پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۹
۳۰

ادعاهای عجیب و غریب BBC پس از تشییع پاشایی +فیلم

چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۵۵
کد مطلب: 392075
شبکه بی بی سی فارسی با پوشش خاص تشییع مرتضی پاشایی، در چند دقیقه چند ادعای بی دلیل مطرح کرده است که از بی هوادار بودن پاشایی تا غمگین بودن شیعیان را در بر می گرفت.
ادعاهای عجیب و غریب BBC پس از تشییع پاشایی +فیلم
به گزارش جهان به نقل از جام نیوز، بی بی سی فارسی (BBCPERSIAN) که کوچکترین فرصتی را برای برنامه سازی علیه مردم ایران از دست نمی دهد این بار مراسم تشییع یک خواننده محبوب را بهانه ای برای ابراز مخالفت با جمهوری اسلامی و مذهب مردم ایران قرار داد.


مرحوم مرتضی پاشایی سی ساله، هنرمند جوان محبوبی بود که صبح جمعه درگذشت و هوادارانش روز گذشته برایش سنگ تمام گذاشتند و مراسم تشییع باشکوهی برگزار کردند. وی که در طول حیات کوتاهش سه آلبوم منتشر کرده بود با تیتراژ برنامه پربیننده "ماه عسل" که در ماه مبارک رمضان پخش می شود، به اوج محبوبیت رسید.



پس از فوت این خواننده محبوب، شبکه بی بی سی در تماس با شخصی که مدعی بود از تهران تماس گرفته، تلاش نمود تجمعات هواداران این خواننده محبوب را سیاسی جلوه دهد!

"شاهد عینی" بی بی سی مدعی شد اکثر کسانی که برای مرتضی پاشایی گریه می کنند و مقابل بیمارستان یا در شهرهای مختلف جمع می شوند اصلا این خواننده و آهنگ هایش را نمی شناسند.

حضور گسترده هواداران مرتضی پاشایی در مراسم تشییع، برنامه سازان شبکه انگلیسی بی بی سی فارسی را به فکر آن انداخت که در برنامه خبری خود بار دیگر به این موضوع بپردازند اما این بار با ادعاهای جدیدی که بخشی از آن ها را مرور می کنیم.




تشییع باشکوه مرتضی پاشایی/ بی بی سی: بیشتر مردم او را نمی شناختند!


شبکه بی بی سی فارسی در چند دقیقه به بهانه حضور گسترده مردم در تشییع جنازه مرتضی پاشایی چندین ادعای کذب مطرح کرد:

۱. تعداد زیادی از تجمع کنندگان در تشییع، مرحوم پاشایی را نمی شناختند و برای اعتراض به حکومت آمده بودند.

۲. مردم ایران غمگین هستند و به دلیل همین غمگینی، آهنگ های پاشایی را گوش می کردند.

۳. به اعتقاد شیعه هرکس شکست بخورد پیروز است.

۴. مقایسه عجیب میان درگذشت مرحوم پاشایی و شهادت آیت الله سیدمصطفی خمینی در پیش از انقلاب

نگاهی به این ادعاهای بی بی سی فارسی، سمت و سوی جهت دار این شبکه و بهره برداری و سوءاستفاده آن ها از یک مراسم تشییع در ایران را نشان می دهد.

نگاه سیاسی بی بی سی و فضاسازی برای این تشییع در حالی صورت گرفته که خود مرتضی پاشایی شخصیتی موجه داشت، برای صداوسیمای جمهوری اسلامی برنامه اجرا کرده بود و خانواده اش هم مذهبی و انقلابی هستند و پدرش در مراسم تشییع فرزندش روضه خوانی کرده است.

گوینده بخش خبری شبکه دولتی انگلیس که دلش برای فتنه ۸۸ تنگ شده بود، از قول خبرگزاری انگلیسی رویترز گزارش داد که در ۵ سال اخیر -از ۸۸ به اینسو- خیابان های پایتخت ایران هیچگاه شاهد چنین جمعیتی نبوده است.

مدیران شبکه دولتی انگلیس اگر نخواستند راهپیمایی های ۲۲ بهمن و روز قدس را ببینند، اما حضور گسترده مردم در مراسم تشییع آیت الله مهدوی کنی که کمتر از یک ماه قبل برگزار شد را حتما دیده اند.

چرا بی بی سی از کنار حضور گسترده مردم در تشییع آیت الله مهدوی کنی به راحتی می گذرد؟

"امین بزرگیان" کارشناس بی بی سی با عنوان "نویسنده و پژوهشگر اجتماعی" مردم ایران را در یک دهه اخیر غمگین خواند و مدعی شد: «اگر ذائقه موسیقائی یک دهه اخیر مردم ایران را نگاه کنید، همه از شعر و فرم یکسانی برخوردارند و پرشنونده‎ترین موزیک ها، شعرهای غم انگیز و خیلی پر زجر هستند و فرم ثابتی دارند که خیلی غمگینانه است.»

وی وقتی با مقایسه یک دهه اخیر با آهنگ های غمگین پیش از انقلاب مواجه شد، به شیعه حمله کرد و در ادعایی عجیب گفت: «فرهنگ ما فرهنگی است که یک المان [عنصر] مهمش شیعه گری است. در واقع کسی که شکست بخورد، برنده است[!] این روحیه شیعه گری و روحیه غمگینانه دلایل اجتماعی قوی دارد.»

امین بزرگیان همراه با سکوت مجری بی بی سی برای ادعایش هیچ دلیل ارائه نکرد و نگفت که اولا شیعه نه تنها مخالفتی با شادی ندارد بلکه اهل بیت(ع) آن را توصیه کرده اند و ثانیا به اعتقاد شیعه اگر از موضع حق در مقابل ظلم بایستی و شکست ظاهری بخوری، این عین پیروزی است؛ نه اینکه "هرکس شکست بخورد، برنده است!"

کارشناس بی بی سی در ادامه توهین هایش به مردم ایران افزود: «چند سال اخیر، روایت اصلی روایت غمگینانه بوده است. سال ۲۰۱۳ مؤسسه گالوپ تحقیقی ارائه کرد که در آن گفته شده ایران دومین کشور غمگین و ناشاد دنیاست!»

اوج اظهارات بزرگیان زمانی بود که با این سؤال مجری بی بی سی مواجه شد: «چقدر نقش رسانه های اجتماعی را در این حضور عمومی مردم مهم می بینید؟ چون خیلی ها می گویند بسیاری که به خیابان آمدند قبلا او [پاشایی] را نمی شناختند.»

کارشناس بی بی سی در مقایسه ای عجیب و بدون آنکه جوابش ارتباطی به سؤال مجری داشته باشد، گفت: «اگر یادتان باشد انقلاب اسلامی ایران از مرگ [شهادت] آقای مصطفی خمینی شروع شد. اولین تجمع در تهران برگزار شد و بعد در شهرهای مختلف تجمعات مختلفی برگزار شد و در نهایت منجر به انقلاب اسلامی شد. منظورم این است که چیزی در حرکات اجتماعی است که سرایت پیدا می کند. اگر روزی مرگ [آیت الله] مصطفی خمینی باعث این سرایت شد، امروز مرگ آقای پاشایی منجر به سرایت می شود.» [!]

این مقایسه در حالی انجام شد که شهادت آیت الله سیدمصطفی خمینی در سال ۱۳۵۶ شمسی بوده است و با وجود تأثیر عزاداری های مردم در حرکت انقلاب اسلامی، اصل شروع انقلاب از ابتدای دهه چهل بوده است که در این میان حوادثی مانند شهادت سیدمصطفی یا مقاله موهن رشیدی مطلق و... بر آن تأثیر داشته است.

به هر حال آیا این مقایسه خنده دار، دور از ذهن و بی ارتباط با موضوع نیست؟ حضور مردم در تشییع خواننده محبوبشان چه ارتباطی به اظهارات فوق دارد؟!



این شیوه خبررسانی و بهره برداری بی بی سی فارسی که مدیرانش از بیطرفی و حرفه ای بودن سخن می گویند، جای تأمل جدی دارد.

آیا مردم ایران غمگین تر از مردم دیگر کشورها هستند؟ آیا مردم ایران تنها موسیقی غمگین گوش می دهند؟ آیا مردم دیگر کشورها موسیقی، فیلم و کتاب غمگین گوش نمی دهند، نمی بینند و نمی خوانند؟ چه کسی گفته است که شیعه به شکست و ناراحتی مردم توصیه کرده است؟ و...

اینها ادعاهایی هستند که بی بی سی فارسی تنها در چند دقیقه و به بهانه مراسم تشییع یک هنرمند مطرح کرده است.

به همین دلیل است که می گوییم شبکه بی بی سی و مدیرانش -که حقوق‌بگیر وزارت خارجه انگلیس هستند- کوچکترین فرصت را برای عقده گشایی نسبت به مردم ایران، اسلام و شیعه از دست نمی دهند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


ZOHREHVAND
Iran, Islamic Republic of
جواب دادن به هر اتفاقی ابزار خاص خودشو لازم داره.شما منتظر چی هستین؟منتظرین BBCبیاد تعریف کنه!!! اونا براساس دکترینی که از پشت پرده بهشون ابلاغ میشه حرکت میکنن و سیاست هایی رو دنبال میکنن که بهشون دیکته میشه.بنابراین بجای واکنش های بی مورد با ابزار مناسب آگاهی دهی کنید .به طور مثال کشورهای رقیب میخوان در مورد برخی از مسایل همبستگی رو ضعیف کنند خب حامد زمانی با استفاده از هنر موسیقی میاد این اتحاد و غرور ملی رو تقویت میکنه این یعنی مبارزه با ابزار مناسب.ولی اگر شما هی فریاد بزنی اونا نشستن پشت یه دستگاه رایانه و به راحتی و بدون هرس و جوش بیخود بچه های این مملکت رو توی زمینه های مختلف دچار شک و تردید میکنن.یاعلی
Iran, Islamic Republic of
البته ادعای بی بی سی نبود ادعای امین بزرگیان بود که به عنوان کارشناس اجتماعی بی بی سی باهاش مصاحبه کرد بعد هم دید چرت و پرت می گه اول مقایسه قبل از انقلاب را مجری بی بی سی پیش کشید تا به چالش بکشد بنده خدا را و بعد هم خدا حافظی کرد باهاش ...
بی بی سی خره کیه؟ بزرگ نکنین این شبکه های جاسوسی رو
Iran, Islamic Republic of
بی بی سی یعنی خباثت.فقط.
لعنت به دروغ و جو سازی
Iran, Islamic Republic of
خجالت نکشیدن از این گزارش؟
چرا بابا جون خیلی خجالت کشیدن !!!!!!!!! مگه ندیدی... من که دیدم
اینا اصلا نمی دونن خجالت چی هست!
هنوز فرق تیراژو تیتراژو نمیدونن .. واقعا که
فرزان فر
Iran, Islamic Republic of
BBC که تکلیفش معلومه و خباثت و بدجنسی اش بر همگان معلومه ، من از بعضی رسانه های کشورمان ناراحتم که آب در آسیاب وطن فروشان و دشمنان شیعه می ریزند
ناراحتی نداره خیانتکار بی وطن که شاخ و دم و زبان و مکان خاصی نداره همیشه بوده و هست
Czech Republic
اینکه در شرایطی که فرهنگ و ارزشهای اصیل ایران اسلامی هیچ گونه سازگاری با مسئله موسیقی ندارد در جمهوری اسلامی ایران اجازه داده شود برای کسی که در زمیینه ترویج موسیقی کار می کرده چنین مراسمی برگزار شود راه را برای افراد معاند باز می کند تا تحلیل های خودشان را مطرح کنند.کدام کشور دنیا را سراغ دارید که اجازه دهد برای افرادی که در زمینه ای فعالیت می کنند که با ارزشهای نظام آن کشور سازگار نیستند چنین مراسمی برگزار شود
مگه میشه باشی و تنها بمونم..
مگه میشه آدم اهل رسانه ملی باشه و پاشایی را نشناسه.شاید یه عده اول به اسم نمیشناختن ولی آهنگش را شنیده بودن و دوسش داشتن.

bbc از این تحلیل ها میکنه چون غافلگیر شده. تا الان فکر میکردن ملت ایران علی الخصوص جوانهای ایرانی گوش به فرمان اونا هستن و فقط هوای هنرمندانی را دارن که ژست اپوزیسون میگیرن و سبز و بنفش میشن....
حالا وقتی حضور پرشور مردم را در مراسم خاکسپاری پاشایی، خواننده ای که از اون ژستها نگرفته را میبینن ناراحت میشن.
احتمالا برنامه ریزی هاشون برای مراسم تدفین جنان محمدرضا ش....که قرار بوده به میتینگ سیاسی و نماد مخالفت باشه به سنگ خورده!
United States
مضحک ترین بخش ان برنامه این بود که بی بی سی سعی داشت که این را یک مراسم عادی جلوه دهد که حکومت انرا در حال سیاسی کردن است در حالی که خود بی بی کل برنامه اش پیوند دادن ان با حاکمیت ایران بود
مرگ بر انگلیس
کاملا درست میگه..ایشون سرشناس نبود..
Iran, Islamic Republic of
تحلیل آبدوغ خیاری آقای امین آبدوغیان
ناشناس
بابا همه سرکاریم مترسک عروسک خیمشک بازی هستیم
بیژن
United States
از گردانندگان روسپی سیاسی شبکه سلطنتی روباه پیر انگلیس بیش از این انتظاری نیست !!!!
مسعود
بهتره به مديران و مجريان غير ايراني كه تازه اغلبشون افغاني هستند و فقط فارسي رو خوب حرف ميزنند انقد پر وبال ندين بقول اين دوستمون يه جور ديگه بايد جوابشونو بدين
اونام كه ايراني هستند وقتي شير نجس ملكه حرامزاده انگليس رو خوردند ديگه اسم پاك ايرانو از روشون بردارين
اسم ايران پاك و مقدسه به اينا نچسبونيدش بايد طهارتش بدين
Iran, Islamic Republic of
خبرهای اخبار ویژه و کوتاه رو مجدد فعال کنید
اگه ما غمگینیم از مردم اروپا و آمریکا که فیلم و موسیقی خشن و اکشن و آدم کشی که بدتر نیستیم. هر چند فکر نمیکنم غم و غصه مون از غربیها بیشتر باشه که هر از چند وقت با یه سلاح به مدرسه و فروشگاه حمله میکنند یه عده بی دفاع رو میکشند. مرحوم پاشایی به واسطه آهنگ ماه عسل ماه رمضان محبوب تر شد و اگر اون کارشناس حالیش بود میفهمیدی غم نبوده بلکه آرامش ناشی از درد دل با خالقش به دل مردم نشست.
هموطن
موسیقی حرام نابود باید گردد
Iran, Islamic Republic of
حالا شما چرا اينقدر همش بي بي سي نيگاه ميكنين؟؟!!!!!
منبع تمام خبرهاي شماها شده بي بي سي فارسي!!!!
مگه شما نميگين ماهواره بده پس چرا خودتون همش دارين نيگاه ميكنين؟؟!!
مرد باش و كامنت من رو بزار..............
بی.بی.سی = محفل بهایی های ایران
یکن نکته نباید فراموش شود و آن سوء استفاده از چنین موقعیت هایی توسط دشمنان این مملکت و نظام اسلامی است که کلید آن زده شده ولذا در هر مراسمی سعی می کنند هوچی گری کرده و دامنه مراسم را به درگیری های ساختگی بکشانند
Z
چقدر بهش پول دادن برای این گزارش؟
حسین
Iran, Islamic Republic of
حالا چند نفر شرکت داشته اند؟
خدایا همه دیوانه ها و روانی های دنیا خصوصا آنهایی که در انگلیس ساکنند شفا عنایت فرما!
vafa
متاسفم واسه شبکه بی بی سی .ما ایرانو دوست داریم .حکومت ما چه خوب باشه و چه بد به شبکه بی بی سی ربطی نداره