جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۳
۴
اسراییل همچنان نگران تونل های مقاومت؛

آیا پروژه نظامی سامانه ضد تونل رژیم صهیونسیتی موفق به کشف تونل های مقاومت می شود؟

چهارشنبه ۴ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۵۵
کد مطلب: 440873
گفته می شود تعداد تونل های حماس نزدیک به ۸۰۰ تونل است. این در حالیست که طبق آمار منابع رژیم صهیونیستی، ارتش این رژیم تنها کمتر از ۴۰ تونل حماس در آخرین جنگ را توانسته از بین ببرد.
آیا پروژه نظامی سامانه ضد تونل رژیم صهیونسیتی موفق به کشف تونل های مقاومت می شود؟
گروه بین الملل جهان نيوز: تونل های مقاومت که روزگاری حزب الله مبدع آن در جنگ با اسراییل بود، اینک به یکی از مهمترین دغدغه های جنگی اسراییل دنبال شده است. دغدغه ای که اسراییل با وجود صرف هزینه های زیاد برای مقابله با آن، همچنان نتوانسته راه حلی برای آن پیدا کند.

طی سال های اخیر گروه حماس نیز با الگوبرداری از حزب الله توانسته با حفر تونل های مخفی ضربات قابل توجهی به اسراییل وارد نماید. در جنگ اخیر نیز میان حماس و رژیم صهیونیستی، مقامات نظانی صهیونیستی ادعاهای زیادی برای کشف تونل های حماس داشتند که در آن مقطع انها مدعی شدند همه تونل های مقاومت را کشف و از بین برده اند.

در آن زمان اساسا رژیم صهیونیستی یکی از اهداف اصلی جنگ علیه غزه را کشف و انهدام این تونل ها اعلام کرده بود.

حماس ساخت تونل های تهاجمی به سمت اسرائیل را از سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرده و تا سال ۲۰۰۸ میلادی نیز شبکه ای از پناهگاه های بتنی را برای مرتبط کردن تونل ها در نوار غزه ساخت تا از طریق آنها فرماندهی حماس تحت حفاظت قرار گیرد و حمله به یگان های اسرائیل آسان شود.

در گذشته رزمندگان مقاومت اسلامی حماس با استفاده از یکی از این گذرگاه ها توانستند گلعاد شالیط نظامی اسرائیلی را به اسارت بگیرند و از یکی از این تونل ها از فلسطین اشغالی به غزه منتقل کنند.

چندی قبل نیز روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» در گزارشی به نگرانی اسرائیلی‌ها از تونل های زیرزمینی حماس پرداخت و نوشت: "این تونل های تاریک و خنک که در عمق ۴۶ فوتی از سطح زمین ساخته شده اند، به اندازه ای پهنا دارند که دو نفر بدون داشتن لباس جنگی می توانند از آنها عبور کنند. بر اساس گزارش های منتشر شده، در این تونل ها علاوه بر تجهیزات نظامی، فضاهای کوچکی نیز برای استراحت و یا مخفی شدن در نظر گرفته شده است."

از سوی دیگر ال بی سی نیز درباره چگونگی این تونل ها در گزارشی نوشته است : "یکی از دلایلی که باعث شده حفر تونل در نوارغزه بسیار ساده به نظر برسد این است که خاک نوارغزه خاکی بسیار نرم دارد. از این رو حفر تونل بسیار ساده شده است. فلسطینیان برای حفر تونل این گذرگاه های زیر زمینی را در عمق ۲۵ تا ۳۰ متری زیر نوارغزه حفر می کنند، هر گذرگاهی بیش از یک منفذ خروجی یا ورودی دارد که طول هر تونل هم بین ۳ تا ۴ کیلومتر امتداد دارد. ارتفاع این تونل ها هم در حدود ۱۷۰ سانتیمتر است عرض آن هم در حدود ۷۰ سانتیمتر در نظر گرفته می شود. دیوارهای این تونل ها بتنی و سقف آن از بتن آرمه است. در طول این شبکه های تونلی شبکه برق و شبکه تلفن در نظر گرفته شده است".

اما اینک پس از گذشت یکسال اخبار برخی منابع غربی نشان می دهد که رژیم صهیونیستی نه تنها در این زمینه موفق نبوده بلکه، مجبور به صرف هزینه های جدید برای مقابله با این تاکتیک جنگی جالب توجه شده اند.

خبرگزاری رویترز در گزارشی از بیت المقدس نوشت: اسرائیل در حال آزمایش روش های جدید برای شناسایی این دالان های مخفی به عنوان یک «اولویت اصلی» است ولی هنوز اعلام نکرده که این سامانه به طور کامل عملیاتی است.

به غیر از رازداری نظامی معمول، خودداری از اعلام این اقدامات می تواند به منظور پنهان کردن نقایص مداوم این سامانه و اجتناب از تزریق یک حس امنیت کاذب به اسرائیلی ها باشد که به خانه های خود نزدیک نوار غزه که طی جنگ رها کردند، باز می گردند.
منابع امنیتی اعلام کردند اسرائیل با استفاده از تونل های مصنوعی در یک پایگاه در بیابانی در جنوب اسرائیل، در حال آزمایش چند فناوری برای شناسایی تحرکات یا حفره های زیرزمینی یا متعاقب آن جابجایی خاک روی آن است.

این منابع با خودداری از ارائه جزئیات بیشتر، اعلام کردند کارشناسان تجسس و زمین شناسان خارجی در حال کمک به اسرائیل هستند.
یک منبع امنیتی که در این پروژه مشارکت دارد، اعلام کرد این سامانه ضد تونل، یک «اولویت اصلی» برای وزارت دفاع اسرائیل است.
اما انتشار این گزارش حاوی نکات مهمی دیگر نیز به قرار ذیل است:

الف: گفته می شود تعداد تونل های حماس نزدیک به ۸۰۰ تونل است. این در حالیست که طبق آمار منابع رژیم صهیونیستی، ارتش این رژیم تنها کمتر از ۴۰ تونل حماس در آخرین جنگ را توانسته از بین ببرد. از طرف دیگر گفته می‌شود که روزانه چند صد نفر در فلسطین مشغول حفر تونل های جدید هستند. همین اظلاعات اندک کفایت می کند تا بتوان نتیجه گرفت، آینده پروژه سامانه ضد تونل در هاله ای از ابهام قرار دارد. به هیمن دلیل صهیونست ها تلاش می کنند اخباری از پروژه به رسانه ها درز نکند زیرا احتمال شکست این پرژه بسیار زیاد است.

ب: در جنگ های گذشته مقاومت با رژیم صهیونیستی، اسراییلی ها آسیب های جدی از تونل ها دیده اند. این در حالیست که در آخرین جنگ رژیم صهیونستی با حماس، این رژیم احساس خطر بیشتری از این بابت کرد. انتشار اخباری جهت بدست آوردن روش های جدید برای کشف تونل های مقاومت نشانه این مسئله نیز است که رژیم صهیونیستی برای تدارک جنگ جدید نیازمند از بین بردن این تونل ها و کم کردن آسیب های خود در این زمینه هست. تاکتیک تونل ها به تعبییر دیگر خود به یک عامل بازدارنده در مواجه با اسراییل در فلسطین تبدیل شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


سر داستان گنبد آهنین هم کلی تبلیغات کردند ولی موشک های 20 سال پیش ایران شکافت اون گنبد پارچه ای چر هزینه شون را
تاکتیک استفاده از تونل همه جا جواب داده از ویتنام و فلسطین گرفته تا توی سوریه
منظور؟
خدایا به حق امروز که روز میلاد امام رضا (ع) شر این صهیونیست های کثیف را به خودشون برگردون