چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - 17 Apr 2024
 
۱۱
۱۸
از سوی جبهه حماسه سازان انقلاب اسلامی؛

زندگینامه کامل و سوابق دکتر علیرضا زاکانی منتشر شد

پنجشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۵۰
کد مطلب: 287072
جبهه حماسه سازان انقلاب اسلامی زندگینامه کامل و سوابق دکتر علیرضا زاکانی را منتشر کرد.
زندگینامه کامل و سوابق دکتر علیرضا زاکانی منتشر شد
به گزارش جهان، متن کامل زندگینامه دکتر علیرضا زاکانی به شرح زیر است:
بسم رب الشهداء و الصدیقین
امام خمینی (ره): «به همه مسئولان كشورمان تذكر مى‏دهم كه در تقدم ملاك‏ها، هيچ ارزش و ملاكى مهم‏تر از تقوا و جهاد در راه خدا نيست.»
مقام معظم رهبری: «بسیجی، آرمانگرا و بااخلاص و باگذشت و در هر میدانی تن به کار بده است؛ یک روز میدان جنگ است، یک روز هم میدان سیاست.»

معرفی دکتر علیرضا زاکانی

نامزد «جبهه حماسه سازان انقلاب اسلامی» در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران

الف) خلاصه زندگينامه

1. تولد و خانواده
عليرضا زاکاني در اسفند سال ۱۳۴۴ در خانواده ای مذهبی در جنوب شهر تهران، ميدان خراسان متولد شد. پدربزرگ مادري اش آذري و اهل تبريز بودند، جد مادري‌اش اهل کاشان بود و اجداد پدري‌اش اهل روستاهاي حومه شمالی تهران (زایگان و لالان) بودند؛ اما پدر ایشان، اهل شهر ري بودند. همسرش نيز اصالتا تبريزي است و معاون حوزه هاي علميه استان تهران است.

پدرش مرحوم حاج حسین زاکانی از ورزشکاران با سابقه شهر ري و تهران، داور بين المللي درجه یک کشتي و از دوستان صميمي جهان پهلوان تختي و در ورزش هاي باستاني و کشتي پهلواني هم از سرآمدان ايران و به مدت 28 سال مسوول برگزاري مراسم سالگرد مرحوم تختي بود. عليرضا زاکاني خود نیز قبل از حضور در مناطق عملیاتی و مجروحیت دست راستش کشتي گير بود.

زاکاني سه فرزند دختر دارد که دو نفرشان ازدواج کرده اند. اولي دانشجوي دانشگاه تهران است؛ داماد اولش که دانشجوي دانشگاه تهران بوده و در حوزه علميه درس حوزوي مي خواند، برادر شهيد است و پدر و پدربزرگ و برادرش هرسه روحاني اند. فرزند دومش هم دانشجوي مهندسي کامپيوتر در دانشگاه صنعتي شريف است، داماد دومش نيز دانشجوي همان دانشگاه و فرزند يک رزمنده و جانباز 70 درصد دفاع مقدس مي باشد.

2. فعاليتهاي دوران انقلاب
عليرضا زاکاني از ابتداي انقلاب و در سال 1356 که 12 ساله و دانش آموز بود، وارد مبارزه با رژيم شاه شد و در نوجواني همزمان با اوج گرفتن انقلاب اسلامي اولين حضور اجتماعي‌ خود را با شرکت در تظاهرات و راهپيمايي‌هاي مردمي تجربه کرد. در ابتدای پیروزی انقلاب باحضور در فعالیتهای جهادی از یک سو و سازماندهی مردمی محلات از سوی دیگر نقش ایفا نمود و به صیانت از انقلاب اسلامی مبادرت ورزید. مسجد فعاليتش ابتدا مسجد لرزاده تهران با محوريت مرحوم آیت الله عميد زنجاني بود و بعد از آن بيشتر فعاليت‌هايش از سال 59 به بعد در مسجد همت‌آباد با محوريت آيت‌الله تنکابني شکل گرفت.

3. سابقه فداکاري در دوران دفاع مقدس
عليرضا زاکاني با شروع جنگ تحميلي، در ماه هاي اوليه دفاع مقدس ـ در حالیکه بیش از 15 سال نداشت ـ همدوش ديگر جوانان بسيجي پا به عرصه دفاع از دين و ميهن گذارد که حاصل آن تا پايان دوران دفاع مقدس، 62 ماه حضور داوطلبانه در جبهه‌ها، شرکت در پانزده عمليات بزرگ رزمندگان اسلام و افتخار جانبازي پنجاه درصد شد. وي که در هنگام پيوستن به جبهه حق بيش از ۱۵ سال نداشت، پس از حضور در ستاد جنگهای نامنظم، لشگرهاي محمّد رسول‌ا… (ص) و سيدالشهداء (ع) و قرارگاههاي جنوب و غرب، عمده حضور خود را در واحدهاي «تخريب» و «اطلاعات و عمليات» سپري کرد و توفيق قبول مسووليت‌هايي از جمله معاون گردان، مسئول محور «اطلاعات و عمليات» قرارگاه نجف اشرف ۳، قائم‌مقام «اطلاعات و عمليات» لشگر محمّد رسول‌ا… (ص) و نهايتاً مسووليت محور اين لشگر را کسب نمود.

سردار حاج محمداسماعیل کوثری فرمانده اسبق لشکر 27 محمدرسول الله (ص) درباره زاکانی چنین گفته است: «برخی در دوران دفاع مقدس با سن و سال کم اما آگاهانه آمدند و با همه سختی های جنگ و جبهه و دشمنان ایستادگی کرده و مسوولیت می پذیرفتند و یکی از این کسانی که من احساس وظیفه و احساس تکلیف کردم که بیایم و بگویم برادر عزیزمان آقای دکتر زاکانی است که در همان سن و سال پایین به جبهه آمد و مسوولیت پذیرفت با اینکه شاید ایشان دوره ای ندیده بود و یا اینکه علاقه ای به مسائل نظامی نداشت اما به عنوان یک بسیجی آمد و وارد صحنه شد چرا که آن زمان حضرت امام خمینی (ره) این را می خواستند.  اگر این طور افراد از خود گذشته و فداکار در جنگ حاضر نمی شدند چه اتفاقی می افتاد و ما به نسل های فعلی و آینده چه جوابی باید می دادیم؟ ... تصمیم گیری افراد در آن ایام و اینکه در جبهه ها به فکر آینده خود نبودند و در آن لحظه تنها احساس تکلیف کردند که امام از آنها خواسته در جبهه ها حضور داشته باشند بسیار مهم است. بسیاری از افراد در دوران جنگ در شهرها حضور داشتند و هیچ قدمی برنداشتند.»

4. تحصيلات دانشگاهي و سوابق علمي
زاکاني با پايان جنگ‌ تحميلي، در سال 1368 پس از مدتها دور بودن از فضاي درس و تحصيل، در کنکور سراسري شرکت کرد و در بهمن‌ماه سال 1368 رشته پزشکي را در دانشگاه علوم پزشکي تهران شروع و در تابستان سال 1376 دکتراي عمومي‌ را اخذ کرد. بعد از آن با شرکت در آزمون تخصص، به‌عنوان دانشجوي دوره تخصصي پذيرفته شد. در سال 1380 دوره تخصصي پزشکي هسته‌اي را آغاز و در سال 1383 آن را به پايان رساند و هم‌اينک بعنوان عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي تهران و در مرکز پزشکي هسته‌اي مجتمع بيمارستاني امام خميني (ره) و بیمارستان دکتر شریعتی خدمت مي‌نمايد. علاوه براين عضو هيات مديره انجمن علمي پزشکي هسته اي ايران نيز مي باشد.

سردار کوثری در این باره نیز می گوید: «بعد از پذیرش قطعنامه برادر عزیزمان آقای دکتر زاکانی به دنبال درس و تحصیلات خود رفت و این اقدام او مانند حضورش در جبهه به موقع و لازم بود چرا که در زمانی که کشور نیاز به علم  و دانش داشت ایشان پا به دانشگاه گذاشتند و به مدارج عالیه رسیدند.»

5. فعاليتهاي انقلابي در دانشگاه و مسووليت سازمان بسيج دانشجويي کشور
سابقه حضور داوطلبانه درجبهه‌هاي جنگ تحميلي، زاکاني را بر آن داشت تا از بدو ورود به دانشگاه، فعاليت‌هاي اجتماعي داوطلبانه خويش را در قالب حضور در تشکل‌هاي دانشجويي سامان بخشد. زاکاني پس از یک سال عضويت در شورای مرکزی انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه علوم پزشکی تهران نظر به اهميت بسيج دانشجويي در کلام امام و رهبري، به تاسيس بسيج دانشجويي روي آورد و پس از مدتي بسيج دانشجويي دانشگاه علوم پزشکي تهران با مسووليت وي در ميان بسيج تمام دانشگاههاي کشور به رتبه نخست دست يافت. پس از ادغام آن با دانشگاه تهران، مسووليت کل «بسيج دانشجويي دانشگاه تهران و علوم پزشکي تهران» و همزمان به مدت 4 سال اداره مسجد دانشگاه تهران را بر عهده گرفت که به همین سبب مدیر نمونه کشوری گردید.

زمان مسووليت او در بسيج دانشجويي تا خرداد 1376 مصادف با دولت سازندگی بود؛ دولتی که فعاليت سياسي دانشجويان را بر نمي تابيدند تا جاییکه مقام معظم رهبري بعدها کساني را که مي خواستند دانشگاه غيرسياسي باشد، به شدت مورد انتقاد قرار دادند: «خدا لعنت کند کساني را که می خواهند دانشگاه را غیر سیاسی کنند». اما نوع عملکرد وي در بسيج دانشجويي مبتني بر ضرورت تحليل سياسي دانشجويي، اعلام موضع و اقدام و عمل به آن تحليل از سر تکليف بود.

روش مديريت فعال و تحولی زاکاني در بسيج دانشجويي در بها دادن به نيروهاي جوان دانشجو و بازگذاشتن دست آنها در امور همراه با نظارت، مورد اعتراض برخي از افراد مسوول و غیرمسوول بود تا اینکه در بهمن 1376 در ديدار اعضای «بسيج دانشجويي دانشگاه تهران و علوم پزشکي تهران» با مقام معظم رهبري، ايشان پس از استماع گزارش زاکاني به عنوان مسوول آن تشکل، سخنان و برنامه هاي اعلامي او در بسيج دانشجويي را اينچنين تاييد فرمودند: «برادرمان بسيار حرفهاي خوبي بيان کردند، از اينکه الحمدلله شما جوانان خوب و مومن در دانشگاه هستيد و حضور داريد، من خيلي خوشحالم. اين کارهايي را هم که گفتيد داريد مي کنيد و کرده ايد، همه خوب است.» (کتاب بسيج دانشجويي ص140)

زاکاني در اواخر سال 1377 مسووليت بسيج دانشجوئي دانشگاه‌هاي استان تهران و از سال 1379 تا 1382 مسووليت سازمان بسيج دانشجوئي کشور را برعهده گرفت و منشاء تحولات اساسي در ساختار و نيز نوع عملکرد بسيج دانشجويي گرديد و برخلاف برخي مسوولان در جاهاي ديگر ـ که از بيرون يک سازمان يا وزارتخانه و از بالا به آنجا تحميل مي شوند ـ مراحل ترقي در بسيج دانشجويي را با توکل بر خدا و اتکا به توانمنديهاي مديريتي خود پيمود و دوبار نیز در این مسوولیت به عنوان مدیر نمونه کشوری شناخته و مورد تقدیر قرار گرفت.

در بهمن ماه سال 79 و زمانيکه مسوول بسيج دانشجويي کل کشور بود در ديدار با رهبر معظم انقلاب اسلامي، ايشان ديدگاههاي وي را اينچنين مورد تاييد کامل قرار دادند: «برادرمان در اينجا مطالب درستي را در زمينه مسائل دانشگاه و دانشجويان و تشکلهاي دانشجويي بيان کردند که مورد تاييد بنده است.» (کتاب بسيج دانشجويي ص 156)

سردار کوثری در این خصوص چنین گفته است: «بعد از دوران جنگ نیز عده ای در دوران دوم خرداد که برخی قصد داشتند نظام و انقلاب را از بین ببرند مانند دوران جنگ ایستادگی کردند. زاکانی نه تنها مقابل جریان انحرافی ایستاد بلکه در زمان اصلاحات نیز به عنوان مسئول بسیج دانشجویی وظیفه اش را به خوبی انجام داد و ما نیز چون از ایشان از همان دوران دفاع مقدس شناخت کافی را داشتیم حمایتش می کردیم. ما برای خودمان هیچ چیزی جز احساس مسوولیت نداریم و باید همیشه در صحنه های مختلف حضور داشته باشیم چرا که در غیر این صورت ولی امر است که تنها می ماند. این طور نیست که با هر وسیله و هر مسیری که بخواهیم انقلاب را حفظ کنیم، ما باید در مسیر درست و در جهت اسلام ناب حرکت کنیم و افتخار نیز می کنیم که در این مسیر هستیم. آقای زاکانی چنین ویژگی ای دارد و ایشان در تمام این مسیر از دوران دفاع مقدس که بنده ایشان را می شناسم تا بعد از آن و حتی تا به امروز محکم در مقابل دشمنان ایستاده و پایبند به ارزشهای دینی و اسلامی است... زاکانی فردی پرکار و شجاع است.»

نکاتي درباره اهميت مسووليت دکتر زاکاني در سازمان بسيج دانشجويي
1. گفتمان سازي عدالت طلبي و مبارزه با فقر و فساد و تبعيض از دوراني در بسيج دانشجويي آغاز گرديد که دکتر زاکاني مسووليت راهبري بزرگترين تشکل دانشجويي عدالتخواه کشور را به عهده داشت و به فرموده رهبري معظم انقلاب بعدها نتيجه اش را در پيروزي اصولگرايان نشان داد: «اگر مثلاً شعار عدالتخواهى كه حالا يك مسئولى اين را بر زبان آورده، گفته ميشد، بعد هم تمام ميشد، كسى در جامعه پرچم عدالتخواهى را به دست نمي‌گرفت. مطمئن باشيد يك دولت عدالتخواه و يك گفتمان عدالتخواهى مثل امروز به وجود نمى‌آمد. شماها كرديد؛ كار شما جوانها بود.»

2. سازمان بسيج دانشجويي گستره اي کشوري دارد و با دارا بودن 2400 دفتر در تمام دانشگاهها و دانشکده ها از حيث بزرگي و حجم کار اجرايي با چند وزارتخانه تخصصي مثل ورزش، تعاون، بهداشت و... به طور همزمان برابري مي کند؛ مضافا بر اینکه نيروهاي بسيج دانشجويي به جز اندکي از نيروهاي ستادي همه دانشجو و داوطلب هستند و مانند وزارتخانه ها يا سازمانهاي دولتي حقوق بگير و گوش به فرمان نيستند و بايد علاوه بر مديريت قوي از توان بالاي اقناعي براي هماهنگ نمودن آنها برخوردار بود. ضمن اينکه اين نيروها تقريبا هر دو سال يکبار عوض مي شوند و عمر فعاليت دانشجويي شان تمام مي شود و دکتر زاکاني در زمان رياست ده ساله خود در سازمان بسيج دانشجويي عملا 5 نسل از دانشجويان بسيجي را راهبري کرده است.

3. نوع فعاليت در يک سازمان تخصصي ـ ورزشي، علمي، فرهنگي، سياسي يا ... ـ از قبل معلوم است؛ اما دکتر زاکاني به عنوان مسوول بسيج دانشجويي همزمان با انواع مسائل فرهنگي، سياسي، اجتماعي، علمي، ورزشي و ... درگير بوده است؛ ضمن اینکه رئيس يک سازمان دولتي در يک مجموعه همراه به نام دولت مسووليت مي گيرد و از حمايت مادي و معنوي کليت آن برخوردار است، اما دکتر زاکاني در زماني مسووليت بسيج دانشجويي را بر عهده داشت که دولت وقت (دوران دوم خرداد) در تعارض و مقابل او بودند و نه تنها حمايت نمي‌کردند که حتي وزارتين علوم و بهداشت در انجام وظايف قانوني مصوب شورايعالي انقلاب فرهنگي در مورد بسيج دانشجويي کارشکني مي‌نمودند. از طرف دیگر بودجه در اختيار بسيج دانشجويي همواره از ميزان نياز واقعي واحدهاي بسيج دانشجويي در دانشگاهها و دانشکده ها به مراتب کمتر است و آنها که اين دوران را درک کرده اند مي دانند که يک مسوول علاوه بر ساير وظايف خود، عملا وقت زيادي را صرف جذب بودجه هاي اضافه بر سازمان مي کند.

4. همه دوستان و حتي مخالفان دکتر زاکاني اذعان دارند که دوران مسووليت او در اين نهاد مقدس، بدون شک دوران طلايي بسيج دانشجويي بوده است چراکه بسياري از ساختارهاي امروزي با مديريت دانشجويي مرهون تلاشهاي زاکاني بوده است و اکنون همان مسیر پایه گذاری شده در این تشکل مقدس و انقلابی دنبال می شود.

5. بسياري از جوانان انقلابي که امروز در جامعه منشاء اثرند و در مديريتهاي مياني کشور در حال خدمتند، روزگاري در بسيج دانشجويي تحت مديريت دکتر زاکاني فعال بوده و يا در طرح هاي عظيمي چون طرح ولايت ـ که با همکاري موسسه امام خميني (ره) قم به مديريت علامه مصباح يزدي در بسيج دانشجويي عملياتي گرديد ـ کسب بصيرت و تجربه کرده اند.

6. در زمان قدرت جریان دوران دوم خرداد در مجلس ششم و دولتهای هفتم و هشتم، این جریان پایگاه اصلی خود برای یارگیری و اجرای چانه زنی از پایین را در دانشگاهها جستجو می کرد که بسیج دانشجویی توانست فعال و منطقی و بدور از افراط و تفریط به مواجهه با آن بپردازد و در برخی موارد آنها را به انفعال بکشاند. بسياري از مهمترين اتفاقات و بحرانهاي دوران بسيج دانشجويي نظير 18 تير 78 و سامان دادن راهپیمایی عظیم 23 تیر 78 از دانشگاه تهران که زاکانی یکی از سخنرانان مراسم بود، ماجراي حکم اعدام آغاجري، مقابله با عملکرد طوفنده و مهاجم دفتر تحکيم وحدت قدرتمند آن دوران و نيز ماجراهاي سازمان داده شده از بيرون دانشگاهها مانند مطبوعات زنجيره اي در دوران مسووليت دکتر زاکاني در بسیج دانشجویی به خوبی مديريت شد.

6. نمايندگي مردم در سه دوره مجلس شوراي اسلامي
6.1. مجلس هفتم
در انتخابات هفتمين دوره مجلس شوراي اسلامي در کسوت «آبادگران ايران اسلامي» در تهران نامزد و به ‌عنوان نماينده مردم شريف تهران، ري، شميرانات و اسلامشهر به مجلس راه يافت. حضور در هيئت رئيسه مجلس شوراي اسلامي، هيئت رئيسه کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس و نيز شوراي مرکزي فراکسيون اصولگرايان در کنار قبول مسووليت دبيرخانه مبارزه با مفاسد اقتصادي مجلس و عضويت در کميسيون ماده 10 احزاب به ‌همراه فعاليتهاي قانونگذاري و نظارتي به‌ويژه توفيق انجام بزرگترين تحقيق و تفحص مجلس در دوره صد ساله خود با عنوان تحقيق و تفحص از نظام آموزش عالي کشور ـ به ويژه دانشگاه آزاد اسلامي ـ همچنين تحقيق و تفحص از آزمون دستياري و نيز مشارکت در تحقيق و تفحص از قوه قضائيه، از ديگر فرصت‌هاي خدمتگزاري  وي در دوران نمايندگي در مجلس هفتم بود.

6.2. مجلس هشتم
در انتخابات هشتمين دوره مجلس شوراي اسلامي عضو شورای مرکزی «جبهه متحد اصولگرايان» کشور بود که در همین قالب به ‌عنوان نماينده مردم شريف تهران، ري، شميرانات و اسلامشهر به مجلس راه يافت. در کنار پيگيري فعاليتهاي قبلي، به کميسيون اصل 90 مجلس رفت تا بيشتر در بعد نظارتي ايفاي نقش کند. نایب رئیس کمیسیون، رئیس کمیته اقتصادی آن و به مدت 2.5 سال نیز مسوول حوزه دولت و دستگاههای اجرایی در اين کميسيون گردید و پيگيري امور مربوط به رفع مشکلات اقتصادي از بعد نظارتي و تلاش براي مواجهه فعال با مفاسد اقتصادي را با همکارانش ادامه داد. کميسيوني که به همت فعالان آن به عنوان يکي از ارکان نظارتي کشور فعاليتي چشم‌گير يافته و با اثربخشي بالاي خويش و تغيير رويه خود براي انجام نظارت فعال بجاي مواجهه منفعلانه با امور (پاسخ به شکايات)، سهم مهمي از تلاشهايش را صرف پيشگيري و رفع نواقص و معايب نموده است.

6.3. مجلس نهم
زاکاني در انتخابات مجلس نهم نيز همچون مجلس هشتم عضو شوراي مرکزي «جبهه متحد اصولگرايان» کشور بود که اين بار رئيس ستاد آن نيز گرديد و خود به مجلس راه يافت؛ نظر به اهميت شوراها در سازماندهي اجتماعي به کميسيون اجتماعي و شوراها رفت و ریاست کمیته احزاب آن را  بر عهده گرفت. رئيس فراکسيون سازمانهاي مردم نهاد شد و همچون مجلس هفتم به عضويت کميسيون ماده 10 احزاب درآمد. او همچنین نقشي محوري را در شکل گيري فراکسيون اصولگرايان مجلس ايفا نمود و علاوه بر عضويت در شوراي مرکزي ، سخنگوي اين فراکسيون شد.

ب) شخصیت سياسي، فرهنگي و اجتماعی

دکتر زاکانی در 34 سال عمر خود در فضای پربرکت انقلاب اسلامی، همواره در هر جایی که به حضور از سر تکلیف نیاز بوده است، حاضر بوده و میدان را خالی نکرده است. این حضور انقلابی و بسیجی وار مصداقی از این بیان مقام معظم رهبری است که: «بسيجي، آرمانگرا و بااخلاص و باگذشت و در هر ميداني تن به کار بده است؛ يک روز ميدان جنگ است، يک روز هم ميدان سياست» حضور در نقاط عطف انقلاب، دفاع مقدس، دانشگاه، فعالیتهای اجتماعی، فرهنگی و سیاسی و مقابله با فتنه، انحراف و فساد از جمله این موارد است.

1. نقش مؤثر و جریان ساز در جريان اصولگرايي
دکتر زاکاني به دليل نقش آفريني تحولي اش در سازمان بسيج دانشجويي مورد اعتناي فعالان سياسي اصولگرا قرار گرفت و از اواخر دوران مسووليتش در آن سازمان در قالب شوراي هماهنگي نيروهاي انقلاب اسلامي به کمک فکري آنها آمد و پس از آن به اصرار آنها از بسيج دانشجويي جدا و در قالب آبادگران وارد مجلس هفتم شد و در اتفاقي نادر در همان سال نخست به عضويت هيات رئيسه مجلس درآمد که نشانگر اعتماد اکثريت مجلس به يک نماينده جوان و تازه وارد به دليل توانمندي هاي ديده شده از او بوده است.

زاکاني از همان زمان تاکنون همواره جزو افراد محوري جريان اصولگرايي بوده است. در انتخابات مجلس هفتم محور بخش سازماندهي اقشاري شوراي هماهنگي نيروهاي انقلاب و مسوول ستاد آبادگران بود. در انتخابات رياست جمهوري نهم، پس از جدايي بخشهاي اقشار و احزاب از يکديگر و تشکيل و امضای ميثاق نامه 4نفره بين آقايان توکلي، رضايي، احمدي نژاد و قاليباف، رئيس ستاد کلي و جریانی آنها شد؛ در حاليکه قبل از آن دو نفر از آنها مستقلا از زاکاني خواستار پذيرش مسووليت ستاد شخصي خودشان شده بودند.

در انتخابات شوراي شهر سوم، مسوول ستاد ائتلاف بزرگ اصولگرايان بود و همزمان به تشخیص و درخواست شخص مرحوم حضرت آيت الله خوشوقت، ستاد انتخاباتي ايشان در مجلس خبرگان رهبري را اداره نمود.

در انتخابات مجلس هشتم عضو شوراي مرکزي «جبهه متحد اصولگرايان» بود که در مجلس نهم علاوه بر آن، رئيس ستاد انتخاباتي «جبهه متحد اصولگرايان» شد. اين در حالي بود که 4 نفر از  نامزدهای کنونی انتخابات رياست جمهوري عضو شوراي مرکزي جبهه متحد بودند و با راي قاطع اعضا، دکتر زاکاني را اجرايي ترين و مناسب ترين فرد براي اجراي انتخابات مجلس نهم در اصولگرايان تشخيص دادند.

2. دبيرکل جمعيت رهپويان انقلاب اسلامي
در ارديبهشت سال 80 ـ که دکتر زاکاني مسوول بسيج دانشجويي کشور بود ـ توفيق داشت به همراه گروه‌هاي 27 گانه وفاق، خدمت مقام معظم رهبري برسد، آنجا‌ مقام معظم رهبري نکاتي راجع به ضرورت حزب در کشور و شيوه تحزّب مطلوب اسلامي ـ ايراني فرمودند و سه مولفه راس فکور، قاعده هرم اجتماعي گسترده و شبکه ارتباطي موثر را ضروري دانستند. بعد از اين جلسه بود که شوراي هماهنگي نيروي انقلاب شکل گرفت و متصدي کار سياسي اصولگرايان شد. اين فرمايشات زمينه اي شد تا بخش اقشار شوراي هماهنگي نيروهاي انقلاب و بعدها جمعيت رهپويان انقلاب اسلامي براساس آن شکل گيرد. البته ويژگي‌هاي حزب مطلوب را رهبري معظم انقلاب در سفر به کرمانشاه به طور علني و مبسوط تبيين نمودند.

در حال حاضر جمعيت رهپويان انقلاب اسلامي پس از 4 سال فعاليت خود، يکي از گسترده ترين تشکلهاي سياسي کشور است که در 30 استان و بيش از 270 شهرستان فعال است و سه کنگره کشوري 700 ـ 600 نفري برگزار نموده است. براي اداره جمعيت مدل‌سازي شده است، نظام آموزشي دارد، مدل جذب و توسعه دارد، نظام هويت بخشي دارد، به شکل سيستمي کار مي‌کند و فردمحور نيست، رهپويان نشريه فکري ـ فرهنگي و جريان ساز پنجره را مديريت مي کند، سايت خبري تحليلي جريان ساز سياسي جهان نيوز دارد و جلسات انديشه اي گفتمان انقلاب اسلامي را فعال نموده است. علاوه بر اينکه مدل توسعه تشکيلاتي اش نيز مبتني بر کانال کشي در اقشار تخصصي 18 گانه اي است که بصيرت بخشي را سرلوحه برنامه هاي خود قرار داده اند.

اين جمعيت برخلاف برخي احزاب رايج نه تنها دولت ساخته و مستظهر به حمايت هاي دولتي نبوده است که به دليل موضع انتقادي اش به اشکالات دولت وقت، مورد محبت آنها هم نبوده است. با اين وجود در انتخابات دهمين دوره رياست جمهوري به ضرورت حفظ اصل انقلاب از رئيس جمهور مستقر حمايت مشروط به رفع اشکالات و طرد اطرافيان مساله دار نمود.

3. فساد ستیزی و مبارزه عملي با مفاسد اقتصادي در کنار پاک بودن
زاکاني جزو معدود کساني است که در محدوده توان و تاثير خود بيشترين اهتمام عملي را در مبارزه با مفاسد اقتصادي داشته است. براي اختصار در بيان به سرفصلها اشاره مي شود:

3.1. مسوول دبیرخانه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی در مجالس هفتم و هشتم

3.2. تحقيق و تفحص از نظام آموزش عالي کشور، آزمون دستياري و قوه و قضائيه

از آنجاکه حوزه قانون‌گذاري مجلس به نسبت حوزه نظارتي فعالين زيادتري داشت، زاکاني بيشترين انرژي و سرمايه گذاري اش در مجلس را در بخش نظارت صرف نمود. يک مورد بحث تحقيق و تفحص از آزمون دستياري سال 82 بود که به نتيجه رسيد و احکام دادگاه متهمان آن نیز صادر گردید. تحقيق و تفحص دوم از کل نظام آموزش عالي کشور و دانشگاه آزاد به عنوان بخشي از آن بود. در این کار عظیم حدود 1500 نفر را از جريان انقلابی دانشجويي سازماندهي کرد، 490.000 صفحه سند گردآوري شد، شبکه اي از بچه هاي بسيج دانشجويي تشکيل و 43 جلد گزارش استخراج شد که در تاريخ 100 ساله مجلس بي نظير است.

3.3.    فراخواندن وزير اطلاعات دولت خاتمي به مجلس
زاکانی با این باور که اگر در اين مملکت قرار باشد با فساد اقتصادی درست برخورد شود بايد با قوي‌ترين افراد برخورد کرد، به سراغ پرونده مورد حمایت معاون وزیر اطلاعات دولت اصلاحات رفت. این ماجرا که پرونده سوءاستفاده چند ميلياردي يک شرکت در گمرک بود، با پيگري زاکاني و پس از رد تهديدها و تطميع ها به نتيجه رسيد و گزارش نهایی کمیسیون امنیت ملی مجلس در تایید او از صحن علنی قرائت گردید.

3.4. مقابله با مدارک جعلي در ميان اصولگرايان براي صيانت از مقام علم و استاد و جلوگيري از آبروريزي در ميان اصولگرايان

3.5. مقابله با تخلفات دادستان سابق تهران در آزمون دستياري، دانشگاه آزاد و پرونده کهريزک

4. عضويت در کميسيون ماده 10 احزاب
دکتر زاکاني دو دوره در مجالس هفتم و نهم به نمايندگي از مجلس شوراي اسلامي به عضويت کميسيون ماده 10 احزاب در وزارت کشور درآمد. اين اعتماد نمايندگان قطعا ناشي از آگاهي آنان از اشراف سياسي وي بر امور سياسي در کشور و شناخت کامل او از فعالان سياسي کشور بوده است.

5. فعاليت فرهنگي ـ مطبوعاتي
5.1. عضويت در هيات منصفه مطبوعات
دکتر زاکاني در زمان دولت دوم خرداد که پايه نفوذ خود در جامعه را بر دو محور دانشگاه و مطبوعات قرار داده بودند، هم در دانشگاه با جريان سازي منسجم در ميان دانشجويان حزب اللهي و هم با عضويت در دو دوره هيات منصفه مطبوعات، با آنها به مقابله عملي و غيرشعاري پرداخت.

5.2. نشريه فکري ـ فرهنگي پنجره
يکي از افتخارات عليرضا زاکاني فعاليت در عرصه فرهنگي و در حوزه فکر و انديشه بوده است تا جايي که از بدو ورود به دانشگاه در سال ۱۳۶۸ هميشه دغدغه فعاليت در اين حوزه يکي از اولويت هاي وي بود و از اين رو در آخرين توفيقاتش از ۳ سال پيش بنابرضرورت فعاليت در حوزه رسانه اي کشور، هفته نامه پنجره را  با رويکرد کارشناسي و نقد و تبيين امور از نگاه گفتمان انقلاب اسلامي در ابعاد مختلف بويژه تبيين انديشه نوراني بنيان گذار کبير انقلاب اسلامي و مقام معظم رهبري راه اندازي کردو مفتخراست که اينک بعنوان صاحب امتياز و مدير مسئول اين نشريه در آن فعاليت مي کند. نشريه پنجره با رويکرد ترويج انديشه هاي کاربردي اسلام ناب محمدي و نگاه فرهنگي انقلاب اسلامي فعال شده است و توانسته است در همين مدت کوتاه در فضاي انديشه اي و سياسي کشور جريان سازي نمايد. به باور بسياري از فعالان فرهنگي و مطبوعاتي، پنجره تراز کار مکتوب در گفتمان انقلاب اسلامي را در حوزه نشریات ارتقاء داد و توانمندي جريان حزب الله را در اين حوزه به اثبات رساند.

6. عضويت در شوراي عالي جمعيت هلال احمر
دکتر زاکاني در استمرار فعاليت داوطلبانه در سايه الطاف خداي بزرگ و اعتماد اعضاي داوطلب هلال احمر و به انتخاب مجمع عمومي اين نهاد خدمتگزار از سال ۱۳۸۷ براي يک دوره به عضويت شوراي عالي جمعيت هلال احمر درآمد.

7. مدبر بودن و اشراف سياسي در کنار توانمندي مديريت
در کنار توان اجرايي و پرکاري همانگونه که رهبري معظم انقلاب در خراسان شمالي و در سخنان نوروزي امسال بيان فرمودند، مولفه تدبير و عقلانيت سياسي نبايد فراموش شود.

7.1. اشراف سياسي به سبب حضور 9 ساله در مجلس
حضور موثر در سه دوره مجلس شوراي اسلامي و در هيات رئيسه، کميسيونهاي مهمي چون آموزش و تحقيقات، اصل90 و شوراها و نيز نقش محوري در فراکسيون اصولگرايان مجلس، شناختي کامل از ساز و کارهاي تعامل با مجلس را به دست داده است که براي رئيس جمهور بسيار مهم است که بتواند به درستي با مجلس تعامل کند.

7.2.    مبارزه با فتنه 88
زاکاني علاوه بر ايفاي دقيق وظايف نمايندگي اش در مجلس هشتم، در جريان فتنه 88 نقشي موثر و فعالانه داشت. در مقابل فتنه گران موضع گيري افشاگرانه و صريحي داشت. براي جداسازي مردم فريب خورده از فتنه سازان به روشنگري صحيح و بدور از افراط و تفريط اقدام نمود و در دانشگاهها که بسياري جرات حضور نداشتند، حاضر مي شد و مسائل را تبيين و از نیروهای انقلاب و حقوق شهداي فتنه دفاع مي نمود. در کميته منتخب مجلس براي مذاکره با نامزدهاي معترض و حاميان آنها مشارکت داشت؛ در قضاياي دردآور کوي دانشگاه و کهريزک به گره گشايي پرداخت؛ براي آزاد دانشجويان بي تقصير و ستاندن حق مظلومان کهريزک ـ که رهبری آن را جنایت خواندند ـ کوشش بسيار نمود.

7.3. مبارزه با حلقه انحرافی
دکتر زاکانی جز اولین نفراتی بود که نسبت به حاشیه آفرینی های مختلف حلقه انحرافی اطراف رئیس جمهور روشنگری نمود و در کنار حمایت از کلیت خدمات دولت، مواضع شفاف و روشنی گرفت. در ماجرای ورود زنان به ورزشگاهها، دوستی با مردم اسرائیل، ادغام سازمان حج در گردشگری، موازی کاری سیاست خارجی، معاون اولی مشایی، خانه نشینی و حادثه تلخ روز استیضاح وزیر کار در مجلس نهم موضع به موقع و شفاف و در خط ولایت اتخاذ نمود.

7.4. موافقت ها و مخالفت های سیاسی در مجلس
نوع مواجهه دکتر زاکاني با دولت نهم و دهم به صورت نقد اشکالات و حمايت توامان بود. برای کسب رای اعتماد از مجلس، از دو وزير معرفي شده امور خارجه و اطلاعات دفاع کرد که اولي بعد از موازي کاري هاي متعدد در سياست خارجي به شیوه ای ناحق در سنگال برکنار شد و ديگري هم در ابتدای سال 90 با اصرار حلقه انحرافي براي برکناري مواجه ولي با حکم حکومتي رهبري ابقا گردید که پس از آن ماجراي خانه نشيني چندروزه رئیس جمهور پيش آمد. زاکاني در مخالفت با دو وزير ديگر هم صحبت کرد و محور مخالفت ها بود. اولي وزارت کشور مرحوم کردان بود که بعدا به دو دليل از سه دليل مخالفت اوليه بیان شده از سوی زاکانی استيضاح و برکنار شد و متاسفانه لطمات جبران ناپذیری را به اعتماد عمومی وارد نمود. ديگري هم آقای بهبهانی وزير راه و ترابري بود که زاکاني جدي ترين مخالف او بود، ولي راي آورد. اما بعدا استيضاح و برکنار شد و الان مشاهده گردید که در ماجراي پرونده معروف به فساد 3000 ميلياردي چند معاون و مديرکل زمان وزارت وي محکوم قطعي شدند. قطعا اين نوع موافقت و مخالفت ها ناشي از تدبير درست بود که بعدها حقانيت آن اثبات شد.

8. تخصص عميق در چند حوزه مهم
رئيس جمهور به عنوان يک فرد، اگرچه بايد بتواند کليات امور را فهم و تدبير کند و نمي تواند در همه حوزه ها متخصص جزء باشد، اما اگر در برخي حوزه هاي مهم عميق شود، کمک بسياري به پيشبرد اهداف دولت خواهد کرد. دکتر زاکاني در چند حوزه تخصص و ورود عميق دارد:

8.1. آموزش عالي و حوزه دانشگاهي: زاکاني به دليل حضور 6 ساله در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با نظام آموزش کشور و به دلیل فعالیت 14 ساله در جنبش دانشجویی کشور با بدنه دانشگاه و جریانات دانشجویی آشناست، به دليل تحقيق و تفحص آموزش عالي از معضلات ساختاري و مديريتي آگاه است و نيز به دليل عضويت هيات علمي دانشگاه با مسائل حوزه استادان عميقا مرتبط است.

8.2. نظام سلامت: زاکاني به دليل رشته تحصيلي اش که متخصص پزشکي هسته اي است با معضلات نظام سلامت به طور ملموس آشناست.

8.3. سياست داخلي: زاکاني به دليل فعاليت حرفه اي سياسي در کشور، جزء معدود سياسيون مسلط به تعاملات سياسي کشور است و به سبب فعاليت تشکيلاتي چندين ساله و دبیرکلی گسترده ترین حزب کشور و نیز سفرهاي متعدد به اقصي نقاط کشور، با مسائل کلان سياسي و خرد آن در گستره کشور کاملا آشناست.

8.4. حوزه اقتصادی و مبارزه با مفاسد: زاکانی به جهت مسوولیت دو سال و نیم در کمیته اقتصادی و حوزه دولت و دستگاههای اجرایی در کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی، آشنایی و اشراف کلان نسبت به ساز و کارهای اقتصادی کشور دارد و به دلیل حضور موثر در دبیرخانه مبارزه با مفاسد اقتصادی با روشهاي قانوني و عملي گره گشايي از مبارزه با مفاسد خصوصا در پيکره بزرگ دولت آشناست.

8.5. حوزه فرهنگ و مطبوعات: فعالیت زاکانی در دو دوره هیات منصفه مطبوعات و ایفای نقش به عنوان مدیر مسوول نشریه پنجره او را با جریان مطبوعاتی و فرهنگی کشور آشنا نموده است.
والسلام
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


بنی اسدی
ایشان ازذخیره های باارزش دوران دفاع مقدس هستند خدا توفیقشان عنایت فرمایند
فدای سید علی ام
سلام.همه نسبت به این سرباز ولایت ارادت زیاد داریم....
مهدیه
اقای زاکانی جوابم را ندادی از شما هم ناامید شدم خداحافظ
یدالله
Iran, Islamic Republic of
جناب آقای دکتر ذاکانی باسلام و ارادت اگرجه افتخار آشنایی حضوری با حضرتعالی را نداشته ام اماحضور شما در پرونده برجام جوهره وجودی خودراآشکار کردی اگر مشکلی نمی بینید برای شرکت در اتخابات 96 خود را مهیا انشاللله با اقبال عمومی مواجهه خواهید شد ارادتمند شما فلاحی
Iran, Islamic Republic of
آقای زاکانی خدا خیرش بده اینجوری که از خودش تعریف کرده، دوهزار تا شغل داره، چجوری به این کارا میرسه ماشالا 🤣
Iran, Islamic Republic of
...ض
یاسر
Iran, Islamic Republic of
زمانیکه ایشان دردوره نماینده گی اش درباره فسادورانت خواری فریادمیزدخیلیهااین رانشان تندرویش میدانستنداماحالامعلوم شده که حق باایشان بوده است.
فرید
Iran, Islamic Republic of
سلام. با وجودیکه ایشون عضو ابادگران بود و در انتخاب احمدی نژاد نقش اساسی داشت و بخاطر حمایت از کاندای مورد علاقه اش توافق با دیگر تشکلات اصول گرا را نادیده گرفت ، چطور بعد از اون فضاحت هائی که احمدی نزاد ببار اورد هیچ موضع منفی یا انتقادی از اقای زاکانی مشاهده نمیشه....
Iran, Islamic Republic of
ما امروزه به افرادي كه هنر ديپلماتيكي بين المللي داشته باشه نياز داريم
Iran, Islamic Republic of
اقای زاکانی خدا قوت انشا الله خداوندشما را برای خانواده های شهدا وجانبازان نگه دارد‌‌پیش خداوند متعال وشهدا روسفیدی‌اجرکم الله خداوند یار و یاورتان باشد
محمد احمدی
Iran, Islamic Republic of
......
United States
چطور پدربزرگ مادری ایشون هم اهل تبریزه و اذری هم اهل کاشان؟تازه فامیلی این آقا زاکانیه که زاکان مال قزوینه چجوری نسل پدرش به روستاهای بالای تهران میرسه؟
بنده خدا
United Arab Emirates
مدرک ایشان دکترای هسته ای است بدرد ریاست جمهوری نمیخورد مردم در اقتصادواشتغال مانده اند ایشان بلد هستند بمب درست کنندجای ایشان در صنعت هسته ای است
Iran, Islamic Republic of
من طرفدار زاکانی نیستم ولی شما که هنوز نمی دونی تفاوت پزشکی هسته ای با بمب چیه بهتره ساکت بشی.
Iran, Islamic Republic of
مگر صنعت هسته ای بمب درست میکنه؟
علی
Canada
دوست عزیز دکتری هسته ای یعنی چه؟
ما
Iran, Islamic Republic of
انشاالله که رییسی ریس جمهور شود وزاکانی را معاون اول خود کند
Iran, Islamic Republic of
انشاالله