شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۱۰
۱۳

خبر عجیب درباره نرخ گوجه‌فرنگی/ گرانی ۱۰ درصدی قیمت شکر

شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۲۵
کد مطلب: 395973
در حالی که مصرف‌کنندگان ایرانی با کاهش عرضه گوجه‌فرنگی و افزایش قیمت آن تا مرز ۸۰۰۰ تومان مواجه شدند، این محصول به قیمت کیلویی ۱۳۰۰ تومان صادر شده است.
خبر عجیب درباره نرخ گوجه‌فرنگی/ گرانی ۱۰ درصدی قیمت شکر
اکنون هم با افزایش عرضه گوجه‌فرنگی قیمت این محصول در مغازه‌های سطح شهر به حدود کیلویی ۳۰۰۰ تومان رسیده باز هم بیش از دو برابر گران‌تر از گوجه‌فرنگی صادراتی است.

به گزارش جهان،‌ بر اساس آمار رسمی گمرک جمهوری اسلامی ایران طی هشت ماهه امسال ۲۱۶ هزار تن گوجه فرنگی به ارزش ۷۹ میلیون ۱۰۰ هزار دلار به کشورهای مختلف صادر شده که ارزش هر کیلوگرم از این محصول به صورت میانگین ۰.۴ دلار برای مشتریان خارجی گرجه فرنگی می‌شود و اگر نرخ متوسط ۳۳۰۰ تومانی را برای هر دلار در سال‌جاری در نظر بگیریم قیمت هر کیلوگرم گوجه فرنگی صادراتی به کیلویی ۱۳۲۰ تومان می‌رسد.

این در حالی است که علی‌رغم نوسان همیشگی قیمت گوجه فرنگی در بازار داخلی، قیمت این محصول طی ماه‌ گذشته به مرز کیلویی ۸۰۰۰ تومان هم رسید.

حالا هم که به گفته مسئولان وزارت جهاد کشاورزی به دلیل رسیدن محصول استان‌های تولیدکننده گوجه فرنگی مانند بوشهر و هرمزگان به بازار، روند کاهش قیمت آن تا پایان امسال ادامه دارد، باز هم قیمت حدود ۳۰۰۰ هزار تومان در بازار داخلی بیش از دو برابر گران‌تر از نرخ صادراتی آن است.

البته ناگفته نماند که کیفیت گوجه‌فرنگی صادراتی دست‌چین‌ و بسته‌بندی شده بسیار با محصولی که درهم در بازار داخلی فروخته می‌شود، متفاوت است و اگر بخواهیم این معیار را محاسبه کنیم تفاوت قیمت گوجه‌فرنگی در بازار داخلی و خارجی بسیار بیشتر از این خواهد شد.

افزایش ۱۰ درصدی قیمت شکر


 دولت از ابتدای امسال نرخ خرید شکر از کارخانه‌ها را افزایش نداد و قیمت این محصول همان نرخ مصوب کیلویی ۱۹۰۰ تومان بود اما بالاخره صدای اعتراض صنایع قند و شکر بلند شد و پیشنهاد خود برای افزایش حداقل ۳۰ درصدی قیمت شکر را به دولت ارائه دادند که البته دولت با تصویب افزایش ۲۰۰ تومانی آن، ۱۰.۵ درصد به نرخ سابق اضافه کرد. اما از سوی دیگر با در نظر گرفتن مابه‌التفاوت ۲۰۰ تومانی قیمت شکر برای تولیدکنندگان را به کیلویی ۲۳۰۰ تومان افزایش داد.

در واقع شکر در بازار برای مصرف‌کنندگان ۱۰.۵ درصد و برای تولیدکنندگان حدود ۲۱ افزایش یافت تا دولت در راستای سیاست‌های تنظیم بازاری و کنترل تورمی خود حرکت کرده باشد. البته نه‌تنها این قیمت جدید برای تولیدکنندگان به صرفه‌ نیست و از نظر آن‌ها قیمت شکر باید حداقل ۳۰ درصد افزایش می‌یافت، بلکه صنایع قند و شکر از اینکه علیرغم گذشت ۱۸ روز از تصویب هنوز نرخ جدید به آنها ابلاغ نشده و باید مصوبه دولت را از رسانه‌ها بشنوند و بخوانند، انتقاد دارند.

بهمن دانایی، دبیر انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر می‌گوید اگر دولت شکر را جزو محصولاتی می‌داند که مشمول نرخ‌گذاری است، باید ضوابط قیمت‌گذاری را رعایت کند؛ به گونه‌ای که به همان اندازه که هزینه‌های تولید برای کارخانه‌های قند و شکر افزایش یافته باید قیمت نهایی را نیز افزایش دهد.

به گفته وی افزایش قیمت چغندرقند، افزایش دستمزد و افزایش بهای سوخت (گاز) در سال جاری بیش از ۸۰ درصد در تعیین قیمت نهایی شکر اثر‌گذار است و براین اساس حداقل باید ۳۰ درصد قیمت این محصول افزایش یابد.

بنابراین دولت پس از برگزاری جلسات متعدد برای بررسی درخواست صنایع و تعیین قیمت جدید شکر، تصمیم گرفت این محصول را دو نرخی مصوب کند؛ به گونه‌ای که قیمت مصوب ستاد هدفمندی یارانه برای خرید هر کیلوگرم شکر درب کارخانه‌ها ۲۱۰۰ تومان تعیین شد. از سوی دیگر با توجه به تعیین قیمت ۲۳۰۰ تومانی، برای یک کیلوگرم شکر توسط سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان دولت مصوب کرد تا این ما‌به‌التفاوت را به صنایع پرداخت کند.

چرا که در بند "ه" این مصوبه که به امضای معاون اجرایی رییس جمهور رسیده، آمده است: "کارگروهی با مسوولیت دبیرخانه ستاد و عضویت نمایندگان وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان و گمرک تشکیل و نسبت به بررسی و تصمیم‌گیری در خصوص چگونگی تامین و دریافت مابه‌التفاوت قیمت مصوب شکر (۲۱۰۰ ریال) تا بهای تولید داخل بر اساس محاسبات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان اقدام می‌نمایند."

البته به نظر می‌رسد دولت بخشی از این مبلغ را می‌خواهد از محل دریافت مابه‌التفاوت ۲۱۰ تومانی از واردکنندگان تامین کند و این در حالی است که بر اساس دستور وزیر جهاد کشاورزی واردات شکر و برنج از ابتدای نیمه دوم امسال ممنوع شده است چرا که در این ابلاغیه نیز آمده است" با عنایت به مشکلات عدیده‌ بسیاری از کارخانجات چغندرقند به دلیل کوتاه‌بودن فصل برداشت چغندرقند و تولید شکر و تعطیلی کارخانجات در صورت نبودن شکر خام، ثبت سفارش و واردات شکر خام از تاریخ مورد تایید وزیر جهاد کشاورزی و پرداخت مابه‌التفاوت ۲۱۰۰ ریالی برای هر کیلوگرم شکر وارداتی توسط وارد‌کننده عملیاتی خواهد شد. "

اما در این میان دبیر انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر نسبت به نحوه‌ اعلام قیمت‌های جدید انتقاد داشته و می‌گوید در حالی که به دلیل اعلام نشدن قیمت‌های مصوب جدید بیش از چهار میلیون تن شکر تولید شده درانبارها دپو شده و بیش از دو هفته از مصوبه دولت می‌گذرد چرا هنوز ابلاغیه‌ای برای صنایع قند شکر درباره قیمت جدید شکر نیامده و ما نیز از رسانه باید از این مصوبه مطلع شویم؟

به گفته وی از سویی ستاد تنظیم بازار زمان بسیار زیادی برای تصویب این قیمت جدید و اعلام آن صرف کرده و از سوی دیگر این قیمت چندان مورد رضایت صنایع نیست؛ چرا که بر اساس آنالیز قیمت و هزینه‌های تولید صنایع قند و شکر حداقل قیمت منطقی برای این محصول کیلویی ۲۴۵۰ تومان است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


متأسفانه این دولت توان مدیریت قیمت گوجه فرنگی را هم ندارد....
کم سواد
بی انصاف نباشیم. گوجه یقه همه دولت ها را گرفته است. مردم خودشان باید مدیریت کنند. تا زمانیکه کنترل دولتی باشد نتیجه همین است و در هر دولتی منتقدان گوجه را در این فصل به سمت دولت پرت می کنند در صورتی که اگر مردم یک ماه گوجه نخرند هم دلال به خاک سیاه خواهد نشست هم قیمت بالا نمی رود.
شیب ملايم اعتدال!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
افزایش قیمت گوجه فرنگی و شکر با شیب ملایم !!!
من طرفدار دولت نیستم ولی اول سال گوجه فرنگی داخل کشور هم حدود 1000 تا 1500 بود که صادر شده احتمالا
یکی از عوام
United States
روی انهایی سیاه که به خاطر قیمت گوجه فرنگی به دولت اسلامی احمدی نژاد تاختند
هموطن
United States
این نهایت تدبیر و امید است که ملت سختی بکشه و .... شیب فعلا ملایم است .... ما هم راضی....
Germany
الان سي ساله هي خودتونو به در و ديوار ميزنيد و آخر هم وضع آشفته اقتصادي بهتر كه نشده هيچ بلكه بدتر هم شده.
اختلاف طبقاتي و بي ارزش بودن پول و عدم توليد متناسب با جمعيت از نتايج آشفتگي اقتصادي است.
بالاخره هيچ راه چاره اي نداريم جز اينكه توسط يك گروه واقعا نخبه اقتصادي و با سرمايه علمي حوزه هاي علميه چهار چوب صحيح راهكارهاي كلاد اقتصادي يكبار براي هميشه تبيين و تعيين شود و هر دولت خلف و ناخلفي "ملزم" به اجراي آن باشد و فساد كلان در اين زمينه هم با حداكثر مجازات پاسخ داده شود تا نتيجه مطلوب حاصل گردد.
راههاي ديگر دور باطل و حق كشي اقشار مستضعف را همچنان درپي خواهد داشت.
123
ميانگين قيمت گوجه در 8 ماه مورد نظره و نه الان! تابستون گوجه به زير 1000 هم رسيد كدوم كشاورزي مياد به جاي 8000 تومن گوجه رو با هزار دردسر به خارج صادر كنه با قيمت 1300
نیما راسخ
دولت تدبیر و امید یعنی همین.جالبه که رئیسش هم تاب کمترین نقد منتقدین رو نداره....
امیر
گوجه و ما ادراک ماالگوجه!!!

روحانی مچکریم!!!
سید محمد حسین
شما دقت کنید این دولت هروقت با خارجیها مذاکره داره یا وقتی که میخواد چیزی را گرون کنه با حرفهای التهاب آفرین جو جامعه را ماتهب می کند تا مردم را مدتی مشغول کند وبعد به مرور زمان موضوع را فراموش کنند
Iran, Islamic Republic of
کاسبان تحریمهاازناتوانی به پروژه نخ نمای گوجه فرنگی پناه آورده اند .گرانی گوجه فرنگی ربطی به دولتهاندارد و درهمه دولتهاگران بوده است . مگریادتان رفته است که حضرت احمدی نزاد درجواب اعتراض مردم به گرانی گوجه فرنگی، فرمودند که مردم گوجه فرنگی راازمحله ایشان خریداری بکنند ؟