعفین عالم در دوره ایشان تقریبا قطع شد در حالی که دستور امام راحل (ره) بود. ایشان انتظار دارد که ما دست از حمایت انقلابهای دنیا برداریم و با عربستان صمیمی باشیم.
امام راحل ما فرمودند همه فتنه ها زیر سر امریکاست هرچه فریاد دارید بر سر آمریکا بکشید
مرگ بر آمریکا و مرگ بر ضد ولایت فقیه
هر چی باشه تو زمان دولت های هاشمی و خاتمی مردم ما رو تو هر کشور بی تمدن و نامردی این طور تحقیر نمیکردن
هاشمی و خاتمی سیاستشون در قبال شیاطین جهان این بود که سرشان را خم کنند و امریکا و عربستان و .. هی بزنن تو سرشون

سیاستی که احمدی نژاد به هر ضعف و کاستی که در این 2 سال داشته آن سیاست را زیر پا گذاشت و امریکا را خوار و ذلیل کرد

درود بر احمدی نژاد
ننگ بر گروهک انحرافی
اقای هاشمی رفسنجانی!

نظرت راجع به نامه بدون سلام و والسلام و سراسر توهین و تهدیدت به رهبر مسلیمن جهان چیه؟؟

البته اون بی جواب نبود دیگه

تهدید کردی آتشفشانها رو میریزیم تو خیابونا و ...
Iran, Islamic Republic of
لطفا از بغض آقای هاشمی هر شایعه ای رو قبول نکنید
یعنی چی رابطه اقای هاشمی با عربستان خانوادگی است؟
خوب البته فرزندان این آقا در پست های مختلفی بوده اند و شاید به عربستان هم سفر کرده باشن اما این دلیل نمیشه ما برداشتهای دیگه ای بکنیم
اما به نظرم اگر نقدی هست به خود دیدگاه اقای هاشمی در باب رابطه با آمریکا بشه بهتره تا اینکهما مسائل شایعه ای و تحلیلی خودمونو با هم قاطی کنیم
Iran, Islamic Republic of
با سلام

درود به هاشمی با این تحلیل خوب -این یک تحلیل از سیاست خارجی و نقد دلسوزانه است

افرادی که کامنت می گذارند اگر به رهبری معتقد هستند نباید بدون مدرک علیه فرد ویا خانواده کسی اینگونه بی پروا سخن برانند آقای احمدی نژاد درمورد آقای هاشمی وخانواده‌اش سخن گفت وتا کنون هیچ یک ثابت نشده است اکنون در کامنت ها این مرزها رعایت نمی شود خوبست بجای توهین وافترا به افراد سخنان آنها مورد ملاحظه قرار بگیرد
Iran, Islamic Republic of
خودت را سردار سازندگي بداني و استوانه نظام .بعد دلت خوش باشد كه ملك عبدالله سوار ماشينت شده. اي وای بر ما كه تو سردارمان بودي
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه حرفاش درسته!!!
Iran, Islamic Republic of
می شه دوستان بفرمایند در کدوم کشور ما رو هی تحقیر می کنن؟
اگر منظورتون اروپایی هان که از اول ما چه نوکرشون بودیم چه حالا که دیگه میخواییم آقایی کنیم مورد تحقیر و تمسخرشون بودیم
در ثانی ما به چه قیمت باید مجیز و تعریف کش.رهای دیگه رو بخریم؟ به قیمت چوب حراج زدن به غیرت و عزت و شانمون؟!
Iran, Islamic Republic of
واقعا جای تاسف است برای آنکه فردی را خراب کنیم آقای متکی وزیروقت مطلب خلاف واقعی را به آقای ری شهری نسبت می دهد
Iran, Islamic Republic of
اگر به دولت هاشمی و خاتمی و سیاستمداری حسن روحانی بود که تا حالا امریکا به بهانه راستی آزمایی! هسته ای صدباره خانه خود اینها را هم گشته بود.
دوستی با ملک عبدا... هم که افتخاری ندارد.بن علی مبارک و عبدا.. صالح یمنی هم به سعودی ها وابسته اند چه گلی به سرشان زده شد.
بقیه چیزها مانند کتاب و خاطرات و ... هم که تکراری گفته است. مثل همیشه.
Iran, Islamic Republic of
برادر عزیز

آقای هاشمی افتخار نمی کند که کسی در ماشین او نشسته است بلکه از لحاظ دیپلماسی این یک نوع امتیاز سیاسی است، مسائل دیپلماسی با فرهنگ خود باید برسی شود واز تحلیل عوامانه ومردم فریب دوری کرد

آقای هاشمی بواقع یک انسان شریف و آشنا به روابط جهانی است اگر با او بغض هم داریم ولی شایستگی او را در بازسازی کشور بعد از جنگ قدر بدانید
Iran, Islamic Republic of
نتیجه این همه روابط حمایت انها ازسران فتنه شد
Iran, Islamic Republic of
نامه عزتمندانه بی جواب بهتر از نامه ذلیلانه ایشان است
Iran, Islamic Republic of
سلام ،
راستي آيا شما ميدانيد اين سخن از كيست كه ميگه " مااگر از آمريكا بگذريم از آل سعود نخواهيم گذشت " . ما كه نفهميديم از يك طرف ميگه اين كشور ها در جنگ تحميلي عليه ما بودن و از هرگونه كمكي به دشمن ما دريغ نميكردند تا انقلاب اسلامي ايران رو از ريشه بكنن ، از اون طرف ايشان به ارتباط برقرار كردن با اونها با روش تنش زدايي در جهان افتخار ميكنه انگار ما با رهبري حضرت امام روح الله (ره) در دنيا تنش درست كرده بوديم. از يك طرف دفاع از مستضعفيان جهان شعار و دكترين نظام جمهوري اسلامي ايران است و ايشان خود را عضو راستين انقلاب ميداند، از اون طرف ارتباط با مستكبرين جهان را برنامه اجرايي خود قرارداده اند و به آن مينازند كه چنان و چنان بوديم .
از يك طرف دم از قبول نداشتن اساس دولت اشغالگر صهيونيست ميزنند ، از اون طرف در مقابل شعار نه غزه و نه لبنان سكوت ميكنن .
از اين طرف ادعاي ولايت مداري ایشونها گوش فلك رو كر كرده ، از اون طرف اقدامات و نياتشون دقيقا در جهت مخالف ولي امر است . راستي ماجراي مك فارلين هم جاي خود جالب ها .
منظور ايشان از افراطي ها هم ظاهرا مخالفان نظرات ايشان است در هر دوره اي مثل رزمندگان جان بر كف آن زمان و بسيجيان واقعي اين ايام كه دمي از ولايت غافل نمیشوند و از خط امام فاصله نميگيرند. به نظر شما مطابق بن مايه ديدگاه روشنفكرانه اين آقايان آيا ميشود با شيطان هم روابط حسنه دوطرفه برقرار كرد يك رابطه عادلانه برد - برد . خدا را چه ديدي شايد شد . شايد بشود دريا را با يك سطل ماست آقايان دوغ كرد و به خورد خلق الله داد.
آقايان آقايان يادتان نرود كه :
ما وارث ديروز ، فرزند امروزيم
ما راهي فردا ، فرداي پيروزيم
ما با امام خود پيمان خون بستيم
ما عهد و پيماني بستيم و نشكستيم
ما تا قيمت بر سر پيمان خود هستيم
بر خيز برخيز برخيز اگر بار دگر شوري به سر داري
اللهم عجل لوليك الفرج
Iran, Islamic Republic of
من با اين تحليل موافق نيستم. عربستان و غرب 8 سال تلاش كردند ما را به زانو دربياورند.همه نوع كمكي به رژيم صدام ارائه كردند.موفق نشدند. مجبور به همكاري بودند. مگر شوروي سابق عاشق همكاري با شاه نبود
؟هرجا منافعش بود همكاري مي كرد و هر جا نبود عقب مينشست.
بله رفتار خوب با ديگران از رافت اسلامي پسنديده است؛ اما نمي شود آنرا به همه كشورها بسط داد.
اما سياست آقاي احمدي نژاد در رابطه با سياست خارجي از نظام مهندسي پيروي ميكند.سياستي كه افراد جامعه بين الملل ابزارند و او مهندس شكل دهي اين سيستم.
Iran, Islamic Republic of
آقاي هاشمي شايد بعضي گفتار شمارا در اين خصوص بتوان قبول كرد البته شايد ولي شما عملكرد خوبي نداريد شيعيان بحرين را دارن قتل عام مي كنند چندين هزار شهيد در زمان جنگ تقديم اسلام كرديم آيا هر رابطه اي با هر قيمتي خوب است؟ اين عزتمندانه است؟ بارها مقام معظم رهبري در دولت نهم درخصوص ديپلماسي فعال فرمايش كردن آيا مغاير ايشان صحبت نمي كنيد؟
خوب بنده خدا یه ذره حرفاتو مز مزه کن که مردم بیش از این بهت بد بین نشن.
Iran, Islamic Republic of
ببخشید از نظر شما چه رویه ای مطلوبه ،شما که همیشه کار خودتونو درست میدونید کار فائزه جون مهدی جون
Iran, Islamic Republic of
مذاکره ودوستی باآمریکاهزاران بهترازرابطه ودوستی باکشورهای مشرک وکافری مثل چین وروسیه است . آمریکاییهاهرچه باشند لااقل دین دارند وبه خداوندوروزقیامت اعتقاددارند ولی حکومتهای چین وروسیه هیچ اعتقادی به خداو روزقیامت ندارند ومشرک وکافرهستند .
Iran, Islamic Republic of
"مذاکره ودوستی باآمریکاهزاران بهترازرابطه ودوستی باکشورهای مشرک وکافری مثل چین وروسیه است ... "

چقدرم که آمریکایی ها دینی و طبق آموزه های دین مسیح (ع) عمل می کنن!!!
Iran, Islamic Republic of
یکی از کشفیات طرفداران تفکر هاشمی:
چین و روسیه= کافر و بد
آمریکا= مسیحی و خوب!
Iran, Islamic Republic of
اي آقا مگر كار عظيم ايشان را با نامه نگاري ساده ميتوان قياس نمود . آنها نبايد هم جواب بدهند.
عظمت در متن نامه را بخوانيدو بنگريد.
Iran, Islamic Republic of
به به
به این میگن پیروی از خط امام
آقای هاشمی چشممان روشن
گل بودید و به سبزه نیز آراسته شدید
United States
کجایی سردار سازندگی؟ابرمرد تاریخ این انقلاب دلم برای صدای قشنگت در رسانه باصطلاح ملی تنگ شده کجایی که با آن تحلیلهای استادانه ات دل مردم را قرص و شاد کنی و دشمنان را دل نگران کجایی که دیگر نماز جمعه ها با نبودنت انگار چیزی کم دارند کجاست آن خطبه هایت که مصداق بارز اشدا علی الکفار رحما بینهم بود خیلی ها میخواهند تورا اهل مماشات نشان دهند اما خودشان به راحتی به آمریکا سفر میکنند هاشمی عزیز بخودت برس سالم بمان کویر تشنه سیاست ایران نیازمند بارانی چون توست بارانی که سالهاست بدلیل برخی کفران نعمتها بر این کویر نازل نشده تو با نفت 10 دلار و حداکثر 20 دلار هزاران پروژه را افتتاح کردی و اینک یک به یک به بهره برداری میرسد اما جانشینانت با نفت 140 دلاری هم .... ولش کن تو فقط خود را مواظبت کن تو ذخیره این انقلاب هستی مگر امام روح الله نفرمود تا تو هستی نهضت هم زنده است پس نفس بکش سلامت باش بزودی همه ما به تو مراجعه خواهیم کرد دوستت داریم از بعضی از ما هم نرنج بینشمان بیش از این نیست هر چند تو اینقدر روح بزرگی داری که در عقل هیچکس نمی اید و همین بزرگی تو را متفاوت کرده است زنده باشی سردار
دوستانی که از سر عصبانیت و تعصب بی منطق کامنت می گذارید ؛این درست نیست که به خاطر بغض نسبت به برخی یا حمایت متعصبانه از برخی دیگر ، اظهار نظر افراد را با این همه توهین و تهمت پاسخ دهید . درست است که بعضی موضع گیری های آقای هاشمی را قبول نداریم اما آشفتگی در دستگاه دیپلماسی را باید پذیرفت . اعمالی مثل موازی کاری و انتصاب مشاورین منطقه ای برای رئیس جمهور ، برکناری یکباره وزیر آن هم در ماموریت ، سفرای بی تجربه و منصوب از طریق رابطه ، جابجایی های مکرر در سطح معاونین و ... همگی بر اعتبار و کارآمدی دستگاه دیپلماسی تاثیر فوق العاده نامطلوب می گذارد .
Iran, Islamic Republic of
آقایی که گفته آمریکایی ها دین دارند و به روز قیامت ایمان دارند توضیح دهد که الان حامی اول اسرائیل در جهان آمریکا است چین است یا روسیه؟
Iran, Islamic Republic of
آقای هاشمی رابطه ما با کشور های همسایه از آن نامه خراب شد که دکتر در مناظره گفت
حتما آقای هاشمی توقع دارند به عربستان و بحرین بگووییم دستتان درد نکند که شیعیان را به خاک و خون می کشید
Iran, Islamic Republic of
خطاب به کامنت "کجایی سردار سازندگی؟ ..."

واقعا نماز جمعه بدون ایشون حضور فتنه گران رو برای اینکه با کفش و به صورت مختلط نماز بخونن کم داره

خطبه هاشونم که رحماءبینهم و اشداء علی الکفار بود که با فتنه گران ترحم و با ملت ... چه عرض کنم

بله ایشون فقط مراقب خودشون باشن چیزی که تا حالا هم همینطور بودهو مراقبت از ملت خصوصا قشر مستضعف بماند برای بعد که با سیاستهای ایشون شکاف طبقاتی اوج گرفت و از کارگزاران ایشون بود که فرموده بود فقرا و قشر ضعیف از تهران برن چون تهران فقط مال پولداراس!
United States
بعضی تحلیلها خجالت آور است نمیدانم چرا بعضیها نمیفهمند؟؟
Iran, Islamic Republic of
امریکا و اروپا و عربستان وتمام ابرقدرتهای جهان هم بخواهند ذره ایی در برابرشان سر خم کنیم محال است چون مکتب ما مکتب حسینی است برای منافع خود در برابر استکبار سر می دهیم ولی سر خم نمی کنیم
مرگ بر امریکا
Latvia
نه اينكه روابط ما با كشورهاي عرب همسايه بويژه عربستان قبل از سال 84 ،در جنگ8 ساله، ماجراي جزاير سه گانه ، كشتار حجاج ايراني در عربستان و ... چقدر حسنه و شيرين بود؟!
Iran, Islamic Republic of
خداوند ایران را از شر اجانب مصون بدارد وبه رییس جمهور درایت ،بصیرت و بینش لازم برای درست مملکت داری را عنایت فرماید
Iran, Islamic Republic of
روابط خوب دو معنی میتواند داشته باشد: خوب به معنای اینکه ما دربست حرف سایر کشورها را بپذیریم و آن ها هم در عوض وزیر ما را دعوت کنند، ما در برابر آن ها حرفی اساسی نداشته باشیم، آن ها هم یک لبخند تمسخر آمیزی به ما تحویل دهند که مثلاً از شما راضی هستیم. یک خوب هم به این معنی که ما قدرتمند باشیم و عزت و احترام داشته باشیم. در عین ارتباطات متقابل، مواضع به حق خود را زمین نگذاریم.
آقای هاشمی، در دولت شما و آقای خاتمی، خوب از نوع اول بوده و نه دوم، به همین خاطر است که اکنون، این دولت های عقب مانده خلیج فارس چیز بیشتری از جمهوری اسلامی طلب می کنند. آخه هنوز زیر دندانشان، طعم آن روابط ضعیف مزه میکند!
Latvia
آقاي هاشمي رفسنجاني شايد بتوان به مردم دروغ گفت و عوامفريبي كرد اما به خدا هرگز!
Ghana
در جنگ تحمیلی در جنایات صدام ( شهادت هزاران جوان ، اشغال سرزمین مان ، و جنایات در حق مادران و خواهران مان در خوزستان) آیا سعودی شریک نیست؟ بقول خود رفسنجانی ، شریک هست، قتل عام حجاج آیا آقای رفسجانی به روی همه اینها چشم را بست و بخاطر اینکه وزیر خارجه سعودی در ماشین اش نشست خوشحال می باشد ، یا باید هیهات من الذلة را قبول کنیم یا عدول از شعار هایمان و نامه خاتمی که التماس گونه بود و جوابی هم نداشت ولی نامه آقای احمدی نژاد نصیحت بود در نصیحت طرف قبول می کند یا نه ،نیاز به جواب نیست
Iran, Islamic Republic of
راستی تکلیف نامه بی جواب هاشمی به آقا چی میشه؟
Latvia
مگر آقاي احمدي نژاد چندين بار براي عادي شدن روابط با آمريكا از جمله مذاكرات ژنو با پذيرش تبادل سوخت قصد حل بحران هسته اي به ارث رسيده از دولتهاي قبل از سال84 و بويژه آقاي هاشمي رفسنجاني كه عملا همه كاره كشور بودند را نداشت! مگر رهبر جريان مخالف رييس جمهور كه به هيچ وجه نمي خواهند حل موضوع هسته اي و عادي شدن روابط با آمريكا به اسم آقاي احمدي نژاد تمام شود ، آقاي اكبر هاشمي رفسنجاني نيستند؟!
Iran, Islamic Republic of
به این میگن سیاست تسامح و تساهل,آقای هاشمی!

ایشان هیچ وقت قدرت واقعی نظام را درک نکردند.
Iran, Islamic Republic of
كسي كه براي موسوي و صانعي و خاتمي پيام تسليت ميده، مذاكره با آمريكا براش كاري نداره...
United States
هاشمی هاشمی هیهات منا الذلة!
Iran, Islamic Republic of
پاسخ به اونی که گفته بود جواب نامه هاشمی به رهبر چی میشه :
باید بدونید که قصد هاشمی از آن نامه به چالش کشیدن رهبر و زیر سوال بردن رهبر به اضافه تهدید بود
به این صورت که اگر رهبر پاسخی منفی می دادند و از احمدی نژا د حمایت می کردند متهم می شدند به جانبداری از یکی از کاندیداها و انتخابات و رهبری با این بهانه حتما زیر سوال میرفتند
اما اگر پاسخ مثبت بود
هاشمی به هدف خود در جلب نظر مردم به موسوی و خطا کاری احمدی نژادمی رسید و کار احمدی نژاد با کرام الکاتبین بود
پس بهترین پاسخ سکوت بود تا این نقشه شوم در هم شکند
Iran, Islamic Republic of
اينم شمه اي ديگر از ولايت پذيري اقاي هاشمي!!!
"درباره رفتار آمریکایی‌ها هم شما که در وزارت امور خارجه بودید، بیشتر از من می‌دانید که علی‌رغم آن حالت تهاجمی دوران جنگ، حرف‌هایی می‌زدند که نشان از تغییر مواضع آنها و نرم شدن سیاست‌های خشن در خیلی از زمینه‌ها داشت. ما در ایران کمی تلخ جواب می‌دادیم که تابع سیاست رهبری بودیم. ایشان موافق نبودند. البته تا آن مقدار که من ملایمت می‌کردم، آنها جلو می‌آمدند. "
Iran, Islamic Republic of
جناب آقای هاشمی زحمات شما برای نظام مقدس جمهوری اسلامی بر هیچ کسی پوشیده نیست ولی قبول کنید توی این چندین سال خوب عمل نکردید حداقل قدری که انتظار می رفت تا زمانی که شما در خط ولایت و پشت سر ولی امر مسلمین جهان حضرت امام خامنه ای مدظله العالی حرکت کنید برای ملت عزیزید و نور چشم ولی اگر غیر از این باشد با همه زحماتتان برای ملت دشمنید و خار چشم
Iran, Islamic Republic of
چه جالبه که تو دولت سردار سازندگی یه ارگانی تو قد و قواره جهاد سازندگی با اون همه سوابق درخشان دوره جنگ براحتی آب خوردن منحل میشه
Iran, Islamic Republic of
من فکر می کنم مواضع خارجی آقای هاشمی بسیار عزتمندانه تر از احمدی نژاد هست
Iran, Islamic Republic of
براي اينكه بفهميم چقدر حرفهاي هاشمي براي انقلاب مهم است لطف كنيد و هم اكنون به سايتهاي ضد انقلاب مثل بي بي سي فارسي و بالاترين و جرس و صداي آمريكا و... بزنيد تا ببينيد چقدر حرفهاي هاشمي براي اونها مهمه و از اين حرفهاي هاشمي ذوق زده ميشوند و چه تحليلهايي می زنند و چقدر حرفهاي ايشان را تائيد ميكنند
Iran, Islamic Republic of
کاش شبی که منافقین به منزل شما
جهت ترورتان حمله کردند شهید می شدید. آیت الله شهید رفسنجانی.
اینگونه از دست رفتنتان آزارمان می دهد.چه خوب که امام نیست تا ببیند
این روزهای شما را!
متاسفانه هروقت صحبت کردید تشنج وناامیدی به جامعه تزریق کرده اید شمارا به خدا صحبت نکنید وخوراک تبلیغاتی برای دشمنان قسم خورده این انقلاب درست نکنید هروقت که می شنویم که مصاحبه کرده یامیکنید نگرانی دلسوزان انقلاب زیادمیشود وتامدتها بایدحرفهایت را ازرسانه های دشمنان خدا واسلام وانقلاب بشنویم مگر امام (ره) نفرمودند که آمریکای جنایتکار دشمن اصلی انقلاب است مگر نفرمودند که رابطه ماباآمریکا رابطه گرگ ومیش است مگرنفرمودند که قطع رابطه آمریکارابایدجشن گرفت مگرنفرمودند که اگر آمریکاازماتعریف کرد بایدشک کرد ومگرنفرمودندآمریکاهیچ غلطی نمیتواند بکند و.... شما از خواص هستید بیشتر مراقب رفتار و کردار وسخنانتان باشید شماوخانواده تان درمعرض دیددوستان ودشمنان هستید شمارابه خدااینقدردل ماراخون نکنید دل رهبر عزیزمان راخون نکنید اوبرای همه نعمت است بایدقدرش رابدانیم وازاین نعمت خدانگهداری کنیم شمارابه خدااینقدرازسران فتنه حمایت نکنید به آغوش ملت بازگردید درکنار رهبر ازجان عزیزترمان باشید به اوکمک کنید تاانقلاب عزیزمان دراین دنیای پرازگرگ به دست صاحب اصلیش امام مهدی (عج) برسد انشاءالله