پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۴
۲
رمز عزّت و پیشرفت؛

تفکر بسیجی تنها راهکار ناکارآمدسازی توطئه‌های دشمن و تداوم مسیر پیشرفت

سه شنبه ۴ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۴۱
کد مطلب: 393074
ولی تفکر بسیجی فراتر از سازمان و تشکیلات بسیج ، بعنوان زمینه ساز شکل گیری سازمان بسیج از یکسو و دمندۀ روح خدمت و عزت در تمامی ارکان جامعه قابل ارزیابی است.
تفکر بسیجی تنها راهکار ناکارآمدسازی توطئه‌های دشمن و تداوم مسیر پیشرفت
گروه سیاست جهان نيوز - حسین کاشانی پور:  نام بسیج از مبارک ترین نام هائی است که شنیدن آن هر ایرانی قدر شناس را به تکریم و تجلیل وا می دارد. سازمان و سازماندهی بسیج یک طراحی بی نظیر و کارآمد بود که با فرمان الهی حضرت امام خمینی (قدس سره) تشکیل شد و کار آمدی خود را در حوزه های مختلف بخصوص دفاع مقدس و عبور کشور از بحران ها اثبات کرده است.

ولی تفکر بسیجی فراتر از سازمان و تشکیلات بسیج ، بعنوان زمینه ساز شکل گیری سازمان بسیج از یکسو و دمندۀ روح خدمت و عزت در تمامی ارکان جامعه قابل ارزیابی است.

اساس تشکیل بسیج سامان دهی یک قدرت بزرگ برای کارهای بزرگ است.

بسیج کردن امکان ها و توان ها از خردمندانه ترین اقداماتی است که در همه سطوح کار آمدی دارد.

در اندیشۀ اسلامی حتی یک فرد می تواند در حد یک امت جلوه کند که نمونه قرآنی آن را میتوان از حضرت ابراهیم (علی نبینا و علیه السلام) نام برد و نمونۀ نزدیک و مصداق نزدیک آن را در انقلاب می توانیم به تعبیر حضرت امام (ره)از شهید بهشتی یاد کنیم،آنچه مهم است اینکه بی تردید هم حضرت ابراهیم و هم شهید مظلوم هر یک در سطح خود تمام امکان، توان و ظرفیت های فکری ، روحی و عاطفی و .. را بسیج و در راه اهداف متعالی خود به خدمت گرفتند.به عبارت دیگر می توان گفت اگر شاهد شخصیت های بزرگ با عملکرد های شاخص در هر سطحی هستیم این مقدمه را باید فرض بگیریم که یک بسیج اتفاق افتاده است.

اگر اینجا در کنار شخصیت عظیم القدر حضرت ابراهیم ، از شهید بهشتی هم در مرتبتی بسیار متفاوت ،نام بردم ،دلیل این است که این تلقی و تصور را پیشاپیش رد کنم که ما نمی توانیم حضرت ابراهیم شویم.

این درست است که نیل به مقام بزرگانی همچون حضرت ابراهیم و پیامبر عظیم الشأن اسلام ، برای ما قابل تصور نباشد ،آنچه مهم است اینکه بدانیم آنها از نوع بشر بودند و اگر خود را در مسیر قرار دهیم و با همت و تلاش و تجمیع و به جریان انداختن توان و امکان خویش در مسیر پیروی ،می توانیم به درجه ای از عظمت آنها برسیم که مصداق بارز آن، شخصیت بسیجیان بزرگ عالم حضرت امام خمینی (ره) و حضرت امام خامنه ای (مد ظله العالی ) می باشند.

بسیج در سطوح دیگر نیز معنایی مشابه دارد.بسیج را می توان از یک فرد به واحد اجتماعی خانواده و یک محله ،یک شهر ،یک استان و تا یک کشور و ملت و فراتر از آن یک امت و حتی بالاتر سطح جهان تسرّی داد.

بدین معنی که هر گاه امکانات و ظرفیت ها کنار یکدیگر قرار گرفته و برای دستیابی به هدفی مشترک سازماندهی شوند بسیج اتفاق افتاده است.

در جامعه شناسی سیاسی تعاریف متعددی از بسیج مطرح شده است که بنظر می رسد این تعریف دارای جامعیت باشد که: “بسیج روندی است که طی آن یک واحد اجتماعی بسرعت بر منابعی که کنترل نداشت کنترل پیدا می کند.”

بسیج طراحی شده توسط حضرت امام(ره) این ویژگی عمومی بسیج را داراست لیکن بسیار فراتر از آن دارای اختصاصات ممتاز و بی نظیر است.

بسیجی که حضرت امام بنیان گذاشت علاوه بر قدرتی که حاصل تجمیع نیروها و امکانات است دارای ویژگی شکست ناپذیری و توان تقابل در شرایط نابرابر ، بواسطه قدرت حاصله از منابع واقعی قدرت ،از جمله ایمان خالص ،معنویت ، شهادت طلبی، انتظار و باور و اعتماد و اعتقاد راسخ به خداوند قادر متعال و در این مسیر و باور، ولایتمداری روز آمد و پذیرش ولایت الهی و در سلسله مراتب آن ولایت فقیه با این باور که ولایت فقیه همان ولایت رسول اکرم(ص) است، می باشد.

توصیفات حضرت امام از بسیج علاوه بر اینکه می تواند بیانگر ویژگی های به فعلیّت رسیده توسط بسیجیان حقیقی و طراز دوران دفاع مقدس تا کنون باشد و علاوه بر آن کلیّت بسیج دوران دفاع مقدس تا حال را توصیف کند وجه دیگر آن را می توانیم مطالبه حضرت امام (ره) از بسیجیان تلقی کنیم.

تعابیری همچون “شجره طیبه” و “لشکر مخلص خدا” و همچنین “درخت تناور و پرثمر”در کلام آن مرد الهی بیانگر عمق باور و اعتقاد حضرت امام (ره) نسبت به بسیج می باشد و تأکیدهایی که در خصوص پرهیز از غفلت از ایجاد ارتش بیست میلیونی مطرح کرده و آنرا با سقوط در دام ابر قدرت ها برابر ارزیابی می کنند مطالبۀ آن بزرگ مرد و معمار انقلاب و نظام از مدیران و مسئولان کشور است.

رهبر معظم انقلاب نیز که می توان پس از امام (ره) او را بزرگ بسیجی عالم دانست نیز تعاریف و تعابیر بلندی در شأن بسیج فرموده اند که از عمق اعتقاد و باور معظم له به بسیج و انتظارات و مطالبات ولی امر مسلمین از بسیجیان و مسئولین حکایت دارد.که بعنوان نمونه به چند جمله از کلام معظم له اشاره می گردد:

ـ‌ بسیج به معنی حضور و آمادگی در همان نقطه‌ای است که اسلام و قرآن و امام زمان (ارواحناه و فداه) و این انقلاب مقدس به آن نیازمند است.

ـ نیروهای نظامی و بسیجی ما مؤمن و با اخلاصند و به عنوان پشتوانه‌ای که هیچ خدشه‌ای در آن راه ندارد، محسوب می‌شوند.

ـ انکار بسیج، انکار بزرگترین ضرورت و مصلحت برای کشور است.

ـ اگر بسیج در دوران پس از جنگ نبود و اگر امروز هم نباشد، کمیت این انقلاب و این نظام و همه حرکتهای سازنده این کشور لنگ است.

ـ انکار بسیج و بی‌احترامی به آن یا نابخردانه است یا خائنانه است.

ـ فرزندان بسیحی‌ام با حضور خود در هر صحنه‌ای که لازم است دشمنان زبون را مرعوب و منکوب سازند.

ـ بسیج، یعنی نیروی کارآمد کشور برای همه میدانها

ـ همه جا چیزی شبیه بسیج هست، تنها به این درخشندگی، به این فراگیری، به این زیبایی، به این فداکاری، من در جایی سراغ ندارم.

ـ ایمان عاشقانه، ایمان عمیق، ایمان توأم با عواطف که از خصوصیات ملت ایران است باعث درخشان شدن بسیج شد.

ـ بسیاری از پیشرفتهای کشور مرهون تفکر بسیجی است.

ـ هریک از آحاد قشرهای مختلف جامعه که دارای روحیه حساس مسئولیت و ایمان باشد، بسیجی است.

ـ بسیاری از پیشرفتها و موفقیتهای نظام اسلامی در عرصه‌های مختلف مرهون تفکر و میل بسیجی است.

ـ بسیجی یعنی علی که تمام وجودش وقف اسلام بود.

رهبر معظم انقلاب در دیدار اقشار نمونه بسیج سراسر کشور در هفته بسیج سال ۱۳۹۰ مرز خصوصیات بسیج را از غیر آن بسیار زیبا توصیف فرمودند که قابل توجه است:

بسیج سیاسی است، اما سیاست‌زده نیست، سیاسیکار نیست، جناحی نیست؛ بسیج مجاهد است، اما بی انضباط نیست، افراطی نیست؛ بسیج عمیقاً متدین و متعبد است، اما متحجر نیست، خرافی نیست؛ بسیج بابصیرت است، اما ازخود راضی نیست؛ بسیج اهل جذب است – گفته‌ایم جذب حداکثری - اما اهل تسامح در اصول نیست؛ بسیج غیور است، پاسدار خطوط فاصل است؛ بسیج طرفدار علم است، اما علم‌زده نیست؛ بسیج متخلق به اخلاق اسلامی است، اما ریاکار نیست؛ بسیج در کار آبادکردن دنیاست، اما خود اهل دنیا نیست. این شد یک فرهنگ.

تفکر بسیجی که در کلام نورانی حضرت امام (ره)باعث دور ماندن چشم طمع دشمنان و جهانخواران و در کلام گهر بار رهبر انقلاب پایۀ و عامل موفقیت ها و پیشرفت های نظام اسلامی معرفی می شود مهمترین ضرورت تشکیل و کارآمدی بسیج است.

تفکر بسیجی را می توان نگرشی که زمینه بسیج شدن را فراهم می آورد دانست.در تفکر بسیجی باید در پی مؤلفه هایی که یک انسان را در مسیر کمال جوئی،عزت مداری و خدمت رسانی قرار می دهد بود.

تفکر بسیجی دارندۀ خود را در مسیر کمال به ولایت الهی و در مسیر به پذیرش ولایت حجج الهی و با هدایت ایشان به ولایت فقیه می رساند و زمینه ساز بیعت و ایستادگی بر سر پیمان می گردد.

تفکر بسیجی ،واجد خود را به مسئولیت پذیری،زمان شناسی و حضور در عرصه های نیاز می کشاند و این حضور را با فداکاری و ایثار و اقدام و عمل بهنگام رونق و زینت می بخشد.

تفکر بسیجی در مسیر پاکی و حق طلبی دارندۀ خود را به صحنه مبارزه با ناپاکان و ظلم گستران و زورگویان کشانده و با دو نیروی عظیم شهادت طلبی و انتظار از او عنصری شکست ناپذیر می سازد.

تفکر بسیجی و شکل گیری بسیج برمبنای این تفکر امید را در دل ملت نشانده و رعب و وحشت بر دل سیاه دشمنان عزّت و عظمت ملت می اندازد.

ایستادگی در برابر دشمنان خدا و دشمنان ملت که دارای ابزار و امکانات مادی و تکنولوژیکی چشم پرکن و قدرت نمائی افزونتر از قدرت خود هستند فقط و فقط با تفکر بسیجی ممکن است.همچنین پیشرفت کشور و حرکت متعدل و پرشتاب به سوی قلّه های کمال و پیشرفت ملت نیز با بسیج و تفکر بسیجی امکان پذیر است.

از این روست که ولی امر مسلمین جهان انکار و بی احترامی به بسیج را نابخردانه و یا خائنانه می شمارد.و آنرا انکار بزرگترین ضرورت و مصلحت کشور ارزیابی می کند.

استمرار توفیقات نظام اسلامی در دو جبهۀ ناکارآمد سازی توطئه های دشمنان و استکبار جهانی و همچنین ادامه مسیر پیشرفت و توانمند سازی جمهوری اسلامی فقط و فقط با تفکر بسیجی و تقویت بسیج در کشور و نظام اسلامی ممکن است.با این مقدمات می توان گفت یگانه راه مسیر عزّت و عظمت ایران اسلامی و ملت بزرگ ایران حفظ و تقویت تفکر بسیجی و سازمان بسیج در کشور امام زمان (عج) است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


هفته بسیج بر همه بسیجیان و جان برکفان مبارک
حسن
بسیج مدرسه عشق