پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

گلایه آیت‌الله جواد‌ی‌ از اختلاس و سومدیریت

پنجشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۲۲:۲۸
کد مطلب: 448965
یکی از مراجع تقلید گفت: گفت: مشکلاتی به مملکت ما ضربه وارد کرده است که نخست اختلاس است و دیگری سوء مدیریت که این‌ها کمر نظام را شکسته‌اند.
به گزارش جهان به نقل از شهرداری قم، آیت الله العظمی عبدالله جوادی آملی ظهر پنج‌شنبه در دیدار شهردار و رئیس شورای اسلامی شهر قم ضمن انتقاد از عملکرد حکومت عربستان در حج امسال که منجر به کشته شدن تعداد زیادی از حاجیان در حادثه منا شد، اظهار داشت: اسلام در قرآن سه حوزه را برای زندگی انسان تعریف کرده است که حوزه سوم از همه مهم‌تر و اساسی‌تر است.

وی افزود: اسلام بر انسان‌های با همت تأکید دارد که به فرموده امام حسین(ع) همت‌های بلند و اندیشه‌های بلند را خداوند دوست دارد و افکار پست مشمول رحمت خدواند نیستند.

این مرجع تقلید بیان کرد: سه حوزه‌ای که گفته شد شامل حوزه محدود که مربوط به همه مسلمان‌ها می‌شود که چگونه زندگی کنند، حوزه میانی مربوط به موحدان است و همه انسان‌هایی که خدا را قبول دارند شامل می‌شود و حوزه آخر که بسیار مهم است انسانیت بوده و همه انسان‌ها چه مسلمان و چه غیر مسلمان را در بر می‌گیرد که چگونه زندگی کنند و به این سه حوزه در قرآن اشاره شده است.

وی گفت: امروزه به دلیل پیشرفت‌های به‌دست آمده در جهان و ارتباط آسان مردم در هر نقطه از جهان با یکدیگر به تعبیری دهکده جهانی بوجود آمده و ارتباط با همه کشور‌ها میسر شده است و خداوند در حوزه سوم به این موضوع اشاره دارد که کفاری که به شما آسیبی نرسانده‌اند و با شما مشکلی ندارند و یا جنگی نمی‌کنند مثل بعضی از کشورهایی که با ما ارتباط دارند با آنها رفتار خوبی داشته باشید زیرا انسان‌های بلند همت همیشه کج اندیش نیستند.

آیت‌الله جوادی آملی تأکید کرد: فکر نکنید در شهر قم هستید و کوچک فکر کنید باید تأثیرگذار عمل کنید، فرض کنید الان در سازمان ملل نشسته‌اید و تصمیم گیری می‌کنید و باید بسیار بزرگ فکر کنید زیرا خدمت کردن همت بلند می‌خواهد و تنها پول در آن دخیل نیست و شما باید در مسائل کلان بلند نظر باشید تا به هدف خود برسید.

مسئولان باید در مصرف بیت المال دقت کنند

وی به موضوع اختلاس‌ها در کشور اشاره کرد و گفت: مشکلاتی به مملکت ما ضربه وارد کرده است که نخست اختلاس است و دیگری سوء مدیریت که این‌ها کمر نظام را شکسته‌اند.

این مفسر قرآن کریم ادامه داد: ما در این کشور همه چیز داریم و خداوند نعمت خودش را برای ما قرار داده و این در حالی است که یک صدم جمعیت دنیا را داریم، ۱۰ درصد از منابع دنیا در کشور ما قرار دارد ولی متأسفانه این اختلاس‌ها ضربه زیادی را به مردم و کشور وارد کرده است.

وی گفت: بیت المال حسابش در قیامت معلوم است اما در این دنیا بنا به فرموده حضرت علی(ع) بیت المال در دنیا یک مرتع سرسبز است که اگر در جایی غیر از خودش و خدمت به مردم مصرف شود بیماری وبا می‌شود که آبروریز خواهد بود و همه از آن مطلع خواهند شد.

آیت الله جوادی آملی بیان کرد: مسئولان باید در مصرف بیت المال دقت کنند و همین دادگاه اختلاس نفتی بیماری شده است که آبروی نظام را خدشه‌دار کرده و اگر به این جمله گهربار حضرت علی(ع) گوش داده بودیم امروز آبروی ما در دنیا حفظ می‌شد و من از خداوند می‌خواهم که به ما آبرو عطا کند.

وی خطاب به شهردار قم تأکید کرد: شهرداری باید بنا به بودجه‌ای که دارد کار کند و خروجی‌ها را مشخص کند که از این طرح چه هدفی دارد و نکند این پول‌ها در جاهایی که لازم نیست خرج شود که متأسفانه قبلا بعضی از ساخت و ساز‌ها در این شهر توجیه نداشته‌اند و الان کارایی ندارند و کم کم متروکه می‌شوند.

اهتمام جدی به اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام

شهردار قم نیز در این دیدار ضمن عرض تسلیت به مناسبت درگذشت جان باختگان حادثه منا اظهار داشت: این افتخار است که در شهر قم به مردم این شهر خدمت کنم.

مرتضی سقاییان‌نژاد افزود: من برای مقام و منصب مسئولیت شهرداری قم را نپذیرفتم و تنها به فکر خدمت بودم زیرا این شهر، شهر کریمه اهل بیت(ع) است و نبض انقلاب در این شهر می‌تپد و کار برای این استان شهر وظیفه ملی است.

وی به مشکلات مالی در شهرداری قم اشاره کرد و گفت: متأسفانه شهرداری قم با ۱۵۰۰ میلیارد تومان بدهی مواجه است که با کمک مدیران و همبستگی که وجود دارد امیدوار هستیم هر چه زود‌تر این بدهکاری‌ها پرداخت شود.

شهردار قم بیان کرد: در مجموعه شهرداری قم بین مدیران همدلی و اتحاد خوبی وجود دارد که این مسئله موجب شده این مشکلات مانعی برای کار کردن نباشد و امیدواریم هر چه زود‌تر موضوع بدهکاری‌ها به سرانجام برسد تا بتوانیم خدمات بیشتری به مردم قم داشته باشیم.

سقاییان‌نژاد گفت: کار برای ما در این شهر دشوار نیست اما هنوز پروژه‌های نیمه تمام بسیاری در این شهر وجود دارد که باید هرچه زود‌تر ساماندهی شوند که بسیاری از این طرح‌های نیمه تمام در قم ترافیکی هستند که با افتتاح هر چه زود‌تر این پروژه‌ها امیدواریم مشکلات ترافیکی در شهر کمتر شود.

پروژه جدیدی در شهر قم کلنگ زنی نخواهد شد

رئیس شورای اسلامی شهر قم نیز در دیدار شهردار قم با آیت الله جوادی آملی گفت: به علت اینکه هنوز تکلیف تعدادی از پروژه‌هایی که در قم وجود دارند مشخص نشده پروژه‌های جدیدی در شهر قم کلنگ زنی نخواهند شد.

ولی‌الله بیاتی اظهار داشت: از زمان حضور شهردار جدید در قم پروژه‌های عمرانی نیمه تمام سروسامان مناسبی گرفته‌اند که تا آخر سال تعدادی از این طرح‌ها به بهره‌برداری خواهند رسید.

وی افزود: درباره منوریل تصمیم جدیدی در استانداری اتخاذ شده تا با راه‌اندازی جوابگوی همشهریان باشد و پل مرجعیت و عرشه تقاطع عمار یاسر تا انتهای سال به بهره برداری خواهند رسید.

رئیس شورای اسلامی شهر قم گفت: هم اکنون با مدیریت انجام شده بر پروژهای قم، هیچ کدام از این طرح‌ها تعطیل نبوده و با جدیت کار را ادامه خواهیم داد تا به بهره‌برداری کامل برسند.

بیاتی ‌به طرح‌های جدید در استان اشاره کرد و افزود: طرح‌های جدید برای استان در نظر گرفته شده که تا اتمام پروژهای فعلی برنامه کلنگ زنی این طرح‌ها انجام نخواهد شد.

وی پروژه تقاطع معلم و عمار یاسر را از جمله این طرح‌ها اعلام کرد و گفت: کار‌ها باید با برنامه‌های انجام شده پیش برود و نمی‌توان با توجه به منابع مالی که در اختیار داریم بدون برنامه باشیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *