جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

زمان آغاز به کار شورایاری‌ها از زبان طلایی

يکشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۵۳
کد مطلب: 424277
نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه کار شورایاری‌های از ۲۸ اردیبهشت آغاز شده است، گفت: ترکیب هیأت امنا مصوبه دوره سوم شورای اسلامی شهر تهران را دارد.
به گزارش جهان، مرتضی طلایی در گفت‌وگو با فارس، در خصوص فعالیت شورایاری‌های شهر تهران گفت: در دوره اول و دوم تنها شورایاری محلات را داشتیم و هیچ بخش دیگری مکمل آن مانند سرای محلات ، هیات امنا و ساختار و امکانات فعلی وجود نداشت.

وی ادامه داد: در دوره سوم برابر مصوبه شورای شهر، شهرداری مکلف شد به منظور جلب مشارکت شهروندان و سرعت‌ بخشیدن به برنامه‌ها در حوزه اجتماعی در محلات، ستاد مشارکت اجتماعی محلات را ایجاد کند.

طلایی افزود: در نتیجه بر اساس این مصوبه، شهرداری تهران در ۳۷۴ محله اقدام به ایجاد سرای محلات کرد.

نائب رئیس شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: جزو تکالیف شهرداری بود که جلساتی برگزار و نحوه همکاری بین شورایاری‌ها، سرای محلات و مدیریت محلات را تعریف کند. بنابراین، آیین نامه ای تصویب و در آن آیین‌نامه، شورایاری‌ها با حفظ ماهیت خودشان به عنوان منتخبان مردم در کنار ظرفیت سراهای محله و امنای محل که تا دوره سوم توسط شهرداری انتخاب می شدند فعالیت می‌کردند.

طلایی ادامه داد: در کنار این۷ نفر شورایاری۶ نفر دیگر از نخبگان محلی را انتخاب و این ۱۳ نفر تحت عنوان امنای محله مسئولیت اداره محله و مدیریت محلات را بر عهده داشتند که این اتفاق در دوره سوم شورای شهر رخ داد.

نائب رئیس شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد: دوره سوم یکی از مسائل و مشکلات امنای محلات و مدیریت محلات این بود که آن گونه که باید اهداف و وظایف محقق نشد به دلیل اینکه نتوانستند از ظرفیت نهادهای محلی به خوبی استفاده کنند.

طلایی با اشاره به اینکه در بعضی از اقدامات مدیریت محلات نوعی موازی‌کاری و تداخل کار در دیگر نهادها دیده می شد گفت: لذا در دوره چهارم یک گروه کارشناسی تشکیل و در جلساتی آسیب‌شناسی کردند تا شرایط کاری به گونه‌ای باشد که به نتایج مورد نظر برسند.

وی با اشاره به اینکه به دلیل عدم تعامل و هماهنگی کاری بین نهادهای محلی به نوعی دچار مشکلات و چالش‌هایی شدیم، گفت: اگر این چالش‌ها ادامه پیدا می‌کرد به نفع محلات نبود لذا در این دوره ۶ نخبه محلی به جای انتصاب توسط شهرداری از نهادهای محلی به عنوان اعضا در هیأت امنا استفاده می‌شوند که این نخبگان از نهادهای مساجد، بسیج، هیأت‌های مذهبی، آموزش و پرورش، سمن‌ها و نماینده شهرداری ناحیه هستند.

طلایی با تأکید بر این موضوع که شورایاری‌ها باید ماهیت خود را حفظ کنند، گفت: شورایاری‌ها اساسنامه نداشتند ولی در حال حاضر برای آنها اساسنامه‌ای تعریف و بر اساس آن فعالیت می‌کنند که در نهایت این روند به افزایش اختیارات شورایاران منتج خواهد شد.

به اعتقاد طلایی اگر اختیاراتی به شورایاری‌ها داده نشود آنها همانند شیر بی‌یال و کوپال در محلات هستند.

وی هدف از ایجاد هیأت امنا را تقویت شورایاری‌ها به منظور خدمات بهتر به مردم و پاسخگویی نهادها در قبال مردم و شورایاران به جای پاسخگویی افراد عنوان کرد و گفت: با این ایجاد چنین شرایطی هیچ تداخلی وجود ندارد و بر خلاف نظر برخی این اقدام مغایر با قانون نیست.

نائب رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه گفت: در دوره سوم حواشی ایجاد شد و نکاتی در سرای محلات رعایت نشد و در نتیجه برخی افراد بستگان خود را در سرای محلات به کار می‌گرفتند.مطمئنا با اساسنامه جدید و تحولات در سطح هیات امنا و شورایاران دیگر چنین مشکلاتی را شاهد نخواهیم بود.

وی ادامه داد: همچنین فضاهای موجود دربرخی محلات به اشخاص حقوقی اجاره داده می‌شد و از این طریق درآمدزایی برای خود ایجاد می کردند در نتیجه برای جلوگیری از این اتفاقات آیین‌نامه‌ای برای آنها امضا کرده‌ایم.

وی تأکید کرد: در سخت‌ترین شرایط ایستادیم تا انتخابات شورایارِ‌ی‌ها برگزار شود اگر ایستادگی ها نبود انتخاباتی برگزار نمی‌شد و در حال حاضر هم ایستاده ایم و با تمام توان پشتیبان شورایاری‌ها هستیم.

مرتضی طلایی با اشاره به اینکه برابر با اعلام رسمی ستاد شورایاری در مورخ ۲۸/۲/۹۴ همزمان با مراسم آغاز به کار شورایاری های منطقه ۸ شورایاران در سراهای محله از آن تاریخ مستقر شدند گفت: هم اکنون شورایاری ها در حال انجام مقدمات برگزاری و تشکیل هیات رییسه های خود هستند.

نایب رییس شورای اسلامی شهر تهران با تاکید براینکه برگزاری جلسات آغاز به کار با محوریت آموزشی وتوجیهی در سطح مناطق برای آشنایی شورایاران با تحولات جدید تصریح کرد: شورایاران در این جلسات مواضع ،نظرات،انتقادات و سوالات خود را مطرح و در فضایی کاملا صمیمی پاسخ خود را دریافت می کنند.

وی اضافه کرد: در خصوص فعالیت های کارشناسی و تحولات ساختاری هم که قرار است در سطح شورایاری ها در راستای افزایش اختیارات ایشان صورت گیرد فرم های نظر سنجی در اختیارشان قرار می گیرد که ظرف روزهای آتی نظرات شورایاران درخصوص مسائل مختلف منتشر و جهت اقدامات کارشناسی به کار گرفته خواهد شد.

طلایی افزود: برای مثال اکثریت شورایاران در نظر سنجی های انجام شده موافق انتخاب دبیر از میان افراد تحصیلکرده هستند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *