جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱۶
۷۳

این دو ماده «برجام» را بخوانید!

دوشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۵۴
کد مطلب: 436661
حجت‌الاسلام جلیل محبی (حقوق‌دان) با انتشار دو بند از برجام در اینستاگرام خود نوشت:همه برجام آویزان این دو بند است.اگر حال خواندن همه را ندارید دست کم این دو ماده را بخوانید. بادقت فرایند برگشت خودکارقطعنامه های شورای امنیت را بخوانید.
این دو ماده «برجام» را بخوانید!

نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
خب برمیگردیم به ایی که الان هستیم
یعنی سرجایی که بودیم
مگر دوستانتان مذاکره را نفی نمی ردند...حالا چه شده؟نگران موندگاری توافق هستید؟
عجیبه واقعا...مگه داریم
United States
چی میگی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
دیگه 8 هزار کیلو از اورانیوممون رفته، قلب راکتور اراکمون رفته، کلی اطلاعات به بیرون درز کرده،...
بیدار کن خودت رو...
خوب به جاش ما هم پول بلوکه میاد دستمون دیگه نمیدیم بهشون
پول بلوکه شده آرزویی خواهد ماسید ؟
Iran, Islamic Republic of
پول خودمون رو دیگه نمی دیم بهشون؟ آفریییییین
ای ول، فکر کنم شما مشاور ارشد تیم مذاکره کننده بودی ها، ای کلک!!!!
سیاح
Iran, Islamic Republic of
پول بلوکه بعد از راستی آزمایی می رسد !
و كلي زرشك تازه! اين را توي برجام نخوندي كه واردات زرشك هم زياد مي شه؟
احمد
بزرگترین روسای این دولت گفتند که نهایتا شش هفت میلیارد میاد دستمون آخه با این شش هفت میلیارد میخوام مشکلات مملکت رو حل کنیم؟!
Iran, Islamic Republic of
یعنی: چه ایران شکایت بکنه و چه اینکه اونها از ایران شکایت بکنند، تحریم ها بر می گرده!!

یعنی ایران دیگه جرأت شکایت کردن هم نداره!!
همون پولی که مال خودمون بود رو با منت میدن به ما
درعوضش کلی سرمایه ارزشمندتر رو میبرن
تازه مگر مسئولین نفرمودند که پولها رو پیشخور کردیم؟ کدوم پول؟
Iran, Islamic Republic of
قرار نیست همزمان با از بین رفتن اورانیوم وقلب رآکتور پول بلوکه بیاد دستمون؟
دقیق حساب کنید پول بلوکه شده ای ای دست ما رو نگرفته قبل توافقات قیمت نفت رو از بالای 100 دلار کشیدن پایین 50 دلار در اصل بیشتر ضرر کرده ایم تا سود هم نفتمونو مفت داریم میدیم هم هسته ایمونو همه چیز دادیم و هیچ گرفتیم واقعآ که غربیها زرنگ و مکار و شیطانند
سعید رضا
Iran, Islamic Republic of
خب دانشش رو که داریم دوباره تولید می کنیم و می سازیم. تحریم هم به آسونی بر نمی گرده و ساختارش با توافق به هم خورده. منابع آزاد شده و سرمایه گذاری انجام شده و برگشت برای اونا مشکل تر از ماست و منفعتی براشون نداره.
شما خوابی که می گن 10 سال کار شده 8 هزار کیلو اورانیوم داریم و اینکه برای سوخت یکسال نیروگاه بوشهر نیاز به 20 هزار کیلو اورانیوم هست . راکتور اراک کی می خواد کار کنه این همه تحریم بابتش هیچ فایده ای هم نداشته . اطلاعات درز کرده هم جالبه که وقتی توافق نشده بود دقیقا می دونستند چه کسانی کجا باید ترور بشند و نتونستیم جلوش رو بگیریم پس خواهشن امثال شما بیدار شن.
پروفسور ، تحريمها برميگرده به جاي اول ،‌ولي ما 10 سال با جاي فعلي فاصله داريم ، چون اكثر مواد رو از بين برديم و سانتريفيوژها رو از كار انداختيم و انبار كرديم و قطعه جديد نساختيم و تحقيق و توسعه انجام نداديم و خيلي از متخصصان رو از دست داديم و يا بي انگيزه كرديم و در ضمن گراشون رو هم به دشمن داديم و ... واقعا بازم نظرت اينكه برميگرديم سرجاي اول ؟!!!
مهدی
Iran, Islamic Republic of
بسمه تعالی

با این تفسیر ما ذخایر را برای تولید بمب میخواهیم .
نه برادر اینطوری نیست .
ما باید به راهکاری برسیم که دنیا مشروعیت برنامه ما را تائید کنه که کرد و آفرین بر دیپلماتهای ما که توانستند اینچنین در صف دشمنان رخنه ایجاد کنند.
وانگهی در دنیار امروز داشتن 10 تن اورانیوم و یا چهار تا موشک موجب برتری نمیشود

اگر کسانی زیادی بر روی امکانات مادی کشور مانور میدهند شاید برا اساس دیدگاه های شخصی خودشان و یا منافع خاص گروهی و شخصی باشد.
چون میدانید اگر روزی ما با دنیا وارد جنگ بشویم عاقبت آن با احتساب امکانات و نفرات مشخص است. آنهم با این همسایه های نجیبی که داریم .

داشتن نیروی انسانی خوب و دانشمند و نیز رهبری درست جامعه و اقناع مردم از مهمترین کلید های راهبردی قدرت در دنیای امروز محسوب میشود.

در نقطه مقابل خود حق پنداری و تنگ کردن دایره دوستان از بدترین کارهایی است که متاسفانه شما جهان نیوز آنرا تبلیغ میکنید.
احمد
مرد حسابی ذخایر اورانیوم رو که برای بمب نمی خوایم برای نیروگاه های خودمون می خوایم بهتره اظهارات فریدون عباسی رو بخونی ببینی برای چی این همه اورانیوم رو می خوایم!
همه حرفهای بی ربط شما یه طرف این کلمه کلید توی حرفات یه طرف .مردم ما بیچاره شده همین کلیدند
United States
همه چیز رو تعطیل کنیم که دوبره برگردیم به سر جای اول؟
چرا انقدر در برابر فهمیدن مقاومی؟
چون شعار دولتیان شعار اقتصاد مقاومتی بدون فهم و عمل
Latvia
من جواب این استدلال خنده دار امثال شمارو قبلا تو همین سایت داده بودم


مفهوم بازگشت پذیری عملا برای ما بی معناست. به این مفهوم که زمانی شما قلب نیروگاه اتمی اراک و خارج کردید که 14 سال زمان و هزینه براش صرف شده

زمانی که شما سانتریفیوژهاتون رو باز کنید و از 19 هزار به 5 هزار کاهش بدید چند سال زمان می بره تا شما به حالت قبل برگردید


زمانی که ما 8000 کیلوگرم اورانیوم ذخیره رو به سیصد کیلو کاهش بدیم چند سال باید زمان ببره تا برگردیم به نقطه ای که امروز هستیم؟


این توافقی که شما میگید عملا مارو ده سال عقب برد و کرد مثل روز اول.
محسن 2
Iran, Islamic Republic of
سانتریفیوژ را چه منفجر کنند چه جمع آوری کنند یک معنی میدهد و با خارج شدن قطعات آن از تراز برای همیشه خراب خواهد شد حالا باز هم بر میگردیم سر جای اول !!!!
عزیزم شما بر اسم فامیل بازی کن تابستونی یا خبر ورزشی بخون بیخیال هسته ای و سیاست شو حداقل از چیزی سر در نمیاری نظر نده که مثل جوک میمونه
اسماعیل
Iran, Islamic Republic of
آقای فهمیده
اولا اون دوستانی که شما ازشون یاد میکنی این دستاوردها رو برای مذاکرات دوستان شما به دست آوردند
دوما ببین رفقای شما در قبال این مذاکرات چی به طرف مقابل دادند

اگر قرار بود همه چی رو بدی و هیچی نگیری که این رو دوستان ما هم بلد بودند

کمی چشمات رو باز کن اخوی
به این می گویند "اجماع جهانی" عزیزم! برگ برنده اسرائیل و آمریکا بر ضد کشورمان...یعنی یک بهانه سازی ساده منافقین مثلا در مورد یک فعالیت مخفیانه تخیلی برای ساخت بمب این بار به اجماع جهانی بر ضد ایران تبدیل می شود. ایرانی که همین الان "تهدیدی برای صلح" در ذیل فصل هفتم تعریف شده.
Iran, Islamic Republic of
خوب حداقل وجود اجماع جهانی بر ضد ایران را قبول دارید؟ در اینصورت نظرتان چیست ؟اگر با تمام جهان وارد جنگ شویم بهتر است؟آیا در اینصورت آینده بهتری برای ایران متصور است؟ آلمان هم زمانی مجبور به معاهده صلح با متفقین شد ولی الان به اعتراف همه قدرت برتر اقتصاد اروپاست ،اگر آن زمان ژنرال کایتل صلحنامه را امضا نمی کرد وبقیه سرمایه های باقیمانده آلمان هم در ادامه جنگ نابود می شد الان آلمانی وجود داشت که قدرت برتر اقتصاد باشد؟آیا اینکار برای آینده آلمان بهتر بود؟
Iran, Islamic Republic of
صبح شما به خیر!
Iran, Islamic Republic of
ببینید دوستان بهتر است خودمان را گول نزنیم. اولاً این توافق، توافق مطلوب ما نیست. خیلی هم نامطلوب نیست. چون میگه تا زمانی که تحریمها تحت مکانیسم ماشه بازگردد چنانچه کشورهایی با ایران وارد قرارداد شده و توافقاتی را صورت داده باشند با برگشت تحریمها آن توافقات عطف به ماسبق نشده و تا پایان مدت قراردادبه قوت خود باقی است. همین بند کشورهای خارجی را راغب کرده تا با خیال راحت وارد مذاکرات تجاری و اقتصادی شوند. همین گروههای سرمایه دار مانند مکانیسم فشار در مقابل بازگشت تحریمها مقاومت می کنند و البته بازگشت خودکار ماشه هم خودش هفت خان رستم است که هر کدام از خانهایش 15 تا 30 روز طول می کشد و خیلی ساده نیست. با این حال ضمن خسته نباشید به تیم مذاکره کننده میگویم این توافق، توافق مطلوب ما نبود ولی توکل به خدا بریم جلو ببینیم چی میشه. رهبر فرمودند انشاءالله به اذن الهی ضرر نمی کنیم.
مسعود دیپلمات
Romania
در همین دو بند اشکالات فراوانی مشاهده می شود: یک مورد از آن را همین جا مطرح می نمایم ، بقیه باشد طلبت!
1- از آنجائیکه طرف مقابل ما 5+1 به عنوان یک مجموعه ( یک واحد) تلقی می شود ، لذا هیچ یک از اعضاء 5+1 نمی نباید بطور مستقل قادر به طرح مسئله بوده و ادعائی را مطرح نماید. لذا ایران نمی بایست زیر بار جوابگوئی به تک تک اعضاء 5+1 برود.
جالب اینجاست که اگر ایران شاکی باشه، باز هم دست آخر موضوع میره شورای امنیت و برای تداوم لغو تحریم ها رای گیری میشه و این مضحک ترین کاری است که انجام میشه. مثلا فرض کنید آمریکا بیاد مجددا یک تحریم هسته ای تصویب کنه که خلاف برجام هست، بعد ایران شاکی میشه که توافق نقض شده میره کمیسیون و غیره و دست آخر آمریکا تحریم رو بر نمیداره و موضوع میره شورای امنیت و به جای اینکه آمریکا توبیخ بشه، برای تداوم لغو تحریم ها رای گیری میشه!!!! و آمریکا هم مثلا وتو می کنه و تحریم ها دوباره بر میگردن!!!!!!! در حالی که این ایران بوده که شاکی بوده است!!!!!!! یعنی حتی چه ایران و چه طرف مقابل برجام رو نقض کنه دست آخر تحریم های ایران بر میگرده!!!!!!!!!!!!!!!!! و این به نظرم اوج دستآورد دیپلماتیک دولت تدبیر و امید است که میتوان برای همین دستآورد ده ها سریال طنز 90 قسمتی ساخت
سرور
بله دقیقا درست است.بنده هم می خواستم به همین نکته اشاره کنم.
یعنی اگر ایران هم محق موضوع باشد باز می خواهند برای ماندن یا لغو تحریمها رای گیری کنند!
واقعا با سوادند.
واقعا تاسف آور است

توافقنامه ای که هر طرفش بزنه زیر میز آخر تحریم های ایران هست که بر میگرده،
بعد آقایون میان پز می دن که این توافقنامه بی نظیره، خوب راست میگن بی نظیر هم هست، توافقنامه ای که در هر صورت تحریم های یک طرف مجددا احیا میشه واقعا هم بی نظیر هست،
روحانی مچکریم
حامد
United States
که چی ؟ من فکر کنم منطقی و عقلانی تدوین شده و حق را هم برای ایران و هم برای 1+5 یکسان دیده
حامد عزیز از خواب غفلت بیدار شو و یکم تعصب کنار بزار و انصاف پیشه کن.بخدا خیلی از ماها به این دولت رای دادیم ولی این توافق کلا به ضرر ما و غیر قابل دفاعه.
Iran, Islamic Republic of
اصلا خوندی؟
این منطقیه که اگر ایران از یکی از طرفها شکایت داشت دست آخر باز هم پرونده بره شورای امنیت و برای تداوم لغو تحریم ها رای گیری بشه؟!!! این منطقی هست؟؟ شما خوابی یا بیدار؟!!!
حق جو
Iran, Islamic Republic of
به این می گویند «مکانیزم ماشه»
یعنی اگر کشوری از 5+1 صرفا بر خواسته اش پافشاری کند تحریم ها باز خواهند گشت

روحانی و ظریف متشکریم (به خاطر چیشو نمی دونم!)
و ایضا هاشمی مچکریم!
و حتی اگر ایران هم شکایت داشته باشه باز تحریم ها بر میگرده. واقعا خنده دار هست، این توافقنامه این پتانسیل رو داره که بشه فیلمنامه یک سریال طنز عالی!!!!!!!!
برد- برد
United Kingdom
اين برجام است يا جام بر باد. يا باده جام. يا پرجام
این برجام نافرجام هست عزیزم
خوندم امر دیگه؟
امری ندارم
میتونی چند لحظه با وجدان که خواب زمستانی هست، تنها باشی
آقایان وطن فروش نخونند ممکنه یهو غیرتی بشن خخخخخخخخخخخخخخ
همین دو بند تایید حرفهای تیم ایرانیه که برگشت پذیری به این راحتی ها هم نیست
ظاهرا آخرش باید بایستیم ته صف !!! تا شاید آدمهایی که خوب بلدند به حماقت ما بخندند دلشون برای ما رحمی کرد و تحریم دیگه ای برای ما ننویسند !!!
عجب درو باطلی باید بریم تا شاید حقمون رو بگیریم !!!
ش........ص.........ت رووووووووووووووووووووووووز زمان میبره.
برگشت پذیری به همین راحتی هاست اما راضی کردن طرف مدعی به عدم نقض پیمان کار نشدنیه... ما تاسیسات و متخصصانمون رو از دست می دیم و به وضعیت گذشته برمی گردیم
احمد
نخیر مثل اینکه قانع کردن بعضیا کار حضرت فیله! کسی نمی دونه حضرت فیل کجا رفته؟! صداش کنین بیاد اینو قانع کنه!
Iran, Islamic Republic of
[همین حقی که این حقوقدان عزیز برای غرب ها قائل است اگر منصف بود برای ایران نیز قائل می شد ولی تصور این است که غربها دغل بازی می کنند غربی ها می دونند که کی مقابلشان ایستاده
Iran, Islamic Republic of
بیخیال اینها... کمیته مشترک رو بچسب!!
اعضای اون کمیته چه کسانی هستند؟!!! به نفع چه کسی رأی خواهند داد؟!!!!!! ساده لوحی از این بیشتر؟!!! ... از این روشن‌تر؟!
علوی
بازم یه بی سواد بی شناسنامه از راه رسید و اظهار نظر کرد؟؟؟
سید
خدا رو شکر همه ایرانی ها سیاست مدار هستند !!!!!!!!!!!!!!!!! آخه شماها از سیاست چی می دونید ؟؟؟؟صحبت در مورد این مسائل برای ما آسان است ولی هیچ یک از ما به جای دیپلومات ها نبودیم که بدونیم چی کشیدن. این توافق اگر هیچ دست آوردی نداشته باشه همین بس که ایران در برابر شش کشور ابر قدرت جهان قد الم کرد و حرفش را به کرسی نشاند کافی است .ما ثابت کردیم که با زور چیزی را نمی پزیریم
تعصب کور چرا؟
چه اظهار نظری،وقتی متن صریح بیانیه قید شده و وقتی همه اهل فن به این مطلب در مصاحبه ها و مکتوباتشان اذعان کردند؟؟
اونها فکر همه چی رو کردن. بعد از 15 سال جمعیت ایران پیر میشه. دقت کنید.
پرفسور چینگ چونگ چان
بابا خوبه یه کم توی آینده سیر کنیم!
فقط فکر کنید صد سال دیگه وای به حال اون جماعتی که بخوان فقط و فقط همین دوبند رو از این مثنوی هسته ای حفظ کنن!
طرف قاطی میکنه!
بند36 در حد بسط تیلور و معادله دیفراسیل مرتبه چندمه!
ما برای تصویب همین نوع قطعنامه ها در خارج درس خواندیم و این را پیروزی دور از انتظار تلقی می کنیم!
سیدرضا
یه جوری میگه 800 کیلو برسه به 300 کیلو ما چیکار کنیم انگار ملت هروز صبحونه اورانیوم و چایی شیرین میزدنن و میان بیرون.
برادر من حداقلش اینه که تا چندسال کسی سمت مذاکره نمیره و کلی فواید دیگه....
Romania
بابا بس کنین این همه مذخرف گفتن رو.البته شما بس نمیکنین پس برین غصه بخورین و دلواپس باشین و هی بزنین تو سرتون ادامه بدین
Romania
این آقا مدرک حقوق بین المللش رو از کجا گرفته؟از دانشگاه اما صادق یا حوزه ی علمیه؟
دوست عزیز ملاک اول تعهد است بعد تخصص در ضمن دانشگاه امام صادق دانشجویان متعهد ومتخصص را تربیت می کند.فاجعه ای که امروز بر سر بشر آمده از متخصصین بی تعهد است
محمد
فقط بحث غنی سازی و سانتریفیوژ نیست.
اگه کشوری بخواد انرژی هسته‌ای داشته باشه،باید تکنولوژی هاشو به بالا ترین سطح روز دنیا برسونه،
وقتی ما بتونیم نیروگاه هسته‌ای بسازیم دیگه ساختن یه نیروگاه برقابی برای کشور پیش پا افتاده میشه...
سیدرضا
اگر ایران اعتراض ضحیحی کند بنا به این ماده , خودبخود درخواست برگشت تحریم به خودش را داده است.
خیلی عجیب است.
سجاد
دقت کردین همه مردم ما شدن مفسر مسائل هسته ای؟؟؟!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
بدبخت شدیم رفت
منا
Iran, Islamic Republic of
بزنیم زیر توافق و جنگ راه بندازیم بهتر از پذیرفتن این دو بند نکبت بار و ذلت آوره ! میخوان دوباره کاغذ پاره صادر کنن...
شخص ثالث
انقدر حرفهای ساده لوحانه نزنید. یک کم در مباحث سیاسی تحقیق کنید بعد حرف بزنید. آمریکا یا هر کشوری که بخواد ادعا کنه ایران برجام رو نقض کرده اولا چندین مرحله قبل از این دو بند رو باید بگذرونه. دوما تا دلیلی معتبر نیارند نمیتونند موضوع رو به سازمان ملل بکشونند. سوما بقیه دنیا خر نیستند که... خیلی از کشورها به تعامل با ایران نیاز دارند و از تحریم علیه ایران متضرر میشوند بنابراین بی دلیل و صرفا بخاطر پافشاری یک کشور قبول نمیکنند موضوع به سازمان ملل کشیده بشه. اگر همه این اتفاقات هم بیفته و آمریکا همچینکاری بکنه وجه خودش رو در دنیا خراب میکنه و این موضوع مساله ساده ای نیست و از همه نظر بخصوص اقتصادی بضرر آمریکاست. دنیا فقط ایران و آمریکا نیست... ۷ میلیارد جمعیت داره. جمعیت ایران ۷۰ میلیونه آمریکا هم ۳۵۰ میلیون.کل اقتصاد دنیا هم دست آمریکا نیست که بگه یا حرف من یا هیچی. البته اگر شخص یا گروه یا نهادی رسمی در مملکت کاری خلاف برجام انجام بده اونوقته که همه قصه هایی که شما میفرمایید درست از آب درمیاد. و البته اونموقع جای فکر داره که مقصر واقعی کی هست. دولت یا برای مثال کسانی که موشک بالستیک جهت حمل کلاهک هسته ای ساخته اند.
جناب شخص ثالث،
لطفا به جای توجیهات بامزه، به این سوال پاسخ دهید که اگر ایران شاکی باشه و شکایت کنه و نهایتا پرونده به سبب شکایت ایران بره شورای امنیت، طبق این دو بند مترقی!!!، نتیجه اش چی میشه؟ غیر از این هست که برای تداوم لغو تحریم ها رای گیری میشه؟ غیر از این هست که چه ایران شاکی باشه چه طرف دیگر، نهایتا تحریم های ایران بر میگرده؟
آیا به نظر شما دوست توجیه گر محترم، برگشتن تحریم های ایران به سبب شکایت ایران از نقض تعهدات طرف مقابل مسخره نیست؟ لطفا پاسخ درست بدهید. متاسفانه دیشب در گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما مجری همین سوال رو از دو استاد روابط بین الملل پرسید ولی آنها به جای پاسخ دادن به این سوال شروع کردن به صحبت کردن در مورد موارد دیگر!!!.
اینقدر این بند شور شده که هیچ کس حاضر نیست حتی راجع به اون نظر بده. شما هم لطفا کن دست از توجیه بردار و واقع بین باش
بذار زیر سرت تا شب خوابت ببره!!!!!
على
لطفاً كسانيكه مخالف اين دو ماده هستند نسبت به جايگزيني انها متن دقيقتر بنويسد
با اين اوضاعي كه ميبينم اگر رفراندوم بشه مردم توافق را رد ميكنند .
درست مثل مردم آمريكا .
... خجالت بكشيد آمريكايي كه به قول اوباما در اين توافق هيچي از دست نميدهد مردمش احساس خوبي به اون ندارند بعد ما ملتي كه تا پشت گوشمون دشمن لانه كرده و هر روز شاخ و شانه مي كشد و جنايت جديدي مي آفريند و خودش را تسليح ميكند با كدام وجدان به اين مذاكرات مسخره اي كه بازيچه ... اي ها و ...ها است و تمام هدفشون شكستن تابوي مذاكرات بود موافق باشيم .