شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

افزایش ۲۰ درصدی عناوین کتب‌ نمایشگاه

سه شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۲۹
کد مطلب: 421063
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: عناوین کتاب های عرضه شده در نمایشگاه کتاب امسال ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده است.
به گزارش جهان به نقل از صدا و سیما، علی جنتی در مراسم افتتاح بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران افزود: در بخش کتاب های خارجی نیز حدود ۵۰ درصد از عناوین کتاب ها غیرتکراری است.

جنتی افزود: حضور حدود ۳۰۰ هزار عنوان کتاب نشر داخلی و بیش از ۱۶۰ هزار عنوان کتاب خارجی نمایه ای از گستره این رویداد فرهنگی در حوزه نشر و کتاب است.

وی افزود: در نمایشگاه امسال گام نخست برای واگذاری مدیریت نمایشگاه به ناشران برداشته و بخش های مهمی از فعالیت های اجرایی به تشکل های نشر واگذار شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در نظر است با مطالعه ای جامع، فرآیند واگذاری را کامل کنیم و همه امور اجرایی را به اهل آن بسپاریم.

جنتی افزود: در حال حاضر نمایشگاه کتاب بیش از آنکه یک نمایشگاه باشد تبدیل به فروشگاهی بزرگ شده است که هر سال به وسعت و حجم آن افزوده می شود و به تدریج از هدف اصلی خود که معرفی کتاب های جدید و تبادل اطلاعات نشر است فاصله می‌گیرد.

وی گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر این باور است که کتاب در درجه اول باید در کتاب فروشی ها عرضه شود.

جنتی افزود: نمایشگاه باید محلی برای عرضه کتاب ها به ویژه کتابهای چاپ اول باشد.

وی گفت: فقط وجود کتاب های خارجی برای بین المللی شدن نمایشگاه کافی نیست و باید ارتباطات بیشتری با دانش و دانشمندان جهان فراهم آورد و به همین علت در این نمایشگاه نقش دیپلماسی فرهنگی برجسته شده است.

جنتی افزود: امسال کشور پادشاهی عمان به عنوان میهمان ویژه در نمایشگاه شرکت کرده است و علاوه بر این چند نفر از وزرای فرهنگ کشورهای مختلف و پنج نفر از رؤسای نمایشگاه های بین المللی کتاب و برخی نویسندگان و فرهیختگان خارجی در آن حضور دارند.

وی گفت: هر روز از نمایشگاه به نام یک کشور نامگذاری شده است تا بتوانند برنامه های علمی و فرهنگی خاص خود را ارائه کنند.

جنتی با اشاره به شعار امسال نمایشگاه یعنی «خواندن ؛‌ گفتگو با جهان» افزود: امید می رود که این شعار بتواند کارکرد نمایشگاه را برجسته تر کند.

وی گفت: درباره مکان برگزاری نمایشگاه نیز افتخار بزرگی برای اهل فرهنگ، دانش و کتاب است که آثار خود را در عبادتگاه و مصلای بزرگ تهران ارائه کنند، اما می دانیم حجم بالای مراجعه کنندگان و ضرورت ارائه خدمات فرهنگی متناسب با این مکان نیست.

جنتی افزود: امیدواریم با کمک سایر بخش های دولت بتوانیم هر چه زودتر فضای مناسب تری برای نمایشگاه کتاب فراهم کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بازنگری در کارکرد نمایشگاه شروع شده است و وزارت ارشاد کار ارزیابی و بازاندیشی در چگونگی برگزاری نمایشگاه را آغاز کرده است و واگذاری امور به ناشران یکی از این تغییرات است.

جنتی افزود: امیدواریم این تجربه تمرینی برای واگذاری کامل امور نمایشگاه به مجموعه تشکل های نشر باشد.

وی گفت: امسال تلاش شده است برنامه های استان ها، اقوام ایرانی و پیروان ادیان توحیدی در حوزه کتاب بیشتر شود و عدالت فرهنگی که از شعارهای اساسی دولت و وزارت ارشاد است نمایان تر شود.

جنتی افزود: برگزاری بیش از صدها نشست، مناظره و میزگرد در مدت برگزاری نمایشگاه کتاب، این نمایشگاه را به مرکزی پویا و با نشاط در تبادلات فکری و بررسی مسائل نشر کشور تبدیل خواهد کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *