پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۵
۱۱

حکم دادگاه آمریکایی برای غارت ۱۷.۶میلیون دلار پول ایران

جمعه ۶ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۱۶
کد مطلب: 441160
یک دادگاه استیناف فدرال در آمریکا حکم داد قربانیان حملاتی که ادعا می‌شود با پشتیبانی ایران انجام گرفته، می‌توانند علیه بانک ملی ایران بابت ۱۷.۶میلیون دلار خسارت وارده به آنها طرح دعوی کنند.
حکم دادگاه آمریکایی برای غارت ۱۷.۶میلیون دلار پول ایران
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، روزنامه سان‌فرانسیسکو کرونیکل گزارش داد، یک دادگاه استیناف فدرال در آمریکا حکم داده که قربانیان حملاتی که ادعا می‌شود با پشتیبانی ایران انجام گرفته، می‌توانند علیه بانک ملی ایران بابت ۱۷.۶میلیون دلار خسارت وارده به آنها طرح دعوی کنند.

به‌نوشته این روزنامه، هرچند اتباع خارجی به‌صورت عادی نمی‌توانند نزد دادگاه‌های آمریکا مورد تعقیب قرار گیرند، اما مصونیت آنها صدمات ناشی از اقدامات دولتی در حمایت از تروریزم را در بر نمی‌گیرد.

شعبه نهم دادگاه استیناف در سان‌فرانسیسکو گفت، استثنای مربوط به اقدامات تروریستی به ۴ گروه از قربانیان اجازه می‌دهد تا علیه بانک ملی ایران (متعلق به دولت ایران) بابت مصادره پول سپرده گذاری شده بابت صدور روادید که کارت‌های اعتباری آن بانک در سال ۱۹۹۱ شروع به پذیرش آن کردند، اقدام کنند.

۱۷.۶میلیون دلاری که این بانک می‌گوید بابت صدور روادید دریافت کرده، در سال ۲۰۰۷ به‌عنوان بخشی از تحریم‌های دولت آمریکا علیه ایران بابت تحریم برنامه هسته‌ای، بلوکه گردید.

وکلای بانک ملی ایران می‌گویند، این بانک ارتباطی با خسارات وارده به خواهان‌های این پرونده ندارد، زیرا نقشی در دعاوی مطروحه علیه دولت ایران نداشته و قوانین فدرالی که مجوز بلوکه شدن دارایی‌های این بانک را صادر می‌کند تا سال ۲۰۰۸ تصویب نشده بود و این قوانین نباید عطف به ماسبق شود، اما دادگاه این استدلال‌ها را نپذیرفته است.

خواهان‌های اصلی پرونده، خانواده مارلا بنت، یک دانشجوی ۲۴ساله آمریکایی هستند که در حمله سال ۲۰۰۲ به دانشگاه هبرو که توسط حماس برنامه ریزی شده بود، کشته شده است. دیگر خواهان‌ها شامل قربانیان بمب‌گذاری سال ۱۹۹۶ در پایگاه نظامی خبر عربستان هستند که منجر به کشته شدن ۱۹ نظامی آمریکایی شد. همچنین قربانیان بمب‌گذاری سال ۲۰۰۱ در اسبارو پیزریا در بیت المقدس نیز بین شاکیان قرار دارند. دیروز یک مقام آمریکایی گفت، مظنون اصلی انفجار خبر عربستان دستگیر شده و تحت نظر قرار دارد.

در حالی که بر اساس حکم دادگاه‌های آمریکا خواهان‌ها بیش از یک میلیارد دلار از دولت ایران طلب دارند، آنها توافق کرده‌اند که اگر در دعوا علیه بانک ملی ایران به پیروزی رسیدند، ۱۷.۶میلیون دلار به دست آمده را بین خودشان تقسیم کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


راضیه
در عربستان واروپا کشته شدند غرامت را از ایران می گیرند ؟ چرا دستگاه دیپلماسی به دنبال گرفتن غرامت جنگ ایران وعراق از حامیان امریکایی واروپایی صدام نیست ؟ انفعال در وزارت خارجه شرم آوراست . نکند می ترسند بد صحبت کنند کدخدا ناراحت بشه ؟ غرامت نفس های به شماره افتاده مجروحان شیمیایی را از المان نمی خواهند بگیرند ؟ احمدی نژاد کجایی که یادت بخیر ؟ بدون ترس همه اونهارو به چالش می کشید
Germany
روحاني مچكريم
ما را 17.6 میلیون دلار می ترسونید؟! ما همون کشوری هستیم که 13 میلیارد و 850 میلیون دلار بابت کرسنت جریمه شدیم. این که برای ما رقمی نیست، راحت می دهیم.
قربون دهنت بگو ما همان کشوری هستیم که 13 میلیارد و 850 میلیون جریمه شدیم به روی مبارک خودمونم نمیاریم وزیری هم که در زمانش این اتفاق افتاد شیخ الوزراء میدونیم تازه ممکنه سر استات اویل هم محکوم بشیم
کاظم
Iran, Islamic Republic of
دشمنان در دشمنى صادقند. اى کاش دوستان درک کنند!
Iran, Islamic Republic of
تقصیر خودمان است چون بعد از توافق نباید هر جور دلمان خواست حرف بزنیم
Iran, Islamic Republic of
پس بدهکار هم می شویم پول های بلوکه پر !?
Germany
عجب روزگار کثیفیه. این وحشی ها باید هر چی دارند رو به مردم دنیا از ژاپن تا ویتنام و افغانستتن و عراق و ایران و .... بعنوان غرامت بدن حالا پولی که از ما دزدیدند رو میخوان بالا بکشن
روزگار کثیف نیست دیپلماسی لبختد کثیفه
Germany
منظور منم همين بود
Iran, Islamic Republic of
لطفا با طرح این اراجیف اذهان عمومی را منحرف نکنید مردم اگاه و بیدار هستند