سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۰
اظهارنظر سلحشور در رابطه با رفع توقیف فیلمها،ده نمکی و سریال یوسف پیامبر/2

سلحشور:ده نمکی هنرمند نیست،شریفی نیا راه را به او نشان می دهد!

پنجشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۸۹ ساعت ۱۵:۴۶
کد مطلب: 106865
سلحشور:ده نمکی هنرمند نیست،شریفی نیا راه را به او نشان می دهد!
جهان-سرویس فرهنگی:
فرج الله سلحشور سه شنبه شب در نشست «کنکاشي در سينماي ديني سه دهه اخير» که  در دانشکده علوم تربيتي و روانشناسي دانشگاه فردوسي برگزار شد در ادامه انتقادات از وضعیت سینمای ایران و در پاسخ به سوالي پيرامون فيلم اخراجي‌ها اظهار داشت: مسعود ده‌نمکي يک رزمنده است اما هنرمند نيست و زماني که فرد هنرمند نباشد ديگران وي را راه مي‌برند. چنان که شريفي‌نيا راه را به او نشان می دهد و بازيگران و سناريو را مي‌گويد. فيلم اخراجي‌ها يک فيلم کمدي مانند ديگر فيلم‌ها است و فيلم دفاع مقدس نيست زيرا کسي براي تماشاي ارزش‌هاي دفاع مقدس به ديدن آن نمي‌رود و تنها براي خنده آن را تماشا مي‌کند.
وي با ابراز اميدواري نسبت به آينده سينما گفت: به نظر من بچه‌هاي مسلمان توانايي زيادي دارند که دنيا را به حيرت وا مي‌دارد. در عرصه هنر نيز اين استعدادها وجود دارد. پشتوانه هنر معنويت است. ما قرآن و اهل بيت را داريم. چيزي که دنيا و حتي بخش زيادي از مسلمانان ندارند. ما هر دو را داريم و هنرمندان مسلمان نيز داريم. مباني هنر اسلامي نيز تا حدودي روشن شده است. بنابراين بسيار به آينده اميدوارم اما راه بسيار سختي داريم.

وي درباره سينماي امروز ايران اظهار داشت: خط ‌دهنده به سينماي كشور ما غرب است. غرب پس از آنكه با جنگ نظامي و اقتصادي نتوانست از عهده انقلاب برآيد، امروز بنا را بر جنگ فرهنگي و هنري گذاشته است. فيلمسازان مبتذل ما را غرب سامان مي‌دهد و به آنان خط مي‌دهد به نظر من براي حل اين معضل بايد اتاق فكرهايي تشكيل شود و همان گونه كه به مسايل سياسي و اقتصادي بها داده مي‌شود به مسايل فرهنگي نيز پرداخته شود.

سلحشور با اشاره به اينكه هنرمندان ارزشمند فراواني داريم، بيان داشت: با اين وجود راه درستي نداريم و بايد عالماني مانند حجت الاسلام پناهيان يا حجت الاسلام نقويان که با اين مسايل آشنا هستند و هنرمندان مسلمان با هم راه را معلوم كنند.

وي در پاسخ به اينکه آيا اكران فيلم‌هاي توقيف شده فعاليتي سياسي است، ضمن تاييد اين مساله اظهار داشت:

بي‌ترديد اين کار، اشتباه است و صرفا براي جذب اهالي هنرانجام مي‌شود. هميشه اين گونه عمل كرده‌ايم كه براي همراه كردن هنرمندان ناز آنان را بكشيم غافل از اين كه در شوره زار گل نمي‌رويد.

وي در خصوص استقبال ساير كشورها از سريال «يوسف پيامبر(ع)» بيان داشت: استقبال فوق‌العاده بوده است. براي مثال در كردستان عراق با وجود پخش سريال به سه زبان و پس از سه بار ديدن همچنان هنگام پخش آن خيابان‌ها خلوت مي‌شود. نه تنها در كشورهاي همسايه كه در تمام دنيا اين گونه است.

كارگردان سريال "يوسف پيامبر" بيان داشت: برخي از عوامل سريال "در چشم باد" كه با من نيز همکاري داشتند، براي فيلمبرداري به واشنگتن رفته بودند و مي گفتند تمام ديوارهاي شهر واشنگتن از پوسترهاي يوسف پر است و نادر طالب‌زاده نيز كه مادرش آمريكايي است و به آن جا رفت و آمد دارد اين حرف را تاييد مي‌كرد.

سلحشور در زمينه پخش آثار كشورهاي ديگر در زمينه سريال‌هاي ديني گفت: اگر آثار كشورهاي ديگر ارزشمند باشد خوب است و اگر نباشد براي پخش مناسب نيست، اما بهتر آن است كه خودمان كارهاي ارزشمند توليد كنيم و وضع کنوني نشان مي‌دهد كه سينما و تلويزيون ما تا چه حد ضعيف است كه حتي قادر به توليد اثري در حد كارهاي ضعيف تركيه‌اي نيز نيستيم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *