چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۲
۲

غزه در انتظار فاجعه انسانی؛ مصر و عربستان همچنان به دنبال منافع و اهداف سیاسی

پنجشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۳۰
کد مطلب: 383679
چند روز قبل کمیسیونر سازمان ملل متحد در امور آوارگان فلسطینی ضمن تشریح اوضاع نابسامان ساکنان نوار غزه پس از جنگ اخیر، اعلام کرد درصورتی که هر چه زودتر با این سازمان همکاری نشود باید منتظر بروز فاجعه خطرناک انسانی در نوار غزه بود.
غزه در انتظار فاجعه انسانی؛ مصر و عربستان همچنان به دنبال منافع و اهداف سیاسی
به گزارش جهان نيوز، «پیر کراهنبول» کمیسیونر سازمان ملل متحد در امور آوارگان فلسطینی (آنروا) در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک درباره فاجعه انسانی در نوار غزه هشدار داد و افزود: اوضاع انسانی در نوار غزه به مرحله خطرناکی رسیده است و اگر تعامل فوری با آنروا و پشتیبانی از این سازمان صورت نگیرد، فاجعه انسانی در نوار غزه نزدیک است.

وی تاکید کرد که مسئله مهم فعلی بازسازی غزه است که فرصتی کاری برای بیکاران این منطقه نیز می‌باشد. کراهنبول سپس از دولت‌های جهان خواست مسئولیت‌های خود در پشتیبانی سریع از نوار غزه، بازگشایی گذرگاه‌ها و فعال سازی تجارت با نوار غزه و نیز فعالیت کارخانه‌ها را بر عهده گیرند.

این در حالیست که با وجود گذشت بیش از یک ماه از اعلام آتش‌بس در نوار غزه، هیچ تغییری در حقایق جاری در این منطقه رخ نداده، به گونه‌ای که گذرگاه‌های تجاری این منطقه به جز گذرگاه «کرم ابو سالم» همچنان بسته هستند و هر روز بر محاصره نوار غزه افزوده می‌شود.

طبق آخرین برآورد انجام شده خسارات اقتصادی مستقیم و غیر مستقیم ناشی از تجاوز رژیم صهیونیستی به نوار غزه بالغ بر ۵ میلیارد دلار است و طی آن ۹ ایستگاه تصفیه آب، ۱۸ ایستگاه تولید برق، ۱۹ موسسه بانکی و مالی، ۵۰۰ بنگاه اقتصادی، ۵۵ کشتی ماهیگیری، ۱۰ بیمارستان، ۱۹ مرکز درمانی، ۳۶ آمبولانس و ۲۲۲ مدرسه دولتی و خصوصی هدف حمله قرار گرفتند.

در همین حال، روزنامه اردنی «العرب الیوم» فاش کرد که عربستان سعودی به سازمان‌های تشکیلات خودگران اعلام کرده که هیچ کمکی به بازسازی غزه جز از طریق سازمان‌های قانونی فلسطین نخواهد کرد. مصر نیز به چند طرف فلسطینی اعلام کرده که فقط با تشکیلات خودگردان در این مورد همکاری خواهد کرد.

به اعتقاد تحلیلگران، هدف از این اقدام تنها برای کنار گذاشتن گروه "حماس" از بازسازی نوار غزه انجام می شود.

مصر و عربستان معتقدند که با حذف حماس از روند بازسازی غزه از روند صعودی محبوبیت حماس پس از جنگ ۵۰ روزه جلوگیری می کنند و همچنین از این طریق تشکیلات خودگردان محمود عباس نیز راهی برای نفوذ در افکار عمومی باریکه غزه پیدا خواهد کرد.

از سوی دیگر پایگاه خبری «عاروتص شوع» خبر داد، وزارت جنگ رژیم صهیونیستی تصمیم گرفته است تا حصار هوشمند در منطقه کمربند غزه احداث کند.

منابع امنیتی در این رابطه گفتند، این، یک حصار معمولی نیست بلکه حصاری هوشمند خواهد بود که به یک سیستم هشداردهنده مجهز است تا هر گونه عملیات نفوذی را به شورای منطقه‌ای کمربند غزه و بخش غزه وزارت جنگ اسرائیل خبر دهد. سیستم مشابهی نیز در کرانه باختری قرار دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Finland
لعنت خدا بر آل سعود (سگ های به دست یهود)
از این حیوون صفت های آدمکش چه انتظاری می شه داشت؟