جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

زاکانی کدام اسناد را به خبرنگاران ارائه کرد؟

شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۴۰
کد مطلب: 449270
رئیس کمیسیون ویژه برجام مجلس ۲ گزارش از کمیته‌های تخصصی و ۳ سند از کمیسیون را در نشست خبری امروز خود به خبرنگاران ارائه کرد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، ۳ سند و ۲ گزارش‌ کمیته‌‌های فرعی کمیسیون ویژه برررسی برجام مجلس توسط علیرضا زاکانی رئیس کمیسیون در نشست خبری امروز به اصحاب رسانه ارائه شد.

این اسناد و گزارش‌ها به شرح ذیل است:

آئین نامه داخلی کمیسیون ویژه بررسی برجام، نتایج و پیامدهای آن

در اجرای ماده ۴۴ و کلیه مواد ذیربط آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی از جمله مواد ۶۳، ۶۴، ۶۵، ۶۷، ۶۸، ۶۹، ۷۰، ۷۱ آئین نامه داخلی کمیسیون ویژه بررسی برجام، نتایج و پیامدهای آن برای دوره نهم مجلس به شرح زیر با ۱۴ ماده در جلسه مورخه ۱۵/۶/۱۳۹۴ با دریافت نظر اعضاء مورد تایید کمیسیون قرار گرفت.

ماده ۱) جلسات عادی کمیسیون در ایام تعطیل مجلس شورای اسلامی مطابق دستور هفتگی در روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه شنبه صبح از ساعت ۸ تا ۱۳ برگزار خواهد شد و درسایر اوقات علاوه بر ساعات اداری کمیسیون های مجلس، روزهای دوشنبه هم جلسه خواهد داشت.

الف) جلسات فوق العاده با پیشنهاد هیئت رئیسه و یا یک چهارم از اعضاء و تصویب کمیسیون تشکیل می گردد.

ب) در آغاز جلسه بعد از تلاوت آیات از کلام ا... مجید، گزارش مصوبات هیئت رئیسه توسط دبیر قرائت گردیده و ارائه آخرین اخبار و اطلاعات مربوط به موضوع کمیسیون توسط اعضاء مجموعاً به مدت ۳۰ دقیقه مطرح می‌شود.

ماده ۲) جلسات هیأت رئیسه کمیسیون با نظر رئیس کمیسیون و اطلاع قبلی هر هفته روزهای سه شنبه بعد از جلسه کمیسیون به مدت ۹۰ دقیقه با هماهنگی با اعضاء تشکیل می‌شود.

الف) جلسات مشترک رؤسای کمیته ها با هیأت رئیسه هر هفته روزهای یکشنبه ساعت ۶:۳۰ تا ۸ تشکیل می گردد.

ب) در غیاب رئیس کمیسیون کلیه اختیارات بر عهده نواب رئیس می باشد.

ماده ۳) وظایف و اختیارات هیئت رئیسه عبارتند از:

۱. تهیه و تنظیم برنامه هفتگی کمیسیون و مسئولیت و نظارت بر اوقات و مهلت های قانونی مذکور در این آئین نامه

۲. نظارت بر کلیه امور اداری و اجرایی، حفظ شأن و منزلت کمیسیون و انتظام و حفظ انضباط جلسات آن

۳. تصمیم گیری در خصوص دعوت از اشخاص حقیقی و حقوقی بویژه مسئولان کشور و موافقت با حضور اشخاص متقاضی جهت شرکت یا اظهار نظر در کمیسیون

۴. بررسی و حل و فصل مسائل و مشکلات کمیته ها و اتخاذ تصمیم در موارد اختلافی یا عدم رعایت آئین نامه

۵. پیشنهاد تشکیل کمیته های ویژه جهت پیگیری موضوعات خاص و موقت جهت تصویب کمیسیون

ماده ۴) با توجه به ماده ۶۳ آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی و به منظور تسریع در بررسی های تخصصی و رسیدگی به طرح‌ها و لوایح در صورت ارجاع هیات ریسسه مجلس، کمیته های پنج‌گانه زیر تشکیل می‌گردد.

۱. کمیته حقوقی جهت بررسی تعهدات حقوقی و ابعاد داخلی و بین المللی آن

۲.کمیته اقتصادی برای بررسی تحریم ونتایج اقتصادی مذاکرات درحوزه های صنعتی، کشاورزی، خدمات و....

۳. کمیته دفاعی و امنیتی جهت دقت نظر در مسایل امنیتی، نظامی(موشکی و خرید و فروش سلاح)، نظام نظارتی مورد نظر برجام و قطعنامه و آژانس بین المللی هسته ای

۴. کمیته تخصصی هسته ای برای بررسی نیازها و دستاوردهای هسته ای ایران، تحقیق و توسعه و تعهدات صورت گرفته طرفین و نتایج حاصله پیرامون آن

۵. کمیته فرهنگی، اجتماعی و سیاسی پیرامون ابعاد بین المللی - منطقه ای و جهانی - برجام و قطعنامه و راه های مورد نظر و نفوذ مخدوش کننده استقلال کشور

الف) انتخاب اعضاء کمیته‌ها با توجه به تقاضای اعضاء و با رعایت تخصص و تجربه در جلسه رسمی کمیسیون صورت می گیرد چنانچه داوطلبان عضویت در هر یک از کمیته ها بیش از سقف مصوب باشند، با رأی مخفی هیأت رئیسه کمیسیون تعیین می‌شوند.

ب) هر فرد تنها می تواند عضو یک کمیته اصلی بوده و حضور در دیگر کمیته ها بدون حق رأی بلامانع است ولی عضویت در آنها با داشتن حق رای مشروط به حضور مستمر و مؤثرخواهد بود.

ج) رسمیت جلسات کمیته با حضور نصف به اضافه یک اعضاء خواهد بود. انتخاب هیأت رئیسه کمیته ها و نحوه کار آن ها طبق ماده ۶۳ آیین نامه داخلی مجلس خواهد بود.

د) دبیر یا رئیس هر کمیته موظف است هر هفته یک بار با نوبت قبلی نسبت به ارائه عملکرد کمیته در جلسه عمومی کمیسیون اقدام نماید.

ه) هر کمیته بر اساس تبصره ۳ ماده ۴۹ می تواند از وجود کارشناسان با تجربه در حوزه وظایف مربوطه با تصویب هیأت رئیسه کمیسیون اقدام نماید.

و) تشکیل کمیته های فرعی جدید با پیشنهاد یک سوم از اعضاء و تصویب کمیسیون انجام می‌پذیرد.

ز) مصوبات کمیته ها پس از تصویب در کمیسیون اصلی رسمیت خواهد داشت.

ح) سایر مقررات غیر مصرح در این آئین نامه مربوط به اداره کمیسیون قابل تسری به کمیته‌ها می‌باشد.

ماده ۵) وظایف کمیته ها به شرح زیر است:

۱. رسیدگی به طرح ها و لوایح ارجاعی از سوی هیأت رئیسه کمیسیون در موعد مقرر که بر اساس اولویت طرح ها و لوایح و نیز فوریت و عدم فوریت آن ها از سوی هیأت رئیسه کمیسیون تعیین و ابلاغ می گردد.

۲. انجام بررسی های فنی و کارشناسی با استفاده از نظرات مشاوران کمیسیون و کارشناسان دستگاه های ذیربط در خصوص برجام و دستگاه های حوزه مسئولیت خود و ارائه گزارش آن به کمیسیون.

۳. بازدید از طرح‌ها و پروژه ها و مراکز مختلف و دستگاه های ذیربط و گزارش آن به کمیسیون.

۴. تشکیل جلسات مشترک با مسئولین و کارشناسان ذیربط در راستای وظایف محوله.

۵. بررسی چگونگی اجرا و نتایج حاصله از اجرای قوانین مصوب و تهیه گزارش و تقدیم به کمیسیون

۶. به استناد بند ۶ ماده ۴۹ آئین نامه داخلی مجلس،‌کمیته ها موظفند با بررسی دقیق در حیطه اختیارات خود نسبت به ارائه گزارش به کمیسیون اقدام نمایند. ارائه گزارش به ترتیب توسط رئیس کمیته یا نایب رئیس و یا دبیر صورت می گیرد.

ماده ۶) به منظور تسریع در دستیابی به اهداف کمیسیون ویژه و انجام مطلوب وظایف محوله دبیرخانه اجرایی کمیسیون تشکیل خواهد شد.

الف) ساختار دبیرخانه اجرایی متشکل از سه دفتر تدوین، دفتر اطلاع رسانی و دفتر تعاملات و ارتباطات می‌باشد.

ب) شرح وظایف دفاتر فوق الذکر عبارتند از:

۱/ب) دفتر تدوین برای تهیه نقشه راه و برنامه ریزی عملیاتی کمیسیون بوسیله:

۱. تشکیل گروه های متناظر با کمیته های کمیسیون، جهت مستندسازی و تدوین اطلاعات کمیته ها و ارائه مطالعات و بررسی های مربوط به آن، به عنوان خوراک و بازخورد به کمیته های تخصصی

۲. ایفای نقش پشتیبان کمیته ها و پیشبرد مطالعات و بررسی ها به صورت چابک و مستقل (در صورت عقب ماندگی کمیته ها از برنامه)

۳. اخذ اسناد پشتیبان و تهیه پیش نویس سوالات و مطالب لازم برای هر بخش از بررسی کارشناسی برجام و قطعنامه

۲/ب) دفتر اطلاع رسانی در راستای معرفی و اعتمادسازی درباره ی بررسی تخصصی، مداوم، ریزبینانه، بدون جهت و غرض کمیسیون از طریق:

۱. ارتباط برنامه ریزی شده با رسانه ها

۱/۱. هماهنگی مصاحبه های اعضای کمیسیون ۲/۱. تهیه ی خوراک خبری منظم برای رسانه ها

۳/۱. نشست های خبری با متخصصین

۲. بررسی اخبار مرتبط و تهیه بولتن روزانه، اعم از اخبار داخلی و خارجی پیرامون برجام و قطعنامه

۳. فراخوان عمومی از طریق رسانه ها برای جمع آوری نظرات موجود

۳/ب) دفتر تعاملات و ارتباطات برای تهیه بانک اطلاعاتی صاحب نظران و مرتبطین حقیقی (شامل مشخصات تماس، چکیده ی تجربیات و مهارتها، جهت گیری ها، مستندات و نظرات تولید شده تا کنون) و تهیه بانک اطلاعاتی نهادها و مرتبطین حقوقی جهت:

۱. برنامه ریزی برای ارتباط گیری مداوم و تبادل نظر با صاحب نظران بر اساس طبقه بندی الف)تخصص و مفید بودن و ب)استفاده از جهت گیری موافق و مخالف

۲. فراخوان تخصصی برای دانشگاه‌ها، پژوهش‌گاه‌ها و مراکز مطالعاتی

ماده ۷) تأخیر در جلسات رسمی کمیسیون و نیز جلسات کمیته ها تا ۱۵ دقیقه اول تنها در اوراق داخلی کمیسیون ثبت می‌شود. تأخیرهای بیش از ۱۵ دقیقه از آغاز کارکمیسیون به هیأت رئیسه مجلس گزارش می‌شود.

الف) خروج قبل از پایان جلسه و غیبت های بین ساعات تشکیل جلسات و کمیته ها نیز مشمول مقررات این آئین نامه می گردد.

ب) ورود تلفن همراه به جلسات رسمی کمیسیون ممنوع می باشد.

ج) حضور در مأموریت ها و بازدیدهای مصوب کمیسیون مشمول ضوابط این ماده می باشد.

د) غیبت اعضای کمیته ها در اولین جلسه کمیسیون قرائت خواهد شد.

ماده ۸) نحوه و میزان وقت ارایه اخبار، گزارش و تذکراعضاء عبارتند از:

الف) مدت زمان ارائه گزراش توسط هر یک از اعضاء یا کمیته ها حداکثر ۵ دقیقه می‌باشد، در صورت نیاز توسط رییس جلسه وقت بیشتری در نظر گرفته خواهد شد. بعد از پایان گزارش ۳ نفر از اعضاء می توانند به مدت ۳ دقیقه در موضوع اظهار نظر نمایند، اظهار نظر بیشتر اعضاء نیازمند اجازه رییس جلسه است.

ب) مدت زمان ارائه اخبار و تذکر آیین نامه ای توسط هر یک از اعضاء با نوبت قبلی حداکثر به مدت ۲ دقیقه می‌باشد.

ج) سخنان رئیس جلسه غیر از مطالب مرتبط با اداره جلسات نمی بایست مجموعاً بیشتر از ۵ دقیقه باشد.

د) هنگام حضور مدعو ویژه یا اهمیت دستور با تشخیص رئیس جلسه، ارائه اخبار و اطلاعات از دستور حذف می گردد.

ماده۹) در بررسی گزارشات کمیته ها، ابتداء گزارش کمیته ها استماع می‌شود، سپس حداکثر ۲ نفر مخالف و ۲ نفر موافق در کلیات اظهار نظر می نمایند و بلافاصله گزارش کمیته رأی گیری می شود. در صورت تصویب کلیات باید به ترتیب پیشنهادهای نمایندگان که در همان جلسه تحویل هیات رییسه کمیسیون می شود مطابق ضوابط آیین نامه طرح شده و سپس یک نفر موافق و یک نفر مخالف پیرامون آن صحبت نموده و پیشنهاد به رأی گذاشته شود. در خصوص طرح ها و لوایح ارجاعی نیز پس از استماع گزارشات کمیته ها به همین روش عمل خواهد شد.

ماده ۱۰) در ارایه گزارش مسئولان کشور و افراد مدعو ابتدا ابهامات، سئوالات و نکات مورد دقت اعضاء کمیسیون توسط رییس جلسه، دبیر جلسه یا اعضاء کمیته بنا به تشخیص رییس جلسه قرائت شده و سپس مدعو ویژه پیرامون موضوع، مطالب خویش را ارایه خواهد نمود. پس از ارائه گزارش حداکثر ۱۰ نفر با الویت افراد کمیسیون و با نوبت قبلی و حداکثر هر نفر به مدت ۳ دقیقه می توانند اظهار نظر نمایند، اظ

اظهار نظر بیشتر اعضاء نیازمند اجازه رییس جلسه است. زمان پاسخگویی مسئولین نیز به هر سئوال کننده ۵ دقیقه بوده که در صورت نیاز، تمدید آن بر عهده رئیس جلسه می‌باشد.

ماده ۱۱) سفرها و بازدیدها با تصویب هیأت رئیسه کمیسیون انجام خواهد شد.

الف) در مأموریت های گروهی یکی از اعضاء(در صورت سفر کمیسیون رییس یا نواب کمیسیون و در صورت سفر کمیته رییس یا نایب رییس کمیته) بعنوان رئیس هیأت منصوب می شود و گزارش سفر با نظارت رئیس هیأت توسط دبیر کمیسیون یا فرد مورد انتصاب؛ تهیه می شود و در مأموریت های انفرادی کلیه وظایف مندرج در این آیین نامه به عهده شخص اعزام شونده خواهد بود.

ب) در هر مأموریت گروهی هیئت رئیسه می تواند یکی از دبیران (اداری) کمیسیون را جهت انجام تشریفات اداری لازم و تهیه گزارش به همراه اعضاء اعزام نماید.

ماده ۱۲) کلیه نامه ها و گزارش های واصله بر اساس موضوع و حسب مورد توسط دبیر اداری کمیسیون به رؤیت رئیس و در غیاب وی یکی از نواب رئیس کمیسیون رسیده و دستور اقدام صادر خواهد شد. کارگروه‌های فرعی نیز در صورتی که گزارش قابل طرح در جلسه کمیسیون داشته باشند، با هماهنگی قبلی طرح و در هر صورت تصمیم گیری نهایی به عهده کمیسیون خواهد بود.

الف) در مواردی که نامه ای نیاز به پاسخ داشته باشد، پاسخ لازم تهیه و بعنوان نظر کمیسیون با امضاء رئیس با یکی از نواب به مراجع ذیربط ابلاغ خواهد شد.

تبصره) در مواردی که نیاز به رأی کمیسیون باشد پس از تصویب توسط رئیس ابلاغ خواهد شد.

ب) گزارش های محرمانه و نوار صوتی و تصویری جلسات با توجه به ماده (۷۰) آئین نامه داخلی در دفتر کمیسیون نگهداری و در دسترس اعضاء جهت مطالعه یا استماع و رویت قرار می گیرد. بدیهی است اینگونه اسناد قابل تکثیر و یا خروج از کمیسیون نخواهد بود.

ماده ۱۳) در جهت رعایت حقوق اعضاء کمیسیون و انتظام جلسه

الف) سایر نمایندگان محترم شرکت کننده در جلسات کمیسیون و کمیته ها حضورشانبرابر ماده ۷۲ آیین نامه مجلس شورای اسلامی بدون حق رای خواهد بود.

ب) در صورت حضور فعال نمایندگان عضو یک کمیته در سایر کمیته ها، این فرد حق در کمیته رای خواهد داشت.

ج) برای رعایت انتظام جلسه باید:

۱/ج) رعایت نوبت و احترام در بیان مطالب برابر ضوابط این آیین نامه ضروری است.

۲/ج) استفاده از تلفن همراه و هر اقدام برهم زننده نظم و روال جلسه ممنوع است.

۳/ج) عدم رعایت نظم جلسه برابر مراتب به تشخیص رییس جلسه منجر به تذکر شده و در صورت تکرار بی نظمی با تصویب هیات رییسه کمیسیون ضمن اعلام تخلف به هیات رییسه مجلس و اصرار فرد به اقدامات خلاف شان و منزلت مجلس برابر تصویب در صحن کمیسیون از حضور فرد مرتکب شونده در کمیسیون جلوگیری بعمل خواهد آمد.

ماده ۱۴) تغییر موارد این آیین نامه با پیشنهاد ۳/۱ از اعضاء و با رأی دو سوم اعضاء خواهد بود.

متن سند اطلاع­ رسانی کمیسیون ویژه برجام مجلس

سند اطلاع­ رسانی کمیسیون ویژه برجام، نتایج و پیامدهای آن به مسئولان، نمایندگان مجلس، نخبگان و عموم مردم (جلسه ۴/۶/۹۴)

به منظور اطلاع­ رسانی مناسب از روند پیگیری کار کمیسیون بررسی برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، آثار و پیامدهای آن موارد ذیل تقدیم می شود.

گزارشات روند­ پیگیری کمیسیون به مسئولان­ عالیرتبه کشوربا تصویب هیات­ رییسه بنا به ضرورت انجام­ می­شود و انعکاس دیدارها با آنها توسط روابط عمومی ایشان منعکس می شود.

اطلاع­ رسانی نوبه­‌ای و منظم کلیات، روند پیگیری و اقدامات کمیسیون و کمیته های مرتبط به نمایندگان مجلس شورای اسلامی برابر تصویب هیات رییسه کمیسیون انجام خواهد شد.

مجرای اصلی اطلاع­ رسانی اخبار کمیسیون ویژه بررسی برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ و نتایج و پیامدهای آن به جامعه سخنگوی کمیسیون بوده که در پایان هر جلسه با هماهنگی با رییس آن جلسه مطالب مطروحه را از طریق رسانه ها اطلاع رسانی خواهد نمود و اطلاعیه­‌های برنامه­‌های کمیسیون با امضاء رییس کمیسیون یا نواب کمیسیون منتشر خواهد شد.

رعایت عدم انتقال مطالب مطرح شده در کمیته ها و کمیسیون ویژه و عدم انتساب نظرات شخصی خود به کمیسیون توسط اعضاء محترم کمیسیون در مصاحبه ها و سخنرانی ها ضروری است.

سایر نمایندگان محترم مجلس نیز در صورت شرکت در کمیسیون ویژه می­‌بایست مطالب مطرح شده در کمیسیون را امانت شمرده و از انتشار آن خوداری نمایند، علاوه بر این که سایر متخصصان مرتبط با کمیته­ها و کمیسیون ویژه نیز می­‌بایست مطالب مطروحه را با طبقه بندی خیلی محرمانه مدنظر قرار داده و مسئولیت رعایت طبقه بندی آن را بنمایند.

هیات رییسه کمیسیون با هماهنگی رسانه ملی، ضمن انجام مستندسازی کلیه جلسات رسمی و فعالیت‌های انجام شده، زمینه انعکاس فعالیت­های کمیسیون و کمیته­‌های تخصصی را فراخور نیاز بصورت انعکاس خبری، ارائه گزارش تصویری یا با حضور در صدا و سیما، فراهم خواهند نمود.

توجه به ظرفیت­های خبرگزاری خانه ملت نیز برای مستندسازی جلسات و فعالیت­ها و انعکاس اخبار بطور جدی مد نظر قرار خواهد گرفت.

به منظور تنویر افکار عمومی، میزگردهای خبری با خبرنگاران با تصویب هیات رییسه کمیسیون در صورت ضرورت انجام خواهد پذیرفت.

صدور بیانیه توضیحی از سوی کمیسیون ویژه در صورت نیاز با طرح و تصویب در صحن کمیسیون انجام شده و با نام کمیسیون ویژه بررسی برجام، نتایج و پیامدهای آن منتشر خواهد شد.

مطالب رسانه­‌ای پیرامون موضع مذاکرات هسته­ای جمع­‌بندی شده و چکیده آن در اختیار اعضاء کمیسیون قرار خواهد گرفت.

روش بررسی برجام و قطعنامه شورای امنیت در کمیسیون برجام

سرآغاز:

ادعاهای واهی و بی اساس کشورهای غربی بویژه آمریکا اسباب تضیع حقوق ملت رشید ایران در استفاده از فن آوری هسته ای شده است تا جایی که بیش از ۱۲ سال است که این دستاورد ملی یکی از موضوعات و بالاترین بهانه آمریکا در تحمیل خسارت های ظالمانه به مردم شریف کشورمان قرار گرفته است و نظام اسلامی نیز با تاکید بر مصالح انقلابی و منافع ملی برای حفظ دستاوردها، تسریع در پیشرفت ایران و حفظ استقلال کشور مسیر مذاکرات را پیگیری نموده است. علی‌رغم کارشکنی‌های کشورهای غربی بخصوص آمریکا، امروز که بعلت معلوم شدن نتایج مذاکرات مجلس شورای اسلامی بر اساس وظیفه قانونی خود اقدام به تشکیل کمیسیون ویژه کرده است، برای کسب موفقیت کمیسیون در انجام وظایف محوله روش رسیدگی زیر در قالب اختیارات قانونی کمیسیون ویژه مشخص و مورد تصویب قرار گرفت.

روش کار:

۱. با بررسی اولیه برجام و قطعنامه، دسته بندی موضوعات و زیر موضوعات اولیه انجام پذیرد.

۲. متناسب با موضوعات، تقسیم بندی تخصصی و ساختاری در کمیسیون انجام پذیرفته و اعضاء مد نظر هر کمیته تخصصی متشکل از اعضاء کمیسیون انتخاب شده و از توانمندی سایر نمایندگان داوطلب مجلس و متخصصین غیر نماینده که با پیشنهاد اعضاء هر کمیته و تصویب هیات رییسه کمیسیون ویژه انتخاب می شوند نیز در کمیته‌ها که بطور اولیه تا تاریخ ۲۸ شهریور معلوم خواهد شد استفاده می شود.

• کمیته های پنج‌گانه عبارتند از:

• کمیته حقوقی جهت بررسی تعهدات حقوقی و ابعاد داخلی و بین المللی آن

• کمیته اقتصادی برای بررسی تحریم و نتایج اقتصادی مذاکرات در حوزه های صنعتی، کشاورزی و ....

• کمیته دفاعی و امنیتی جهت دقت نظر در مسایل امنیتی، نظامی(موشکی و خرید و فروش سلاح)، نظام نظارتی مورد نظر برجام و قطعنامه و آژانس بین المللی هسته ای

• کمیته تخصصی هسته ای برای بررسی نیازها و دستاوردهای هسته ای ایران، تحقیق و توسعه و تعهدات صورت گرفته طرفین و نتایج حاصله پیرامون آن

• کمیته فرهنگی، اجتماعی و سیاسی پیرامون ابعاد بین المللی ـ منطقه ای و جهانی ـ برجام و قطعنامه و راه های مورد نظر و نفوذ مخدوش کننده استقلال کشور

۳. بررسی کارشناسی برجام و قطعنامه

• جمع آوری اولیه بررسی‌های صورت گرفته توسط سایر مراجع قانونی و افراد صاحب نظر تا ۱۷ شهریور

• استماع نقطه نظرات تیم مذاکره‌کننده، مجموعه‌ها و افراد متخصص با الویت‌بندی، به اقتضاء فرصت کمیسیون (هر کمیته تخصصی نیز برای عمق‌بخشی به موضوعات می‌تواند با مرتبطین و متخصصین حوزه تخصصی مربوطه جلسه داشته و نتایج آن را به صحن کمیسیون ارایه نماید ـ تا ۲۶ شهریور

• استخراج سئوالات و دسته‌بندی تخصصی ـ موضوعی آنها، انعکاس به تیم مذاکره‌کننده و متخصصین مرتبط با کمیسیون و کمیته های تخصصی و دریافت پاسخ آنها تا ۲۸ شهریور

• بررسی پاسخ سئوالات و نتایج کسب شده در کمیته‌ها و ارایه گزارش به کمیسیون ـ همه اعضاء کمیسیون می توانند نسبت به مباحث کمیته‌های مختلف بررسی تخصصی انجام داده و نتایج آن را به کمیته‌های تخصصی و صحن کمیسیون ارایه دهند تا ۳۰ شهریور

• بررسی نظرات کمیته‌های تخصصی و اعضاء کمیسیون در صحن کمیسیون و جمع‌بندی اولیه تا اول مهر

• ارسال نتایج حاصله به تیم مذاکره‌کننده و کارشناسان مرتبط با کمیسیون برای دریافت آخرین نظرات آنها تا ششم مهر

• جمع بندی نهایی در کمیسیون ویژه و تنظیم گزارش نهایی مرحله اول تا هشتم مهر



۴. دیدار با افراد موثر و بازدید از اماکن مورد نظر کمیسیون

• دیدار از مراکز مرتبط با موضوع برجام برابر تصویب کمیسیون ـ برنامه‌ریزی شده و بعنوان فعالیت مورد تاکید کمیسیون ـ که برنامه ریزی اولیه و جدول زمانبندی آن تا تاریخ چهارم شهریور تقدیم می شود، انجام خواهد پذیرفت.

• دیدار با مسئولان عالیرتبه نظام و سران کشور و یا سایر عناصر مورد نظر کمیسیون به اقتضاء فعالیت و وقت آنها تنظیم خواهد شد.

۵. بررسی لایحه تقدیمی دولت و یا طرح تنظیم شده توسط نمایندگان پیرامون موضوع کمیسیون، برابر ارجاع هیات رییسه مجلس مطابق با زمانبندی خاص آن ان شاء الله به موازات اقدامات فوق انجام خواهد پذیرفت.



الزامات کار کمیسیون:

• در سایه عنایات الهی و توجهات حضرات معصومین علیهم السلام توجه به مصالح انقلاب اسلامی و منافع ملی در چارچوب تدابیر رهبر فرزانه انقلاب اسلامی و قوانین مربوطه و رسیدگی برابر شاخص های منتج از آن و توجه به زمینه ها، متن، نتایج و پیامدهای برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت با پرهیز از تنزل موضوع فوق العاده مهم بررسی برجام و قطعنامه به سطح مجادلات سیاسی و جناحی، مبنای کار کمیسیون خواهد بود.

• توکل، مسئولیت‌پذیری، دقت، مشورت با اساتید و متخصصین، رعایت انصاف و صداقت، وقت‌گذاری، دوری از سیاسی کاری، حسن ظن به تیم مذاکره کننده و بد بینی نسبت به دشمن و پیگیری رصد راه های نفوذ استکبار و انسداد آن اساس موفقیت کمیسیون را سبب خواهد شد.

• مستندسازی در تمام مراحل کار کمیسیون و کمیته های تخصصی آن الزامیست.

• دقت در ایجاد سیستمی فعال و پاسخگو، تعریف شفاف کار و تقسیم درست آن، مواجهه روشمند برابر زمانبندی دقیق تعیین شده و گزارش نویسی مرحله‌ای بویژه جهت اطلاع رسانی دقیق به نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای به نتیجه رسیدن فعالیت های کمیسیون مد نظرقرار خواهد گرفت.

• دیدارها و دعوت‌ها برابر سطح بندی انجام شده در کمیسیون و کمیته های تخصصی آن ـ افراد متخصص غیرمسئول برابر تصویب کمیسیون و مقامات رسمی مرتبط به صحن کمیسیون دعوت شده و از سایر نظرات متخصصین در کمیته‌ها استفاده شده و نتیجه و مستندات آن به صحن کمیسیون ارایه خواهد شد ـ با رعایت نظم و با حضور فعال انجام خواهد پذیرفت.

• جلسات رسمی کمیسیون برابر آئین نامه داخلی کمیسیون ـ که به تصویب اعضاء کمیسیون خواهد رسید ـ در روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه شنبه هر هفته حداقل در یک شیفت کاری صبح از ساعت ۸ تا ۱۳ برگزار شده و بعد از ظهرهای این روزها نیز جلسات یا بازدیدهای کمیته‌ها برابر برنامه ریزی قبلی انجام خواهد شد.

• دیدارها حتی المقدور خارج از وقت مورد نظر کمیسیون در روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه‌شنبه تنظیم شده و برای ملاقات‌های خارج از کمیسیون نیز بنا به اقتضاء وقت ملاقات شونده عمل خواهد شد.

• برای صیانت از منافع ملی، اطلاع‌رسانی درست مورد تاکید مقام معظم رهبری(مدظله العالی) و حفظ جایگاه مجلس شورای اسلامی پیوست اطلاع رسانی و رسانه‌ای تنظیم و به تصویب کمیسیون خواهد رسید.

منصوری آرانی کدام گزارش را به کمیسیون برجام ارائه کرد؟

پیرو تحمیل یکی از سخت ترین تحریم‌ها علیه ایران، با ایستادگی خود در این میدان توانست دولت آمریکا را وادار کند که برای گفتگو با دولت ایران در تاریخ تقاضای مذاکره نماید.

رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه ای (مدظله العالی) پس از دریافت پیام دولت آمریکا و بعد از مشورت با مسئولین کشور، با مذاکرات در مسقط موافقت فرمودند مشروط بر آنکه دولت ایالات متحده آمریکا ابتدا باید حق غنی سازی ایران را بپذیرد و سپس مذاکرات ادامه پیدا کند.

وزیر امورخارجه وقت جناب آقای دکتر علی صالحی مسولیت پیگیری مذاکرات را بر عهده گرفتند. ایشان با اعزام هیات دولت به مسقط با هیات آمریکایی وارد گفتگو شدند که در آن مرحله پیشرفتهایی بدست آمد. پس از روی کار آمدن دولت جدید در ایران مذاکرات ابتدا در مسقط و سپس در اروپا با قوت بیشتری ادامه پیدا کرد.

این مذاکرات با هدایت و نظارت مقام معظم رهبری و سیاستگذاری کمیته هسته ای توسط دولت جمهوری اسلامی ایران طی مدت دو سال ادامه پیدا کرد که ابتدا با توافق ژنو و سپس توافق لوزان و در نهایت توافق وین معروف به «برجام» خاتمه یافت.

دهها جلسه در محضر رهبری، قریب بیست جلسه در کمیته هسته ای و صدها جلسه کارشناسی در بخشهای مختلف نظام برای پیشبرد مذاکرات صورت گرفت.

مجلس شورای اسلامی حسب وظیفه خود با تشکیل کمیسیون ویژه به برسی برجام پرداخت. کمیته سیاسی این کمیسیون با بهره‌گیری از دیدگاه صاحبان اندیشه تلاش کرد تا نسبت به دریافت سیاسی آثار برجام سیاسی این کمیسیون با بهره گیری از دیدگاه صاحبان اندیشه تلاش کرد تا نسبت به دریافت سیاسی آثار برجام به نتیجه برسد. آنچه می‌توان به صورت کلی گفت این است که نوع نگاه صاحبنظران به دو دسته تقسیم می‌شود:

۱- کسانی که نگاه تهدیدی به برجام دارند.

۲- افرادی که نگاه فرصتی به برجام دارند.

گروه اول باتوجه به پیشینه آمریکا و برخی از قدرتها در خباثث علیه مردم ایران، نگران سوء‌استفاده از برجام توسط این کشورها هستند.

گروه دوم برجام را فرصتی برای شکستن تحریمها و محدودیت هایی که ظالمانه بر کشور تحمیل شد دانسته و اجرای برجام را در شرایط جدید برای ایجاد آمادگی در راستای مقابله با ترفندهای احتمالی دشمنان و بوجود آمدن وضعیتی برای پیشرفت کشور و رفع عقب ماندگی ها دریافته اند.

فصل سیاسی

الف- فرصت های برجام در حوزه سیاست خارجی:

۱- برجام نشان داد که جمهوری اسلامی ایران از نظر دیپلماتیک دارای توانمندیهایی است که می تواند در برابر همه قدرتهای بزرگ جهان به تنهایی حاضر شود و منافع ملی و احقاق حقوق ملت ایران دفاع کند.

۲- برجام توانست نقشه جنگ طلبان منطقه ای و بین المللی را خنثی کند که از برکات وجود رهبری هوشمند و مدبر نشأت می‌گیرد.

۳- برجام توانست اتحاد نامشروعی که علیه ملت ایران توسط قدرتهای تأثیرگذار جهان شکل گرفته بود را از هم بپوشاند.

۴- برجام رژیم صهیونیستی را در انزوا قرار داد و ماهیت ضدانسانی و جنگ طلبانه آن رژیم برای دنیا شناخته تر شود.

۵- برجام موجب شد حق غنی سازی در سرزمین ایران را مورد اجماع و حمایت بین‌المللی قرار دهد و آن چیزی که عامل تحریمهای ظالمانه چندسال اخیر بود از جانب دولت های تحریم کننده به صورت رسمی پذیرفته شد.

۶- برجام باعث گردید که اکثر رهبران و دولتهای کشورهای جهان از موضع تکریم و احترام بیشتری با جمهوری اسلامی ایران روبرو شود.

ب- تمهیدات برجام در حوزه سیاست خارجی

۱- زمینه های نفوذ آمریکا در منطقه و کشور : آمریکا که مورد تنفر ملت ایران است همواره قصد داشته و دارد که اولا منفذهای نفوذ خود را باز کند و ثانیا با دخالت در مسائل منطقه ای تحولات منطقه را در جهت منافع خود تعییر دهد.

۲- راهبرد شخصی نظام که توسط مقام معظم رهبری تبیین گردیده است هر گوشه مذاکره با آمریکا خارج از چارچوب هسته ای غیر موجه است چرا که هزینه های سنگینی را تحمیل کرده و فرصت طلبی در عدول از گفتمان انقلاب اسلامی و استکبار ستیزی را در پی دارد در عین حال امکان تضعیف جبهه مقاومت و همچنین از دست دادن متحدان منطقه ای و بین المللی متصور است.

پیشنهادات:

۱- بر عدم امکان گفتگو با آمریکا در سایر حوزه ها و مسائل دیگر غیر هسته ای تاکید شود

۲- برگفتمان استکبار ستیزی جمهوری اسلامی ایران همانند گذشته تاکید شود

۳- بر حفظ جبهه مقاومت و حمایت همه جانبه از گروه های ضد صهیونیستی به ویژه حزب اله لبنان تاکید شود.

۴- بر ادامه همکاری گرم و صمیمانه با متحدان و کشورهایی که در دوران تحریم با ایران تاکید داشتند تاکید شود.

۵- بر مبارزه با تروریسم و حمایت از همه گروه ها و کشورهایی که به طور واقعی با تروریسم مبارزه می کنند تاکید شود.

متن کامل گزارش کمیته دفاعی کمیسیون برجام مجلس

دفاع و امنیت در برجام

۱- توان موشکی

یکی از مهمترین اهرم‌های بازدارندگی در عرصه دفاعی کشور توان موشکی است که با توجه به تجربه تلخ جنگ هشت ساله تحمیلی حفظ و توسعه آن یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.

بنابراین با توجه به اینکه جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری است که اضافه بر تعهد در پیمان NPT ، پادمان و مقررات آژانس از پشتوانه مهم فتوای مقام معظم رهبری برخوردار است آنچه که در بندهای ۳ و ۴ اعلامیه پیوست قطعنامه ۲۲۳۱ مبنی بر محدودیت موشکی آمده است همانگونه که در بند ۱۱ بیانیه وزارت امورخارجه آمده است منتفی است و صنایع موشکی ایران به عنوان مؤلفه مهم بازدارندگی باید همانند گذشته به فعالیتهای توسعه ای خود ادامه دهد.

۲- خرید

فروش و یا اهداء سلاح به کشورها: با توجه به سیاست قاطع جمهوری اسلامی ایران در مقابله و مبارزه با تروریسم و اراده حاکم بر همه ملتها در این عرصه مهم و نگرانی جامعه جهانی از گسترش این پدیده شوم جمهوری اسلامی ایران وظیفه خود می‌داند که به یاری کشورهای مبارزه کننده با تروریسم بشتابد و نیازهای تسلیحاتی کشورهای دوست را تأمین کند، بنابراین مفاد بندهای ۵ و ۶ اعلامیه پیوست قطعنامه مبنی بر ایجاد محدودیت تسلیحاتی همانگونه که در بیانیه وزارت امورخارجه آمده، منتفی است و مجلس از موضع وزارت امورخارجه در این عرصه حمایت می نماید.

۳-نظارت و بازرسی

با توجه به حساسیت بالای مراکز نظامی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران و اصل مهم ضرورت حفظ اسرار نظامی و امنیتی کشور موضوع نظارت و بازرسی از اهمیت بالائی برخوردار است،‌ بویژه آنکه بازرسی ها وارد مراحله پروتکل الحاقی خواهد شد که فراتر از بازرسی هائی است که تاکنون در چارچوب پادمان صورت می گرفته است بنابراین از حساست والائی برخوردار است.

طبق برجام بازرسی ها از مراکز زیر صورت می گیرد:

۳-۱ مراکز هسته‌ای: از قبل از انقلاب و در چارچوب پادمان این بازرسیها وجود داشته و در همه سالهای بعد از انقلاب نیز وجود داشته و جزء الزامات کشورهایی است که فعالیت هسته‌ای رسمی دارند و عضو آژانس هستند و با توجه به اینکه این بازرسیها عملاً خنثی کننده تبلیغات دشمنان علیه جمهوری اسلامی ایران است که ایران دنبال ساخت بمب هسته ای است، مفید است.

۳-۲ مراکز نظامی: خط قرمز بازرسی‌ها است و به هیچوجه نباید اجازه ورود به بازرسها در مراکز نظامی کشور داده شود. طبیعی است هر گونه تدبیری در این زمینه به عهده ستادکل نیروهای مسلح است.

۳-۳ مراکز غیرنظامی غیرهسته‌ای: این بازرسی ها به هیچوجه نباید همانند مراکز هسته ای بازرسی‌های برنامه ریزی شده باشد و هرگونه ادعای فعالیت هسته ای در این مراکز باید توسط آژانس ثابت شود به همین علت مسئولیت این بازرسیهای احتمالی به عهده شواری عالی امنیت ملی است.

۳-۴ کشتی‌ها: در ماده ۷ قطعنامه ۲۲۳۱ بازرسی کشتی ها با هدف کشف کالاهای برخلاف مفاد برجام آمده است که با تأیید رضایت دولت صاحب پرچم کشتی درج شده است که به نظر می رسد با بهره گیری از این قید قابل مدیریت است.

۴- نفوذ دشمن

با توجه به اینکه در مرحله اجرای برجام و حضور گسترده هیاتهای خارجی و بازشدن بیشتر فضای کشور بر روی بیگانگان زمینه نفوذ احتمالی دشمن در عرصه های امنیتی، اقتصادی و فرهنگی بیشتر خواهد شد بهمین علت باید با طراحی متناسب با تحولات جدید برای جلوگیری از این نفوذ احتمالی اقدام نمود.

۵-اقدامات تهدید آمیز

با توجه به مفاد ماده ۲۸ مبنی بر اینکه گروه ۱+۵ متعهد هستند که برجام را با حسن نیت و در فضایی سازنده بر مبنای احترام متقابل اجرا نمایند و از هر گونه اقدام مغایر با نص،‌ روح و هدف این برجام که اجرای موفقیت آمیز آن را مختل می سازد، خودداری کنند، مقامات ارشد دولتی در گروه ۱+۵ و ایران تمام تلاش خود را برای حمایت از اجرای موفقیت آمیز برجام از جمله در بیانات عمومی خود به کار خواهند بست.

این عبارت صریح نشاندهنده این واقعیت است که اساس برجام مبتنی بر همکاری جمعی است در صورتیکه ادبیات دولتمردان آمریکایی کاملاً‌ مغایر این توافق است بنابراین اظهارات تهدید آمیز علیه امنیت ملی جمهوری اسلامی از طرف اعضاء ۱+۵ به منزله نقض برجام تلقی می گردد و دولت موظف است درچنین شرایطی ضمن هشدار جدی به طرف نقض کننده اقدامات لازم را انجام دهد.

۶- با توجه به اینکه جمهوری اسلامی ایران مواجه با تهدید های فزاینده رژیم صهیونیستی است که هیچگونه پایبندی به مقررات و معاهدات بین المللی از جمله NPT ندارد و در عین حال دارای بیش از ۲۰۰ کلاهک هسته ای جمهوری اسلامی ایران باید از حق پدافند هسته ای برای حفاظت و پیشگیری از آسیب ها در برابر حملات و تروریسم هسته ای بدون هیچگونه محدودیتی برخوردار باشد.

۷- با توجه به همکاریهای گسترده جمهوری اسلامی ایران با آژانس انرژی اتمی و توافق در زمینه نقشه راه برای حل مجدد مسائل ادعایی باقیمانده با آژانس انرژی اتمی (PMD) باید این ادعاها و مسائل گذشته و حال (PDI) خاتمه یافته تلقی شده و هیچگونه زمینه و اجازه ادعا داده نشود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *