يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 5 May 2024
 
۰
رهبر معظم انقلاب در دیدار نمایندگان مجلس خبرگان:

افرادي كه راي مردم را نپذيرند صلاحيت حضور در چارچوب نظام را ندارند

پنجشنبه ۶ اسفند ۱۳۸۸ ساعت ۱۸:۵۸
کد مطلب: 98656
افرادي كه حاضر نيستند قانون و رأي اكثريت را قبول كنند و نقطه قوتي همچون انتخابات افتخارآفرين چهل ميليوني را تبديل به نقطه ضعف مي‌كنند صلاحيت حضور در چارچوب نظام اسلامي را از دست مي‌دهند كه از دست داده‌اند.
افرادي كه راي مردم را نپذيرند صلاحيت حضور در چارچوب نظام را ندارند
به گزارش جهان به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني دفتر مقام معظم رهبري، حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح امروز در ديدار رئيس و اعضاي مجلس خبرگان، در سخنان مهمي، نظام اسلامي را نظامي مبتني بر اطاعت از پروردگار و "نقشه و هندسه " الهي خواندند و با اشاره به فتنه پس از انتخابات تأكيد كردند: مسئله اساسي، حفظ هويت نظام و مرزها و شاخص‌هاي آن است و كسانيكه هندسه و هويت نظام را كه در قانون اساسي و حكميت و داوري قانون متبلور شده است قبول دارند، جزو مجموعه نظام بشمار مي‌آيند اما افرادي كه با حرف و عمل و تحريك، اين مباني را زير پا مي‌گذارند به دست خودشان صلاحيت حضور در مجموعه عظيم نظام را از دست مي‌دهند.

رهبر انقلاب اسلامي، آيه شريفه "اطيعوا الله و اطيعوا الرسول " را اساس و مبناي نظام اسلامي دانستند و افزودند: اطاعت از " خط و نقشه پروردگار براي سعادت جوامع انساني "، مرتبه‌اي بالاتر از اطاعت در مسائل و عبادات فردي دارد و تحقق آن نيازمند تلاش جمعي يك ملت است و "جمهوري اسلامي ايران " نيز نتيجه و تبلور اطاعت از راه و هندسه الهي است.

ايشان، در تبيين اهميت حياتي اطاعت از راه و برنامه پروردگار در سرنوشت يك ملت خاطرنشان كردند: در نظام‌هاي اجتماعي غلط و غيرالهي، اقدامات فردي نمي‌تواند كشور و جامعه را به سعادت برساند اما در نظام‌هاي متكي بر نقشه الهي، تخلفات فردي قابل اصلاح و مشكلات و نقائص قابل رفع است و اين واقعيت، اهميت بي‌نظير تشكيل نظام مبتني بر نقشه الهي را در سعادت ملت‌ها اثبات مي‌كند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي حفظ اصل نظام و مرزهاي هويتي آن را، چالش واقعي و اصلي ملت ايران با زورگويان جهاني در سي و يك سال اخير برشمردند و افزودند: وجود نظام اسلامي و آثار پربركت آن در بيداري و تحرك دنياي اسلام، منافع مستكبران عالم را به خطر انداخته و همه ظالمان و مستبدان جهان را به همدستي و معارضه شديد با جمهوري اسلامي كشانده است لذا همه بايد در حفظ و تحكيم نظام و اركان آن، تمام تلاش خود را به كار گيرند.

ايشان با تأكيد بر "توحيد " به عنوان پايه اصلي نظام، عدالت و "كرامت انسان و خواسته‌ها و آراي مردم " را پايه‌هاي ديگر نظام اسلامي خواندند و افزودند: در پرتو اين نگاه اسلامي، نقش و حضور مردم و مظهر مهم آن يعني انتخابات، از مسائل اصلي جامعه و كشور به شمار مي‌آيد و به همين علت انتخابات در جمهوري اسلامي، امري واقعي است نه صوري و تقليدي.

رهبر انقلاب اسلامي، با اشاره به فرمان امام علي (ع) به مالك اشتر درباره ترجيح دادن رضايت عامه بر خواست خواص افزودند: اساس انتخابات، حضور مردم و دخالت دادن آراي عامه در مسائل كشور است كه اين مسئله آثار پربركتي از جمله نااميدي روزافزون دشمن از مقابله با نظام را به همراه مي‌آورد.

رهبر انقلاب اسلامي اساس فتنه پس از انتخابات را، نفي آراي مردم، خدشه وارد آوردن به حضور ملت و اتهام و تهمت به نظام برشمردند و تأكيد كردند: افرادي با ارتكاب اين گناه بزرگ، حاضر نشدند در مقابل قانون، "داور و شيوه داوري كه قانون تعيين كرده است "، تسليم شوند.

ايشان در تشريح آثار مثبت انتخابات در نظام اسلامي، آراي مردم در انتخابات را نتيجه تشخيص خود آنها دانستند و افزودند: در نظام اسلامي برخلاف غالب كشورهاي مدعي دمكراسي، باندهاي قدرت و ثروت تعيين كننده آراي مردم نيستند و ملت به تشخيص خود تصميم مي‌گيرد البته ممكن است اين تشخيص در موردي غلط باشد اما به هرحال تصميم مردم است و بايد در مقابل آن تسليم بود.

ايشان، رقابت سالم، افزايش نشاط جامعه، قدرت بيشتر نظام و تحول در مديريت را از ديگر بركات حضور مردم در انتخابات نظام اسلامي برشمردند و افزودند: بهترين شكل استمرار يك نظام اجتماعي تحول در عين ثبات است و بر همين اساس در جمهوري اسلامي ضمن حفظ ثبات و هندسه اصلي، رقابت‌هاي انتخاباتي و تحولات ناشي از آن در چارچوب نظام صورت مي‌گيرد و طبعاً اگر كسي در اقدامي غلط، با شكستن اين چارچوب وارد رقابت‌هاي انتخاباتي شود از قواعد صحيح انتخاباتي خارج شده است.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، مرزبندي شفاف و صريح با دشمنان نظام را از ديگر ضروريات حضور در رقابت‌هاي انتخاباتي خواندند و افزودند: كمرنگ كردن مرزها خطايي فاحش است و باعث سردرگمي مردم مي‌شود بنابراين بايد از مخالفان نظام اعلام برائت شود و مرزها كاملاً روشن باشد.

ايشان در همين زمينه خاطرنشان كردند: اگر مرزها شفاف نشود عده‌اي مي‌توانند با قصد خيانت و بدون اينكه شناخته شوند وارد چارچوب شوند ضمن اينكه عده‌اي ديگر نيز بدون آنكه متوجه باشند از مرزها خارج مي‌شوند بنابراين عدم مرزبندي اشتباهي بزرگ است.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي ترجيح مصالح و منافع ملي بر منافع شخصي و حزبي را از ديگر ضروريات برگزاري انتخابات سالم برشمردند و تأكيد كردند: انتخاباتي كه با اين ويژگي‌ها انجام شود بدون شك موجب رضايت و نشاط مردم و پيشرفت كشور خواهد بود.

ايشان موقعيت كنوني نظام را در موارد فراواني، به مراتب بهتر از گذشته خواندند و خاطرنشان كردند: امروز نفس گرم امام راحل عظيم الشأن در ميان ما نيست و حادثه‌اي مانند دفاع مقدس نيز كه موجب غيرت و جوشش مردم و جوانان مي‌شد، وجود ندارد اما 31 سال پس از پيروزي انقلاب، مردم و بويژه جوانان در كمال پاكي و آراستگي روحي، حماسه بي‌نظير 22 بهمن امسال را بوجود مي‌آورند و روز بزرگ و فراموش نشدني نهم دي را مي‌آفرينند.

ايشان با تجليل از احساس مسئوليت، بصيرت تحسين برانگيز، غيرت، همت و آمادگي ملت بخصوص جوانان در دانشگاه‌ها و در جامعه افزودند: مردم امسال گرمتر و متراكم‌تر از هر زمان به ميدان شتافتند؛ چرا كه احساس خطر كردند و فهميدند كساني به بهانه انتخابات و مسائل بعد از آن، بر چهره نظام پنجه مي‌كشند و افرادي كه گاهي نام امام و انقلاب و نظام اسلامي را هم مي‌آورند با حرف و عمل و تحريك، درست نقطه مقابل اهداف نظام ايستاده‌اند.

رهبر انقلاب اسلامي با تأكيد بر لزوم قدرشناسي مسئولان از مردم افزودند: بايد مبناي اين حضور تعيين كننده ملت يعني دينداري و اطاعت از خدا را درك كنيم و با خدمت و جديت بيشتر آن را قدر بشناسيم.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به جبهه گسترده دشمنان ملت ايران افزودند: مراكزي كه عمدتاً به دست صهيونيست‌ها و كمپاني‌هاي بين المللي كنترل مي‌شود با همه امكانات به مقابله با نظام اسلامي ادامه مي‌دهند و در داخل هم كساني با تكرار حرف‌هاي آنان، مورد اعتماد دشمنان قرار مي‌گيرند و زمينه ضربه به نظام اسلامي را براي آنان فراهم مي‌كنند اما بيداري عظيم و شوق آفرين ملت، ايمان آنان و علاقه مندي و پايبندي مردم به مباني نظام، پشتيباني پروردگار را به همراه آورده است و ملت و كشور در زمينه‌هاي مختلف به پيش رفته‌اند.

ايشان با تأكيد مجدد بر مرزبندي با دشمنان نظام اسلامي، در مسائل اصلي و هويتي، اختلاف نظر در مسائل فرعي را حتي موجب پيشرفت دانستند و افزودند: هر حرفي و هر اقدامي ابتدا بايد با وظيفه اصلي يعني حفظ و تقويت نظام اسلامي سنجيده و سپس بيان يا انجام شود.

رهبر انقلاب اسلامي در تشريح علت تكرار مكرر ضرورت بصيرت خواص به غفلت برخي خواص در دوران مشروطه اشاره كردند و افزودند: در آن هنگام ماهيت حقيقي توطئه‌هاي غربزده‌ها كشف نشد و آن انحراف اساسي بوجود آمد اما اين اشتباه نبايد تكرار شود.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به حساسيت امام خميني و برخورد بسيار قاطع ايشان در مقابله با جريان‌هاي مخالف قانون قصاص اسلامي افزودند: امام جامع الاطراف ما، ماهيت حقيقي آن مسئله را درك كرد و به همين علت آن گونه برخورد نمود.

رهبر انقلاب اسلامي، حساسيت برروي كليت نظام را اصل شمردند و با تاكيد بر لزوم تفكيك مسائل درجه دو با مسائل اصلي افزودند: در مسائل فرعي اختلاف نظر مهم نيست و قابل حل است اما بايد با مرزبندي روشن در مسائل اصلي، صف كساني كه پايبند هويت نظام هستند با كساني كه مخالف دينداري مردمند و با قانون معارضه مي‌كنند مشخص شود.

ايشان نظام اسلامي را كشتي نجات خواندند و با تأكيد بر دعوت از همه افراد و عناصر براي حضور در چارچوب نظام افزودند: افرادي كه حاضر نيستند قانون و رأي اكثريت را قبول كنند و نقطه قوتي همچون انتخابات افتخارآفرين چهل ميليوني را تبديل به نقطه ضعف مي‌كنند عملاً خود را از اين كشتي نجات خارج مي‌كنند و صلاحيت حضور در چارچوب نظام اسلامي را از دست مي‌دهند كه از دست داده‌اند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در بخش ديگري از سخنانشان، مسئله مجلس خبرگان را بسيار مهم و استثنايي خواندند و افزودند: خبرگان مجموعه علماي صاحب نام و مورد اعتماد مردم در همه قضايا به ويژه مسئله بسيار مهم انتخاب رهبري و مسائل مربوط به آن هستند.

رهبر انقلاب اسلامي همچنين با تشكر از اعضاي خبرگان و رئيس محترم آن ابراز اميدواري كردند تلاش‌هاي آنان مورد رضاي پروردگار قرار گيرد.

در ابتداي اين ديدار آيت‌لله هاشمي رفسنجاني رئيس مجلس خبرگان گفت: اين اجلاسيه خبرگان تحت تأثير حضور گسترده مردمي در راهپيمايي 9 دي و 22 بهمن، از نشاط و آمادگي بيشتري برخوردار بود و جلسات طولاني مجلس خبرگان در فضايي آرام و توأم با انگيزه بالا برگزار شد.

آيت الله هاشمي رفسنجاني افزود: علاوه بر اعضاي مجلس خبرگان، دو ميهمان، اوضاع داخلي و سياست خارجي را تشريح كردند.

آيت الله هاشمي شاهرودي نايب رئيس مجلس خبرگان در گزارشي از دو روز اجلاس خبرگان گفت: هفتمين اجلاسيه دوره چهارم مجلس خبرگان با سخنان رياست مجلس آغاز شد و در ادامه چند تن از اعضاي مجلس خبرگان به طرح ديدگاه‌هاي خود پرداختند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *